המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר ביומון קטרי: על הנשים להודות - הן לעולם יהיו חלשות מן הגברים
7/9/2022


מאמר שוביניסטי ביומון קטרי: על הנשים להודות - לנצח הן יהיו חלשות מן הגברים

 

העיתונאי הקטרי, אחמד אל-מוהנדי, שהיה מועמד בבחירות לפרלמנט הקטרי באוקטובר 2021, פרסם ב-11.7 בטורו ביומון הקטרי אל-שרק, מכתב שוביניסטי, אותו קיבל, לדבריו, מקוראת של העיתון. במכתב מספרת האישה על חוסר האונים שחשה לאחרונה כשגילתה תקר ברכבה במהלך נסיעה ועל היותה "אבודה" משום שהיא "אישה חלשה שאינה יכולה לעשות דבר". לדבריה, האירוע הזה גרם לה להבין שהגבר יכול באמצעות אישיותו וכוחו להתגבר על כל מכשול שנקרה בדרכו, ובעוד שהנשים, לעומת זאת, רוצות הכל: הן רוצות לנהוג, לעבוד ולהיות עצמאיות, אך ברגע שהן נתקלות במכשול הקל ביותר הן נתקפות בחולשה ופחד. לבסוף, היא קראה לכל הנשים להודות בעובדה זו ולא להתכחש לה.

 

אחמד אל-מוהנדי[1]


 

להלן קטעים מתורגמים מהמכתב שפרסם אחמד אל-מוהנדי בטורו:

 

"אדוני הנכבד, אחמד אל-מוהנדי, אני מודה לך מאוד על הטור שלך, שהוא יותר ממצוין, ומאחלת לך שתמשיך כך. אבקש שתקבל את תרומתי [לטור שלך ותפרסם את מכתבי].

 

באחד הלילות, בשובי מהעבודה נהגתי במכוניתי באחד האזורים בדוחה, וניקר בי הספק שמא יש תקר בצמיג. ירדתי מהרכב וראיתי כי הצמיג ריק מאוויר. נכנסתי למכונית והחניתי אותה לצד הכביש. האזור היה שקט מאד וחשוך. התבלבלתי ולא יכולתי לעשות דבר. הטלפון שלי לא היה טעון ולא היו אנשים במקום כדי שאוכל לבקש עזרה. עמדתי נבוכה ואבודה משום שאני אישה וחשתי חסרת אונים. כעבור רגע ראיתי מכונית מגיעה לכיווני ומצפה ממני לאותת לבקשת עזרה, אולם לא יכולתי לבקש את עזרתם כדי שלא יחשבו עליי מחשבות רעות. לאחר מכן הגיע אליי גבר אסייתי, ביקש לעזור לי והסכמתי. הוא ניסה זמן רב להוציא את הגלגל הרזרבי מהרכב, אך לא הצליח כי לא היה לו ניסיון בזה. באותו רגע עבר צעיר קטרי, ראה אותי עומדת בצד הכביש, ניגש אלי במלוא הנימוס והכבוד ואמר: 'אחותי, האם את זקוקה לעזרה?' השבתי לו בחיוב. הוא אמר: 'שבי במכונית עד שאחליף את הגלגל'.

נכנסתי למכונית כשאני נבוכה מה עלי לעשות לאחר שיעזור לי: האם אודה לו והוא ילך, או שזו תהיה טעות. זאת הפעם הראשונה שארע לי מקרה כזה ושאלות רבות הטרידו אותי. באותו רגע הבנתי שאני אישה חלשה, שלא יכולה לעשות דבר, למרות שאני נוהגת במכונית ועובדת. גבר נשאר גבר ובאמצעות כוחו ואישיותו הוא יכול להתגבר על כל מכשול שנקרה בדרכו.  האישה לעומת זאת, רוצה הכול: היא רוצה לנהוג במכונית, היא רוצה לעבוד והיא רוצה להיות עצמאית בכל דבר, אך כשהיא נתקלת בדבר הפעוט ביותר, היא נתקפת בחולשה ופחד. זוהי עדותי ועל כל צעירה להודות שזה נכון ולא להתכחש לכך מתוך יהירות. כמובן, שיש מי שאינן נופלות מהגברים ונושאות באחריות, אולם הן מיעוט.

 

תודה לאל, העניין הסתיים בטוב. לאחר שהחליף את הגלגל, אמר הצעיר הזה שהפתיע אותי ושם קץ למבוכתי ולחששי: 'לכי, אללה יהא עמך', עלה למכוניתו ונסע. הוא לא ציפה ממני אפילו לתודה. יתרה מזו, הוא שילם סכום סמלי לאיש האסייתי על כך שעזר לו. או אז דמעו עיניי ולא ידעתי אם היו אלה דמעות של שמחה או של פחד. הבנתי שאלו [דמעות] של שמחה וזאת בשל אצילות הנפש של צעירינו [הקטרים] ואחינו, שמתאפיינים במוסר נעלה, אוהבים לעזור ודואגים לשלום אחיותיהם... מאז אני נוהגת בזהירות, אינני נכנסת למקומות חשוכים בלילה והתקנתי מטען לטלפון במכונית והשבח לאל ארצנו טובה ובטוחה ואנו גאים בכך. תודה."[2]

 



[2] אל-שרק (קטר), 11.7.2022