המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איש קולנוע איראני מוביל למנהיג איראן ח'אמנאי: סופך ליפול כיתר הדיקטטורים שהיו בעולם
20/12/2022

שחקן, תסריטאי ובמאי איראני מוביל למנהיג איראן ח'אמנאי: "לא משנה היכן בעולם או באיזו נקודה בהיסטוריה מופיעים דיקטטורים... [בין אם זה] אידי אמין או פרנקו, מאו או מוסוליני, פול פוט או סטלין, צ'אושסקו או פרעה או עלי ח'אמנאי... לכולם יש דבר אחד במשותף – הם יופלו"

 

במחאה נגד הצעדים החמורים שבהם נוקט המשטר האיראני בחודשים האחרונים לדיכוי הצעירים המפגינים פרסם חמיד פרוח' נז'אד, השחקן והתסריטאי האיראני עטור הפרסים הפעיל בקולנוע, בתיאטרון ובטלוויזיה, פוסט בדף האינסטגרם שלו ב-15.12.2022, בו קרא לח'אמנאי לוותר על השלטון  מרצונו ובכך להפסיק את שפיכות הדמים שתלווה את סילוקו מכס השלטון בכוח העם.

להלן תרגום הפוסט:

 

"​לא משנה היכן בעולם או באיזו נקודה בהיסטוריה מופיעים דיקטטורים, יש להם מאפייני מוסר משותפים רבים. [בין אם מדובר ב] אידי אמין  או פרנקו, או מאו, או מוסוליני, או פול פוט, או  סטלין או  צ'אושסקו או פרעה או עלי ח'אמנאי – כולם נושאים בהדרגה את האשליה של יראת שמים וחושבים שהם 'הישרים המוחלטים' ו'הבלתי מתכלים' ו'הנצחיים'.

 

זה לא אומר שרודנים הם אנשים מעוטי הבנה. הם לא. תהליך משותף הופך את כולם לחולי נפש שהפרשנות שלהם למציאות מבוססת על העולם שהם יצרו, לא על העולם האמיתי. הנושא הזה הופך לעקב אכילס שלהם. עוד תכונה נפוצה של דיקטטורים היא 'הכחדתם'. לכולם יש דבר אחד משותף – הם יופלו.

 

שוב, זה לא אומר שכל הדיקטטורים רעים. חלקם אף מוביל לפיתוח מדינותיהם, אך גורלם אינו שונה מסוג אחר של דיקטטורים. או שהם מופלים ונכחדים על ידי כוח זר או ע"י האומה שלהם. דיקטטורים נלחמים ומושמדים או נכנעים ומושמדים, בשני המקרים הסוף שלהם זהה.

 

מאפיין משותף נוסף של גילדה זו הוא שכולם חושבים שהם שונים מחברי גילדה אחרים ואינם דיקטטורים כלל. אבל עם כל המשותף שציינתי, יש ביניהם הבדל אחד עיקרי – או שיש לדיקטטורים אישיות או שאין להם אישיות. הקטגוריה הראשונה [של הרודנים] היא שכשהם מתקרבים לסוף הם מקבלים את ה'גורל' ועוזבים. הקבוצה השנייה [של הרודנים] בוחרת בדרך היקרה שמובילה לנפגעים רבים יותר משני הצדדים, כלומר, גם האזרחים וגם הם עצמם, כך שבסוף, הסיפור חוזר על עצמו אצל כולם. המעגלים השניים והשלישיים של המיוחסים, הממונים וכוחותיהם נתונים אף הם לנקמה בשל הכעס של האזרחים שספגו אבדות רבות. הקבוצה השנייה מתה בצורה מלוכלכת - [באופן] רע.

 

עלי ח'אמנאי, לא היית דיקטטור טוב עבורנו, לפחות תהיה דיקטטור עם אישיות."[1]

 

הפוסט באינסטגרם של פרוח' נז'אד   15.12.2022


 


 


 

תגיות