המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אפשרות לפריצת משבר אלים בלבנון לאחר ה-15 ביולי
6/7/2007

 

אפשרות לפריצת משבר אלים בלבנון לאחר ה-15 ביולי

 

הקדמה

בימים האחרונים התפרסמו בתקשורת הערבית והאיראנית ידיעות שונות המצביעות על אפשרות להחרפת המשבר הפוליטי בלבנון עד כדי משבר אלים לאחר ה-15 ביולי 2007.

 

יצוין כי במחצית יולי יתקיימו בזירה הבינלאומית אירועים הקשורים ללבנון ולסוריה כדלקמן:

 

1. ב-16 ביולי 2007 יתקיים במועצת הביטחון של האו"ם דיון בדו"ח שהגיש מזכ"ל האו"ם באן קי מון על התקדמות ביישום החלטה 1701. במסגרת דיון זה, תבחן המועצה דו"ח שהגישה משלחת שנשלחה מטעם באן קי מון לגבול לבנון-סוריה כדי להעריך את מידת הפיקוח בגבולות אלה. על פי היומון הלונדוני "אל-חיאת", המלצות המשלחת כוללות הצבת מומחים בינ"ל לביקורת גבולות כסיוע למנגנוני הביטחון הלבנוניים בפיקוח על גבול סוריה-לבנון.[1]

 

2. בין ה-15 ל-17 ביולי 2007 יוגש למועצת הביטחון דו"ח נוסף על ידי יו"ר ועדת החקירה הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי, סרג' ברמרץ, לגבי התקדמות החקירה.

 

להלן פרטי הדיווחים בתקשורת:

 

סוריה קוראת לנתיניה לעזוב את לבנון עד ה-15 ביולי

בימים האחרונים מתפרסמים דיווחים בעיתונות הערבית והאיראנית כי סוריה קראה לנתיניה לעזוב את לבנון וכי היא מתכוונת לסגור את גבולותיה עם לבנון.

 

ב-5 ביולי 2007 דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית, אירנא, כי השלטונות הסורים הורו לכל הנתינים הסורים השוהים באדמות לבנון לחזור אל מולדתם עד ה-15 ביולי 2007.[2] למחרת דיווח גם העיתון הערבי-ישראלי "אל-צנארה" מפי מקור לבנוני המקורב לדמשק על כוונתה של דמשק להוציא את אזרחיה מלבנון[3]. היומון הלבנוני "אל-לואא" דיווח ב-5 ביולי על שמועות בדבר עזיבתם של פועלים סורים את לבנון לבקשת השלטונות הסורים.[4] ואילו היומון הסורי "אל-ת'ורה" דיווח כי האוניברסיטאות הסוריות יקלטו את הסטודנטים הסורים העוזבים את לבנון בשל חוסר היציבות בלבנון.[5] 

 

המקורות העלו מספר סברות בנוגע למניעי קריאתה של סוריה לפינוי אזרחיה מלבנון: סוכנות הידיעות האיראנית קשרה את ההוראה הסורית עם האולטימאטום שהציב הנשיא לחוד לאופוזיציה הלבנונית להכריע בנוגע לדרכי פעולתה ביחס למשבר בלבנון, כמו כן העלתה סוכנות אירנא את הטענה כי ההחלטה קשורה לכוונתה של סוריה לגייס חיילי מילואים לקראת תקיפה ישראלית. ואילו היומון הלבנוני "אל-לואא" קשר את הקריאה הסורית לפינוי אזרחיה עם מועד הגשתו של דו"ח נוסף של ועדת החקירה הבינלאומית לרצח רפיק אל-חרירי בשבוע הבא. 

 

האופוזיציה הלבנונית: ממשלה שניה אחרי אמצע יולי

מזה כחודש מאיימים בכירים באופוזיציה הלבנונית בראשות חזבאללה וכן נשיא לבנון, אמיל לחוד, בהקמת ממשלה שנייה בלבנון, או בנקיטת צעדים "היסטוריים" ואסטרטגיים" עליהם הם יכריזו בבוא העת.

 

החרפת המשבר בין ממשלת לבנון ו"כוחות 14 במרץ" לבין האופוזיציה הלבנונית בראשות חזבאללה באה על רקע התקרבות המועד החוקי לבחירת נשיא חדש בלבנון - אירוע שהאופוזיציה מאיימת שלא תאפשר את קיומו - וכן על רקע התבטאויות חריפות מצד ממשלת לבנון ו"כוחות 14 במרץ" שהאשימו את סוריה כמי שעומדת מאחורי כל הניסיונות האחרונים לפגוע ביציבות לבנון.

 

ב-18 ביוני 2007 דיווח היומון הלבנוני "אל-אח'באר", המקורב לאופוזיציה הלבנונית, כי הנשיא לחוד נתן לאופוזיציה הלבנונית ארכה עד אמצע חודש יולי כדי להודיע לו מה התכנית שהיא גיבשה כנגד "כוחות 14 במרץ".  על פי דיווחי היומון, כוחות האופוזיציה ירכיבו ממשלה שנייה בלבנון אם המשבר לא ייפתר.[6]

 

ב-25 ביוני 2007 דיווח היומון הלבנוני "אל-אח'באר" כי האופוזיציה כבר דנה בתכניות להקמת הממשלה השנייה וקבלת משרדי הממשלה לידיה אם ממשלת אל-סניורה תדבק בעמדותיה. לדברי היומון, האופוזיציה אף החלה כבר לדון בשמות האנשים שירכיבו את הממשלה השנייה.

 

בכיר באופוזיציה הלבנונית אמר ל"אל-אח'באר" כי הוא סבור שבמידה ותוקם הממשלה השנייה ינקוט צבא לבנון בעמדה נייטרלית. לדבריו, השטח הגיאוגרפי שיביע סולידאריות עם הממשלה השנייה יהיה גדול יותר מהשטח שיישאר נאמן לממשלת אל-סניורה. הוא הוסיף כי אנשי הדרום, אזור הבקאע וחלק גדול מאזור הר הלבנון ואזורים בצפון יכריזו על התנגדותם להכיר בממשלת אל-סניורה. לדבריו, גם כוחות יוניפי"ל ימצאו עצמם אל מול מציאות חדשה כשיגלו כי ממשלת אל-סניורה לא תוכל עוד לתת גיבוי לפעילותם ולהבטיח שהם יפעלו בבטחה.[7]

 

יצוין כי במאמר שפורסבם ביומון הלבנוני "אל-מסתקבל", נטען כי אזור שליטתה של הממשלה השנייה יהיה דרום לבנון, כלומר גבול לבנון-ישראל והבקאע כלומר, אזור הגבולות בין לבנון לסוריה.[8]

 

"אל-מסתקבל": תכנית הפיכה סורית- איראנית בלבנון

בסדרת מאמרי מערכת שהתפרסמו ביומון הלבנוני "אל-מסתקבל", הזהיר היומון מפני תכנית הפיכה סורית-איראנית בלבנון.[9]  כותב המאמרים, נציר אל-אסעד, טען כי חזבאללה מתכנן לפתוח בקרוב בשלב חדש בתכנית ההפיכה שמובילות סוריה ואיראן בלבנון במסגרתו הוא יפנה את נשקו לזירה הפנים לבנונית. לדברי אל-אסעד, איומי האופוזיציה הלבנונית להקים ממשלה שנייה בלבנון הם חלק מתוכנית ההפיכה הסורית-איראנית וכי "הממשלה השנייה" היא הסיסמא שניתנה לשלב הבא בתכנית זו.

 

עוד הוסיף כי האיום שאסד השמיע  במהלך פגישתו  עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, באפריל 2007   שהמצב בלבנון "יגיע לכדי מלחמת אזרחים", היה למעשה "הכרזה רשמית על ההפיכה שהוא מוביל בלבנון".

 

יתכן וביירות תהיה מטרה צבאית

בסדרת המאמרים נטען כי חזבאללה ממשיך בהכנותיו הצבאיות במספר מוקדים בלבנון כחלק מההתכוננות שלו לקראת השלב הבא של ההפיכה בלבנון וכי לנשק של חזבאללה יש שני תפקידים: א. לצורך עימות עם ישראל, או לסיוע למשטר הסורי בעימות עם ישראל, או סיוע למשטר האיראני בעימות עם ארה"ב. ב. לצורך לחימה בביירות.

 

לדברי היומון הכנותיו הצבאיות של חזבאללה נחלקות לכמה תחומים:

 

א. המשך פעילות צבאית מדרום ומצפון לליטאני, למרות החלטה 1701.

 

ב. הפיכת אזור הבקאע לאזור צבאי מוחלט כדי שיהיה אזור העימות עם ישראל ולמעשה החזית הקדמית של הלחימה הבאה. היומון הזכיר בהקשר זה כמה אירועים: מצעד צבאי שנערך לאחרונה בבקאע בו השתתפו מאות פעילים של חזבאללה; תנועת משאיות שלא פסקה במשך כמה ימים מכפרי הבקאע הצפוני לכיוון כפר [מסוים] בו חודשו עמדות צבאיות קבועות בבניינים מסוימים; נסיעת צעירים לאיראן לצורך אימונים וכן חפירות בבעלבכ במטרה לפרוס רשת תקשורת טלפונית פרטית של חזבאללה.

 

ג.אימון פעילים של ארגונים אחרים הנאמנים למשטר הסורי ע"י חזבאללה.

 

איראן: ממניעת מלחמת אזרחים לקבלת עמדת סוריה

במאמר השלישי בסדרה תהה היומון האם העובדה שאיראן שותפה להפיכה בלבנון מעידה על שינוי במדיניותה לפיה יש למנוע בכל דרך מלחמת אחים בין הסונה לשיעה בלבנון. היומון טען כי התיק הנוגע ליחסי איראן- סוריה וליחסיה של איראן עם מדינות ערב רבות השפעה, עבר לחלוטין לידיו של שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, וכי למזכיר המועצה לביטחון לאומי, עלי לאריג'אני, אין עוד כל קשר לנושא זה. העיתון ציין כי עמדותיו של לאריג'אני  - שהחזיק קודם לכן בתיק זה כשליחו האישי של ח'אמנאי – היו גמישות יותר והוא ייצג מדיניות שהתבססה על כך שהקשר של איראן לסוגיה הלבנונית אינו תלוי רק בסוריה ואף "הביע את מורת רוחו מהתנהגותו של משטר אסד ומכך שהוא סגר כל אופק לפתרון בלבנון..." 

 

לדברי היומון,  "במהלך ביקורו האחרון של [שר החוץ האיראני מנוצ'הר] מותכי בדמשק, הוא שמע מהנהגת סוריה סוג של מחאה על 'הקו האדום' עליו הסכימה איראן עם סעודיה לגבי לבנון ומשמעותו למנוע פתנה [מלחמת אחים] בין הסונה לשיעה."

 

לכן, לדברי היומון, נשאלת השאלה האם העברת התיק לידי מותכי מסמנת "חזרה לשלב הקודם של היחסים בין איראן לסוריה, כלומר לשלב בו איראן חייבת לעבור דרך דמשק ולגבות אותה בנושא לבנון?"

 

עוד כתב היומון: "מעקב אחר הפעילות האיראנית בתקופה האחרונה חושף כי איראן לא מונעת מסוריה דבר... האם הליווי והגיבוי שאיראן מעניקה להפיכה בלבנון [משמעותם] שהיא חזרה בה מההסכם [אליו הגיעה] עם סעודיה בינואר 2007 על הקו האדום... [למנוע] פתנה [מלחמת אחים] בין העדות?..."

 



[1] אל-חיאת (לונדון) 27.6.2007 יצוין כי ב-2 ביולי 2007 פרסה לבנון כוח של כ-300 חיילים של כוחות ביטחון הפנים לאורך גבול לבנון-סוריה במטרה לסייע לצבא לבנון בפיקוח הגבול. אל-מסתקבל (לבנון) 3.7.07

[2] אירנא 5.7.2007

[3] אל-צנארה (נצרת) 6.7.07

[4] אל-לואא (לבנון) 5.7.07

[5] אל-ת'ורה (סוריה) 5.7.07

[6] אל-אח'באר (לבנון) 18.6.07, 19.6.07

[7] אל-אח'באר (לבנון) 25.6.07

[8] אל-מסתקבל (לבנון) 2.7.07

[9] אל-מסתקבל (ללבנון) 30.6.07 ; 2.7.07 ; 3.7.2007