המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב פלסטיני: עבור חמאס ופת"ח הבחירות הן כלי להשגת השלטון, לא חלק מתהליך דמוקרטי
26/5/2022


פרשן פוליטי פלסטיני: עבור חמאס ופת"ח הבחירות הן כלי להשגת השלטון, לא חלק מתהליך דמוקרטי


תנועת החמאס רשמה, לראשונה מזה שנים, ניצחון סוחף בבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית שברמאללה שנערכו ב-18 במאי 2022. הסיעה המזוהה עימה, "אל-ופאא' אל-אסלאמיה" זכתה ב-28 מושבים מתוך 51, למול 18 מושבים בלבד, בהם זכתה סיעת "יאסר ערפאת" של הפת"ח.

 

ניצחון חמאס בבחירות באוניברסיטת ביר זית עוררו גילויי שמחה בקרב בכירי תנועת החמאס ותומכיה אשר ראו בכך הוכחה לעליית הפופולריות של התנועה בקרב הציבור הפלסטיני. מנגד, הביעו אנשי תנועת הפת"ח אכזבה ותסכול וטענו כי תנועתם משלמת את מחיר הטעויות של הנהגת הרשות הפלסטינית, כשהם מתנחמים בניצחון תנועת פת"ח בבחירות ללשכת עורכי הדין בגדה המערבית וברצועת עזה שהתקיימו כמה ימים קודם לכן.  

 

בעקבות תוצאות הבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית והתגובות להן, פרסם הפרשן הפוליטי, אכרם עטא אללה מאמר ביומון הפלסטיני אל-איאם, בו מתח ביקורת על תפיסת הדמוקרטיה והבחירות בזירה הפוליטית הפלסטינית, בטענו כי הן חמאס והן פת"ח נוהגות בצביעות ביחסן לבחירות ודמוקרטיה. לדבריו, הן רואות בבחירות רק כאמצעי להשגת השלטון בלא שהן מטפחות כל תרבות דמוקרטית במסגרת שלטונן, ואף מונעות קיום בחירות אחרות בשטחן, כגון בחירות מוניציפליות בעזה או בחירות למועצה המחוקקת ברשות הפלסטינית.  

 

תומכי חמאס באוניברסיטת ביר זית[1]


 

להלן תרגום קטעים ממאמרו:

 

"אבק מערכת הבחירות באוניברסיטת ביר זית התפזר, דבר שמאפשר ראייה חדה יותר ושיח רגוע יותר, הרחק מהדעות האמוציונליות שפורסמו מיד עם פרסום התוצאות שהתחלקו כרגיל בין שני זרמים, שהראשון שבהם [קרי חמאס שניצח] ניסה לתאר את התוצאה כדבר שמייצג את [רצון] המולדת יותר מכל ואילו השני [קרי, פת"ח שהפסיד] ניסה להפחית את מועקת התוצאות ולחפש תירוצים.

 

תופעה זו חוזרת על עצמה בכל התמודדות בין תנועות פת"ח וחמאס. בהתאם לתוצאות מפורסמות פרשנויות שעל פי רוב חותרות להכשיר שיח התואם את האינטרסים שלהן ואת תוצאות הקלפי, אם בכיוון של ניפוח [ערכּן] ואם בהמעטתו.

 

אין ספק, הבחירות באוניברסיטת ביר זית נחשבות זה עשרות שנים כחשובות ביותר מכל הבחירות הסטודנטיאליות, בשל הייחודיות של האוניברסיטה. זאת, עוד לפני שהחל הסכסוך בין שתי התנועות הגדולות והתחרות ביניהן על [השליטה על] המרחב הציבורי בפלסטין. מה שמסביר את עוצמת הרעש הזו הוא שכל הבחירות מתקיימות בזמן קשה של מתח, פילוג והעדר הישג לאומי שבגינם הופך הניצחון הפנימי למעין פיצוי על חוסר מענה לשאלות גדולות שהפלגים מעדיפים לשכוח.

 

בחירות הן פעולה דמוקרטית ושאיפה של כל הפלסטינים, אולם יש רגע אירוני שמחייב לתהות על מידת השמחה על [תוצאות] הבחירות בתוך ערמת ההריסות. הדבר תקף לגבי תנועות פת"ח וחמאס, אשר חוגגות את הבחירות לא כפעולה חברתית-פוליטית, אלא כתוצאה בלבד והחגיגות מתקיימות [או לא] בהתאם לתוצאות.

 

לפני שבוע התקיימו בחירות לאיגוד עורכי הדין ופת"ח חגגה את התוצאות כאילו הן מהוות מדד של דעת הקהל, בעוד שתנועת חמאס שמרה על שתיקה, בניסיון להמציא תירוצים להפחתת ערכו של ניצחון פת"ח. מיד לאחר מכן, נערכו בחירות ביר זית וחל היפוך בעמדות: חמאס חגגה משום שראתה בתוצאה מדד [של דעת הקהל] ואילו תנועת פת"ח הייתה טרודה בהמצאת תירוצים להפסד. מכיוון שאנשים הולכים לאוניברסיטאות בעלות גישה פוליטית, ארגונית וחברתית קרובה לזו שלהם, זה אך טבעי שידוע לנו [מראש] כי בבחירות לאיגוד רופאי השיניים תנצח תנועת פת"ח ושאיגוד המהנדסים ואיגוד עורכי הדין יהיו מנת חלקה של חמאס ... מבלי שיש לכך משמעות רבה בניתוח הנטייה של דעת הקהל [הכללית]...  

 

אולם, יש לנושא זה היבט נוסף בתוך השמחה והעצב של הפלגים, ניצחונם והפסדם, חגיגותיהן או שתיקתם, שכן ברגע הניצחון הפלגים... שוכחים שהם הגורם לביטול בחירות [אחרות] ולמניעת האנשים מלקיים אותן, מה שחושף משהו מהתחבלנות שנוקטים הפלגים הללו בשיח שלהם. זה פוגע עוד יותר באמון, לא רק בגלל שהשיח [שלהם] מנוגד למציאות, [בגלל הסתירה בין] דיבוריהם על הקלפי ועל הדמוקרטיה לבין שלטונם העריץ בשטח, אלא [גם בגלל] מידת הזלזול הזו באינטלגנציה הציבורית בהנחה ש[הציבור] כל כך טיפש כדי להכיל את הסתירה הזו.

 

חמאס שחגגה את תוצאות [הבחירות ב]ביר זית מונעת קיום בחירות מוניציפליות כלשהן ברצועה וממירה אותן בכינוס של כמה תומכים ובחירת אחד מהם לראש העיריה, אך היא מתעלמת מכך ברגע של שיכרון [הניצחון] בביר זית. אשר לתנועת פת"ח החוגגת את תוצאות בחירות [איגוד] עורכי הדין או [בחירות] אוניברסיטת בית לחם, הרי היא זו שביטלה את הבחירות הכלליות למועצה המחוקקת ונראה שזה המצב לגבי [יתר] הפלגים. בין הדיבורים לבין המעשים פעורה תהום שחושפת את התפיסה [האמיתית] של הפלגים לגבי ניהול המדינה והאנשים.

 

מה שעוד מושך את תשומת הלב הוא שכל פלג מפסיד באזור שבו הוא שולט, במידת מה כמובן, ושבכל אזור בוחרים את האחר שאינו שולט. הדבר משקף משהו שהוא גדול יותר מניצחון או הפסד, אשר מעלה תהיות לגבי הכישלון בָּניהול ולגבי כישלון מודל [השלטון] שנוסה בפועל. הבחירות המוניציפליות בגדמ"ע התקיימו ותנועת פת"ח הפסידה את חלק הארי בהן וחברון הייתה דוגמא בולטת מאוד [לכך].

 

מנגד, מה אם הבחירות המוניציפליות ברצועת עזה היו מתקיימות? או [הבחירות] באוניברסיטת אל-קודס הפתוחה, למשל? [את התשובה לכך] יודעת תנועת חמאס אשר מונעת את קיומן בסקטורים הללו... מה משמעות הדבר לגבי הקשר של האזרח עם השלטון כאשר הוא [האזרח] מגיב בהצבעה כזו. זה מה שצריכים להבין הפלגים אשר חוגגים את הפרטים הקטנים ונלחמים בעקרונות הכלליים, מונעים את המכלול ומאפשרים את החלקים, על פי האינטרסים שלהם...

 

כאשר מפלגה מנצחת היא מודה לעם ושרה שירי אהבה לתודעתו, למצפן שלו ולתבונת האזרח. כאשר נבחר היריב היא מאשימה [את העם] פעם בבורות ופעם באמירה שהעם מושחת ומעוניין ב[מנהיגים] מושחתים.

 

כך, בפשטות, הקלפי ותוצאות [הבחירות] קובעים אם העם בעל תודעה או שהוא טיפש. ההחלטות של גורמי הכוח הפוליטיים מתקבלות בהתאם לאינטרסים מבלי לשים לב לסתירה בשיח... האם הפלגים הללו שחוגגים פה או שם מאמינים בהעברת השלטון באמצעות [הקלפי]? קרוב לוודאי שלא, שכן ביטול [הבחירות] בידי [אותם] פלגים והניסיון הממושך [שלנו בעניין זה] מעוררים פסימיות רבה. הפלגים מקדמים בברכה [רק] את ההישגים הקשורים למפלגה הפוליטית שלהם ולא את התהליך [הדמוקרטי] הקשור לעם, שאותו הם עצמם מונעים.

 

המשבר הפלסטיני נעוץ בכך שגורמי הכוח הקיימים רואים בקלפי אמצעי שמובילם לשלטון ולא כלי [שנעשה בו שימוש] במסגרת פעילות פוליטית. ואם מעת לעת מתחולל [גם] משבר תרבותי לא פחות חמור ממשבר פוליטי, איך אפשר להיות מופתע מהמשך מצב החורבן!!!!"[2]  

 

 



[1] https://alresalah.ps 22.5.2022

 

[2] אל-איאם (רש"פ), 22.5.2022