המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
פסק הלכה של איתאללה איראני בכיר: אין איסור לרכוש ידע ויכולת מעשית לייצור פצצת גרעין
29/4/2022


פסק הלכה של איתאללה איראני בכיר: אין איסור על על רכישת ידע ויכולת מעשית לייצור פצצת גרעין; פוליטיקאי איראני: "כשאיראן החלה את תכנית הגרעין שלה מטרתנו היתה לבנות פצצה"

 

הקדמה

מזה שנים משווק משטר המהפכה האסלאמית באיראן למערב את העמדה שפעילותו הגרעינית היא למטרות אזרחיות בלבד. לצורך זה נאחזים בכירי המשטר בפתווה של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי – פתווה שאינה קיימת – בדבר האיסור הגורף, לטענתם, על נשק גרעיני (ראו בנספח, דוחות ממרי הדנים בפתווה שאינה קיימת של ח'אמנאי בדבר האיסור הגורף על פצצת גרעין). אולם לאחרונה מתרבות התבטאויות גלויות מפי בכירים במשטר החושפות כי המשטר האיראני מאשר ופועל להצטיידות בנשק גרעיני תוך תירוץ העניין שהנשק הגרעיני נועד להרתעה בלבד.

 

כך, פורסם לאחרונה כי האיתאללה הבכיר בורוג'רדי פרסם פסק הלכה כי אין איסור על רכישת ידע ויכולת מעשית לייצור פצצת גרעין ומי שהיה סגן יו"ר המג'לס, עלי מוטהרי, הודה בריאיון טלוויזיוני כי פיתוח פצצת גרעין היתה מטרתה של איראן עם תחילת תכניתה הגרעינית, ככל הנראה בראשית שנות האלפיים, אולם היא כשלה בהסתרת נסיונותיה אלה.

 

דוח זה יציג את דברי שני הבכירים האיראניים, את דוחות ממרי שסוקרים התבטאויות קודמות מפי בכירי המשטר האיראני בדבר הצורך של איראן בפיתוח גרעיני לצורכי הרתעה ובנספח את דוחות ממרי באשר לפתווה הגרעינית של ח''אמנאי שאינה קיימת:

 

הפתווה של איתאללה עוזמא בורוג'רדי: אין איסור על השגת יכולת מעשית לייצור פצצת גרעין

פוסק ההלכה, איתאללה עוזמא, סיד מוחמד ג'ואד עלוי בורוג'רדי,[1] פרסם ב- 5.2.2022 פתווה לשאלת כתב חדשות "אנסאף ניוז": "האם רכישת ידע ויכולת מעשית לייצור פצצת גרעין אסורים?". בתשובתו פסק איתאללה בורוג'רדי כי "אין בעיה לרכוש ידע ויכולת מעשית [לייצור פצצת גרעין]."

 

אנסאף ניוז פרסמו ב- 21.4.2022 את צילום הפתווה הזאת של פוסק ההלכה, איתאללה עזמא בורוג'רדי, וציינו כי הוא לא ענה לגבי השקפתו המשפטית על הפתווה המיוחסת למנהיג העליון של איראן, ח'אמנאי, בדבר 'ייצור, שימוש והחזקת פצצת גרעין'. יצוין כי הפתווה של ח'אמנאי בדבר האיסור על נשק גרעיני מעולם לא נמצאה למרות אזכורה המסיבי.

 

פוסק ההלכה, איתאללה סייד מוחמד ג'ואד עלוי בורוג'רדי   [2]



איתאללה סיד מוחמד ג'ואד עלוי בורוג'רדי נולד ב-1954 והוא נכדו של איתאללה עוזמא בורוג'רדי, מנהל הסמינרים הדתיים בעיר קום. איתאללה עלוי בורוג'רדי היה תלמידם של מורי הלכה בכירים כגון האיתוללות וחיד ח'וראסאני, מירזא ג'ואד תבריזי, צאפי גולפאיגאני, סייד מוחמד רזא צדר, ג'ואד אמולי, ומורתזא מוטהרי.

 

להלן צילום הפתווה שפרסם איתאללה בורוג'רדי בדבר הרשות לייצר פצצת גרעין, ב-5.2.2022:[3]

 

 

סגן יו"ר המג'לס לשעבר, מוטהרי: "המטרה שלנו היתה לבנות פצצת גרעין"

בריאיון שהעניק סגן יו"ר המג'לס לשעבר, עלי מוטהרי, לסוכנות הידיעות ISCA ניוז, ב-24.4.2022, הוא התבקש להבהיר דברים שאמר בעבר: "אנו יכולים לייצר פצצת אטום באיראן כי הפסיקה האסלאמית אוסרת עלינו את השימוש בפצצת גרעין אך לא את ייצור[ה]." להלן תרגום דבריו של מוטהרי בראיון מתוך סרטון של ממרי טי וי:  

 

מוטהרי אמר: "כשהתחלנו את הפעילות הגרעינית שלנו [בראשית שנות ה-2000] המטרה שלנו אכן הייתה לייצר פצצה [גרעינית], אין צורך ללכת סחור סחור [בעניין]"

מראיין: "האם אתה אומר שהמטרה היתה לבנות פצצה?"

מוטהרי: "כן, מאה אחוז"

 

מראיין: "זו היתה המטרה של מי? של אנשים מסויימים או של כל המשטר?"

מוטהרי: "של כל המשטר או לפחות של אלו שהחלו בפעילות. המטרה היתה אכן לבנות פצצת [גרעין]...

 

מראיין: "במטרה להשתמש בה?"

מוטהרי: "לא, רצינו לייצר אותה כאמצעי הרתעה"

 

מראיין: "אז רק כאמצעי הרתעה... "?

מוטהרי: "פסוק הקוראן אומר: 'זרע פחד בלבבות אויבי אללה' זה היה אמצעי הרתעה..."

 

סגן יו"ר המג'לס לשעבר, עלי מוטהרי   [4]


 

מראיין: "אתה אומר ש[הפצצה] היא למעשה דבר טוב"?

מוטהרי: "ביחס למה שהתחלנו בו ... אילו הצלחנו לשמור על זה [בסוד] עד שהיינו מבצעים ניסוי [גרעיני] ... אז זה היה עניין מוגמר. כמו בפקיסטן"

 

מראיין: "לפקיסטן ולצפון קוריאה יש [פצצות גרעין], אולם האם הן במצב טוב"?

מוטהרי: "בסופו של דבר, לוקחים אותן ברצינות"

 

מראיין: "גם את איראן לוקחים ברצינות אפילו בלי פצצה"

מוטהרי: "זה [קורה] בכלל סיבות אחרות, אבל אם היתה לנו פצצה הם היו לוקחים אותנו עוד יותר ברצינות"

 

מראיין: "אם כך אתה אומר בסיכומו של דבר שאם היתה לנו פצצת [גרעין] זה לא היה דבר רע כי לא היינו משתמשים בה?"

מוטהרי: "זה לא היה דבר רע. כל מה שאני אומר הוא שמאחר שהתחלנו [בזה] היינו צריכים להמשיך עד לסף"

 

מראיין: "לא שמענו שום אישיות רשמית אומרת מה שאתה אומר. לדברים האלה אין השפעה על שיחות הגרעין"?

מוטהרי: "אף אחד לא שם לב למה שאני אומר"

 

מראיין: "אבל הזרים ימצאו את זה. זה לא מאמץ גדול"

מוטהרי:  "אין לי שום תפקיד רשמי. אני אומר את הדברים בשם עצמי"

 

מראיין: "אמרת בעבר שלפי פסיקת ההלכה האסלאמית אסור להשתמש [בפצצות גרעין] אך מותר להחזיק בהן"

מוטהרי: "יש לכך הצדקה. יש מי שנשענים על פסוק הקוראן 'זרע פחד בלבבות אויבי אללה'.' המשמעות היא שעלינו להרתיע [את האויב] אך לא להשתמש בפצצה. כך, הם אומרים שאנחנו יכולים לבנות פצצת [גרעין]. אבל עמדת המנהיג [ח'אמנאי] עכשיו היא ..."

 

מראיין: "שאפילו אסור אפילו לבנות [פצצה]?"

מוטהרי: "כן."[5]

 

לצפייה בסרטון ממרי:                                                                                           



​בכיר בארגון לאנרגיה אטומית מכחיש את דברי מוטהרי: האשמות של חשאיות בפעילותנו הגרעינית אלו האשמות שהאויב מעולם לא הצליח להוכיח

דברי עלי מוטהרי הוכחשו על ידי בכיר בארגון לאנרגיה אטומית בריאיון לסוכנות הידיעות נור ניוז המקורבת למועצה העליונה לביטחון לאומי – הגוף שמקבל החלטות לגבי מדיניות הגרעין באיראן. הבכיר הסביר כי "תוכנית הגרעין של איראן היא למטרות שלום, מעולם לא הייתה מכוונת צבאית והצהרות אנשים חסרי אחריות בהקשר זה נובעות מבורותם או מנטייתם הפוליטית הספציפית. הטחת האשמות באשר לחשאיות בפעילותנו הגרעינית היא פעולה שהאויב נוקט בה במשך שנים להגבלת תוכנית הגרעין האזרחית של ארצנו ומעולם לא הצליח להוכיח זאת."[6]

 

התבטאויות עבר של בכירי המשטר האיראני בדבר האפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני:

להתבטאויות בכירי המשטר האיראני בדבר נשק גרעיני והאפשרות שאיראן תשיג אותו ראו דוחות ממרי:

 

אפריל 2022 – Senior Iranian Nuclear Engineer Dr. Mahmoud-Reza Aghamiri: Israeli Threats, Ukraine Crisis, North Korean Behavior Have Taught Us That Iran Needs Deterrence; We Have The Capability To Rapidly Increase Uranium Enrichment To 99% And Install A Nuclear Warhead

 

דצמבר 2021 - ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן לשעבר, פרידון עבאסי-דוואני, רמז שאבי תכנית הגרעין האיראנית, מוחסין פח'ריזאדה, עסק בייצור נשק גרעיני ולכן חוסל; פרשן המקורב למשמרות המהפכה מאשר כי מדובר בנשק גרעיני; עבאסי קורא לעצור את החבלות והחיסולים מצד האויב ע"י "חציית כמה גבולות מדעיים בהקדם האפשרי, להראות את יכולתנו ולהגן על אנשינו"

 

פברואר 2021 - איראן מפעילה 'לחץ מקסימלי' על ממשל ביידן (2) – המנהיג העליון ח'אמנאי: "אם הרפובליקה האסלאמית [של איראן] היתה מחליטה להשיג נשק גרעיני, הליצן הציוני [ישראל] וגדולים ממנו [ארה"ב] לא היו יכולים למנוע זאת"

 

 פברואר 2021 -בכיר במועצה לאבטחת האינטרס של איראן במאמר ביומון תאבנאכ: "מדוע איראן דורשת פצצת גרעין"

 

 יוני 2020- העימות האיראני – אמריקאי: איראן פועלת להשגת יכולת אסטרטגית – טילים ארוכי טווח וצוללות גרעיניות

 

נספח: הפתווה הגרעינית של ח'אמנאי שאינה קיימת

על הפתווה הגרעינית של ח'אמנאי – שאינה קיימת – ראו דוחות ממרי:


יוני 2019 - שה"ח זריף חוזר על הטענה השקרית של איראן שקודמה ע"י ממשל אובמה לפיה המנהיג העליון ח'אמנאי הוציא פתוא האוסרת על נשק גרעיני; פתוא כזו לא היתה ולא נבראה

 

     אפריל 2012 -

Renewed Iran-West Nuclear Talks – Part II: Tehran Attempts to Deceive U.S. President Obama, Sec'y of State Clinton With Nonexistent Anti-Nuclear Weapons Fatwa By Supreme Leader Khamenei 

 

    אוגוסט 2013 - פרסום קובץ פתוות עדכניות של ח'אמנאי, ללא הפתוא בעניין פצצת האטום 

 

    אוקטובר 2013 - ממשל אובמה קונה את שקר הפתוא הלא קיימת 

 

     אוקטובר 2013 - הגרסא הרשמית של איראן בנוגע לפתוא לכאורה של ח'אמנאי נגד נשק גרעיני – שקרית

 

      דצמבר 2013 - נשיא איראן במאמר ביומון סעודי: מחויבים לפתוא של ח'אמנאי האוסרת פיתוח נשק גרעיני

 

      אפריל 2014 -  הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי: "מברכים ואסירי תודה על העובדה שהמנהיג עליון [ח'אמנאי] הוציא את הפתוא" הלא קיימת האוסרת על נשק גרעיני 

 

        נובמבר 2014 -  

Tehran Again Offers Khamenei's Nonexistent Fatwa In Negotiations As A Guarantee That It Is Not Developing Nuclear Weapon 

 

      אפריל 2015 -  המשטר האיראני ממשיך בשקרים וזיופים ביחס לפתוא (הבלתי קיימת) בעניין הנשק הגרעיני של ח'אמנאי

 

      מאי 2018 -  תובנות בעקבות חשיפת תכנית הגרעין הצבאי של איראן (1): המנהיגות הדתית האיראנית משקרת בנושאים מהותיים לדת האסלאם ומשתמשת באסלאם באופן מניפולטיבי כדי להצדיק את אחיזתה בשלטון ואת התפשטותה האזור




[1] איתאללה עט'מא [נהגה: עוזמא] בשיעה התריעשרית הוא תואר שניתן לאיתאללה בכיר המהווה סמכות דתית עליונה לפסיקת הלכות. הוא מכונה מרג'ע תקליד, קרי, המקור לחיקוי, שקהל מאמיניו מחוייב ללכת אחר פסיקותיו. המקורות לחיקוי הם איתוללות בכירים בודדים בעלי הזכות לפסוק הלכה – אג'תהאד.

[2] אנסאף ניוז (איראן), 21.4.2022

[3]  www.ensafnews.com (איראן), 21.4.2022

 [4] איסכא ניוז (איראן), 24.4.2022

[6] נור ניוז 24.4.2022 https://nournews.ir/Fa/News-Print/93919