המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.3.2008
10/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.3.2008

 

איראן: פרס על ראשם של ברק, דגן וידלין * דברי שבח לפיגוע בישיבת מרכז הרב *  הקרן הערבית לזכויות אדם בלבנון * קשיים כלכליים והגבלת דלק באיראן *  חכמי דת בסעודיה פסלו ספרים ליברליים * מתיחות בין איראן למצרים סביב אירועי עזה

 

הסכם שת"פ ביטחוני בין איראן לסודאן

שרי ההגנה של סודאן ואיראן חתמו שלשום בח'רטום על הסכם לשת"פ בטחוני בין מדינותיהם. שר ההגנה האיראני, מצטפא נג'אר, הדגיש את תמיכת ממשלתו במהלכי ממשלת סודאן בדארפור והאשים את ארה"ב ואת מדינות המערב בניצול מועצת הביטחון לקידום סדר היום שלהן. נג'אר הוסיף כי חרם כלכלי על מדינתו, יזיק למדינות המחרימות יותר מאשר לאיראן. בפגישתו עם נג'אר אמר נשיא סודאן, עמר אל- בשיר: "עוצמתה של איראן היא עוצמת עולם האסלאם והמוסלמים."

כיהאן (איראן), 9.3.08; אל-סודאני (סודאן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 08.03.08

 

פילוג ב"חזית הפעולה האסלאמית" בלבנון

160 מחברי הארגון "חזית הפעולה האסלאמית", בראשות איש הדת פתחי יכן, הידוע בקרבתו למשטר הסורי, הודיעו על הקמת מועצת חרום בתוך הארגון, בתגובה להפיכת הנהגתו לשופר של המשטרים האיראני והסורי. חברי הארגון טוענים, בין השאר, כי ההנהגה גייסה 1000 נערים לפעולות התנגדות נגד ישראל, ואולם עשרות מהם נשלחו למחנות החזבאללה במטרה לשלבם בעימות הפנימי בלבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 9.308

 

הפיגוע בי-ם: מאמרי שבח בסוריה ובסודאן; פצ'לאללה: זו פעולת גבורה

מאמרים ביומונים הסורים הממסדיים, אל-ת'ורה ותשרין, שיבחו את הפיגוע בישיבת מרכז הרב בירושלים. בעל הטור, הית'ם צאלח, תאר את הפיגוע כ"פעולת הקרבה", ש"נטלה את חייהם של שמונה קיצונים ישראליים" וכוונה "נגד בית מדרש דתי ציוני קיצוני המגדל תלמידים ורבנים חדורי שנאה לערבים." בעל הטור, נצר אל-דין אל-בחרה, כתב כי מבצעי הפיגוע "ידעו להיכן להפנות את מהלומתם הכואבת, וחדרו לעומק הביטחון הישראלי". איש הדת השיעי הלבנוני, מוחמד חוסין פצ'לאללה, אמר כי פעולת הגבורה בירושלים הוכיחה שלוחמי הג'יהאד בפלסטין מסוגלים להסב פגיעות קשות לציונים למרות כל אמצעי הביטחון שהם נוקטים. הוא הביע צער על הגינויים שנשמעו בעולם לפיגוע, במיוחד מצד הרש"פ. טה אל-נעמאן, עיתונאי סודאני, טען שהפיגוע לא כוון נגד חפים מפשע, אלא נגד מוסד המחנך בדרכו של מאיר כהנא. הוא טען כי ישראל היא "שיילוק", המכריחה את הפלסטינים לשלם בלגימת דם פלסטיני ובחתיכת בשר פלסטיני תמורת כל זכות המגיעה להם.

7.3.08 , www.ghaliboun.net ; אל-ת'ורה; תשרין (סוריה); אל-סודאני (סודאן), 9.3.08

 

חוק התנועה של ניוטון [חוק הפעולה והתגובה]

על הפצצה שחוזרת אל החייל הישראלי כתוב: "הפיגוע בירושלים"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ); אל-שרק (קטר), 8.3.08

 

רשויות המכס בסודאן תפסו מכשיר ריגול ישראלי

רשויות המכס בנמל התעופה של ח'רטום דיווחו על לכידת מכשיר ריגול ישראלי שנועד למדוד את כמויות הנפט המצויות מתחת לאדמה. מנהל המכס אמר שחברה זרה, המפיקה נפט בסודאן, ניסתה להחדיר את המכשיר שיוצר בישראל וכי זהו מכשיר היכול להסב נזק כלכלי וביטחוני גדול.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.3.08

 

ארגוני זכויות אדם מוחים על התנכלות לפעילים בתוניסיה

הליגה לפיקוח על חופש הביטוי בתוניסיה פרסמה גילוי דעת המגנה התנכלות שהיתה החודש לשני פעילי זכויות בולטים בתוניסיה: סיהם בן סדרין, עיתונאית ופעילה בתחום חופש העיתונות, ועומר מסתירי, עורך העיתון האלקטרוני האופוזיציוני "קלימה". לדברי גילוי הדעת, השניים עוכבו בחזרתם מביקור באירופה, בן סדרין הוכתה, ומן השניים הוחרמו מסמכים, טלפונים ניידים, ותקליטורים.

www.hrinfo.net, 5.3.08 

 

רייס לתינוק הישראלי: "די, חמודי, די. יקולל הטיל הפלסטיני שהעירך משנתך.

קח את הבקבוק, זה ירגיע אותך ותחזור לישון שוב, יקירי"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן), 8.3.08

 

חמאס מגנה את גינוי הפיגוע בירושלים

תנועת החמאס גינתה את דברי מזכ"ל ארגון הוועידה האסלאמית, אכמל אל-דין אחסאן אוע'לו, שגינה את הפיגוע בירושלים.

אל-חיאת (לונדון), 8.3.08

 

בכיר בחמאס: גילינו גמישות בנושא המעברים

בכיר בחמאס, אימן טה, רמז כי תנועתו הסכימה לנוכחות של אנשי משמר הנשיאות במעבר רפיח בתנאי שלא תלויות ועומדות נגדם האשמות בשחיתות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.3.08

 

בכיר בג'יהאד האסלאמי: נכבד כל החלטה של ההנהגה הפוליטית

דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי - "פלוגות ירושלים",אבו אחמד, הבהיר כי אנשי הזרוע יהיו מחויבים לכל החלטה של ההנהגה הפוליטית לגבי התהדיאה, אך הכחיש כי אנשיו החליטו להפסיק לשגר טילים לעבר ישראל.

אל-חיאת (לונדון), 9.3.08

 

[האם] ניצחנו?!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן), 8.3.08

 

הקרן הערבית לזכויות אדם החלה לפעול בלבנון

היומון הלונדוני, אל-שרק אל-אוסט, דיווח כי הקרן הערבית לזכויות אדם החלה את פעילותה בלבנון. מדובר בארגון עצמאי המעניק סיוע כספי וטכני למוסדות וליחידים הפועלים למען קידום זכויות האדם במדינות ערב. היומון הדגיש כי הארגון ממומן על ידי קרן "פורד" ובעתיד ימומן על ידי תורמים ממדינות ערב ועל ידי ארגונים בינ"ל.   

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.3.08

 

אחמדי-נז'אד רוצה להחליף את שגרירו בעיראק

בכיר איראני המקורב לדיונים על עתיד עיראק גילה ליומון הקטרי אל-ערב, כי אחמדי-נז'אד ביקש משר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, להחליף את שגריר איראן בעיראק, חסן כאט'מי קומי. לדברי המקור, הסיבה היא כישלונו של השגריר להסדיר לאחמדי-נז'אד פגישות עם גורמים פוליטיים  בעיראק במהלך ביקורו שם. לדברי היומון, אישים שיעיים רבים, סירבו להיענות לקריאת נשיא עיראק, ג'לאל טלבאני, להיפגש עם אחמדי-נז'אד, בשל התנגדותם להתערבות איראן בענייני עיראק.

אל-ערב (קטר), 7.3.08

 

בשאר אל-אסד: "היוזמה הערבית [למשבר לבנון] הגיעה למבוי סתום"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-מסתקבל (לבנון), 8.3.08

 

עורך עיתון ממסדי מצרי נגד הזמנת אחמדי-נז'אד לפסגת דמשק

עורך היומון המצרי הממסדי "אל-גומהוריה" וחבר הפרלמנט המצרי, מחמד עלי אבראהים, הביע התנגדות להזמנת נשיא איראן, אחמדי נז'אד, לפסגה הערבית בדמשק. בטורו היומי כתב: "הפסגה  איננה בית קפה של המדינה המארחת אותה, והיא אינה יכולה להזמין אליו את חברותיה ולכפות אותן על המשתתפות האחרות... מי שרוצה לארח את חברותיה בפסגה, מוטב שתיישם את עקרונות אמנת הליגה הערבית ותתייעץ עם יתר חברות הליגה..." הוא הוסיף כי הזמנה בדרך של מחטף אינה תואמת את ההיגיון, המסורות הערביות והדת האסלאמית. נודע כי גם גורמים פוליטיים במפרץ פנו לסוריה בהמלצה שלא להזמין את אחמדי-נז'אד לפסגה.

אל-גומהוריה (מצרים); www.elaph.com, 7.3.08

 

היומון רוז: קשיים כלכליים באיראן

במכתב לממשלת אחמדי-נז'אד הזהירו יותר משמונים חברות פרטיות גדולות כי הן קרובות לפשיטת רגל; במכתב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, טענה עיריית טהראן כי לקראת סיום השנה הפרסית (21.3), נראה שהממשלה לא יישמה את התקנות הכלכליות שקבע המג'לס ביחס לעיר. יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז, טען שהמדיניות הפופוליסטית של אחמדי-נז'אד יצרה את הקשיים הכלכליים וציטט בכיר כלכלי שהלין על הכסף הרב שמוציאה הממשלה לשם קידום מועמדיה למג'לס.

רוז (איראן), 9.3.08

 

קריאה באיראן: להשתמש בנשק הנפט להגנה על הפלסטינים

בדרשת יום שישי המרכזית שנערכה בטהראן, הזהיר איש הדת, אחמד ח'אתמי, החבר ב'מועצת המומחים', מפני פריצתה של אינתיפאדה שלישית בעקבות "התנהגותה הפראית" של ישראל וטען כי שתיקתן של מדינות ערב לנוכח אירועי עזה מהווה אור ירוק ל"פושעים הציונים." איש הדת האיראני הבכיר, מבקר המשטר, איתאללה חוסין עלי מונתזרי, קבל על כך שהמדינות הערביות והאסלאמיות לא עושות שימוש בנשק הנפט כדי להגן על הפלסטינים מפני "הציונים העושקים".

אפתאב-י יזד, כיהאן (איראן), 9.3.08; אירנא (איראן), 7.3.08


איראן: פרס על ראשם של ברק, דגן וידלין

כלי התקשורת באיראן דיווחו על טקס (ב-9.3) לקביעת פרס על ראשם של שלושה מראשי המשטר הציוני: שר הביטחון אהוד ברק; ראש המוסד, מאיר דגן; ראש אמ"ן, עמוס ידלין, "שלהם החלק הגדול ביותר בטבח העם הפלסטיני ובהתנקשות בלוחמים אנטי- ציוניים בולטים". בטקס, שאורגן ע"י  'תנועת הסטודנטים רודפי הצדק', נאמה פירוז רג'אי-פר, 'מזכירת המנגנון להוקרת השהידים של עולם האסלאם'. הפרס יוענק לאנשים, למשפחות או לקרובים של מי שיהיה מוכן להתנקש ב"טרוריסטים הבינ"ל הללו."

תאבנאק (איראן), 9.3.08            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דיווח על מנגנון מודיעין איראני הפועל בעיראק

בעל טור עיראקי ביומון אל-סיאסה חשף לאחרונה כי מאמצע שנת 2007 מפעיל המודיעין האיראני בעיראק מנגנון בשם "אהל אל-בית", שנועד לאפשר השתלטות איראנית על עיראק, במקרה של כשלון כוחות הברית. בראש המנגנון עומד אל"מ במודיעין האיראני, פרידון מוחמד צפוי, שכינויו בעיראק הוא "עבד אל-רצ'א חוסין אל-מוסוי". מטה המנגנון נמצא בעיר נג'ף והוא קשור ישירות למשרדו של הנשיא אחמדי נז'אד. עובדים בו למעלה מ- 2,600 איראנים בעלי אזרחות עיראקית. 

אל-סיאסה (כווית), 10.3.08

 

בכיר איראני: בכוחנו לשלוח את הציונות אל מזבלת ההיסטוריה

עלי סעידי, נציגו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, במשמרות המהפכה, אמר בכנס חיילי הארגון כי "על ראשי המדינות האסלאמיות לדעת שלאור כוחו, יכול האסלאם לשלוח את הציונים הפושעים למזבלת ההיסטוריה." עוד אמר כי "אין דרך להיאבק בכוחות 'היהירות' (הכוונה לארה"ב) זולת המאבק המזוין, וכי איראן מנצחת במאבק הגרעין בעוד האויב נסוג צעד אחר צעד."

פארס (איראן), 7.3.08

 

קיצוב סולר באיראן

ממשלת איראן הודיעה כי החל מהשבוע הבא יונהג קיצוב במכירת סולר במדינה, והתושבים יוכלו לרוכשו רק באמצעות כרטיס חכם שחולק להם.

רוז (איראן), 10.3.08

 

חכמי דת בסעודיה: ספרי הוגי דעות ליברליים מסוכנים יותר מסמים

מספר אנשי דת המשתייכים לאסכולה הוהאבית בסעודיה, פרסמו פסק הלכה המחרים כמה חברות הוצאה לאור המשתתפות ביריד הספר הבינלאומי המתקיים בימים אלה בריאץ'. חברות אלו מכרו ספרים של הוגי דעות ומשוררים ערביים הידועים בעמדותיהם הליברליות, דוגמת נצר חאמד אבו זיד, אדוניס ונזאר קבאני. חכמי הדת טענו כי ספרים אלו מסוכנים יותר מסמים והם משחיתים את הדת.

www.islamlight.net, 7.3.08

 

סקר בסעודיה: צעירות עושות "שימוש שלילי" בטלפונים ניידים

סקר שפרסמה האגודה לזכויות האדם בסעודיה מגלה כי 85% מהנערות במדינה משתמשות בטלפונים ניידים ב"אופן שלילי". על-פי הסקר, 99% מהודעות הטקסט של הנערות מפרות איסורים חברתיים. בהודעות נמסרים מספרי הטלפון שלהן לרשימת אנשי קשר, כך שיוכלו להתקשר חזרה.

אל-חיאת (לונדון), 8.3.2008.

 

הפגנה בכווית במחאה על מעצר איש דת שיעי

מאות כוויתים הפגינו אתמול (9.3.08) במחאה על מעצרו של איש הדת השיעי, השיח' חוסין אל-מעתוק, החשוד בהשתייכות לארגון "חזבאללה הכוויתי". המפגינים הזהירו כי מעצר של חכמי דת שיעים מהווה חציית קו אדום ופוגע באחדות הלאומית.

אל-סיאסה (כווית), 10.3.08

 

סודאן: ועדה לפיקוח על העיתונות

שר המשפטים של סודאן, עבד אל-באסט סבדאראת, הכריז אתמול על הקמת ועדה שתפקח על העיתונים היומיים המופיעים במדינה. הועדה תורכב מנציגי משרדי המשפטים והתקשורת, וכן משירותי הביטחון, ותמסור דיווחים יומיים לשר המשפטים על הנושאים בהם עוסקים העיתונים.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 10.3.08    

 

 משעל לחמאס: לא לקבל אחריות על הפיגוע בירושלים

בכיר פלסטיני המקורב לתנועת החמאס מסר כי ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, הורה למנהיגי התנועה לא לקבל אחריות על הפיגוע בירושלים מחשש לתגובה קשה מצד ישראל. משעל גם הורה למנהיגי החמאס לנקוט אמצעי זהירות מרביים כדי לא לאפשר לישראל פיגוע נקמה.

אל-ג'רידה (כווית), 10.3.08

 

בכיר בזרם הצדרי: למרות פרישתו, מוקתדא אל-צדר עדיין מפקד הזרם

בכיר בזרם הצדרי אמר כי מוקתדא אל-צדר אכן התפנה ללימודי דת וכי הוא קרוב לקבל דרגה דתית שתהפוך אותו למקור סמכות דתית שיעית, אך טעות להסיק מכך שהוא פרש מהפוליטיקה, שכן הזרם הצדרי מאמין שאין הפרדה בין דת ופוליטיקה. לדברי הבכיר, למרות פרישתו ללימודים, אל-צדר הוא עדיין מפקד הזרם הצדרי והמפקד העליון של "צבא המהדי", המנחה את בכירי הזרם.

אל-ג'רידה(כווית), אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 10.3.08

 

עיראק: תכנית לגדר ביטחון אלקטרונית בגבול עם סוריה

כוחות הביטחון העיראקיים הודיעו על כוונתם להקים גדר ביטחון משוכללת לאורך הגבול עם סוריה, בעלות של מיליארד דולר, כדי למנוע הסתננות של אנשי אל-קאעדה לשטח עיראק. 

אל-עדאלה (בגדאד), 10.3.08

 

מתיחות איראנית-מצרית סביב אירועי עזה

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי התייחס למחאת מצרים על ההפגנות שהתקיימו בטהראן ( 5.3.08)  נגד "תמיכת מובארכ בציונים ובאמריקה ואדישותו למצוקת הפלסטינים בעזה", וטען כי אל למצרים לצפות לויתורים מצד איראן בתמורה לחידוש היחסים ביניהן. היומון האשים את פזיזותם של בכירים איראנים רבים שנפגשו לאחרונה עם מובארכ, הנחשב בעיני עמו ל"מנהיג כפוי ומשת"פ של ישראל ואמריקה." עוד טען היומון כי פעילותו של משרד החוץ האיראני למען חידוש היחסים עם מצרים, מעידה על חולשה מופרזת וחוסר הבנה ביחס למעמדה המיוחד של איראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 10.3.08