המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עמדת אש"ף בשאלת הפליטים
3/3/1999


עמדת אש"ף בשאלת הפליטים

 

יו"ר מחלקת הפליטים וחבר הועד הפועל של אש"ף, אסעד עבד אל-רחמן, קיים מסיבת עיתונאים ב-28 בפברואר ברמאללה[1] ובה הציג את עמדת אש"ף בשאלת הפליטים, על רקע האפשרות להכרזה על מדינה פלסטינית עצמאית. להלן קטעים מדבריו:

 

שלילת פתרון לבעיית הפליטים בגדמ"ע וברצועת עזה

עבד אל-רחמן דחה את האפשרות שבעיית הפליטים תיפתר באמצעות קליטתם במדינה הפלסטינית העתידית בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה. "הפליטים לא יסכימו להסתפק בזכות האזרחות במדינה הפלסטינית לאחר הקמתה", אמר עבד אל-רחמן, שהוסיף כי  המדינה הפלסטינית תשמש כאחת המדינות המארחות עבור הפליטים, העומדים על זכותם לשוב בתיהם ולמולדתם, בהתאם להחלטה 194." לדברי עבד אל-רחמן הרשות הפלסטינית, בדומה ללבנון, סוריה וירדן, משמשת כמארחת של הפליטים ומצב זה ישמר גם לאחר ההכרזה על מדינה פלסטינית עצמאית.

 

אין אלטרנטיבה לשיבת הפליטים

עבד אל-רחמן הוסיף כי עבור ההנהגה הפלסטינית שום תסריט אחר לפתרון בעיית הפליטים אינו עומד על הפרק, פרט למימוש החלטת מועצת הביטחון 194, הקובעת את זכותם לשיבה ולפיצויים. הצד הפלסטיני במשא ומתן המולטילטראלי בנושא הפליטים מסתפק בהצגת דרכים למימוש החלטה זו כ"אופציה היחידה שאנו מאמינים בה." איננו מוכנים אפילו לדון באופציות אחרות, הוסיף עבד אל-רחמן.

 

עבד אל-רחמן הציג את מדיניותה של מחלקת הפליטים, וקבע שבפניה ניצבות שתי משימות עיקריות" המשימה הראשונה היא "להגן על זכויותיהם הפוליטיות של הפליטים לשוב לבתיהם ולזכות בפיצוי עבור סבלם ועבור שווי רכושם לאורך חמישים השנים האחרונות" והשניה של מחלקת הפליטים היא להקל מסבלם של הפליטים במחנות.

 

עבד אל-רחמן העריך ששמונים אחוזים מהפליטים הפלסטינים מתעקשים לממש את זכות לשיבה ולפיצויים, עובדה שהכשילה את כל הניסיונות שנעשו לאורך השנים לאזרוחם במדינות המארחות.

 

 



[1] אל-חיאת אל-ג'דידה ואל-איאם, 1 במארס, 1999

תגיות