המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבים סעודים: פיתוח טילים בליסטיים על ידי סעודיה הוא הכרח לנוכח האיום האיראני
27/12/2021


כותבים סעודים: פיתוח טילים בליסטיים על ידי סעודיה הוא הכרח לנוכח האיום האיראני


ב-23.12.2021 דיווחה רשת CNN כי סעודיה מייצרת בשטחה טילים בליסטיים בסיועה של סין. עד כה לא הגיבו הדרגים הרשמיים בסעודיה לדיווח ואולם פרסומו עורר ביקורת בקרב אנשי תקשורת סעודים, שהאשימו את רשת CNN בפרסום מגמתי וסלקטיבי, אשר נועד לשרת את ממשל ביידן במו"מ על הגרעין עם איראן. זאת בפרט לאור טענת הרשת כי פיתוח טילים מצד סעודיה עלול לשנות באופן דרמטי את מאזן הכוחות באזור ואף עלולה להכשיל את המאמצים להרחיב את תנאי הסכם הגרעין עם איראן, כך שיגביל את היכולת הטילית של איראן[1].

 

המאמרים שהתפרסמו בעיתונות הסעודית לא הכחישו את הדיווח בדבר פיתוח הטילים. יתרה מכך, נטען בהם כי שיתוף הפעולה הסעודי-סיני בתחום הבליסטי אינו חדש וכי לסעודיה יש זכות להחזיק בכל עת בכל נשק הכרחי לשמירה על בטחונה, לנוכח האיום הגובר מצד איראן.

 

עם זאת, הכותבים מחו על כך שהדיווח התעלם מהעובדה שסעודיה - בניגוד לאיראן – מפתחת טילים לצורך הגנתי ולא התקפי ומחוייבת לחוק הבינלאומי. לטענתם, הדלפת המידע דווקא בעת הזו נועדה להפחית את הלחץ המופעל על ממשל ביידן אשר אינו מעוניין להקשיח עמדותיו בנושא הטילים הבליסטיים של איראן במסגרת המו"מ איתה, זאת חרף העובדה כי טילים אלו מסכנים את בטחון האזור ואף את בטחון הכוחות האמריקאים המוצבים שם.

 

תמונת לווין של אתר יצור טילים בסעודיה על פי CNN [2]


 

להלן קטעים משני מאמרים שהתפרסמו בעיתונות הסעודית בנושא:

 

עורך לשעבר של יומון סעודי: מהלכי סעודיה הם לצרכי הגנה ולא התקפה כמו איראן

טארק אל-חומיד, העורך לשעבר של היומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט כתב: "רשת הטלוויזיה CNN אצה לדווח כי סעודיה פועלת למען ייצור טילים בליסטיים בעזרת סין. בסדר, זהו דיווח טוב מבחינתנו הסעודים, משום שפירושו הוא שביטחוננו בידינו אל מול הטילים הבליסטיים המכוּוָנים לעבר אדמותינו מאיראן, באמצעות החות'ים. אלא שישנם טילים נוספים המכוּוָנים לעברנו', לא רק טילים איראנים, אלא מה שאני מכנה 'הטילים התקשורתיים' שאחת הפלטפורמות שלהם היא רשת ה-CNN...

 

הרשת הקדישה דיווח ארוך למה שכינתה שיתוף הפעולה הסעודי-סיני, אך מבלי להתייחס באופן מקצועי לטילים הבליסטיים האיראנים המכוונים לסעודיה באמצעות החות'ים. הרשת לא ציינה כי בכך מבצעת סעודיה מאמץ הגנתי ולא התקפי, שכן סעודיה של [חזון] 2030 חותרת לשת"פ ולא לתוקפנות והיא מעולם לא הייתה מדינה תוקפנית. לפיכך, הדיווח של הרשת האמריקאית מטעֶה. וזה לא הכול, שכן גם שגריר ארה"ב בבחריין לשעבר [ג'וזף] אדם ארלי, צייץ בתגובה על הדיווח: 'כל הכבוד לסעודיה על שלקחה את העניינים לידיה. [היא] לא יכולה לסמוך על  ארה"ב' והוסיף: 'אולי, אם הייתה לנו מדיניות מגובשת במזה"ת ואם היינו מתייחסים לבעלי בריתנו בכבוד, זה לא היה קורה'. משמעותה של תגובה זו היא שיש לדיווח [ב-CNN] רקע ועובדות שהערוץ האמריקאי לא דיבר עליהם, וייתכן שאינו מעוניין [לעשות זאת] בכלל.

 

מדוע אני אומר זאת? משום שהדיווח בנוגע לשיתוף פעולה סעודי-סיני אינו חדש, וכבר ב-2019 דובר על כך, אלא שכעת אומרים כי נשיא ארה"ב לשעבר [דונלד טראמפ] התעלם מכך, וזהו עצם העניין [בדיווח הנוכחי]. ברור שהידיעה שהודלפה לרשת האמריקאית [CNN] - אשר טיפלה בה מבלי לבדוק את העובדות - נועדה לשרת שני דברים: האחד, להקל על הממשל האמריקאי את הלחץ הבינלאומי [המופעל עליו] להקשיח בהכרח את העמדה כלפי הטילים הבליסטיים האיראניים, במסגרת המו"מ בווינה; הדבר השני הוא לומר כי לא רק איראן מייצרת טילים בליסטיים אלא גם סעודיה. זוהי טקטיקה שיש בה משום ויכוח סרק וחוסר רצינות, שכן לכל מדינה יש זכות להגן על ביטחונה מפני התקפות חיצוניות וכפי שאמרנו לעיל, סעודיה אינה מדינה תוקפנית.

 

אנשים שפויים מבינים שזה היה [רק] עניין של זמן עד סעודיה תגוון את מקורות החימוש שלה, מסיבות הגיוניות, ולכן אמר שגריר ארה"ב בבחרין לשעבר את מה שאמר לעיל, ורבים מחזקים את דבריו אלה.

 

הדלפה זו מוכיחה גם שאין לארה"ב [כוונה] רצינית להתמודד עם הטילים הבליסטיים של איראן והמל"טים שלה, הגם שהם מכוונים נגד סעודיה ועיראק ונגד בטחון השיט הימי במפרץ [ואפילו] נגד הכוחות האמריקאים עצמם באזור [קרי, במזה"ת]! כמו כן, מוכיחה [ההדלפה] כי 'הטילים התקשורתיים' הללו מנוצלים לכמה מטרות ובהן 'דמוניזציה' [של סעודיה]. את הדיבור בנושא זה כבר הרחבנו כאן [ביומון], מאז תקופת [נשיא ארה"ב לשעבר, ברק] אובמה ב-2009, כאשר נעשה שימוש באותם כלי תקשורת המנסים כעת לשבש את הביטחון באזורנו ואת בטחון המדינות המתונות בו.


העניין אינו תוכן הידיעה אלא הניסוח הסלקטיבי שלה אשר מטעה את העוקב שאינו מודע לפשעי איראן באזורנו. כך מנסה השמאל במערב ליפות את [תדמיתה] של איראן. זהו עוול לעובדות ולביטחון אזורנו".[3]


בעל טור ביומון עוכאט' הסעודי: הנשק הבליסטי של איראן הוא הבעיה האמיתית הנוכחית

בעל הטור חמוד אבו טאלב פרסם ביומון הסעודי הממסדי עוכאט', מאמר שכותרתו "ומה אם הממלכה פיתחה נשק בליסטי?". במאמר נכתב: "חלק מאמצעי התקשורת האמריקאים החלו לדבר על כך שהממלכה [הסעודית] הצליחה לפתח טילים בליסטיים. דבר זה מעורר תמיהה וחשד על אודות הצגת הדברים בתקשורת והתגברותן דווקא בעת הזו - בה מתנהל המו"מ בנוגע להחזרת הסכם הגרעין האיראני. זאת כאשר אחת הטעויות הגדולות של מו"מ זה [בעבר] היתה ההתעלמות מנושא הטילים הבליסטיים [שבידי איראן], מה שאפשר לאיראן להציגם לראווה בפני כל העולם, כאשר היא משגרת רבים מהם מתימן באמצעות סוכנה החות'י ועל ידי המומחים שלה המפקחים על המשגרים לעבר הממלכה. האם קיימת כעת מגמה להמשיך בהתעלמות מהטילים הבליסטיים בכל הסכם חדש עם איראן והפעם בטענה שגם הממלכה [הסעודית] החלה להחזיק בהם[?]

 

לממלכה [הסעודית] יש זכות להחזיק בכל עת בכל נשק שהכרחי בעיניה לשמירה על בטחונה הלאומי. אולם, בזמן זה, בו היא מתמודדת עם איום גובר מצד הארסנל הבליסטי האיראני, וכאשר הביטחון המפרצי והערבי מתמודד עם ההתגרויות של איראן, הרי שיש צורך עז יותר והצדקות חזקות יותר לכך שהממלכה תחזיק בנשק בליסטי או בנשק אחר. אולם, בכל מקרה, לא ניתן לעולם לערוך השוואה בין הממלכה לבין איראן מבחינת הבגרות הפוליטית, שיקול הדעת והמחויבות לחוק הבינלאומי, להסכמים ולאמנות המגבילות את השימוש בנשק מכל סוג.   

 

יתכן והנשק הגרעיני האיראני לא יהווה סכנה כעת. אולם, זוהי סכנה אפשרית מאוד בטווח הקרוב. זאת בעוד שהנשק הבליסטי של איראן הוא הבעיה האמיתית הנוכחית, מפני שהיא מבצעת תקיפות באמצעותו. אמריקה ובעלי בריתה במערב מתעקשים להתעלם מהסכנה הזו, וכעת יש מי שרומז כי הם ימשיכו בהתעלמותם במסגרת כל הסכם גרעיני שיתכן ויושג וכי ימצאו לכך צידוקים שונים כמו הדלפת הידיעה על נשק בליסטי סעודי – בין אם היא נכונה או לא – והפצתה בתקשורת. מגמה זו תשרת את איראן שתוכל להמשיך להוות סכנה על הביטחון הלאומי המפרצי והערבי ולהוות איום לשלום וליציבות האזור". [4]

 



[2] https://edition.cnn.com/ 23.12.2021.  

[3] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.12.2021

[4] עוכאט' (סעודיה), 26.12.2021