המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מחאת הצעירים והמיעוטים האתניים נגד המשטר באיראן שטוען: מקור המחאה במדינות זרות (א)
23/12/2022


מחאת הצעירים והמיעוטים האתניים נגד המשטר האיראני (א'): הסיסמה "אישה, חיים, חירות" בפי המוחים מול טענת המשטר האסלאמי כי המחאה מאורגנת ע"י מדינות זרות

 

מאת איילת סביון ומ. מנזור

 

הקדמה

המחאה נגד המשטר באיראן נמשכת מזה שלושה חודשים כשרבים מן המפגינים נגד עריצות המשטר הם צעירים וסטודנטים ובני מיעוטים אתניים. סיסמת המוחים "אישה, חיים, חירות" מעידה כי המחאה היא כנגד משטר המדכא זכויות אדם ואישה והיא נסובה על צביונה של החברה האיראנית – המשטר האסלאמי מקדם חברה אסלאמיסטית הכופה את עיקרי המהפכה הדתית על הציבור אל מול דרישת המוחים לחברה שהיא אמנם דתית אך מתונה יותר.[1]

 

ניכר כי המחאה הפוליטית של הצעירים מתמקדת בסמלי המשטר, דוגמת הצתת ביתו של מייסד משטר המהפכה, איתאללה רוחאללה ח'ומיני בעיר ח'ומיין, והסרת מצנפות הראש מראשיהם של אנשי הדת ברחובות הערים. גם תחנות משטרה ומבני ציבור הם יעד להצתות כמו גם כרזות ופסלים הנושאים את פני המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי ופני הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שהיה אחראי להתפשטות כוח המשטר באזור ושנהרג על ידי ארה"ב. בסרטונים נשמעים המפגינים קוראים קריאות בגנות ח'אמנאי ובנו מוג'תבא וכן נגד משמרות המהפכה והבסיג' (המיליציה המעין-צבאית שאחראית לדיכוי המפגינים בערים).

ראו סרטוני ממרי הממחישים זאת: 










בכירי המשטר האיראני, לעומתם, טוענים כי מקור ההפגנות הוא במדינות המערב ובאויבות איראן המשתפות פעולה עם גורמים מבית. בחלוף כשלושה חודשים המשטר גם העניק למחאה את השם: "המלחמה המשולבת ומלחמה תקשורתית עולמית נגד איראן."[2] לטענתם, אלה מבקשים לפגוע במשטר האיראני באמצעות יצירת כאוס ותסיסה כדי ללחוץ עליו בין היתר להסכים לוויתורים לארה"ב ולמערב בשיחות הגרעין. עוד מסבירים בכירי המשטר כי המערב מפחד מפני כוחה של איראן, מעוצמתה המדעית, בדגש על הישגיה בתחומי הגרעין, הטילים והכטב"מים ומעוצמתה האידיאולוגית המאתגרת את הסדר המערבי ומציבה סדר חברתי אחר לעולם – הסדר האסלאמי-איראני בדמות המהפכה האסלאמית. משום כך, לטענתם, במערב מנסים להתסיס את האוכלוסייה, בעיקר זו הצעירה. לכן, הבטיחו בכירי המשטר לנקוט יד קשה לדיכוי המחאה ולהמשיך ולכפות את "ערכי האמת והצדק" של המהפכה האסלאמית.

 

בזירה הפנימית, המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, שהסביר כי השדים והשטן עומדים מאחורי ההתפרעויות, דרש ב-12.10.22 בפומבי מרשויות המדינה לפעול לדיכוי המחאה. ואכן, מוסדות האכיפה של המשטר הודיעו בחלוף חודש של מחאה על הכבדת היד נגד המפגינים: מפקד משה"מ, חוסין סלאמי, הזהיר פומבית את הצעירים לבל ישובו לרחובות להפגין. במקביל, מערכת המשפט הודיעה על עריכת משפטים פומביים לאלפי הצעירים שנעצרו במחאה. בניסיון לבלום את המחאה הוציא המשטר האיראני להורג בתלייה בדצמבר 22' שני צעירים בעוון "פשע נגד האל" והודיע כי בכוונתו להוציא להורג יותר משישים נוספים בשל פגיעה באנשי כוחות הביטחון של המשטר.[3] עוד דווח שאנשי כוחות הביטחון יורים לעבר המפגינים בנשק חי, מכוונים את הירי אל עיני המפגינים כדי שאלו יצטרכו להגיע לבתי החולים שם יעצרו ויענשו בחומרה, ומעלימים את גופות ההרוגים כדי שלא יתקיימו לוויות שיהפכו למעוזי מחאה. עד כה מספר ההרוגים הרשמי עומד על כמה מאות בהם עשרות ילדים.

 

מפקד חיל היבשה של הצבא, כיומרס חיידרי, ביטא את התסכול של מנגנוני המשטר על חוסר יכולתם של כוחות הביטחון לדכא את המחאה כשאמר ב-9.11.22 בכנס נשים כי "אם היום [הרשויות] לא מטפלות בזבובים האלה [המפגינים] כפי שהחברה המהפכנית מצפה, [זה מפני] שזה רצונו של המנהיג [ח'אמנאי], אבל ביום שהוא יוציא פקודה לטפל בהם, בהחלט לא יהיה להם מקום במדינה."[4]

בזירה שמחוץ לאיראן, מנצלים משמרות המהפכה את המחאה מבית לתקוף את אזורי הכורדים שבצפון עיראק בטענה שהאופוזיציה הכורדית-איראנית מעוררת את המחאה בתוך איראן. איראן תוקפת בסיסים השייכים לאופוזיציה הכורדית באמצעות טילים וכטב"מים ממולכדים.[5] דווח שאיראן אף פרשה כוחות שריון בסמוך לגבול העיראקי.[6]

ראו קליפ ממרי על מתקפות הטילים והכטב"מים של משה"מ על כורדיסטאן העיראקית ודברי מפקד זרוע היבשה של משה"מ, מוחמד פקפור, בדבר המשך ההתקפות עד "שהקבוצות הבדלניות יתפרקו מנשקן."


הערכה – קווים למחאה

האשמת זרים במחאה נגד עריצות המשטר מאפשרת להנהגה האיראנית להמשיך להחזיק בנרטיב המהפכני של כוחות זרים החותרים תחת השלטון האיראני ולהציב אויב חיצוני שפועל כביכול נגד איראן. הדבר מצדיק פעילות צבאית נגדו לפעול ביד רמה לדיכוי המחאה הפוליטית מבית.

 

ככל שהמחאה מסרבת לדעוך היא צוברת אופי פוליטי יותר ויותר נגד עריצות המשטר. אם בתחילת המחאה יצאו המפגינים נגד כפיית החג'אב על נשים, סממן תרבותי-אידיאולוגי, ככל שעבר הזמן וככל שהמשטר הרג ועינה צעירים קיבלה המחאה אופי פוליטי מובהק נגד המשטר האסלאמי ונגד ח'אמנאי.

 

זאת ועוד, המשטר באיראן חושש מפני בדלנות אתנית שתעורר דרישות להתנתקות מהמדינה האיראנית ומפעיל יד קשה במיוחד בפריפריות באזורי הכורדים והבלוצ'ים לדיכוי הצעירים תוך שימוש באש חיה והוצאות להורג.

תנועות המחאה הקודמות שידעה איראן בעת החדשה משלהי המאה ה-19 – בהן מרד הטבק 1891-2, המהפכה החוקתית 1905-1906, התנועה של מצדק להלאמת הנפט 1953 והמהפכה האסלאמית 1978-1979 – הונהגו בידי קואליציה של כוחות, בהם אנשי דת שיעים בולטים שפעלו מתוך מחויבות לציבור, אינטלקטואלים, סוחרי באזאר ועוד. בניגוד לתנועות הקודמות, למחאת הצעירים הנוכחית אין הנהגה ברורה.   בהעדרה, משמשים אנשי המדיה התקשורתית – בימאים, מפיקים, שחקני קולנוע ותיאטרון, שחקני כדורגל ומשפיעני רשת, "ידוענים" בלשון המשטר האסלאמי - כמי שמבטאים את זעם המוחים בני הדור הצעיר. המשטר האסלאמי עצר אנשי תקשורת ומשפיעני רשת ואף מאיים בהוצאתם להורג.   ראו דוח ממרי

דצמבר 2022, המשטר האיראני מסלים את צעדי דיכוי המחאה: היומון ג'ואן המקורב למשמרות המהפכה מזהיר כי 60 מפגינים או יותר יוצאו להורג

 

בחלקו הראשון יסקור הדוח את הסברי בכירי המשטר לפרוץ המחאה כמזימה שנרקמה מחוץ לאיראן ושלדבריהם מועצמת על ידי התקשורת העוינת את המשטר. חלקו השני של הדוח יסקור התבטאויות ביקורתיות בציבור על כפיית החג'אב באלימות, על ההפרדה המגדרית שמחייב המשטר וביקורת על העדר ערוצי מחאה ממוסדים בדמות מפלגות באיראן שהביאו לגל המחאה הפוליטי-חברתי.

ראו גם סרטוני ממרי המראים את מחאות הצעירים באוניברסיטאות ברחובות נגד המשטר האסלאמי: 





בכירי המשטר האיראני מסבירים את המחאה במעורבות מדינות המערב

המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, לחברי המועצה לשמירת האינטרס: "העמידה מול תכנוני השדים [ארה"ב] לא תעצור את איראן ותיצור עבורנו את הבסיס להתקדם"


המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, קרא בנאום ב-12.10.2022 בפני חברי המועצה לשמירת האינטרס של המשטר לפעול לחנך את "המשולהבים" המשתתפים בהפגנות ולרשויות הביטחון והמשפט לפעול נגדם בהיותם "סוכני האויב או בצד שלו," כדי לדכא את המחאה. ח'אמנאי אמר כי כל עוד איראן דבקה בערכי משטר המהפכה והאסלאם יימשכו פעולות האויב, "צרות השטן" ו"תכנוני השדים" נגדה.

 

ח'אמנאי אמר כי "כל עוד האומה [האיראנית] תמשיך לצעוד בדרכו של המשטר האסלאמי והערכים הדתיים, כך תמשך העוינות [כלפי המשטר]. דרך הטיפול היחידה בכך היא עמידה נגד האויב... אירועים אלו [ההפגנות נגד המשטר] אינם ספונטניים, ייתכן שניצלו אספקטים שונים [בהם יש מקום לשיפור באיראן] אולם כעת מעורבותו של האויב בעניין, בדגש על התעמולה, מאמציו להשפיע אינטלקטואלית, לעורר תסיסה, לעודד [שימוש]  ואף להדריך באשר ליצירת חומרי בעירה ברורה בהחלט ונראית לכל.

 

האומה האיראנית הצליחה בפרק זמן קצר לקצור הצלחות גדולות שהיו שונות ב-180 מעלות ממדיניות היהירות העולמית [ארה"ב], דבר שחייב אותם לתגובה. במסגרת [התגובה] הם הביאו לשטח מספר אנשים ובהם כמה פוליטיקאים מארה"ב ומאירופה על ידי תכנון קפדני ובזבוז כסף רב. תנועות ענק אלו הראו שמלבד היותה של האומה האיראנית שמחה, דתית ודבקה בערכים הדתיים, המדינה גם ממשיכה בתנועה קדימה במהירות...

 

חלק מהאנשים הללו [המפגינים] הם סוכני האויב ואם לא, הם בצד של האויב כאשר אחרים הם רק משולהבים. באשר לקטגוריה השנייה של האנשים, יש לפעול בנושא בפעולות תרבות [הכוונה לחינוך] אולם לגבי הקטגוריה הראשונה, על רשויות המשפט והביטחון לבצע את המוטל עליהן.

 

כל עוד האומה האיראנית אוחזת בידה את דגל האסלאם והולכת יחד עם המשטר האסלאמי, תמשך העוינות נגדה בדרכים שונות. דרך הריפוי היחידה היא עמידה נגד האויב. נוצרו לנו צרות רבות מצדו של השטן, אולם אלו שלא הולכים בדרך האסלאם חווים צרות מצד השטן בדרך אחרת.

 

העמידה שלנו מול תכנוני השדים וצרותיהם לא תעצור אותנו ותיצור עבורנו את הבסיס להתקדם..."[7]

 

המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי [8]


 

מפקד משמרות המהפכה סלאמי: "הסרת כיסוי הראש היא תחילת סוף ההרס האנושי... אל לתלמידינו לאבד עצמם למול התרבות המערבית, עליהם לחיות חיים בריאים וטהורים... האמריקאים מתחילים בהסרת כיסוי הראש וממשיכים לפעול במטרה שמערכות היחסים ואורחות החיים שלנו יהפכו בדיוק לאלו המערביים"

בוועידת הג'יהאד הלאומית ב-16.10.2022, הסביר מפקד משמרות המהפכה (משה"מ) סלאמי כי המהומות הן שלב חדש של המלחמה של ארה"ב באיראן שנועד להחזיר את איראן לתחום ההשפעה של ארה"ב. הוא אמר: "המהפכה האסלאמית הנחילה תבוסה אנושה לאמריקה בניצחונה... מכיוון שהאויב ניסה את כל זוויות ההתקפה ובהם מלחמה, הטלת אמברגו, סנקציות, בידוד פוליטי אך חווה בכולם כישלון, לכן היום, פתח האויב בקרב חדש לכיבוש תרבותי, מדיני וביטחוני [של איראן] בו יש לו נוכחות רצינית וכבדה.

 

מה שקורה היום הוא תוצר של כישלונותיה העוקבים של אמריקה, שכן נפילת השיטה האימפריאלית הביאה לירידה בתמיכה העיקרית ביישום המדיניות האמריקאית באזור. בפתיחת המלחמה [נגד איראן], אמריקה רצתה להוכיח לעולם ששום משטר או מדינה לא יכולים לעזוב את המעגל שלה, לכן היא התחילה באיבה שלה כלפי המהפכה האסלאמית במטרה להשתלט על המהפכה. כוחה של המהפכה האסלאמית השפיע על חלק ניכר בעולם וגרם לצמצום כוחה של ארה"ב בעולם. בתקופת [הנשיא] קלינטון הם ניסו להגביל את איראן באמצעים כדוגמת פלישה תרבותית, סנקציות כלכליות, טרור וחבלה אבל המהפכה האסלאמית הפכה כל איום להזדמנות, המהפכה לא הייתה מתקדמת ללא אויב חזק.

 

הכישלונות של אמריקה גרמו לשינויים בחישובים העולמיים בנוגע לתפיסת יכולתה של אמריקה וזאת הודות למהפכה האסלאמית שהראתה לכל את עוצמתה האמיתית של אמריקה. לפיכך, כל המדינות הבינו שהן מסוגלות להיות עצמאיות ולא להיות תלויות באמריקה ולכן כל התוכניות האמריקאיות באזור קרסו והאמריקאים רואים שכל הכישלונות [שלהם] קשורים למהפכה האסלאמית.

 

האמריקאים נכשלו באמברגו הנפט נגד איראן משום שאיראן הראתה שאם מישהו יחסום את העורקים הכלכליים שלה, היא גם כן תחסום את הפעילות שלהם. ולכן הם לא השיגו את מטרותיהם בתחום האמברגו...

אנחנו בין חמש המדינות המובילות בעולם בייצור טורבינות, והטילים הבליסטיים שלנו יכולים לכוון לכלי שיט הנע במהירות פי שמונה ממהירות הקול, טכנולוגיה בה מחזיקות מעט ממדינות העולם. מסיבה זו, ספינות אמריקאיות אינן נוכחות באזור המפרץ הפרסי. אנחנו מסוגלים לכוון לנגמ"שים האמריקנים.

 

נכון לעכשיו נותרו שרידים של אמריקאים באזור וזה גורם לעצב ודיכאון לאמריקאים. מנקודת מבטם של האמריקנים, הסנקציות היו שיטה להכנעת מדינות והיום, המדינה שרצתה להחזיק את העולם האסלאמי בשליטתה, חלשה ומתוסכלת. מסיבה זו המהומות [של הצעירים] הגיעו מחדרי החשיבה האסטרטגיים של אמריקה ואנגליה והתרחבו אל שורותינו.

 

המאמץ האמריקני כיום הוא להעביר את שדה הקרב לבתי הספר, מכיוון שלא ניתן להתעמת עם תלמידים [מבחינה מוסרית], האויב מבקש להפוך את הנוער שלנו לחסר זהות. ככל שהמרחק התרבותי בין החברות לתרבות האמריקאית יגדל, כך עוצמת הפלישה [האמריקנית] תהיה חזקה יותר, וככל שההבדל בין הערכים שלנו לערכים האמריקאים יגדל, כך גם תגדל עוצמתו של גל הפלישה.

 

בני הנוער האמריקנים הם חסרי זהות, ומסיבה זו, סיבת המוות השנייה באמריקה היא התאבדותם של בני הנוער. זה סימן לחולשת מערכת החינוך האמריקאית. הם מעוניינים לעשות את אותו הדבר עם הסטודנטים והנוער שלנו. לכן עלינו ללמד זאת לסטודנטים...

 

סביבת החינוך היא סביבת החינוך הראשונה ואין ללמד רק מדעים מקצועיים וידע ניסיוני. על המורים שלנו להוות דוגמה לתלמידים. בסביבות בית הספר צריך להיות מצפן מוסרי לכל תלמיד כדי שלא יסטה מהדרך הנכונה. נוכל להפיג את כלל חרדתו של התלמיד במעשה פשוט שכן אם ערכי בית הספר שונים משל המשפחה, הנער יתמרד.

 

מורים, מנהלים והורים הם שלושת עמודי התווך העיקריים של החינוך, והסרת כיסוי הראש היא תחילתו של סוף ההרס האנושי, הסערה השחורה הזו נעה מזרחה, לכן עלינו ליצור מחסומי הגנה ואנו מספקים את כל המשאבים שלנו לחינוך ולהכשרה. אל לתלמידנו לאבד עצמם למול התרבות המערבית, עליהם לחיות חיים בריאים וטהורים.

 

האמריקאים מתחילים בהסרת כיסוי הראש וממשיכים לפעול במטרה שמערכות היחסים ואורחות החיים שלנו יהפכו בדיוק לאלו המערביים. המאבק המר הזה של המערב הראה לנו שעלינו לחשוב על המתבגרים והצעירים שלנו יותר מאשר מבעבר."[9]


מפקד משה"מ סלאמי: "אל תהיו כלי שחמט פוליטי של האויב. איש לא יאפשר לכם [ליצור] חוסר ביטחון ולהצית [את רכוש המדינה] – אל תנצלו לרעה את האיפוק של המשטר... האם המהפכה לא הצילה אותנו מהשבי [של ארה"ב] והביאה אותנו אל החופש? האם חופש [פירושו] עירום ורמיסה חסרת מעצורים של ערכים אלוהיים?"

ב-29.10.22 הזהיר מפקד משה"מ סלאמי בהלווייתם של ההרוגים מפעולת טרור במקדש "שאה ש'ראר'" שבעיר שיראז את הצעירים לבל יצאו יותר לרחובות להפגין. לדבריו, ארה"ב היא מחוללת הכאוס ומטרתה היא הרג צעירי איראן, תומכי המשטר או מתנגדיו. סלאמי פנה אל הסטודנטים המפגינים שהיו ידועים בראשית המהפכה האסלאמית ב-1979 כנושאי הדגל נגד ארה"ב ואמר: "מה קרה שכמה מכם הפכו להדהד קולות זרים? ... הדרך חזרה פתוחה בפניכם..."המזימה הזו שמתרחשת בארצנו בימים ובלילות היא תוצר של ההצטרפות לאמריקה, אנגליה, סעודיה והמשטר הציוני כי כולם זכו לתבוסות גדולות מהעם האיראני בארבעה עשורים...

 

החלום של אמריקה הוא רק שהנוער שלנו ייהרג ולא משנה להם מי נהרג; נוער מהפכני [תומך המשטר] או נוער שמייצר כאוס. הם רוצים לראות את הנוער שלנו מת. הם רוצים לסגור את האוניברסיטאות ובתי הספר. דעו שהם לא רוצים בטובתכם. התפישה של אמריקה כלפי איראן היא שריפת רכושם של האזרחים ורכוש ממשלתי על ידי מתפרעים ו[חזון] של מדינה נחשלת, תלותית ונזקקת. הם משתוקקים להשתלט על גורל האומה הזו אבל אנחנו ניקח [מהם] את עולמם.

 

[בפנייה לצעירים שהשתתפו במחאה נגד המשטר]: הצעירים שהולכים שולל ומספרכם קטן, המהפכה הזו נטועה בעומקה ובתחושה של המדינה הזו. אל תהיו כלי שחמט פוליטי של האויב. איש לא יאפשר לכם [ליצור] חוסר ביטחון ולהצית [את רכוש המדינה] – אל תנצלו לרעה את האיפוק של המשטר [כלפי המפגינים].

 

הסטודנטים היו תמיד נושאי הדגל של המאבק ביהירות העולמית [ארה"ב]. מה קרה שכמה מכם הפכו להדים של קולות זרים? חיזרו לחיק האומה ואל תהפכו את האוניברסיטאות לשדה קרב של אמריקה. הדרך חזרה פתוחה עבורכם.

 

האנשים שלנו דתיים וסומכים על המשטר [האסלאמי]... האם המהפכה לא הצילה אותנו מהשבי [של ארה"ב] והביאה אותנו אל החופש? האם חופש [פירושו] עירום ורמיסה חסרת מעצורים של ערכים אלוהיים? האויבים רוצים חופש הימורים, [שתיית] משקאות חריפים והרס המוסר והנוער שלנו חייב להיות מודע ועירני".

 

סלאמי ביקש מהנשים "המעטות שהולכות שולל [אחר האויב] לא להפוך לחיילות תרבות של חזית האויב ולקדם את אי עטיית החג'אב במדינה. אנו אומרים לצעירים שלנו שוב לעזוב את הרוע. היום זה יום סיום המהומות. אל תגיעו יותר לרחובות."[10]

 

ראו גם דברי סלאמי בקליפ ממרי:

 


סלאמי: "החלומות המרושעים של אמריקה להרוג צעירים ולחלק את איראן לעולם לא יתגשמו"

בנאום ב-17.11.2022 אמר מפקד משה"מ סלאמי: "האומה האיראנית עומדת איתן. אמריקה רוצה לראות את בני הנוער שלנו נהרגים ברחובות, לראות את פני עמנו נבולים, לחלק את האומה שלנו ולחלק את איראן, החלומות הרעים האלה לעולם לא יתגשמו... האויבים הגיעו היום כדי להילחם בשהידים. כיום אנו עדים להסדר מדיני ברמה העולמית. אמריקה, אנגליה, גרמניה, צרפת, ישראל, סעודיה ואחרות הגיעו למלחמה עם האל, השליח [הנביא מוחמד] והשהידים בהסדר מדיני הדוק ורציני בהמשך לקואליציות הפוליטיות שלהן בעבר. עמידתם בתור של האויבים מעידה על עומקה של הקונספירציה הענקית נגד האומה [האיראנית] וכמה אנשים בתוך [איראן] הפכו לכלי המשחק של האויב במטרה להשמיד את האומה האיראנית...

 

האויב היה מעוניין להמליך מלוכה באיראן, להגלות אותה ולאחר מכן להשתלט עליה באמצעות הצבה של 40 אלף יועצים באיראן. הם מעוניינים שהרחובות שלנו יתמלאו בברים ובתי הימורים ולהפוך את הנשים שלנו לחסרות זהות ולגרום להן להיראות כמו נשים מערביות... הם מעוניינים שהצעירים שלנו לא ישתחוו לאל [ו]הם רוצים לקחת את החג'אב – מעוז המפתח להגנה על הכבוד, הקדושה וההגנה על הערכים הגבוהים של האסלאם – מהנשים שלנו. האויב חושב שהוא יכול לפגוע במהפכה המפוארת הזו על ידי העלאת כמה אנשים שהולכו שולל לבמה... אמריקה אוהבת לראות את רחובותינו עולים באש, היא אוהבת [את הרעיון] שאנחנו לא נשלח חללית לשמיים, היא אוהבת לראות אותנו עניים ונכים. היא אוהבת שלחולים שלנו לא תהיה גישה לתרופות... כל מי ששומע את קולי צריך לדעת שזעקות האויב הן זעקות השטן ושהם הגיעו למלחמת האל כדי לקחת את התמימות מבנינו ובנותינו ולייחס סמלים שטניים לנוער שלנו ולהרחיק את הנוער מהמולדת ומהעם, דעו כולם שזו מזימה של האויבים..."[11]


חוסין סלאמי, מפקד משה"מ  [12]



מפקד משה"מ, חוסין סלאמי: "המדינה עומדת בפני מלחמת עולם ענקית. כל כוחות הכופרים מכל רחבי העולם יחד עם שכירי החרב שלהם הגיעו למלחמה נגד המהפכה, הביטחון והאחדות הלאומית [של איראן]... נהפוך את סצנת המרד הזה [המחאה נגד המשטר האיראני] לבית הקברות של האמריקאים והישראלים"

 

בנאום ב- 27.11.2022, במחוז סיסטאן ובלוצ'יסטן במזרח איראן אמר מפקד משה"מ סלאמי כי "היום, האויב כלומר, אמריקה, אנגליה, המשטר הציוני וסעודיה, הגיעו לזירה בכל כוחם אולם אנו נהפוך את הסצנה הזו של הפיתנה [מלחמת אזרחים] הגדולה ומלחמת העולם הזאת לבית הקברות של האמריקאים, הישראלים ובני בריתם.

 

השיעים, הסונים, הסיסטאנים והבלוצ'ים הם חלק מאומה [איראנית] אחת... אם אנחנו רוצים לתאר את הכבוד, החירות והחופש בפנים אנושיות הסימן לכך הם תושבי סיסטאן ובלוצ'סטאן. לשיעים ולסונים בסיסטאן ובבלוצ'יסטן יש מערכת יחסים קרובה זה עם זה והאויבים תמיד מנסים לפגוע במערכת היחסים הזו... אנשים אלו הם לוחמי מופת, חסרי אנוכיות, אמיצים, נאמנים, חרוצים ושומרי גבול... היו בטוחים שהמשטר הציוני יתמוטט, אבל המהפכה הזו לא תיפגע.

 

האשליות שהאויב מעלה במוחו נגד איראן לא יתממשו. המשטר הקדוש של הרפובליקה האסלאמית הוא רב עוצמה. אמריקה, המשטר הציוני, צרפת, גרמניה, אנגליה וסעודיה מנסים להעלות את המתח באיראן באמצעות התקשורת המפלגת שלהם, אבל האומה האיראנית מודעת לכך. לאויב יש הרבה חלומות מופרעים. הוא חי באשליה. האויב לא יודע שהארץ הזו והמהפכה חזקות. שיעים וסונים התאספו כאן היום, וכחייל קטן של הארץ הזאת, במקום הזה וביום הקדוש הזה, אני אומר לכם שהשורשים הענקיים של המהפכה הזו חזקים והאויבים לא יוכלו לכרות אפילו ענף אחד מעץ המהפכה.

 

כיום נמצאים בחזית אחת הכופרים בכל כוחם כאשר מנגד עומד האסלאם. לא ניתן לעמוד במרכז בסצנה הזו, כי צד אחד מובל על ידי אמריקה וישראל, ואת הצד השני מוביל המנהיג והאנשים הנאמנים והמהפכנים [אזרחי איראן]... כוחות הבסיג' שלנו בהנהגת ח'אמנאי הנחילו תבוסות גדולות לאויבים. היום, המדינה עומדת בפני מלחמת עולם ענקית. כל כוחות הכופרים מכל רחבי העולם יחד עם שכירי החרב שלהם הגיעו למלחמה נגד המהפכה, הביטחון והאחדות הלאומית... האויב חושב שהמשטר ייפול וחי באשליית חלומות השווא שלו. [אולם] תושבי הארץ הזאת ובמיוחד תושבי סיסטאן ובלוצ'סטן הקנאים, הם פטריוטים שיודעים שביטחון הוא מתנת אל..."[13]


מפקד משה"מ סלאמי: "בהתנגדות לאיראן ניתן לראות את הציונים, אמריקה, אנגליה, צרפת וסעודיה, אבל כמובן שהם לא מאוחדים"

בנאום ב-15.12.22 אמר סלאמי: "הודות לנוכחותם הגדולה של תלמידי הדת בהגנה על האסלאם, שום כוח לא ירשה לעצמו לפגוע בדת האלוהית הזו. מטרת האויב היום היא להשמיד את המהפכה האסלאמית של איראן, ועלינו להבין שהיום הוא לא מצב רגיל אלא מצב רציני שייקבע [את העתיד]. כל האויבים בעולם התקבצו נגד האומה האיראנית והנוכחות הזו של האויב ברורה...

 

מפקד משה"מ, חוסיין סלאמי [14]  



בהתנגדות לאיראן ניתן לראות את הציונים, אמריקה, אנגליה, צרפת וסעודיה, אבל כמובן שהם לא מאוחדים. האויבים מאמינים בשקרים שהם מספרים והם הקורבנות הראשונים של השקרים שלהם, וכמובן שעלינו לדעת שלאויבים יש כוח מועט לעומת מה שהם מראים... המהפכה האסלאמית התרחבה וכוחו של האסלאם התרחב, ושלטון האסלאם בנה עוצמה עלי אדמות לאחר אלפי שנים והנושא הזה מטריד את האויבים... ההמרדה האחרונה תהפוך גם להזדמנות לחזק את יסודות המהפכה והבנו היום כיצד עלינו לעמוד ולהגן על החברה מפני ההרס של מרחב הסייבר של האויבים המפיצים שקרים..."[15]

 

נשיא איראן ראיסי: "האמריקנים כועסים על כל מהלך חדשני של האומה האיראנית ומנגד מאושרים מהבעיות וחוסר הביטחון [באיראן]; יש להתמודד עם קונספירציה זו של האויב באמצעים יעילים"

נשיא איראן, אבראהים ראיסי, אמר בישיבת ממשלה ב-16.10.2022, כי "הצהרותיו של נשיא אמריקה [ג'ו ביידן] במסגרתן הוא מרשה לעצמו לתדלק את הכאוס, הטרור והרס באיראן, מזכירים את דבריו הנצחיים של מייסד הרפובליקה האסלאמית, [איתאללה רוחאללה ח'ומיני] שכינה את אמריקה "השטן הגדול" ...

 

נשיא איראן, אבראהים ראיסי [16]


 

האמריקנים כועסים על כל מהלך טוב, חדשני ויצירתי של האומה האיראנית ומנגד מאושרים מהבעיות ומחוסר הביטחון. האומה האיראנית הנבונה מכירה היטב את האויב ותחבולותיו, וגם הפעם הוא יכשל בהשגת מטרתו, והאומה תמשיך בצמיחתה ובהתקדמותה בעוצמה ובכבוד. האויב מבקש לעורר ייאוש וחוסר תקווה באירועים האחרונים. יש להתמודד עם קונספירציה זו של האויב באמצעים יעילים לקידום העניינים ולפתרון בעיותיהם של האזרחים."[17]


יועץ למפקד משה"מ, טאיב: "מימוש היעד האסטרטגי של האמריקאים לגבי פנים איראן בשלב זה נעשה במלחמה משולבת. זו מלחמה היברידית שהיא אסטרטגיית הגנה מעורבת במלחמה וירטואלית פוליטית וקלאסית ולא סדירה, [בשילוב] ידיעות מזויפות"

חוסיין טאיב, יועץ למפקד משה"מ ומי שעמד עד יוני 2021 בראש ארגון המודיעין של משה"מ, אמר בוועידת  ג'יהאד הסברה ב-22.11.22 כי "היום, אנחנו נמצאים ברגע מאוד רגיש בהיסטוריה, צד אחד של הרגע הזה הוא היהירות העולמית בהנהגת אמריקה והמשטר הציוני והצד השני הוא המהפכה האסלאמית של איראן. בנקודת זמן קריטית זו הכרעת הגורל מוגבלת מאוד, ומסיבה זו הסוגיות מואצות. האויב מאמין שיש להפיל את המהפכה האסלאמית ולשנות את מבנה השלטון באיראן. הם ניסו זאת וכשראו שהם לא יכולים לשנות את מבנה השלטון באיראן, הם התחילו לשנות את ההתנהגות [בתוך] איראן האסלאמית.

 

אחת המטרות החשובות של היהירות העולמית שמובילה אמריקה היא חוסר יציבות באזור ויצירת דלקות בתוך איראן. כדי ליצור חוסר ביטחון במדינה, האויב החליט ליצור הפרות סדר באיראן כדי לעצור את התקדמותה. האויב מודה שלמרות כל המאמצים והוצאת טריליוני דולרים באזור, הוא לא הצליח להשיג תוצאות בשל נוכחותה של איראן... המדיניות של הדמוקרטים היא לרסן את כוחה של איראן על ידי הגברת חוסר היציבות באזור ההתנגדות ועל ידי מתן ויתורים מסוימים לאיראן במשא ומתן לחזרה ל-JCPOA. מימוש היעד האסטרטגי של האמריקאים לגבי פנים איראן בשלב זה נעשה במלחמה משולבת. זו מלחמה היברידית שהיא אסטרטגיית הגנה מעורבת במלחמה וירטואלית פוליטית וקלאסית ולא סדירה, [בשילוב] ידיעות מזויפות, דיפלומטיה, מלחמת בתי המשפט, התערבות בבחירות במדינה, שיבוש המבנה הדמוגרפי, הגירה, התקפה תרבותית ויצירה סכסוך דתי."[18]

חוסיין טאיב, יועצו של מפקד משה"מ  [19] 



שר החוץ עבד אללהיאן: "אחת המטרות שהצדדים הזרים ביקשו להשיג [במחאה] היתה התסיסה"

שר החוץ, חוסין אמיר עבד אללהיאן, אמר ב-6.12.22 בפגישה עם אזרחי איראן המתגוררים בבוסניה כי "אחת המטרות שהצדדים הזרים ביקשו להשיג [במחאה] היתה התסיסה. בעצם עברנו את זה בצורה טובה בחסדי האל, בתובנת העם ובהדרכתו של המנהיג העליון[ח'אמנאי]. מה שנותר הן התמונות המזויפות, המומצאות והמוגזמות בכמה כלי תקשורת אנטי מהפכנית [אנטי-איראנית] בשפה הפרסית [איראן אינטרנשיונל הסעודי], התקשורת שהסיתה ועודדה אלימות והתנקשות בתקופת המהומה, אבל המדינה עברה את השלב הזה בצורה טובה. עם זאת הם ממשיכים במאמציהם להעצים את האיראנופוביה ולפגוע בביטחון של הרפובליקה האסלאמית של איראן, אבל אל תטילו ספק שהם ייכשלו גם בעניין הזה, ואיראן והאיראנים תמיד גאים."[20]


ראש ארגון ההגנה הפסיבית ג'לאלי: "אלו שפרשו שטיח אדום לאינסטגרם ולוואטסאפ אחראים לערעור הביטחון היום"

ר'ולאם רזא ג'לאלי, ראש ארגון ההגנה הפסיבית, אמר במסיבת עיתונאים לרגל שבוע ההגנה הפסיבית ב-25.10.2022 כי "כיום אנו עדים לחזית ולמלחמה משולבת ב[משטר] המהפכה האסלאמית, המחפשת הזדמנות ליצור מהומות ואי שקט באמצעות טכנולוגיה, תמונות וסרטונים. זאת, במסגרת מלחמה משולבת של מחאות עממיות כדי ליצור מחלוקות בין הקבוצות האתניות השונות באיראן. אבל האומה שלנו, המורכבת מקבוצות אתניות שונות, עמדה מאוחדת נגד האויב במשך מאות שנים.

 

האויב ניסה לשלב את קווי המחאה החברתית עם הפיכה במלחמה המשולבת וניסה ליצור מחלוקות רבות כולל בקבוצות אתניות. פלטפורמות זרות ניסו למסור את המרחב הווירטואלי לידי זרים ואלו שפרשו שטיח אדום עבור טלגרם, וואטסאפ ואינסטגרם [מקרב ממשלת רוחאני] אחראים היום לחוסר הביטחון הכלכלי ולסוגיות חברתיות במדינה. פלטפורמות זרות פועלות נגד הביטחון שלנו וראינו שמצד אחד הן מסירות את התמונות של [מפקד כוח קודס, קאסם] סולימאני אך מאפשרות לפרסם במרחב הזה סרטון הדרכה ליצירת בקבוקי תבערה ...

 

האויבים ניסו להפוך את איראן לסוריה ולוב והמטרות הללו של המשטר הציוני ואמריקה ניכרות באירועים האחרונים. חווינו את המבצעים הקוגניטיביים הכבדים ביותר נגד המדינה בחודשים האחרונים וכמות התעמולה שהופעלה נגד עמנו היתה חסרת תקדים.

 

לפי כל סטטיסטיקה השוואתית, הנשים שלנו במדינה נמצאות במצב טוב יותר מאשר לפני המהפכה. למרבה השמחה הצלחנו להתמודד עם התקרית האחרונה [המחאה נגד המשטר] באופן רציני והעם שלנו נתן תגובה חריפה למי שחיפשו כאוס במדינה... זאת למרות שכאשר נשמע קול שבירת הסנקציות הכלכליות [רומז להצלחת איראן למכור את הנפט שלה למרות הסנקציות האמריקאיות], לאויב אין ברירה אלא לפעול [נגדנו] ... האסטרטגיה של האויב היא ששום תמונה נכונה של איראן החזקה והמתקדמת לא תועבר לא רק לעולם אלא אפילו לא לעם..."[21]


ר'ולאם רזא ג'לאלי, ראש ארגון ההגנה הפסיבית  [22]



שופר המשטר כיהאן: "'החג'אב באיראן אינו יכול להיות בסיס למרד מוצלח נגד המשטר וערכיו"

במאמר המערכת -26.10.2022 המעיט כיהאן, שופר המשטר, בערך המחאה וטען כי "'החג'אב באיראן אינו יכול להיות בסיס למרד מוצלח נגד המשטר וערכיו... בהתפרעויות האחרונות קרו שלושה דברים במקביל: האחד הוא שלמרות שכמה בנות בגילאי 15 עד 20 הורידו את כיסוי הראש, ללא קשר למהומות, החג'אב לא הפך לסיסמת הרחובות. 83 אחוז מהנשים בסקר [שנערך] אמרו שהן מאמינות בחג'אב ויותר מ-שבעים אחוז אמרו שהן שומרות על כיסויי הראש שלהן אפילו במסיבות משפחתיות.

 

הנושא השני היה היקף ההתפרעויות שעליהן סמך האויב אבל מה שקרה בפועל היה הרבה פחות מהתוכנית ומהציפיות של האויבים. לכן, התברר שנושא החג'אב אינו [נושא] פרובוקטיבי בחברה האיראנית. למעשה, ב-43 השנים האחרונות החג'אב לא היה אתגר אמיתי בחברה האיראנית כך שאי לבישתו לא יכול להוות מקור להסתה. הנושא השלישי היה נוכחותן הקטנה ביותר של נשים במהומות...

 

בחינה והערכה של סוגיה זו מעלה כי האויב הובס בהתפרעויות הללו והופיע באופן מטופש מתמיד מכיוון שהחג'אב באיראן הוא ערך וסימן חברתי עתיק וסימן לצניעות וגדלותן של הנשים האיראניות... האויבים סימנו את הפיתנה האחרונה [המחאה] עם ההנחה השקרית שסיסמה בעד הנשים תגרום לחברה הזו לטעות ולפעול נגד האינטרסים הלאומיים שלה. למרות שהבנות והצעירות במדינה לא חוו את תקופת השלטון הקודם [שלטון השאה המתמערב] הן שמעו את סיפור התקופה ההיא מאימהותיהן. לכן, לאישה האיראנית אין מוטיבציה חומרית או רוחנית לחזור לזמן שבו הייתה בשבי...

 

החברה האיראנית היא בסופו של דבר חברה 'דתית' וזה המאפיין של כל חלקי החברה האיראנית. החברה האיראנית, גם אם היא סובלת מסיבוכים היא בסופו של דבר חברה דתית... לכן ברור שהרקדנים, מרגלים, פצועים, אנטי-דתיים ובמילה אחת האנטי-מהפכנים אינם יכולים לפגוע בתנועת המהפכה הזו ובמשטר האסלאמי..."[23]


ב-2.10.2022, קבל כיהאן בשערו על תקיפת בניין היומון במהומות, תחת הכותרת: "טרוריסטים ובריונים שכירים תקפו את כיהאן; שברו את החלונות ונמלטו. אמש [1.10.2022] תקפו כמה טרוריסטים ובריונים שכירים את משרדי היומון 'כיהאן' כשבידם כלי נשק קר ... ופגעו גם בחלקים ממבנה המוסד הזה. יש לציין שבאחת הזגוגיות יש סימן של יריות. הדרישה של העם האיראני השכלתני היא 'אל תתנו הזדמנות לפושעים' [לבצע את מזימותיהם במדינה]".[24] 


תמונות מתקיפת בניין כיהאן [25]



[2] כהגדרת שופר המשטר, היומון כיהאן, 24.11.2022

[3] ראו דוח ממרי- דצמבר 2022, המשטר האיראני מסלים את צעדי דיכוי המחאה: היומון ג'ואן המקורב למשמרות המהפכה מזהיר כי 60 מפגינים או יותר יוצאו להורג. הרשות השופטת הודיעה ב-16 לנובמבר 22 על גזר דין מוות לשלושה אנשים שנעצרו במהלך המהומות בטהראן. הנאשם הראשון ביצע פעולות טרור, פגע בשוטרים במכוניתו, הרג שוטר אחד ופצע נוספים. הנאשם השני תקף באמצעות נשק קר ופצע איש שירותי הביטחון וגרם לאימה וחוסר ביטחון בקרב העם. השלישי נאשם בניסיון לסגור רחוב, למנוע תנועת כלי רכב, לפגוע ברכוש הציבורי ולגרום לטרור. איסנא (איראן), 16.11.2022

[4] ח'בר און ליין (איראן), 9.11.2022

[5] איסנא (איראן), 21.11.2022

[6] תסנים (איראן), 25.11.2022

[7] אתר המנהיג ח'אמנאי (איראן), 12.10.2022

[8] אתר ח'אמנאי, (איראן), 19.10.2022

[9] איסנא (איראן), 16.10.2022

[10] איסנא (איראן), 29.10.2022

[11] תסנים (איראן), 17.11.2022

[12] תסנים (איראן), 17.11.2022

[13] איסנא (איראן), 27.11.2022

[14] משרק ניוז (איראן), 15.12.2022

[15] משרק ניוז (איראן), 15.12.2022

[16] תסנים (איראן), 16.10.2022

[17]  תסנים (איראן), 16.10.2022         

[18] משרק (איראן), 22.11.2022

[19] משרק (איראן), 22.11.22

[20] איסנא (איראן), 6.12.2022

[21] איסנא (איראן), 25.10.2022

[22]  איסנא (איראן), 25.10.2022

[23] כיהאן (איראן), 26.10.2022

[24] כיהאן (איראן), 2.10.2022

[25] המקומון המשהרי (טהראן), 2.10.2022