המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר בשידורי הרש"פ: גזענות של אנשי דת בקלקילקיה
27/4/2006


בכיר ברשות השידור הפלסטינית מאשים אנשי דת בקלקיליה בגזענות

 

מנהל רשות השידור הפלסטינית, באסם אבו סומיה, מתח במאמרו ביומון הרש"פ,  "אל-חיאת אל-ג'דידה", ביקורת חריפה על אנשי דת מוסלמים ונכבדים בעיר קלקיליה, בשל פסק הלכה שפרסמו, הקורא לסגור אגודה נוצרית בקלקיליה, בטענה כי בעיר אין נוצרים.[1]

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"העיר קלקיליה איננה מוקד של אפליה גזעית ולא מחסה לפירוק האחדות הלאומית והדתית. ההיסטוריה הלוחמת של העיר ידועה ויצאו מקרבה מנהיגים, לוחמים ואנשי רוח. היו בה שהידים, פצועים ואסירים.

 

כמה מפתיע היה הדבר שאנשי דת, ונכבדים מן העיר... פרסמו פסק הלכה גזעני הקורא לסגור את "אגודת הצעירים הנוצרית", שלפי דברי התושבים היא אגודה הומניטארית שהגישה סיוע בכסף ובסחורות לאגודות מקומיות בעיר. אגודה נוצרית זו, שבראשה עומד מוסלמי, לא היתה אגודה מיסיונרית המתנגדת לאמונה האסלאמית ולא ביצעה מעשים בלתי חוקיים ולכן אי אפשר לומר כי קיומה מעורר מלחמת אחים.

 

למעלה מארבעים אנשי דת ונכבדים דרשו לסגור את האגודה הנוצרית ולהעבירה לעיירה הסמוכה עזון. הם  נימקו זאת בכך שאין נוצרי אחד בעיר. הטיעון הזה איננו הגיוני ומעורר קנאות דתית וגורם למלחמות פנימיות שקלקיליה, המוקפת בגדר מארבעה כוונים, אינה זקוקה להם בעת הזאת שבה אנו זקוקים ביותר להתלכדות, לאחדות ולהתקרבות בין הדתות בעימות נגד הכיבוש וההתנחלויות...

 

אלה שמרחפת עליהם סכנת בידוד וחנק בקלקיליה רוצים אחדות ולכידות של העם ולא קריאות לאפליה גזעית או דתית. הם רוצים אחדות ולכידות של העם ובראשה אחדות אסלאמית-נוצרית שאפילו יום אחד בהיסטוריה הפלסטינית לא עמדה בפני שום זעזוע או נפילות. הנוצרים, כמו המוסלמים, הם עפר מעפרה של הארץ הקדושה הזאת.

 

הבכירים באשר הם נמצאים: בממשלה או במיניסטריונים הנוגעים בדבר דוגמת הווקף, השלטון המקומי וכן [הבכירים] בעירייה, הנכבדים ואנשי הדת, כל אלה אשר התאספו לכתוב עצומה לגירוש האגודה מקלקיליה, נקראים  לפעול להפסקת כל צעד או התנהגות העלולים לעורר מלחמת עדות. די לנו במלחמות הפנימיות הפוליטיות והבין-ארגוניות ובאיומים על שלום האזרחים, על המפעל הלאומי ועל האחדות הלאומית והדתית.

 

איננו סבורים כי קיומה של אגודה נוצרית בקלקיליה מהווה סכנה לאסלאמיות של העיר או פוגע באמונה של תושביה... איננו סבורים כי תושבי קלקיליה, בעלי העמדות הלוחמות והפטריוטיות, יסכימו שהעיר שלהם תהיה חלילה ניצוץ [להתלקחותה] של מלחמת אחים עדתית".                      



[1] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 23.4.2006