המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תנועת פת"ח מהללת את הפיגוע בבני ברק
30/3/2022


תנועת פת"ח מהללת את הפיגוע בבני ברק


פיגוע הירי בעיר בני ברק ב-29.3.2022 שביצע דיאא חמארשה, בן 26 מהעיירה יעבד ליד ג'נין, שבו נהרגו 5 ישראלים, עורר גילויי שמחה, שבח וגאווה ברשות הפלסטינית ובאזור ג'נין בפרט.   

 

למרות הודעת הגינוי לפיגוע שפרסם נשיא הרש"פ, מחמוד עבאס,[1] נרשמו גילויי שמחה, שבח ותמיכה לפיגוע ולמבצעו מצד גורמים שונים בתנועת הפת"ח שבראשה עומד עבאס. עם היוודע דבר הפיגוע וזהות מבצעו, נערכו באזור ג'נין ובעיירה יעבד בפרט, חגיגות שכללו תהלוכות, חלוקת ממתקים ואף מפגן של תנועת פת"ח ליד בית המחבל – אשר ככל הנראה השתייך אליה[2] – בהן נשמעו קריאות בשבח הפיגוע. 

 

כמו כן, מטעמה של תנועת פת"ח והזרוע הצבאית שלה, גדודי חללי אל-אקצא, התפרסמו ביממה האחרונה הודעות, כרזות והצהרות בשבח הפיגוע ומבצעו. כך למשל, הודעת סניף פת"ח במחוז ג'נין הבטיחה להמשיך בדרכו של "השהיד הגיבור" ודוברים מתנועת פת"ח וגדודי חללי אל-אקצא הכריזו כי האינתיפאדה ופעולות ההקרבה ימשכו.

 

דוח זה יסקור את גילויי תמיכה אלו לפיגוע ולמבצעו.

 

חגיגות באזור ג'נין בעקבות הפיגוע: "מיליוני שהידים צועדים לעבר ירושלים"

באזור ג'נין ובעיירה יעבד נערכו חגיגות עם השמע דבר הפיגוע בבני ברק וזהות מבצעו. על פי דיווח של כתב היומון אל-קדס בג'נין, "התקיימו בעיר ג'נין, במחנה הפליטים שלה ובעיירה יעבד תהלוכות רבות משתתפים לאות הבעת גאווה בשהיד דיאא חמארשה, מבצע הפעולה בבני ברק הסמוכה לתל אביב." כמו כן נמסר כי "במהלך התהלוכות חולקו ממתקים לאות שמחה על הפעולה." [3]

 

כמו כן, ברשתות החברתיות הופצו סרטונים שונים מהחגיגות בכללן עצרת תמיכה של פעילי פת"ח ליד בית המחבל בה נשמעו דברים של מזכ"ל פת"ח בג'נין, עטא אבו רמילה, בשבח מבצע הפיגוע "הגיבור" וקריאות "ברוח ובדם נפדה את פלסטין".[4] סרטונים אחרים תעדו חלוקות ממתקים ותהלוכות וכן קריאות בשבח הפיגועים כדוגמת "מליוני שהידים צועדים לעבר ירושלים."


 

סניף פת"ח במחוז ג'נין: נמשיך בדרכו של השהיד הגיבור

בהודעה בחשבון הפייסבוק של סניף פת"ח במחוז ג'נין נכתב כי תנועת פת"ח מלווה את "השהיד הגיבור" לחתונתו, בהתאם לאמונה כי השהיד מתחתן עם 72 הבתולות שחורות העין בגן העדן וכי היא מבטיחה להמשיך בדרכו.

בהודעה נכתב:

 

"בשם אללה הרחמן הרחום

'אל תחשוב שהנהרגים למען אללה מתים הם. לא, כי חיים הם ונהנים מחסדו של אללה' [קוראן סורה 3 פסוק 169]...

תנועת פת"ח באזור ג'נין ומסגרותיה הארגוניות... פעילי ומוסדות מחוז ג'נין של עמנו הפלסטיני העצום, מלווים לחתונתו את השהיד הגיבור דיאא אחמד חסן חמארשה, שנהרג בכדורי הכיבוש הישראלי הנתעב על אדמת תל אביב הפלסטינית הכבושה, בהגִנו באומץ על עמנו ועל זכותנו הפלסטינית הגזולה, יום לפני יום האדמה המהולל.

זהו מסר פלסטיני ברור לעולם כי עמנו הפלסטיני דבק בזכות ההגנה על אדמתו ובזכותו ההיסטורית שאינה נתונה להתיישנות והבלתי מעורערת וכן מסר לכיבוש העושק כי תגובת הפלסטינים על פשעי הכיבוש תהיה מנה אחת אפיים.

תנוח נשמתך על משכבה בשלום... הו השהיד הגיבור, אנו מתחייבים בפניך להמשיך עד שננצח או עד שנמות כשהידים. הניצחון קרוב, אם ירצה אללה.

 

להמוני עמנו הפלסטיני העומד איתן אנו אומרים:

ביום רביעי 30.3.2022, תתקיים בעיירה יעבד שביתה כללית של כל תחומי החיים. אנו קוראים להמוני בני עמנו, ובמחוז ג'נין בפרט, להכריז על גיוס [כללי] כדי לצאת נגד מעשי התוקפנות של צבא הכיבוש ושל המָאפְיוֹת של המתנחלים, שכן זירת העימות עם הכובש פתוחה ועלינו להיות מוכנים.

[אני מאחלים] תהילה וחיי נצח לשהידים הצדיקים שלנו; ישועה קרובה לאסירינו בני החורין; החלמה מהירה לפצועינו האמיצים; ניצחון לעמנו הפלסטיני הגיבור והיעלמות לכיבוש.

מהפכה עד לניצחון."[5]  

 

הודעת סניף פת"ח במחוז ג'נין:



מזכ"ל פת"ח בג'נין: הפעולה בתל אביב – תגובה טבעית לפשעים הישראליים

מזכ"ל פת"ח בג'נין, עטא אבו רמילה, אמר כי "הפעולה בתל אביב היא תגובה טבעית לפשעים הישראליים נגד העם הפלסטיני". לדבריו, "לעם הפלסטיני יש זכות להגן על עצמו מפני הפשעים הישראלים ולנקום את דם השהידים אשר הוצאו להורג בשטח, כפי שקורה בכל רחבי המולדת."[6]


חבר המועצה המהפכנית של תנועת פת"ח: האינתיפאדה נמשכת

ג'מאל חויל, חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, אמר לערוץ אל-מיאדין כי "הפעולות הפלסטיניות הן תגובה על למעלה מ-70 שנות טרור ישראלי שהעולם שותק עליו" וכי "לאחר 30 שנה של מו"מ, אין פתרון עם הכיבוש אלא באמצעות עימות. על עמנו הפלסטיני לחזור ולהתאחד ולהגדיר את אופציות העימות". עוד אמר: "האינתיפאדה נמשכת, אנו נמשיך להגן על צמנו מפני הטרור הציוני", והוסיף: "כל יום של שקט רק יאריך את תקופת ההתנחלות והכיבוש".2


כרזה בשבח מבצע הפיגוע בבני ברק בעמוד הפייסבוק של אחד מסניפי פת"ח במחוז ג'נין

גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של פת"ח, פרסמו כרזה בעמוד הפייסבוק של סניף פת"ח בכפר אל-ראמה במחוז ג'נין עם תמונתו של המחבל דיאא חמארשה, לצד תמונת רעול פנים מגדודי אל-אקצא היורה בנשקו. כמו כן נכתב עליה אודות חמארשה:

"חרב גדודי [חללי אל-אקצא],

מוסר הנפש [אל-אסתשהאדי] הגיבור,

אם אמרת – עשית, אם הבטחת – קיימת, אם הכית – הכאבת".[7]

 

כרזת גדודי חללי אל-אקצא:

 

בכיר בגדודי חללי אל-אקצא: הפעולות תימשכנה; על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים להפנות רוביהם לאויב הישראלי

אבו מוחמד, מפקד ההסברה הצבאית של גדודי חללי אל-אקצא, הפלג על שם נידאל אל-עאמודי, בירך על הפיגוע בבני ברק ואמר לערוץ הלבנוני אל-מיאדין, כי הוא "מהווה תגובה טבעית לפשעי הכיבוש נגד בני העם הפלסטיני" וכי "פעולות אלה תימשכנה". הוא הוסיף: "אני מדגיש כי הפעולות הפידאיות לא יפסקו ולא יירגעו... פעולות מסירת הנפש תימשכנה כל עוד הכיבוש רובץ באדמות הפלסטיניות... כל האופציות פתוחות בפני ההתנגדות הפלסטינית". לדבריו, הפיגוע בבני ברק הוא "מסר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים לפיו עליהם להפנות את הרובים שלהם לעבר האויב הישראלי".1


מדריך דתי בסניף פת"ח בג'נין: מברכים את שתי הפעולות בחדרה ובבני ברק

השייח' ואיל צלאח, מטיף שמגדיר את עצמו כ"מדריך דתי" לסניף פת"ח במחוז ג'נין,[8] שיתף בעמוד הפייסבוק שלו את הודעת הסניף בשבח המחבל, ופרסם פוסט נוסף, המשבח את הפיגועים בחדרה (28.3.2022) ובבני ברק, שבו נאמר: "ג'נין היא עודנה שסתום הביטחון של פלסטין והיא תמשיך להיות הסיוט של הכיבוש והכובשים. אנו במועצת ההדרכה וההנחיה הדתית ובוועדה הדתית בתנועת פת"ח במחוז ג'נין, מברכים את שתי הפעולות בחדרה ובבני ברק, וגאים בכל גיבוריהן ברי המזל. אללה אכבר, הפחדנים לא יעצמו עין." לפוסט זה צורף פוסט קודם של צלאח, שבו נכתב: "ג'נין היא הפצצה, הנפץ, הפתיל והשסתום. אל תלכו אליה, כי אין ממנה דרך חזרה."[9]

 

הפוסט של ואיל צלאח:

 

 

 


[1] סו"י הפלסטינית דיווחה כי נשיא הרש"פ מחמוד עבאס "גינה רצח אזרחים ישראלים והדגיש כי רצח אזרחים פלסטינים וישראלים רק מדרדר את המצב, בעוד כולם פועלים להשגת יציבות במיוחד לפני חודש הרמדאן והחגית הנוצרים והיהודים." עוד אמר כי "מעגל האלימות מוכיח כי שלום צודק כולל ובר קיימא הוא הדרך הקצרה והבטוחה ביותר למתן ביטחון ויציבות

 לשני העמים, הפלסטיני והישראלי, ועבור עמי האזור."http://wafa.ps , 29.3.2022

[2] כך על פי היומון אל-קדס בו נכתב כי "המחבל, דיאא חמארשה מהעיירה יעבד שליד ג'נין, היה אסיר משוחרר שנעצר באשמת השתייכות לתנועת פת"ח." https://alquds.com, 29.3.2022

[3] https://alquds.com, 29.3.2022

תגיות