המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבים סעודים: לקדם הלכה מודרנית שתשקף את האסלאם האמיתי כמענה לקיצוניות של טליבאן
24/1/2023


כותבים סעודים: יש לקדם הלכה מודרנית שתשקף את האסלאם האמיתי כמענה למודל הקיצוני של טליבאן


בעיתונות הסעודית התפרסמו לאחרונה מאמרים המותחים ביקורת על המודל הקיצוני שמקדמת תנועת הטליבאן, כמו גם דאעש וארגוני האסלאם הפוליטי. לטענתם מודל קיצוני זה אינו משקף את רוח האסלאם ומיישם באופן מוטעה של ההלכה האסלאמית. זאת כתוצאה של אינדוקטרינציה ארוכת שנים אשר קידמה הלכה שהתאימה לתקופות עבר ולא לעולם המודרני
. לדברי הכותבים, ההקצנה של תנועות אלה משקפת את קיומו של "משבר רעיוני", המחייב קיום רפורמה אשר תתאים את ההלכה האסלאמית לרוח הזמן ותפיץ את רוח הסובלנות ואהבת החיים.

 

קטליבאן מסירה את המסיכה וחושפת את פני השטן שלה[1]



עיתונאי סעודי: מודל המדינה האסלאמית של טליבאן מדכא נשים ומייצר לוחמי ג'יהאד  

בעל הטור הסעודי, עבדאללה בן בח'ית, פרסם ביומון עוכאט' ב-30.12.2022 מאמר סרקסטי בו  יצא נגד המודל הקיצוני של ארגוני האסלאם הפוליטי, דאעש וטליבאן, אשר חותרים לדבריו, להקמת מודל מוטעה של מדינה אסלאמית אשר במקום להוביל לקדמה רק מדכא את האישה ומייצר לוחמי ג'יהאד. לטענתו קיצוניות זו הינה תוצאה של אינדוקטרינציה מצד דרשנים קיצוניים במשך עשרות שנים ולכן אל-אזהר לא היה יכול להאשים את דאעש בכפירה מפני שאם היה עושה כן, הוא היה צריך להאשים בכפירה ארגונים ודרשנים נוספים. בן בח'ית כתב:  

  "שמחתי כאשר [אוניברסיטת] אל-אזהר התנגדה להאשים את דאעש בכפירה. משכילים רבים מחו והביעו מורת רוח על החלטה של אוניברסיטת אל-אזהר שלא להאשים את דאעש בכפירה. חלקם אף האשימו את האוניברסיטה הדתית הוותיקה בקשירת קשר. אם נתעמק מעט, נדע שאל-אזהר קיבלה את ההחלטה הנכונה. היא לא מצאה בהתנהלות של דאעש שום דבר שמחייב את האשמתם בכפירה. כל ההחלטות שקיבלו וכל מעשיהם בשטח תואמים את  פסקי ההלכה שאותם שמענו במשך ארבעים שנה ברציפות.


אל-אזהר לא העז להאשים את דאעש בכפירה גם מפני [שבמהלך כזה] הוא היה מאשים בכפירה את כל מי שעמד על במות הדרשנים ונשא דרשה בשם הדת בעידן התעוררות האסלאם [הפוליטי][2] שפשטה בארצות המוסלמים. דאעש קיים ומימש את העתיד שעליו בישרה התעוררות זו ככתבו וכלשונו. אנשיו יישמו את מה שלמדו מספרי המסורת, ואת מה ששמעו מאנשי דת בכירים. טעותם בכך היתה המהירות ביישום. הם הכריזו על [גיוס כללי למלחמה] לפני שהיה להם הכוח הנדרש, והעולם הסתער עליהם והביסם. איש אינו רוצה להישאר במחנה המובס, [ולכן] הדרשנים הנכבדים שלנו התרחקו מהם, לאחר שקודם לכן נהגו לספק להם [לפעילי דאעש] כסף, לוחמים ולהתפלל לאללה מכל הלב בעבורם.

 

לא נמניתי עם האנשים שייחלו להיעלמותו המוחלטת של דאעש. ייחלתי לכך שהעולם יקצה להם שטח להקים עליו את מדינתם, שבה הם יישמו את השריעה, [במסגרת המדינה אסלאמית] שהבטיחו כל ארגוני האסלאם הפוליטי [להקים], ושלה ציפו כל העמים המוסלמים. בכל עת ששואלים אחד מהדרשנים הנכבדים שלנו: מדוע המדינות האסלאמיות אינן עומדות בראש האומות, הוא משיב: מפני שאנו לא מיישמים את האסלאם הנכון. 


השבח והתודה לאל שהעולם התפכח, והחלום קרוב כעת להתגשם, שכן, לאחר שהעולם מנע מדאעש את הכבוד ליישם את השריעה, ההיסטוריה העניקה לנו את הטליבאן, לביצוע חובה זו....נמתין ונראה כיצד מתבטא יישום השריעה, וכיצד ישפיע [יישום זה] על ההתפתחות, השגשוג והרווחה של העם באפגניסטן וידריך את העולם כולו בדרך הנכונה.  

טליבאן
עָקַר אֶת האישה מהלימוד באוניברסיטה. אלו הם ניצני ההצלחה האפגניים. אין מקום לאישה באוניברסיטה, ואין לה מקום במשרות. [כי לדידם] ישיבתה בבית תהפכה רשמית למחנכת דורות. היא אינה זקוקה ללמוד בכלל, שהרי משימותיה נשגבות וחשובות יותר. בראשן, לציית לבעלה, למלא ליבו בשמחה, לשמור על כספו, למנוע מאיש להיכנס לביתו ללא רשותו, אפילו לא להוריה, ולא לתת צדקה אלא בהסכמתו. אל לה לצאת מהדלת ולוּ צעד אחד ללא רשותו, ועליה להתלבש רק עפ"י טעמו ורצונו. זוהי הממלכה שלה [קרי בֵּיתהּ] שבה היא יושבת על כס המלכות במלוא הגאווה, ואחת ממשימותיה הגדולות שעבורן נבראה ואשר תואמת את התכונות הטבעיות היא לטפל בילדיו. ילדיה הזכרים יהפכו להיות מקור ליצירתיות, לייצור ולהמצאה, ולמאגר בלעדי של לוחמי ג'יהאד ושל פקידים נועזים במשטרת הדת. העולם כיום מצפה להצלחת הניסיון האפגני בייצור טילים, מטוסים, מחשבים, מוליכים למחצה וכל מה שמוביל לקדמה ולתרבות, לאחר שקושרי הקשר מנעו הזדמנות זו מדאעש.


התחרות בין האייפון האמריקאי והגלקסי הקוריאני גורמת לנו לחוש נחיתות. עמינו משתוקקים ל
ִרְכּוֹשׁ טלפון סלולרי אסלאמי-טליבאני. אני מקווה ש[טלפון כזה] ייכנס בקרוב לשוק. אחד ממאפייניו החשובים ביותר הוא שיהיה תואם את כללי ההלכה האסלאמית: ללא מצלמה, ללא מוסיקה וללא תמונות. מנגינותיו ייבחרו מתוך: הדרשות של מולא [מוחמד] עמר, ההרצאות של הדרשנים המכובדים שלנו, התיאוריות של זר'לול אל-נג'אר[3] והמנוני ההטפה ....[4]   


הטליבאן מונע מאפגניסטן מלהתקדם בשנת 2023[5]



כותב סעודי: על סעודיה להוביל רפורמה, שתשים קץ לחשיבה החשוכה

הכותב הסעודי אוסאמה ימאני קרא במאמרו ביומון עוכאט' ב-30.12.2022 לסעודיה לקדם הלכה שתתאים לרוח התקופה המודרנית: "ההחלטה של ממשלת טליבאן לאסור על נשים ללמוד ולהתערבב [בחברה גברית] נובעת מאמונה וממחשבה של הקיצוניים בממשלת טליבאן שהם נוהגים בדרך הנכונה, ודבקים בהלכה האסלאמית, כפי שהבינו אותה מחכמי דת, שלדעתם מהווים מקור הסמכות בתחום חוקי השריעה והמשפט המוסלמי. הבעיה נעוצה בהלכה שיצרו בני אדם בתקופת זמן מסויימת שהיתה בעבר, טרם עידן השגשוג והקידמה של האומה האסלאמית. [הלכה זו] הותאמה לצרכים ולאמצעים של אותו זמן, בהתאם לידע שלהם, למצבם הכלכלי ולחייהם בכלל. הסיבה לתפוצה של חשיבה קנאית זו נעוצה בחיבורה למסורות [הנהוגות] ולתפיסות שגויות ומידע מטעה שחלק מהאנשים התרגלו לשמוע. מה גם  שמוסרי המסורות והמוסרים המאוחרים יותר חתרו למחוק ולהסתיר [מידע] על חיי [המוסלמים] הראשונים בעידן השליחות [של הנביא מוחמד], [תקופת] הח'ליפות [תקופת] בית אומיה והתקופה העבאסית...   

ההחלטה של ממשלת טליבאן מעידה על קיומו של משבר רעיוני; עד כמה ההלכה זקוקה לרבויזיה ולפיתוח; ועל הצורך הדחוף בהלכה עדכנית בעלת עקרונות מודרניים. מחובתם של כל המוסדות הדתיים לפעול לגיבוש הלכה ועקרונות מודרניים, ולהפיץ את רוח הסובלנות, ואהבת החיים ושקידה על העבודה, היצירה ועל נורמות של חיי טוב וחסד.


מתוקף החסות והשירות שהיא נותנת למקומות הקדושים [ומתוקף] הנהגתה הנאורה... עיני העולם האסלאמי נשואות אל סעודיה, כדי שתובילו לעבר הלכה עדכנית ועקרונות מודרניים, שיתאימו לרוח התקופה, יתיישבו עם ההיגיון, יחלצו את האומה [האסלאמית] מהעדתיות ומהשנאה, יאחדוה רעיונית, ישיבו את לכידותה ויחברו בין לבבות [המאמינים]. העולם האסלאמי נתון במשבר רעיוני, שאסור להותירו בידי הגופים האסלאמיים... משבר זה מחייב לפתח את מוסדות הלימוד שלנו, ולשלב את המאמצים כדי לפרק את החשיבה החשוכה, ששלטה במשך מאות שנים, שבמהלכם פשו העוני, הבורות והחולי, והאויבים השתלטו עלינו[6]."


עיתונאי סעודי בכיר: רק האסלאם המתון יכריע את הטליבאן  
העיתונאי הסעודי הבכיר, עבד אל-רחמן אל-ראשד, לשעבר עורך היומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט ומנכ"ל ערוץ אל-ערביה, טען גם הוא כי רק רפורמה רעיונית תוכל לשנות את התפיסה הקיצונית של טליבאן. הוא  כתב: "נשק ההרעבה הכלכלית לא יועיל במאבק בטליבאן. גם נשק המרינס ונשק גרעיני לא ירתיעו אותה. טליבאן היא תנועה קיצונית דתית וחברתית, והנשק החד ביותר שמסוגל לשנות אותה הוא החינוך והפצת תפיסת האסלאם המתון, בכל האמצעים שיכולים להגיע לעיניהם ולאוזניהם [של האפגנים]...

 

מנהיגיהם ... ו[אנשי] הצבא שלהם חיים בבידוד מהעולם, משוכנעים שהם הצודקים ושהעולם טועה. רוב החברות האסלאמיות היו סגורות והתפתחו באמצעות תוכניות של הסברה והשתלבות הדרגתית בעולם המודרני. טליבאן נותרה במצב קשה כתוצאה ממלחמות העבר. את מנהיגה הראשון המולא עומר היה ניתן לשמוע אבל רק מעטים ראו אותו. היתה [רק] תמונה אחת שלו שהיתה דהויה וצולמה בסתר, מפני שהוא חשב שהצילום אסור [על פי ההלכה המוסלמית] והעניש את מי שהיה מצלם.

 

אנו רואים שבקרב טליבאן יש היום עמדות [שונות] המעידות על מחלוקות פנימיות ונראה כי לאחרונה הקיצונים ניצחו. חלק מהמנהיגים [בתנועה], שחיו מחוץ [לאפגניסטן, למשל] בפקיסטן ובקטר, ואשר חזרו לקאבול הם פחות קיצוניים. בכלל זה דובר האמירות [מוחמד סוהיל שאהין[7]] שלא היתה לו תשובה משכנעת למראיין ב-CNN  ששאלו: כיצד נמנע מהאפגניות ללמות בשעה שהוא נותן לבנותיו ללמוד בדוחה.[8] 

 



[1] אל-מדינה (סעודיה), 18.8.2021.

[2] ההתעוררות האסלאמית (אל-צַחְוָה אל-אסלאמיה) – תנועה סעודית שנוסדה בשנות השמונים של המאה ה-20. האידיאולוגיה שלה שילבה בין השקפות דתיות של הזרם הווהאבי הסלפי לבין האידיאולוגיה החברתית והפוליטית של ארגון האחים המוסלמים במצרים

 [3] מטיף מצרי הידוע בדעותיו הקיצוניות. ראה למשל : https://www.memri.org/reports/egyptian-cleric-zaghloul-al-naggar-arab-world-ruled-scum-earth-and-garbage-all-nations-i-am

[4] עוכאט' (סעודיה) 30.12.22.

[5] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.12.2022.

[6] עוכאט' (סעודיה) 30.12.2022

[7] מדובר בראיון שערך פירס מורגן בערוץ Talk TV. https://twitter.com/PiersUncensored  10.5.2022.

[8] אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 30.12.2022