המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
המנהיג העליון של איראן ח'אמנאי מאיים בהתערבות צבאית איראנית ל"הגנת" עיראק
6/12/2022

 

המנהיג העליון של איראן ח'אמנאי מאיים בהתערבות צבאית איראנית ל"הגנת" עיראק: "אם צד כלשהו מתכוון להפר את ביטחון עיראק, נמתח את חזנו נגדו ונגן עליה"

הקדמה:

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, נפגש עם ראש ממשלת עיראק החדש, שיאע אל-סודאני, שהגיע ב-29.11.2022 לביקור ראשון בטהראן לרגל מינויו לתפקיד. אל-סודאני נבחר ב-27.10.2022 בעזרת רוב פרו-איראני בפרלמנט העיראקי. בפגישתם, הנחה ח'אמנאי את ראש ממשלת עיראק כיצד לפעול לטובת האינטרסים של איראן והזהיר, לראשונה, כי אם בגדאד לא תצליח לכפות את מרותה באזור כורדיסטאן, שממנו, לטענתה, מתבצעת פעילות טרור נגד איראן בדגש על הפעלת המחאה האזרחית בקרב הכורדים באיראן – הכוחות האיראנים "יגנו על עיראק". ח'אמנאי הוסיף כי "הביטחון של עיראק הוא הביטחון של איראן, כשם שביטחונה של איראן משפיע גם על הביטחון של עיראק." ח'אמנאי קרא לאל-סודאני לעשות "שימוש מרבי בכוחות עיראקים צעירים וחדורי מוטיבציה", כלומר, למיליציות השיעיות שאיראן הקימה בעיראק, כנראה כמשקל נגד לכוחו הציבורי של מקתדא צדר שהודיע על התנגדותו לסדר האיראני שמנסה טהראן לקדם בבגדאד.

 

הצהרה זו חושפת באופן ברור את כוונותיה של איראן לגבי עיראק, כחלק ממאמציה לבסס סביבה אסטרטגית נוחה לה והשפעה פוליטית אפקטיבית במדינות המזרח התיכון, בהתאם לתכניתה לייצא את המהפכה האסלאמית. בעבר ניסתה איראן להשתלט על עיראק בדרכים מגוונות, בעיקר תוך שימוש בערוצים כלכליים כדי לעקוף את הסנקציות האמריקאיות, לנצל את משאביה של עיראק (בניית סכרים להשארת המים בתחום איראן, מכירת חשמל מאיראן תמורת נפט מעיראק) ולבסס השפעה צבאית ופוליטית באמצעות המליציות השיעיות שהקימה בעיראק והשפעה על דמויות פוליטיות עיראקיות שסרות למרות טהראן.[1] כך, למשל, ניתן לראות את ההודעה ב-29.11.22 על פתיחת המשרד של מיניסטריון הנפט של איראן, בבגדאד לצד שלוחות נוספות בכורדיסטן, שיפעלו "במטרה לשפר את רמת שיתוף הפעולה והסינרגיה, בעיקר ליישום פרוייקטים משותפים בתחומי הנפט, הגז והאנרגיה, בין שתי המדינות האחיות." לדברי נציג מיניסטריון הנפט האיראני לענייני עיראק, עבאס בהשתי, "המשרד יפעל לניהול משרדים עיראקיים, ומשרדי משנה נוספים עם פרספקטיבה מבצעית מוקמים בבצרה ובאזור כורדיסטאן בעיראק."[2]

 

ההצהרה הדרמטית של ח'אמנאי הובלטה בהרחבה בתקשורת של המשטר האיראני ותוך איומים על ארה"ב – כפי שבא לידי ביטוי במאמר המערכת של כיהאן, שעות לאחר ההפסד של איראן לנבחרת הכדורגל של ארה"ב [המאמר נכתב בטרם הוכרע המשחק]. זאת ככל הנראה כדי להזכיר לציבור מבית ולמדינות האזור כי אם לא ניתן לנצח את ארה"ב בזירת הכדורגל איראן יכולה להנחית מכת תגמול ולהפגין את עליונותה האזורית.

 

דוח זה יסקור את דברי ח'אמנאי לראש ממשלת עיראק החדש וכן את מאמר המערכת של שופר המשטר, כיהאן:

 

המנהיג העליון ח'אמנאי לראש ממשלת עיראק: "עליך לעמוד איתן נגד רצון האויב על ידי הסתמכות על אנשים וכוחות חדורי מוטיבציה וצעירים שעברו את המבחן"

ח'אמנאי בירך בפגישתו ב-29.11.22 את שיאע אל-סודאני על בחירתו לראש ממשלת עיראק וכינה אותו "אדם נאמן ובעל יכולת." לדבריו, מינויו לראש ממשלת עיראק הוא "מקור לשמחה". ח'אמנאי אמר:

"התקדמות עיראק והגעתה למעמדה הגבוה והאמיתי הם אינטרס של הרפובליקה האסלאמית [של איראן] ואנו מאמינים שאתה [ר"מ עיראק אל-סודאני] הוא האדם בעל היכולת לקדם את ענייניה ויחסיה של עיראק ולהביא את המדינה הזו לעמדה עצמאית הראויה לציוויליזציה ולהיסטוריה שלה.

עיראק נחשבת למדינה הערבית הטובה ביותר באזור מבחינת משאבי הטבע והאנוש, הרקע התרבותי, ההיסטורי והציוויליזציוני. למרבה הצער, למרות רקע זה, עיראק עדיין לא הצליחה להגיע למעמדה הגבוה והאמיתי ויש לקוות כי בנוכחותך, עיראק תשיג את התקדמותה ואת מעמדה האמיתי. כדי להגיע למעמד האמיתי, לקוהרנטיות ולאחדות הקבוצות בתוך עיראק נדרש שימוש מירבי בכוחות עיראקים צעירים וחדורי מוטיבציה.

 

כמובן שלהתקדמות זו של עיראק יש אויבים שאולי לא מפגינים עוינות על פני השטח אבל הם לא מקבלים ממשלה כמו שלך ועליך לעמוד איתן נגד רצון האויב על ידי הסתמכות על אנשים וכוחות חדורי מוטיבציה וצעירים שעברו את המבחן בהתמודדות עם הסכנה הגדולה והקטלנית של דאעש.

 

הממשלה החדשה של עיראק יכולה לעשות שינויים רציניים בתחומים שונים במיוחד במתן שירותים לעם, בתמיכה כזו ובאמצעות שימוש במשאבים הכספיים הטובים והמתקנים הקיימים במדינה זו."

 

בהתייחסו לדברי ראש ממשלת עיראק לפיו "על פי החוקה [העיראקית] איננו מאפשרים לשום צד להשתמש באדמת עיראק כדי לשבש את ביטחונה של איראן, אמר ח'אמנאי: למרבה הצער, זה קורה כעת באזורים מסוימים בעיראק והפתרון היחיד הוא שהממשלה המרכזית של עיראק תרחיב את סמכותה גם לאותם אזורים [כורדיסטאן]. כמובן שהשקפתנו כלפי ביטחון עיראק היא שאם צד כלשהו מתכוון להפר את ביטחון עיראק, נמתח את חזנו נגדו ונגן עליה. הביטחון של עיראק הוא הביטחון של איראן כשם שהביטחון של איראן משפיע גם על ביטחון עיראק.

 

גם בתקופות הקודמות התנהל מו"מ והיו הבנות טובות אך הן לא הגיעו לשלב היישום ולכן יש להתקדם אל עבר יישום ההבנות בעיקר בתחום שיתוף הפעולה הכלכלי, חילופי סחורות ו[העברתן] בקרונות רכבת." 

 

ח'אמנאי קבע כי "יש להתגבר על הרצונות" של מי שמבקש "למנוע הבנות ושיתוף פעולה בין איראן לעיראק, בנקיטת פעולה."

 

ראש ממשלת עיראק אל-סודאני אמר כי "השהידים [מפקד כוח קודס, קאסם] סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדיס [סגן מפקד מיליצית אל-חשד א-שעבי העיראקית שנהרג יחד עם סולימאני בינואר 2020] המכובדים הם דוגמה נוספת לכך ששתי האומות, איראן ועיראק, עומדות זו לצד זו."

 

לדבריו, ממשלת עיראק החדשה "נחושה ליישם את ההסכמים בין שתי המדינות ולהרחיב את היחסים בתחומים שונים בעיקר בתחום הכלכלי. ביטחון איראן ועיראק אינם נפרדים זה מזה ולפי החוקה, לא נאפשר לשום צד להשתמש באדמת עיראק כדי לערער את הביטחון."[3]

 

המנהיג העליון ח'אמנאי (מימין) וראש ממשלת עיראק אל-סודאני [4]



שופר המשטר כיהאן: "ניתן לקוות שממשלת עיראק, יחד עם איראן, ינקטו צעדים רציניים מאי פעם כדי לפרק מנשקם ולחנך את הקבוצות הערמומיות והאופורטוניסטיות האלה [בכורדיסטאן]. דיכוי הקבוצות החמושות הברבריות הללו פירושו סטירה קשה נוספת לאמריקה ולמשטר הציוני. ההישג היחיד הזה לבדו הוא גול משותף של איראן ועיראק נגד אמריקה!"

​על רקע ההפסד של איראן לארה"ב במשחק המונדיאל והדחתה מן המשחקים הבליט שופר המשטר, כיהאן, ב-30.11.2022, את הזירה שבה לשיטתו ספגה ארה"ב מפלה מידי איראן – בעיראק, במיוחד לנוכח דברי המנהיג העליון ח'אמנאי על כוונת איראן להגן על עיראק במקרה שאיראן תרגיש שעיראק מאויימת על ידי כוחות עוינים.

 

מאמר המערכת של כיהאן "גול משותף של איראן ועיראק נגד אמריקה!" השתמש בעיראק במאבקה של איראן בארה"ב, ולצייר את עיראק כמתמודדת בשורה אחת עם איראן, לבנון, תימן ואחרות מול מזימות ארה"ב והמערב לפרק את משטרן ולהחלישן כדי שהאסלאם, לשיטת טהראן, לא יוכל לשלוט בהן. כיהאן גרס כי אל-סודאני העיראקי פועל בתיאום ולפי האינטרסים האיראניים – כלכלית, צבאית ומדינית. המטרה או הגול, לשיטת כיהאן, שהבקיעה טהראן במגרש של ארה"ב הוא גירושה מן האזור, קודם מאפגניסטאן וכעת מעיראק ומסוריה. גם התקיפות שמבצעת איראן באזור כורדיסטאן בעיראק, מסבירה טהראן, הן הנחתת מכה לארה"ב שמשלחת טרור מעיראק לתוך איראן כדי לערער את המשטר האסלאמי. כיהאן התנחם באמירה כי גם אם תפסיד איראן במשחק הכדורגל מול ארה"ב (כפי שאכן קרה) המאבק עצמו חורג מן הזירה הספורטיבית והוא בגדר מאבק של "הטוב המוחלט ברע המוחלט" ומשום כך מחזק לא רק את האומה האיראנית (שרבים מאזרחיה חגגו את ההפסד האיראני לארה"ב כמחאה נגד המשטר הדכאני) אלא גם את אחדות השורה בקרב ציר ההתנגדות של איראן.

להלן תרגום המאמר:

 

"אתמול [29.11.2022] הגיע לטהראן מוחמד שיאע סודאני, ראש ממשלת עיראק החדש, לאחר שביקר בירדן ובכווית. ביקור זה חשוב מכל זווית. מנקודת מבט אזורית, ביקור כזה הוא ניצחון חשוב הן לעיראק והן לאיראן ומצד שני תבוסה אסטרטגית לאמריקה ולכל אויבי ההתנגדות. אסור לשכוח שאל-סודאני או ליתר דיוק 'ראש ממשלת עיראק' יצא ממשבר פיקטיבי עמוק וארוך. המשבר הזה היה אותה 'ממשלה חסרת ראש' שבה השקיעו אויבים רבים של שתי האומות. אותו משבר שעדיין לא נפתר בלבנון והביא את המדינה הזו לתהליך מדיני מורכב ושוחק. זה אותו משבר שהתרחש גם באיראן בממשלת רוחאני השנייה שכמה אנשים שמתפרנסים מ'יצירת משברים' היו הגורמים לעלייתו [של רוחאני] לשלטון ודרשו את התפטרותו כדי שתהיה ממשלה חסרת ראש. במילה אחת, ביקור סודאני באיראן היה הדגמה של ניצחון המדינה על המשברים הללו. ניצחון זה יכול להיות הקדמה לניצחון האומה הלבנונית להתגבר על משבר דומה. מצבה המדיני של לבנון אינו מסובך יותר ממצבה המדיני של עיראק וניתן לקוות שבשל הדמיון בין שני המשברים גם לבנון תעבור בשלום את המשברים הפיקטיביים הללו.

 

גם מבחינה כלכלית הביקור הזה נחשב למשמעותי וחשוב. אמנם לא פורסמו כאן פרטים רבים אבל גם מה שדווח בתקשורת הוא משמעותי בפני עצמו. בחינת המנגנון לקבלת תשלומי החשמל והגז שלנו מעיראק שמסתכמים בכ-7 מיליארד דולר יחד עם המאמצים של שני הצדדים להגדיל את היקף חילופי הסחר השנתיים מ-10 מיליארד ל-20 מיליארד דולר היא אחת הנקודות הכלכליות החשובות הקשורות לביקור זה. אם רק הדבר הזה הוא ההישג של ביקור זה ניתן לומר שביקור זה הוא ביקור חשוב. אם המאמצים הכלכליים הללו יגיעו לתוצאה, זו לבדה יכולה להוות מכה נוספת לאמריקה ולסנקציות שלה.

 

יישום תוכנית הפרלמנט העיראקי לגירוש החיילים האמריקאים ממדינה זו שהפכה להיות רצינית ואושרה לאחר ההתנקשות הפחדנית בסולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס יכול להיות עוד היבט חשוב בבחירות האלו ובביקור הזה. זו אולי הסיבה החשובה ביותר לכעסם של האמריקאים על בחירת אל-סודאני. כמה ימים לאחר הקמת הקבינט העיראקי החדש ועזיבתה של ממשלתו המפוקפקת של מוסטפא כאזמי, [נשיא ארה"ב] ביידן הפגין את כעסו באומרו: 'לא נשתף פעולה עם ממשלת סודאני'. יישום התוכנית של הפרלמנט העיראקי שאושרה ברוב מוחץ של נציגיו משמעותו, חלק מאותה 'נקמה קשה' [שבכירי איראן הבטיחו בעקבות החיסול של ארה"ב על אדמת עיראק] ובביקור זה גם הנושא הזה נדון. איראן אמרה כי מתקפת הטילים על הבסיס האמריקני בעין אל-אסד הייתה רק סטירת לחי וכי גירוש אמריקה מהאזור הוא חלק גדול יותר מנקמת הדם הזו של שני השהידים הללו. אמריקה סולקה מאפגניסטן בבושת פנים. גירושה מעיראק עלול להיות סופה של אמריקה באזור. אל תטילו ספק בכך שההתקפות על הכוחות האמריקאים בסוריה יאלצו אותם בסופו של דבר לסגת ממדינה זו במוקדם או במאוחר, וזאת כדי שיושלמו שני התהליכים של 'הגירוש המוחלט של אמריקה מהאזור' ו'ניצחונות ההתנגדות'. מדוע ניצחון ההתנגדות?! כי אל-סודאני הוא אחד המעריצים המובהקים של הגיוס העממי בעיראק [הכוונה למליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק].

 

אחד הממדים והמטרות החשובות של השיחות של שני הצדדים בביקור זה הוא ההיבט הצבאי והביטחוני שלו. ניתן להבין זאת מהדיווחים שפורסמו בתקשורת האזורית במיוחד בעיראק על הביקור הזה: 'כמה כלי תקשורת ומומחים עיראקים אומרים שהוא [אל-סודאני] נוסע לאיראן בראש משלחת מדינית-כלכלית כדי לחתום על כמה הסכמים ומזכרי הבנות בעוד אחרים רואים בממד הביטחוני והצבאי של ביקורו בולט יותר בהתחשב בהתפתחויות האחרונות ביחס לאזור כורדיסטן העיראקית והתקפות איראן על מפקדות של קבוצות [כורדיות] בדלניות אנטי-איראניות בחבל [כורדיסטאן] וגם בתיאום של שתי המדינות להגנה על הכוחות העיראקים בגבולות המשותפים של הרפובליקה האסלאמית [של איראן] עם עיראק (במטרה למנוע מבדלנים ומתכנני הפיכות להיכנס לאדמת איראן).' (אירנא, 29.11) כפי שבשיחות בין ראש ממשלת עיראק לבין הנשיא והמנהיג נידונו הממדים הללו ותוכלו לקרוא את הדיווח המלא שלו בגיליון זה של העיתון.

 

לכן, ביקור זה הוא צעד יעיל בהשמדת הקבוצות הבדלניות שקיננו בעיראק. עם הביקור הזה ניתן לקוות שממשלת עיראק, יחד עם איראן, ינקטו צעדים רציניים מאי פעם כדי לפרק מנשקם ולחנך את הקבוצות הערמומיות והאופורטוניסטיות האלה. דיכוי הקבוצות החמושות הברבריות הללו פירושו סטירה קשה נוספת לאמריקה ולמשטר הציוני. ההישג היחיד הזה לבדו הוא גול משותף של איראן ועיראק נגד אמריקה! העיראקים כועסים מאוד גם על הקבוצות הבדלניות הללו המזוהות עם ישראל, אמריקה וסעודיה.

 

דיברנו על סטירה והבקעת שערים לאמריקה. האווירה במדינה היא לגמרי באוריינטציה של כדורגל. מאמר זה גם נכתב 4 שעות לפני המשחק החשוב בין איראן לאמריקה וכשאתם קוראים אותו, נקבעו תוצאות המשחק הזה. אנו רוצים לקחת את המכנה המשותף הקשור לביקור זה של אל-סודאני בטהראן ולמשחק הכדורגל הזה כ'סטירה לאמריקה' ...

 

ראו את האווירה של פסקה זו שעות לפני משחק זה וקראו: אנחנו יודעים שנבחרת הכדורגל הלאומית של ארצנו מעולם לא הצליחה לעלות לשמינית הגמר ולשלב ההדחה במשחקי המונדיאל ותמיד הודחה בשלב הראשון. אנחנו יודעים שרוח החברה האיראנית האצילה והמדוכאת פצועה מכל המצוקות והאויבים הפנימיים והחיצוניים ואולי היא מעולם לא נזקקה לריפוי, אושר ואחדות כמו היום. אנו גם יודעים שמכיוון שהיריבה שלנו במשחק הזה היא אמריקה, עיניים רבות בעזה, לבנון, צנעא, בצרה, אלג'יריה, קראצ'י, הראת ואפילו קראקס, בואנוס איירס וסעודיה מתמקדות במגרש הזה בקטר.

 

בקיצור, עיניים רבות מחכות – אפילו בעולם הפנטזיה של הכדורגל – שהמדינה היחידה [איראן] שמרדה בסדר העולמי של האימפריאליזם הזה [ארה"ב] תנחיל לו תבוסה גדולה ועוד סטירה. בין אם נרצה ובין אם לאו, לספורט כמו כדורגל יש את היכולת לשבור או להחזיר את הלכידות והאחדות של אומה ובמשחק איראן-וויילס ראינו איך תוך דקות ספורות ובשתי בעיטות כל מה שהיה מבוים ליצירת פילוג בחברה האיראנית קרס והתאדה. ניצחון במשחק הזה יכול להרוס את האחדות והלכידות של כל שטני העולם שהתאספו בלונדון. למרות שאנו מאמינים שתהא התוצאה של המשחק הזה אשר תהא, לא רק שהיא לא תפגע באחדות איראן [אלא] גם לא [באחדות] 'האומה האסלאמית' ולו במעט כי עצם העימות הזה של 'הטוב המוחלט עם הרוע המוחלט' חיזק את האחדות הזו."[5]

 

 

תגיות