המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ליברל מצרי: על המוסלמים ללמוד מן הדמוקרטיה ההודית
1/1/2006


ליברל מצרי: על המוסלמים ללמוד מן הדמוקרטיה ההודית

 

במאמר ביומון הקטרי "אל-ראיה" מציג האינטלקטואל המצרי הליברל טארק חגי, את הדמוקרטיה ההודית כהוכחה לכך שאילו ניתנה למוסלמים במדינות ערב האפשרות להשתתף בעיצוב החיים הפוליטיים - כפי שהיא ניתנת בהודו - הם לא היו פונים לעסוק בפעולות טרור.[1] להלן תרגום חלקים מן המאמר:

 

"בשעה שאין [כמעט] אף קהילה מוסלמית בעולם שלא ייצאה לוחמי ג'יהאד לארגון אל-קאעדה או לארגונים [דומים]... [מתברר] שקהילה מוסלמית אחת לא לקחה חלק בתופעה זו. קהילה זו היא הקהילה המוסלמית השנייה בגודלה בעולם, הקהילה המוסלמית בהודו.

 

קהילה זו, הכוללת למעלה ממאה וחמישים מיליון מוסלמים ומהווה את ריכוז המוסלמים השני בגודלו לאחר אינדונזיה, היא הקהילה המוסלמית היחידה שאיש מבניה לא יצא מגבולות הודו על מנת לבצע, להשתתף או לתכנן פעולות אלימות המכונות על ידי מבצעיהן פעולות ג'יהאד ואילו העולם רואה בהן פעולות טרור.

 

קהילת המוסלמים בהודו אינה קהילה עשירה. היא חלק מן החברה ההודית... שאחוז גדול מבניה רחוקים ביותר מחיי עושר ורווחה. עם זאת, קהילה מוסלמית זו לא הוציאה מקרבה ולו אדם אחד שתכנן, ביצע או השתתף בפיגוע כדוגמת הפיגוע בניו יורק ב-11 בספטמבר 2001, או הפיגועים שאירעו אחריו במדריד, בלונדון, באיסטנבול, בטאבה, בשרם אל-שיח' ובמקומות אחרים. יתר על כן, הקהילה המוסלמית בהודו (למרות היותה מיעוט) הוציאה מתוכה מלומד גדול המשמש היום כנשיא הודו.  

 

הדבר החשוב ביותר הוא שהקהילה המוסלמית בהודו היא הקהילה המוסלמית היחידה [בעולם] החיה בדמוקרטיה לאומית אמיתית.

 

מה ניתן להסיק מעיון בעובדות הללו? המסקנה הברורה היא שבתוך כל אדם על פני האדמה ישנו "יצור פוליטי". ממדיו של יצור זה משתנים מאדם לאדם, אך הוא אינו נעלם אף פעם. אם יצור זה ימצא בסביבתו ערוצים גלויים, לגיטימיים ויעילים שבאמצעותם הוא יכול לבצע פעולות טבעיות ככל יצור פוליטי, לא ייתכן שהוא יחפש פעילות פוליטית חשאית מתחת לאדמה.

 

הודו איננה מדינה דמוקרטית ותו לא, אלא היא הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם. דמוקרטיה גדולה זו לא רק שהצליחה להגשים את החלום של עם אדיר לחיים דמוקרטיים בריאים, אלא היא גם הצעידה את העם הזה בצעדים גדולים בתחומי הכלכלה, המחקר המדעי, הייצור, השיווק והחינוך המודרני. כמו כן [הדמוקרטיה ההודית] מכילה את הרבגוניות של החברה ההודית באופן יחיד במינו. ואכן המיעוט הסיקי (2% מכלל העם ההודי) הוציא מקרבו את ראש הממשלה הנוכחי של הודו...

 

האוניברסיטאות בהודו (בניגוד לאוניברסיטאות בכל העולם השלישי) הן היחידות המדורגות בדירוג העולמי העליון (בעוד ששמה של האוניברסיטה הקדומה ביותר בעולם הערבי, אוניברסיטת קהיר, לא הופיע בין 500 האוניברסיטאות הטובות בעולם).

 

הדבר החשוב ביותר הוא שהודו הוכיחה שכאשר המוסלמים (כמו כל בני האנוש) חיים באווירה ציבורית המאפשרת להם השתתפות מלאה בעיצוב החיים הפוליטיים, הם אינם פונים לפעילות מתחת לאדמה, לא ניתן להובילם מתוך המערות של הרי צפון פקיסטאן והם לא יעזבו את הודו כדי לפוצץ מטוס, רכבת או אוטובוס של אזרחים חפים מפשע..."