המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב עיראקי: הסכם גרעין עם איראן יעמיק את הכיבוש האיראני באזור ועלול לאיים על שלומו
3/1/2022


כותב עיראקי: הסכם גרעין עם איראן רק יעמיק את הכיבוש האיראני באזור ועלול להוות איום חמור על שלום האזור

 

הכותב והמשורר העיראקי פארוק יוסוף, פרסם ב-19.12.21, מאמר ביומון הערבי "אל-ערב" היוצא לאור בלונדון, בו מתח ביקורת על התנהלות ארה"ב בשיחות הגרעין בווינה עם איראן. לדבריו, ארה"ב חותרת להשגת הסכם "בכל מחיר", בעוד איראן מציבה תנאים שנועדו לסייע לה לבסס ולהרחיב את התפשטותה באזור באופן בלתי הפיך. הוא הביע חשש כי חתימת הסכם עם איראן - לאחר שכבר הוכיחה בעבר את חוסר אמינותה ונוכח חשיפת ישראל את המידע שנמצא בארכיון הגרעין שלה - תהווה איום חמור על שלום האזור וביטחונו ותחזיר אליו את האימפריאליזם בדמות כוח כיבוש איראני באזור.

 

עוד טען כי השגיאה המקורית רובצת לפתחו של הנשיא ברק אובמה, אשר גמל בשעתו לאיראן על חתימתה על הסכם 2015 בקביעת תקרת זמן להסכם ובכך ביצע "פשע נגד מדינות האזור" והביא לחיזוק שליטת איראן בסוריה, בעיראק, בלבנון ובתימן וכי הסכם גרעין עם איראן כיום יהיה "משחק מסוכן" מצד ארה"ב שיאפשר את השתלטותה של איראן על מדינות נוספות באזור.  


פארוק יוסף[1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"ארה"ב משתוקקת להצלחת המו"מ בווינה, בכל מחיר, בעוד שאיראן מעוניינת בהצלחתו, אך לא בכל מחיר, אלא במחיר שהיא תקבע ושיביא לה רווח... איראן רוצה לוודא שהמערב בראשות ארה"ב לא יסתפק בהתעלמות מתוכנית ההתפשטות שלה באזור, אלא גם יסייע לה לבסס אותה כמציאות פוליטית בלתי הפיכה. אם זה יקרה, תחצה איראן את כל הקווים האדומים [מבחינת האיום שלה על] שְלום האזור וביטחונו והיא תחתור לבסס את התערבותה הישירה בכל האינטרסים של מדינות המפרץ ושל ישראל ובאמצעותם לאינטרסים של ארה"ב - אותה ארה"ב שסתמה את הגולל על נושא הפצצת מתקני הנפט הסעודיים בידי איראן עוד טרם נדון במועצת הביטחון, [למרות] שרבים העריכו בעבר שהיא לא תעשה זאת. הנושאים האיראנים הפתוחים לדיון אינם מעטים, האם ניתן לדלג עליהם כדי לחתום על הסכם שאיראן תוכל בכל רגע להפר אותו, בשל סעיפיו הרופסים?

 

איני מבין כיצד יכולות אירופה וארה"ב לבטוח באיראן לאחר שבמו"מ שקדם להסכם 2015 נתקלו ישירות ביכולתה לשקר, להטעות ולסלף את העובדות. שר החוץ [האיראני] לשעבר מוחמד ג'ואד זריף הצטיין בכך. כמו כן, הן יכולות להתחקות אחר האמת, שחלק ממנה חשף ראש ממשלת ישראל לשעבר בנימין נתניהו כאשר הודיע על גניבת [ארכיון] מסמכי הגרעין האיראנים, שערורייה שנראה כי ארה"ב לא העניקה לה את תשומת הלב שלה היא ראויה. המידע שחשף נתניהו לא היה חדש לחוגי הביטחון הנוגעים בדבר בארה"ב, [אם כי] יתכן שאירופה לא ידעה הרבה. אלא שמיעוט [הדרישות] שהחוגים האמריקאים מתכוונים להציב [בהסכם שייחתם], עלול להמיט על האזור סכנות גדולות ביותר שיאיימו על שלומו ועל ביטחונו. כך שארה"ב משחקת משחק מסוכן שיהיה קשה  לטפל בהשלכותיו.

 

מה שעשה נשיא [ארה"ב לשעבר, ברק] אובמה, כאשר גמל לאיראן על חתימתה על הסכם [2015] ב[קביעת] תקרת זמן, היה פשע נגד מדינות האזור. אחת התוצאות הראשונות של הפשע הזה הייתה שאיראן חיזקה את שליטתה בעיראק, בלבנון ובתימן והתפרסה בסוריה בנינוחות, כך שגם אם [בשאר] אל-אסד עצמו היה רוצה להוציאה לא היה בכוחו לעשות זאת. איראן השתלטה על האדמה, ראשית באמצעות רכישתה[2] ושנית באמצעות הגנה עליה בנשק בסיועם של חזבאללה והמיליציות העיראקיות והאפגניות.

 

לאחר הסכם 2015 הפכה איראן לכוח כיבוש מוצהר שפעילותו הפיחה חיים בגופת האימפריאליזם. האם ההסכם החדש יחזק את התוצאות אליהן הגיע האימפריאליזם הזה ויהפוך אותן לעובדות פוליטיות?

 

ההתנהגות המערבית לה היינו עדים אינה מבשרת טובות, שכן: בסוריה הפכה איראן לחלק מהגישה הרוסית באסטנה[3]; בתימן השליח הבינלאומי אינו מסתיר כי נפגש עם האיראנים בתוקף היותם צד בעניין; וכך גם לבנון ועיראק נמצאות בפסק זמן פוליטי עד שמשמר המהפכה האיראנית יחליט להפעיל את המכונה [הפוליטית] אשר מופעלת מחוץ למדינות אלו.

 

זה מה שידוע לנו. אין צורך במומחיות פוליטית לשם כך. האנשים הפשוטים ברחובות יודעים שלנוכחות האיראנית נלווה, בהכרח, כאוס פוליטי שהרס את המדינה וגרם לקריסת המטבע לעומת הדולר. זה מה שקרה וקורה בתימן, בעיראק, בסוריה ובלבנון.

 

מה שאנחנו יודעים הוא פחות מאחוז אחד ממה שיודעת ארה"ב ולכן כמה מההצהרות הישראליות בנושא האיראני מצטיירות [בעינינו] במידת מה כהזיות ודברי הבל. הישראלים אינם מאמינים שהקנוניה האמריקאית עם איראן תגיע לכדי התעלמות מהעובדות שעלולות להוביל לפיצוץ האזור.

 

איראן מבזה את ישראל בפלריט שלה בווינה, אשר עד כה נראה כי הוא  מקובל על הצד האחר [קרי המערב בראשות ארה"ב], למרות התנגדותו המהוססת לכפיית תנאיה באשר להסרת הסנקציות עוד טרם החתימה [על ההסכם]. ייתכן שהאיומים הישראליים הם חלק מהלחצים העדינים של האמריקאים אשר הישראלים מבטאים אותם בבוטות. משמעות הדבר היא שבטחון ישראל יהיה מוגן בוודאות. אך האם די בכך? יש מדינות שאיראן כבר השתלטה עליהן ויש מדינות המאוימות מכך שאיראן תשתלט עליהן בעזרת הסכם הגרעין. הרציונל הצבאי הישראלי מעולם לא היה טיפשי עד כדי כך שיאפשר לטרמינולוגיית ההטעיה האיראנית לעבור וזה מה שיכול להוות גורם משפיע על שיחות וינה."[4]

 



[2] לפי אתרי אופוזיציה סורים, איראן רוכשת דרך גורמים סורים שמקורבים לה אדמות ונכסים באזורים שונים במדינה

[3] מסלול אסטנה הוא מסלול שהוקם ב- 2017 בחסות רוסיה, איראן ותורכיה לטיפול בנושאים צבאיים בסוריה ואשר תרם להשתלטות של המשטר הסורי על שטחים רבים מידי כוחות האופוזיציה. הגישה הרוסית באסטנה הייתה שהמשטר הסורי צריך לשלוט על כל סוריה והיא רואה באיראן חלק מהפתרון.

[4]  https://alarab.co.uk  , 19.12.2021