המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר יומי 11.3.2008
11/3/2008

מה חדש? תקציר יומי 11.3.2008

 

בתקציר: סעודיה ואיראן ישתתפו בפסגת דמשק *  מצרים: האם לצעירים לא נשואים מותר להתנשק בפרהסיה? * הפרס מטעם שבדיה שעורר רוגז באיראן * איש אופוזיציה סורי: החרימו את פסגת דמשק *  סגן נשיא סודאן: לקולוניאליזם יש חלק במלחמות האזרחים

 

ציר מגלס איראני: רוסיה וסין מתעתעות בנו

ציר המג'לס השמרני, חוסין מוזפר, תקף את "התנהגותן הצבועה" של רוסיה וסין במשבר הגרעין האיראני, בעודן נהנות מיתרונות כלכליים רבים בזכות קשריהן עם איראן. מוזפר תקף גם את מדיניות החוץ של איראן הנשענת על מדינות אלו, בשעה ש"התנהלותן המתעתעת" במועה"ב מעידה כי הן פועלות על-פי צרכיהן בלבד, גם אם הדבר מסב נזק למדינות כאיראן. חבר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, רזא טלאי ניכ, אמר כי על איראן להשתמש בכוח הגז והנפט כדי לאלץ את רוסיה וסין לנהל מדיניות כנה וכדי להרחיקן מאמריקה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 10.3.08

 

יורש העצר הסעודי: נשתתף בפסגת דמשק, הדרג טרם נקבע

יורש העצר הסעודי, הנסיך סולטאן בן עבד אל-עזיז, אמר עם הגיעו לקטר (10.3.08) כי אין משבר ביחסים בין סעודיה לקטר. לדבריו, בין סעודיה לקטר יש יחסי שלום מלאים, ומי שמכחיש זאת מנסה לדוג במים עכורים. הוא גם אמר כי סעודיה היא המדינה הראשונה שתשתתף בפסגה הערבית בדמשק ולא ניתן לוותר על ההשתתפות בה, אך המלך הסעודי הוא שיחליט לגבי דרג הייצוג.

אל-ג'זירה (סעודיה), 11.3.08

 

מצרים: האם יותר לנערים ונערות להתנשק בפרהסיה?

פתוא שהוציא הוגה הדעות המצרי, גמאל אל-בנא, המתירה לנערים ונערות לא נשואים להתנשק במקומות ציבוריים, עוררה ביקורת בקרב חכמי הדת של אל-אזהר. אל-בנא הסביר כי נשיקות אלה הן בגדר חטאים קטנים כתוצאה מחולשה אנושית שניתן לכפר עליהם במעשים טובים. בתגובה טענו כמה מחכמי אל-אזהר כי דברי אל-בנא מפיצים תועבה וקראו לו לחזור בו.

www.alarabiya.net, 7.3.08

 

יועץ עלי ח'אמנאי: על מדינות ערב לסגור נציגויותיהן בישראל

בטקס השקת בול לזכרו של עמאד מוע'ניה באיראן, אמר יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי על ישראל לקחת ברצינות את דברי מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בטקס ההלוויה למוע'ניה. מראשי המשטרים הערביים הוא תבע לסגור את שגרירויותיהם בישראל, ולנתק את הקשרים עימה. נציג חזבאללה-לבנון באיראן, חוסיין צפי אל-דין, אמר כי ההתנקשות במוע'ניה תביא לחיסול ישראל.

אירנא (איראן), 10.3.08

 

חשד במצרים: כוסות שי מארה"ב גרמו להרעלה

מאות תלמידי בתי ספר יסודיים בלוקסור שבמצרים התעלפו או לקו בשלשולים לאחר ששתו מכוסות פלסטיק שהוענקו על ידי ארה"ב כשי למשרד החינוך והתרבות המצרי. על הכוסות כתוב "מתנה מהעם האמריקאי" והן נועדו לשפר את הדימוי האמריקאי בעיני הילד המצרי. חקירת מנהל הבריאות בלוקסור העלתה כי ייתכן שהכוסות עשויות מחומר רעיל ואינן ראויות לשימוש אדם.

אל-מצריון (מצרים), 10.3.08

 

בכיר בטחוני עיראקי: איראן מבריחה נשק לבצרה

בכיר בטחוני עיראקי ממחוז בצרה, מוחאן חאפט' אל-פריג'י, האשים את איראן כי היא ממשיכה להבריח נשק לבצרה, דבר המאיים על בטחון האזור. לדבריו, ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי הורה לתגבר את הגבול עם איראן בכוחות צבאיים כדי למנוע את הברחות הנשק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.3.08 

 

[כוונות השלום של אולמרט מחד ושל אבו מאזן מאידך]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 10.3.08

 

ראש ממשלת קטר: לקיים דיאלוג עם איראן על תכנית הגרעין שלה

ראש ממשלת קטר, חמד בן ג'אסם, הזהיר את מדינות המפרץ שלא להיות כלי במשחק הבינלאומי נגד איראן וקרא להן לנהל דיאלוג ישיר עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה.

אל-ראיה (קטר), 10.3.08

 

יומון איראני מוחה על פרס שהעניקה שבדיה לפעילת נשים איראנית

מיניסטריון המודיעין באיראן  מנע ב-9.3.08, את יציאתן של פעילת תנועת הנשים, מנסורה שג'אעי, ועורכת הדין, נסרין סתודה, לכנס נשים איראניות המתגוררות בדובאי, לרגל יום האישה הבינ"ל.יצוין כי בכתבה ביומון כיהאן (ב-12.2.08) נכלל שמן של השתיים ברשימת אישים הקשורים לסוכנויות ביון מערביות. היומון השמרני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי הענקת פרס ומענק של 75 אלף דולר על ידי שבדיה לפעילת תנועת הנשים, פרווין ארדלאן, מהווה התערבות בענייני הפנים של איראן, ואף תמיכה בטרור, כיוון שארדלאן קשורה לחוגים טרוריסטיים.

רוז, ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 11.3.08

 

על הבלון הקשור לטנק הישראלי כתוב: "יוזמות השלום הערביות"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן), 11.3.08

 

צנזורה גורפת בבצרה

מנהלת החקירות והמידע הלאומי בבצרה הורתה לבעלי בתי הדפוס במחוז לא להדפיס אף עיתון או כתב עת לפני שיקבלו ממנה אישור מראש. בתגובה פרסם "הגוף המפקח על החירויות העיתונאיות" גילוי דעת הקובע שזהו תקדים מסוכן והפרה של זכויות חופש הביטוי המעוגנות בחוקה העיראקית ובאמנות הבינ"ל.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.3.08 

 

איש אופוזיציה סורי: להחרים את פסגת דמשק

בראיון לאתר המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית בלבנון, קרא חבר הפרלמנט הסורי לשעבר, האופוזיציונר מאמון אל-חומסי, למדינות ערב שלא להשתתף בפסגה הערבית בדמשק. לדבריו, כינוס הפסגה בדמשק יהווה תבוסה למלכים ולשליטים הערביים ויעניק לבשאר אל-אסד אות כבוד בו ינסה לנופף כדי להוכיח שהוא בעל ההחלטה באזור. אל-חומסי הוסיף עוד כי הגעת המנהיגים לפסגה תיחשב לפגיעה בזכות העם הסורי לחיים ולחירות ולפשע נגד עמי האזור.

www.psp.org.lb, 10.3.08

 

יום האישה הבינלאומי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 10.3.08

 

בעל טור סורי: סוריה לא תוותר על עקרונותיה למען הפסגה הערבית

במאמר ביומון הסורי הממסדי, אל-ת'ורה, כתב בעל הטור, סלים עבוד, כי האחריות על ההשתתפות בפסגה הערבית בדמשק ועל הצלחתה אינה מוטלת על סוריה, אלא על כלל הערבים. לדבריו, בין אם תיערך הפסגה בדמשק ובין אם לאו, ובין אם יגיעו אליה המנהיגים הערבים ובין אם לאו, סוריה תמשיך לדבוק בהתנגדות ולא תוותר על עקרונותיה.

אל-ת'ורה (סוריה), 11.3.08

 

סודאן: אישור גזר-דין מוות למואשמים ברצח עיתונאי

בית המשפט לערעורים בח'רטום דחה (10.3.08) את ערעורם של עשרת הנאשמים ברצח העיתונאי מחמד טה, בשנת 2006 ואישר את גזר דין המוות שנפסק להם. פרקליטם של הנאשמים טען שבית המשפט לערעורים התעלם מן הראיות שהציג, לפיהן הודאת הנאשמים נגבתה תחת עינויים, והכריז שישוב ויערער על הפסיקה.

אל-איאם (סודאן), 11.03.08  

 

סגן נשיא סודאן: לקולוניאליזם האירופי חלק במלחמת האזרחים

עלי עת'מאן טה, סגן נשיא סודאן, אמר שמדיניותה הקולוניאליסטית של אירופה היא אחד הגורמים למלחמות האזרחים בסודאן וזעם על היסוסה של אירופה להעניק סיוע לסודאן, לו היא זכאית כפיצוי על הסבל שגרם לה הקולוניאליזם.

אח'באר אל-יום (סודאן), 11.03.08

 

מימין: "הגדה"; משמאל: "עזה" ובאמצע אולמרט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-מסתקבל (לבנון), 11.3.08

 

איראן: נשתתף בפסגה הערבית בדמשק

דובר משרד החוץ האיראני, מחמד עלי חוסייני, אישר כי איראן הוזמנה לפסגה הערבית בדמשק וכי בכוונתה להשתתף בה בדרג שייקבע בקרוב. מנגד, לשכתו של ראש ממשלת עיראק, הודיעה כי ראש הממשלה נורי אל-מאלכי  ייצג את עיראק בפסגה ולא הנשיא ג'לאל טאלבאני. היומון הלונדוני אל-חיאת דיווח כי ההחלטה התקבלה לאחר החלטת סוריה לשלוח משלחת בדרג נמוך לוועידת איחוד הפרלמנטים הערביים הצפויה להתקיים בארביל ב-13.3.08.

אל-חיאת (לונדון), 11.3.08  

 

מישל סולימאן: יחסי עם סוריה טובים

מישל סולימאן, מפקד צבא לבנון והמועמד לתפקיד הנשיא, אמר בהצהרות לעיתונאים כי הוא לא יסכים להיבחר לתפקיד הנשיא ברוב רגיל. את יחסיו עם סוריה הוא הגדיר כ"טובים" ולדבריו, כך צריכים להיות גם היחסים בין שתי המדינות. עוד אמר כי אסור שסוריה תחוש שלבנון גורמת לה נזק. לגבי האפשרות שהוא ייצג את לבנון בפסגה הערבית בדמשק, אמר סולימאן כי זו שאלה קשה והיא תבחן עם קבלת ההזמנה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.3.08

 

הראיון ב"קול אמריקה" עלול למנוע את שובו של ציר המג'לס לאיראן

בראיון תקדימי ל"קול אמריקה" הטיח ציר המג'לס הרפורמיסטי, נור אל-דין פירמוזן השוהה בארה"ב, ביקורת בממשלת אחמדי-נז'אד על פסילת מועמדים רפורמיסטים רבים – כולל הוא עצמו - בבחירות הקרובות למג'לס. בתגובה אמר גורם  במשטר האיראני כי אפשר ופירמוזן ייאלץ לבקש מקלט מדיני בארה"ב. ציר המג'לס השמרני אליאס נאדראן, תקף את פירמוזן על הראיון שהעניק ל"קול אמריקה" ואמר שהמג'לס איננו משכן למרגלים מטעם אמריקה. 

פארס (איראן), 11.3.08

 

משרד הפנים הסעודי: לדווח על הודעות קוליות מאל-ט'ואהירי

משרד הפנים הסעודי דרש מכל התושבים שקיבלו הודעה קולית בטלפונים הניידים מהאיש מס' שתיים בארגון אל-קאעדה, אימן אל-ט'ואהרי, לדווח על כך בתוך שבוע לשלטונות. בהודעה הקולית קרא אל-ט'ואהרי "לתרום לאסירים ולשהידים בפקיסטן ובאפגניסטן".

אל-וטן (סעודיה), 9.3.08