המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבת מצרית: הבעיה אינה ההתבטאויות נגד הנביא, אלא המסורות האסלאמיות הלא מהימנות
12/6/2022


עיתונאית מצרית: הבעיה האמיתית היא לא ההתבטאויות הפוגעניות כלפי הנביא, אלא המסורות האסלאמיות הלא מהימנות

 

התבטאויות של שני בכירים ממפלגת השלטון בהודו בגנות הנביא מוחמד הציתו לאחרונה זעם ברחבי העולם האסלאמי שבא לידי ביטוי בהפגנות, בפרסום גינויים, בנזיפות שקיבלו שגרירי הודו בכמה ממדינות האסלאם וכן בקריאות להחרמת תוצרתה. שני הבכירים, שהועברו מתפקידם בעקבות הזעם והמחאה, מתחו ביקורת על נישואיו של הנביא מוחמד לאשתו השלישית עאישה בהיותה בת שש בלבד וקיום יחסים עימה בגיל תשע[1] – כמסופר במסורת האסלאמית שאף מופיעה בקבצי החדית' המהימנים צחיח אל-בוח'ארי וצחיח מוסלם.

 

על רקע זה, פרסמה העיתונאית המצרית, סחר אל-געארה, ב-6.6.22, מאמר בטורה ביומון המצרי אל-וטן, בו טענה כי הבעיה האמיתית אינה ההתבטאויות של הבכירים ההודים סביב גילה של עאישה ביום נישואיה לנביא מוחמד, אלא העובדה שהמסורת האסלאמית המספרת את הסיפור הזה נחשבת מהימנה, חרף היותה מסורת שסותרת את הקוראן, את הסונה ואת ההיגיון הבריא.

 

לדבריה, מסורת זו נחשבת מהימנה רק משום שהיא נכללת בשני קבצי החדית' של אל-בוח'ארי ומוסלם, הנחשבים למהימנים ביותר באסלאם, אך למעשה אפילו הם כוללים מסורות לא מהימנות אשר יש להסירן.

 

אל-געארה דנה במאמרה במאמצים שמשקיעה סעודיה בהובלת יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, לבחון מחדש את החדית' ולהסיר ממנו את המסורות הלא מהימנות[2], וטענה כי התנגדותם העזה של כמה מאנשי הדת המוסלמים למהלך זה נובעת מחששם כי הדבר יפגע בסמכותם הדתית. לדבריה, על אנשי דת אלה לאפשר דיון אינטלקטואלי ובחינה מחדש של מקורות החדית' ולא לחשוש כי הדבר יערער את האמונה של המוסלמים.

 

אל-געארה גם יצאה נגד שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טיב, אשר מתנגד בתוקף להצטרף ליוזמתו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי, לבחון מחדש המורשת האסלאמית ובכלל זה את הסונה – המעשים והאמירות של הנביא מוחמד - ולחדש את השיח הדתי האסלאמי, על מנת להתאימם לעידן המודרני ולמגר את הקיצוניות האסלאמית.[3] 


תמונה מתוך קמפיין בטוויטר הקורא להחרים את מוצריה של הודו[4]



להלן תרגום קטעים ממאמרה של אל-געארה:

 

"הו מודי, כל דבר פרט ל[פגיעה] בשליח אללה", ההאשטאג הזה, שהיה ההאשטאג המוביל בטוויטר בשבת בערב, ביטא את זעם המוסלמים, או את מה שמכונה 'הקנאות לאסלאם', שהיא קנאות ראויה לשבח לעיתים.

 

הדובר הרשמי של מפלגת השלטון בהודו, הלוא היא מפלגת בהרטיה ג'נאטה [[BJP, שבראשה עומד ראש הממשלה נרנדרה מודי, פרסם ציוץ בו תהה על פשר הסיבה שהנביא מוחמד התחתן עם עאישה כשעוד לא היתה בת עשר. הדבר עורר זעם נרחב בקרב גולשים ברשתות החברתיות בעולם הערבי.

 

כעת אציג את השאלה החשובה יותר: מי פגע בגברת עאישה - האם הפוליטיקאי ההודי או אנחנו המוסלמים? מי הכפיש את הביוגרפיה של נביא הרחמים? - האם [הפוליטיקאי] ההודי או [מקבץ החדית'] אל-בוח'ארי? לפי המסורת המפורסמת - שכמעט כל מוסלמי מכיר ואשר מופיעה [בקבצי החדית' של] אל-בוח'ארי ומוסלם - הנביא, תפילת אללה עליו וברכתו לשלום, התחתן בהיותו בן חמישים עם אם המאמינים, עאישה, כשהיתה בת שש, וקיים עימה יחסי מין בהיותה ילדה כמעט בת תשע. מסורת זו זכתה לקבל חותמת של חסינות רק בזכות העובדה שהיא מוזכרת ב[קבצי החדית' של] אל-בוח'ארי ומוסלם, וזאת למרות שהיא סותרת כל מה שניתן לסתור – את הקוראן, את הסונה המהימנה [קרי, הסיפורים המהימנים על הנוהג של הנביא], את השכל וההיגיון!!

 

אין זאת ההאשמה היחידה המיוחסת לנביא הנכבד שלנו על ידי כוהני אל-בוח'ארי [כינוי גנאי לאנשי הדת הדבקים בכל הכתוב בקובץ אל-בוח'ארי]. המערכה האמיתית היא לא סביב הגיל של עאישה, אלא  מערכה על הסמכות הדתית. שכן, אם [מי שרואים את עצמם] כנציגיו של אללה עלי אדמות [קרי, אנשי הדת] ירשו לפתוח את שערי האג'תהאד [כלומר, להפעיל שיקול דעת עצמאי בענייני הלכה[5]] ולהטיל ספק ב[קבצי החדית' של] אל-בוח'ארי ומוסלם ובמהימנות המסורות המופיעות בהם ונמסרות בשם הנביא, או אז יתמוטטו השלטון וההגמוניה שלהם על בני האדם. יחד איתם תקרוס גם [הסמכות של] מוסדות [דת] מקומיים ואחרים חוצי יבשות, כמו למשל האיחוד העולמי של חכמי דת המוסלמים השייך לבעליו [השיח' יוסף] אל-קרדאוי, אשר מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין כבר הסכימו בעבר להגדירו כישות טרור!

 

ההבדל בין פעולה בשירות האנושות והדת לבין פעולה למטרות של השגת תועלת, הון או השפעה עד לכדי רמה של 'טרור' הינו כחוט השערה...

ברגע שמישהו עושה צעד לקראת [בחינה מחודשת של] החדית'ים [הנחשבים פחות מהימנים] ומוגדרים 'אחאד'[6] - אותם חדית'ים שסעודיה עומדת להסיר מהסונה - הדבר מהווה איום על השפעתם [קרי, של אנשי הדת] ומפקיע מהם את המנגנון החשוב ביותר של השליטה הדתית. זאת מפני שאתה שולל מהם את 'המורשת', ששיח' אל-אזהר רואה בה שלושה רבעים מהדת, בשעה שמועצת חכמי הדת [הבכירים] בסעודיה בוחנת אותה במטרה להסיר ממנה את החדית'ים החלשים שמיוחסים באופן שקרי לנביא...

 

הם [קרי, אנשי הדת] סבורים שהדת הזו היא 'שברירית' ושכל דיון אינטלקטואלי או פרשנות עלולים לסדוק אותה... הטורבנים הגדולים [קרי, אנשי הדת] מתרגזים ומתלהמים במטרה לשמור על הדת ואף דורשים להכריז מלחמה ולהפעיל מחדש את הגליוטינות, מפני ש[הם סבורים] שהעקרונות האיתנים שלה רועדים מכל מישוש או רמז. לכן, [מבחינתם], ראשים [ערופים] צריכים להתעופף באוויר כדי לשמור על יציבותה. האין אלה הם חלשי האמונה אשר אינם משוכנעים שלדת יש אלוהים שיגן עליה?

 

הלוואי שאחד מהם [מאנשי הדת] היה קורא את הרומן עזאזל [מאת הסופר המצרי יוסף זידאן] - אשר עורר את זעמם של הנוצרים[7], [ולמרות זאת] איש לא מנע את הפצתו במצרים או מחוצה לה, ויתרה מכך הוא קיבל את פרס בוקר [הערבי]. [הלוואי] שאחד מהם היה יודע שהוותיקן ניסה למנוע את הפצת הספר צופן דה וינצ'י, אך הספר התפרסם והפך לסרט קולנוע שהוקרן בערוץ הערבי MBC2, זאת למרות שהוא עוסק בצאצאים של ישו. הלוואי שאחד מהם היה צופה בסרט 'שני האפיפיורים' [The Two Popes] שמותח ביקורת על הכנסייה ומאשימה בשחיתות!! [הלוואי] שהוא היה עוקב אחר מורגן פרימן בסדרה הדוקומנטרית שלו [The Story of God] שדנה במהות האמונות, הדתות, הרוח, תחיית המתים והאמונה.

 

הנצרות לא הזדעזעה ולא נעלמה למרות כל היצירות הללו, זאת מפני שרומן, סרט או קריקטורה לא יכולים למחוק אמונה.

 

במדינה הזו [קרי, מצרים] הנוצרים הואשמו בכפירה כמה פעמים ואספסוף תקף את הכנסייה עצמה,  ולמרות זאת הנוצרים לא צרחו מפחד שדתם תאבד או שעקרונות היסוד [של האמונה] שלהם יתערערו.

 

[הו איש דת] הישמר לך, המורשת שלך, שייחסה מנהגים מהג'אהיליה לנביא המכובד שלנו, לא תחזיק מעמד מול 'קובץ [החדית'] המהימן' [החדש] שעומד להגיע מריאד."[8]

  

 



[1] הכוונה לדוברת המפלגה, נופור שארמה, שבמהלך דיון טלוויזיוני בו השתתפה שאלה את אחד ממשתפי הפאנל אם היא צריכה לדבר על הנביא מוחמד שהתחתן עם "ילדה בת שש" ו"קיים עימה יחסי מין כשהיתה בת תשע". בהמשך גם ראש מערך המדיה של המפלגה בדלהי, נווין קומאר ג'ינדל, צייץ ציוצים על הנביא מוחמד. שארמה הושעתה מתפקידה וג'ינדל סולק מהמפלגה בעקבות הזעם שהדברים עוררו ברחבי העולם האסלאמי.

[2] באפריל 2021, במלאת חמש שנים להשקת חזון 2030, העניק יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, ראיון מקיף וארוך לעיתונאי עבדאללה אל-מודייפר, ששודר בכמה ערוצי טלוויזיה סעודים. בריאיון, שכלל הצהרות מרחיקות לכת מצד בן סלמאן באשר לצביונה הדתי של הממלכה הסעודית ומקורות החקיקה שלה, קבע בן סלמאן כי יש להסתמך בחקיקה רק על הוראות מפורשות בקוראן ובסונה של הנביא מוחמד ואף הבהיר כי ניתן בכל עת להפעיל שיקול דעת עצמאי כדי לפרש את ההלכה (אג'תהאד), בהתאם לרוח הזמן והמקום. בנוסף טען בן סלמאן, כי במסגרת הסונה יש להעדיף בחקיקה הסתמכות על חדית'ים המועברים דרך מספר שלשלות מסירה מהימנות [חדית' מתואתיר]. לדבריו, אמנם מספרם של חדית'ים אלו הוא קטן, אך מהימנותם גבוהה מאוד ואפילו הפרשנות שלהם נתונה לאג'תהאד בהתאם לזמן ולמקום ובהתאם להבנת תוכנם.

עוד בנושא זה ראו דו"ח ממרי: הצהרות מרחיקות לכת של יורש העצר הסעודי בנושאי דת, מבשרות על רפורמות נוספות בסעודיה , 5.5.2021;

כמו כן, בריאיון שהעניק בן סלמאן למגזין האמריקאיThe Atlantic  במרץ 2022, הוא סיפר כי ישנם עשרות אלפי חדית'ים המיוחסים לנביא שרובם הגדול לא נמצאו מהימנים, אך גורמים רבים, ובכללם הארגונים אל-קאעדה ודאעש, משתמשים בהם כדי לתרץ ולהוכיח את מעשיהם ועמדותיהם. בן סלמאן הוסיף ואמר כי סעודיה שוקדת בימים אלה על מיזם שעיקרו לבחון את כל החדית' וכל המסורות המיוחסות לנביא ולברור משם רק את המסורות המהימנות ביותר. לדבריו, הפרויקט נמצא בשלביו הסופיים וייתכן שיסתיים בתוך שנתיים.

ראו דוח ממרי: 

Saudi Dailies Publish Full Transcript Of Saudi Crown Prince Bin Salman's Interview With 'The Atlantic': Wahhabi Islam Is Not Synonymous With Saudi Arabia; Social And Cultural Reforms Serve Our Interest; We Oppose A Weak Nuclear Deal With Iran; Israel Is Not An Enemy

[5] זאת בניגוד לתפיסה המסורתית כי שערי האג'תהאד נסגרו, כלומר שהפעלת שיקול דעת עצמאי בענייני הלכה באסלאם הסוני הסתיימה כבר במאה ה-10.

[6] המונח "חדית' אחאד" מתייחס למסורת המיוחסת לנביא שנמסרה ע"י מוסר אחד בלבד או ע"י מספר מצומצם של מוסרים, ולכן היא נחשבת פחות מהימנה מאשר חדית' המכונה "מתואתיר" – מסורת שנמסרה ע"י מספר רב של מוסרים ושכל שושלות המסירה שלה נחשבות למהימנות.

[7] הספר עוסק בכנסייה הקופטית במאה החמישית לספירה.

[8] אל-וטן (מצרים), 6.6.2022

תגיות