המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי קטרי: הפסוק הקוראני בפתיחת המונדיאל - מסר קטרי בגנות הומוסקסואליות
29/11/2022


עיתונאי קטרי: הפסוק הקוראני בפתיחת המונדיאל - מסר קטרי בגנות הומוסקסואליות 


אחמד עלי, עיתונאי קטרי ומנכ"ל היומון אל-וטן לשעבר, טען במאמר שפרסם ב-23.11 ביומון הקטרי אל-ראיה, כי הפסוק הקוראני שעמו בחרה קטר לפתוח את טקס פתיחת המונדיאל, הקובע כי אללה ברא את בני האדם מזכר ונקבה, הינו מסר שמימי לאנושות כולה לפיו קיימים אך ורק שני מגדרים – זכר ונקבה, ואין שלישי להם.

 

לדבריו, שילוב פסוק זה בטקס היה "מסר של קטר לעולם כולו ולאורחי המונדיאל שמצביע על אמת שרבים שוכחים אותה". עוד טען כי הניסיון של גורמים במערב לשווק במהלך המונדיאל את ההגנה על זכויות קהילת הלהט"ב הוא מעשה לא מוסרי משום ש"ההומוסקסואליות היא מחלה" שמחריבה חַבַרות ומהווה "הידרדרות של הטבע האנושי".

 

מאמרו של עלי מבטא מגמה הומופובית בולטת בתקשורת הממסדית בקטר, שהלכה והתגברה לקראת המונדיאל,[1] זאת ברוח המנוגדת להתחייבויות המשותפות שפרסמו קטר ופיפ"א מינואר 2020, האוסרות בין היתר, אפליה מכל סוג, של אדם או קבוצת אנשים על בסיס גזע, צבע עור, מין, נטייה מינית, מוגבלות, שפה, דת וכיו"ב במסגרת המונדיאל.[2]

 

הצעיר הקטרי, ר'אנם מוחמד אל-מפתאח, והשחקן האמריקאי, מורגן פרימן, בטקס הפתיחה[3]


 

להלן תרגום קטעים ממאמר זה.

 

"בעודי צופה בטקס הפתיחה של מונדיאל קטר בנשימה עצורה, הציפה אותי סערת רגשות, שכללה ערבוב של תחושת גאווה במולדת ובחסד של המודעות, ההבנה והתפיסה שאללה העניק לנו. דבר זה הכניס לראשי רצף של מחשבות. חשתי צמרמורת מתפשטת בתוכי, שעה שהתנהל הדיאלוג הבלתי נשכח הזה בין הצעיר הקטרי 'שתמיד מנצח', ר'אנם מוחמד אל-מפתאח, לבין השחקן האמריקאי הגדול, מורגן פרימן.


הרגע [המשמעותי], שדומה היה לאור מבהיק שמגיע מהשמיים עם הברק הזוהר שלו, היה כאשר הצעיר הקטרי [הזה, קרי ר'אנם אל-מפתאח] שלשונו הערבית מעוררת התפעלות, החל לדקלם את פסוק 13 מסורה אל-חוג'ראת [סורה 49] בקוראן [כדלהלן]: 'הו בני האדם, בראנו אתכם מתוך זכר ונקבה, וחילקנו אתכם עמים ושבטים למען תכירו זה את זה'.

 

אין ספק שבחירת הפסוק הקוראני הזה לטקס הפתיחה טומנת בחובה מסר שמיימי בעל משמעויות לאנושות. זהו מסר שקטר מפנה לעולם כולו ולאורחי המונדיאל ואשר מצביע על אמת שרבים שוכחים אותה, זאת למרות ההנחיה והתזכורת הכלולות בו. [פסוק זה] כולל בחובו קריאה הדורשת מכולנו לבחון אותה ולהרהר בה היטב.

 

הפרשנות שלי למסר הזה היא ש[פסוק זה] מהווה את מכלול העקרונות האנושיים שקטר מאמינה בהם ופונה באמצעותם אל כלל האנושות. כאן, על אדמת אצטדיון אל-בית, ר'אנם [אל-מפתאח] הקטרי קיבל בברכה את אורחי המדינה, כשהוא פונה לכולם עם פסוקים מהקוראן. כאן, הוא פנה אליהם עם דברי אללה יתעלה: "הוי בני האדם", ומי שפונה אלינו באמצעות הפנייה השמיימית הזו הוא הבורא שלנו, אשר יצר אותנו מ'זכר ונקבה' והוא מלמד אותנו על מטרת קיומנו – להכיר זה את זה, לחיות זה לצד זה, ללחוץ ידיים זה לזה, להתפייס [ולחיות] בשלום ובהרמוניה ללא סכסוך...

'הו בני האדם' – מגוון הצבעים, הסוגים, התרבויות, המגמות, הלשונות והאמונות הקיים בקרבנו, אינו מצריך התפארות בכך [אך] גם לא סכסוך. [מגוון זה] אינו מחייב קשירת קשר, פירוד, צביעות, סכסוך ועימות בין עולמכם המערבי לבין עולמנו האסלאמי. זוהי הגישה של האדם הקטרי כלפי אחיו הערבי, ידידו האירופי, אחיו האסיאתי, מקבילו האפריקאי ומקבילו האמריקאי. זוהי גישה של [מתן] כבוד מלא, גישה המלאה בידידות ובמחויבות [שלנו] ל[מונח] 'זכויות האדם' ולכל מה שנכלל בו, ללא פקפוק, הכחשה, שינוי, סילוף ועיוות [של המושג הזה מצדנו], [אך גם] הרחק מהניסיון של המערב לכפות עלינו את מנהגיו, בתירוץ של הגנה על 'זכויות האדם'.

בהקשר לאמת זו, ראוי כי לא נשכח ש[אללה] יתעלה ויתרומם מוסר לנו [בקוראן] כי כולנו נבראנו מ'זכר ונקבה'. משמעות הדבר היא, שהעיקרון החשוב ביותר בהיסטוריה של הרבייה האנושית מתבסס על קיומם של האישה והגבר ואין מין נוסף זולתם – לא שלישי, לא רביעי ולא חמישי. עם העיקרון השמיימי הזה, פתחה קטר את המונדיאל הכלל אנושי, ובאמצעותו הפנתה מסר לכל האנושות על כך שנבראנו מאב אחד שהוא אדם, ומאם אחת שהיא חווה.

אמת זו מגלמת את הדואליות של הזכר והנקבה, שהקיום האנושי מבוסס עליה.

 

בהסתמך על אמת זו, אני סבור כי זוהי חובתי להפריך את מה שמשווקים [גורמים במערב] תחת השם ההגנה על 'הומוסקסואליות', בקמפיינים שלהם נגד המונדיאל בקטר. זאת, תוך שהם מכניסים את [ההגנה על זכויות הלהט"ב] תחת כותרות נוצצות וכינויים שונים, שלא לומר 'נחשלים', כגון [ההגנה על] 'זכויות האדם', כיבוד 'נטייתם של אחרים', וכותרות אחרות כגון ההגנה על זכויותיו של... מה שהם מכנים 'מגדר'...  


טוב עשתה פיפ"א כאשר מנעה מהקפטנים של הנבחרות האירופיות לעטות את הסרט הצבעוני, והזהירה כי מי שיעטה אותו ייענש בכרטיס צהוב מצד השופט, מייד עם עלייתו למגרש. אין ספק, כי המעשה הלא מוסרי שהם רצו לשווקו במונדיאל [קרי, הומוסקסואליות] הוא הידרדרות של הטבע האנושי, שקיעה בזוהמה, השחתת הגבריות ומתקפה על הנשיות. [זאת], בנוסף למחלות קטלניות שנגרמות כתוצאה מכך, שהחמורה שבהן היא המחלה המסוכנת תסמונת הכשל החיסוני [הנרכש] המוכרת ברפואה בשם איידס. אין ספק ש'הומוסקסואליות' היא מחלה. כשהיא פולשת לחברה [אנושית] כלשהי, היא הורסת אותה וגורמת לקריסתה ולשקיעתה המוסרית והחברתית.

 

לפיכך, כל הדתות המונותיאיסטיות, המוסכמות האנושיות, והחוקים מעשה ידי אדם... מסרבים לתת הכשר להיגררות לעבר הסטייה הזו [קרי, ההומוסקסואליות]..."[4]