המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
טרור באמריקה (42): ראיון עם "אבו חפץ המאורינטי"
13/12/2001

טרור באמריקה (42)

ראיון טלוויזיוני ראשון עם "אבו חפץ המאוריטני", מראשי אל-קאעדה

 

כתב ערוץ הטלוויזיה הקטרי "אל-ג'זירה" בקנדהאר, יוסף אל-שולי, ראיין את אחד מראשי אל-קאעדה, "אבו חפץ המאוריטני".[1] זהו ראיון טלוויזיוני ראשון של בכיר באל-קאעדה מאז ה-11 בספטמבר, וככל הנראה הראיון היחיד, פרט לזה שהעניק אסאמה בן לאדן לעיתון בפקיסטן.

 

"אבו חפץ המאוריטני" נכלל ברשימת אישי הטרור עליה הכריז הנשיא בוש. שמו האמיתי הוא מחפוט' ולד אל-ואלד וברשימה האמריקאית הוא הופיע גם תחת השם ח'אלד אל-שנקיטי.

 

כתב היומון הלונדוני, "אל-שרק אל-אוסט" בבירת מאוריטניה, נואכשוט, עבדאללה ולד מחמדי, שוחח עם בני משפחתו של אבו חפץ לאחר פרסום שמו על ידי הממשל האמריקאי. אלו לגלגו על התביעה להקפיא את חשבונות הבנק שלו ואמרו כי "אין לו דבר בעולם שניתן להקפיאו". בני המשפחה ספרו כי מחפוט' נפגש עם בן לאדן בסודאן, לאחר שנמלט ממאוריטניה בעקבות גל מעצרים של חברי הזרם הפונדמנטליסטי, שלאחר מכן שוחררו. הוא נרשם לאוניברסיטה בסודאן, הכיר את בן לאדן, והפך לאחד מקרובי מקורביו.

 

ה-FBI האשים את "אבו חפץ המאוריטני" בקשר לפיגועים בשגרירויות האמריקאיות באפריקה. מקורות מסרו עוד ל"אל-שרק אל-אוסט" שאבו חפץ המאוריטני ביקר בארצו בפעם האחרונה בקיץ 2000, תחת שם בדוי ובמסמכים מזויפים. הוא שהה בבית משפחתו בחשאיות מוחלטת, טרם שב לאפגניסטן.[2]

 

להלן קטעים נרחבים מן הראיון שהעניק אבו חפץ המאוריטני:

 

פיגועי ה-11 בספטמבר ומדיניות החוץ האמריקאית

שאלה: מר מחפוט', הבה ניגש ישר לעניין: האם ארגון אל-קאעדה לוקח אחריות על הפעולות של ה-11 בספטמבר בניו יורק?

אבו חפץ המאוריטני: "...עד כה, לא לקח אף גורם אחריות על הפעולות של ה-11 בספטמבר. עד כה לא התקבל אף פסק דין משפטי, אפילו מצד ארה"ב עצמה, שהרשיע גורם כלשהו. ארגון אל-קאעדה הודיע כי הוא אינו אחראי על הפעולות. תנועת הטאליבאן הודיעה כי אף אחד מן המוג'אהדין המצויים באפגניסטן אינו מעורב בפעולות האלה. לאור הנתונים האלה, נותר הגורם החיצוני שביצע את הפעולה הזו אלמוני. ואולם, ישנם עניינים שאם נתמקד בהם, נוכל להגיע אל המבצע האמיתי שיש להפנות אליו שאלות ולבוא עמו חשבון בנוגע לפעולות האלה.

 

שאלה: אילו עניינים?

אבו חפץ המאוריטני: ראשית, קיים קונצנזוס בקרב הפרשנים בתוך ארה"ב ומחוצה לה, שהגורמים לפעולות האלה היו: העושק, העריצות, העוול, והתוקפנות של אמריקה נגד העמים האסלאמים, הערבים, והעמים המדוכאים האחרים בחו"ל. בהצהרתו הראשונה בעקבות הפעולות, הודה הנשיא האמריקאי בעובדה זו באומרו: מי שביצעו את הפעולות האלה, רוצים להסיט את ארה"ב ממדיניות החוץ שלה, אבל הם לא יצליחו. זוהי הודאה ברורה שמדיניות החוץ האמריקאית היא שהולידה מידה כזו של איבה, ורצון לנקום נקמת דם באמריקאים.

 

מנגנוני המודיעין האמריקאים

שאלה: אבל דובר אל-קאעדה [סלימאן אבו ע'ית' בקלטת ששודרה באל-ג'זירה] איים בסערת מטוסים נוספת...

אבו חפץ המאוריטני: הוא לא איים; הוא אמר: האמריקאים במדיניותם הישנה הניבו את הפרי של אירועי ה-11 בספטמבר. העובדה שהם ממשיכים במדיניותם הישנה, בנוסף לתוקפנות האמריקאית החדשה נגד אפגניסטן, תכפיל את העניינים האלה. אין זה אומר, בהכרח, שהוא המבצע [של פיגועי ה-11 בספטמבר]. אבל תן לי להשלים ולומר לך דבר נוסף חשוב ביותר: בארה"ב יש גורמים האחראים מבחינה משפטית על שמירת ביטחונם של אמריקה ושל האמריקאים. יש לבוא עמם חשבון. על המודיעין האמריקאי מוציאים את התקציב הענק ביותר מבין כל מנגנוני המודיעין בעולם. הצבא האמריקאי, הפנטגון, מבזבז מדי שנה את התקציב הצבאי הגדול בעולם. ה-FBI שיש לו משרדים בכל מקום ועשרות מנגנונים אחרים האמונים על שמירת ביטחונה של אמריקה, שהאמריקאים מוציאים עליהם מכספי המיסים שלהם ומכספם הפרטי מיליארדי דולרים כדי שידאגו לביטחונם. היכן היו אותם מנגנונים כאשר קרו הדברים האלה? ברשות המנגנונים האלה יש לוויינים, תחנות קרקעיות, מיליוני מרגלים, ותקציבים אדירים. נטען שהם יודעים מה קורה בחדרי השינה, שהם יודעים את מספרי הנעליים של המבוקשים. כיצד הצליחה קבוצה של אנשים לשהות במשך שנים, להתאמן בתוך ארה"ב, ולתכנן את הפעולה הזו?

 

הם התאמנו באמריקה ולא באפגניסטן. מערותיה של אפגניסטן אינן מתאימות לאימונם של טייסים על החדישים שבמטוסים האמריקאים. אותם אנשים מצאו פרצה ביטחונית בגודל צי שלם של מטוסים אזרחיים חטופים והצליחו לדחוף את אפה של אמריקה לאדמה, להכות בה באמצעות הברק הזה, לתפוס אותה בהפתעה, ולהנחיל לה את המהלומה הצבאית, הביטחונית, הפוליטית, והכלכלית הגדולה ביותר. על המנגנונים מוציאים מיליונים והשאלה שכל אמריקאי שואל את עצמו היא: מה המשמעות של הכספים האלה, של המיליארדים האלה, המוצאים על מנגנוני הביטחון והמודיעין? יתרה מכך, מה משמעותם של אותם מנגנונים שנגלו חסרי אונים ומבועתים ואינם מסוגלים להגן על עצמם, שלא לדבר על אחרים?

 

מה שכל אמריקאי צריך לעשות זה לבוא חשבון עם הממשל שלו על כך שבמדיניותו הרודנית העושקת הסית את אותם אנשים לעשות את שעשו. יש לבוא חשבון עם מנגנוני המודיעין, הביטחון, וההגנה בשל כישלונם ואי יכולתם להתמודד עם ההתקפות האלה. ראשי המנגנונים האלה צריכים, לכל הפחות, להגיש את התפטרותם ולהתנצל בפני העם האמריקאי, אבל במקום לעשות כן ובמקום להודות באחריותם, הם הטילו את האחריות על אחרים, חיפשו שעיר לעזאזל, ומצאו אותו באפגניסטן.

 

שמחה בעקבות ה-11 בספטמבר

שאלה: לדבריך, אם כן, הפעולות האלה הביאו לתוצאות המקוות על פי השקפתכם?

אבו חפץ המאוריטני: את זה צריך לשאול את האנשים שביצעו את הפעולות. אנו לא ביצענו את הפעולות. אבל אני אינני יכול להסתיר את העובדה שאנו  כאן באפגניסטן, כמו מאות מיליוני מוסלמים ברחבי העולם, לא הצלחנו לכלוא את שמחתנו בשעה שראינו את אמריקה טועמת ליום אחד ממה שבולע העם האסלאמי כל יום מזה עשורים בשל מעשיה של ארה"ב, הן באופן ישיר והן באופן עקיף. אנו שמחנו על כך. המהלומות, על אף שלא אנו בצענו אותן, תאמו את האינטרס שלנו והיו להן תוצאות חשובות עבורנו.

 

שאלה: כעת, לאחר שאמריקה פתחה במלחמה נגדכם ונגד אפגניסטן, האם אתם מבטיחים דבר מה?

אבו חפץ המאוריטני: אנו איננו מבטיחים דבר ואיננו צריכים להבטיח. אנו מצויים במלחמה גלויה. אנו הכרזנו [מלחמה] על האמריקאים והאמריקאים הכריזו [מלחמה] עלינו. אנו מצויים במלחמה פתוחה. האמריקאים אינם חוסכים במאמצים. עד כה, נפלה על אפגניסטן כמות כפולה ומכופלת של טילים ופצצות בהשוואה לפצצות האטום שהשליכה ארה"ב על יפן במלחמת העולם השניה. אם אוספים את כל חומרי הנפץ שנפלו תוך חודש ויותר על אפגניסטן, הכמות כפולה. אמריקה השתמשה עד כה בנשק בו לא השתמשה בשום מלחמה קודמת. אבל עד כה, לא הצליחה אמריקה להשיג אף אחת מן המטרות שקבעה לעצמה כאשר הכריזה על מלחמתה הצלבנית נגד אפגניסטן.

 

אל-קאעדה מחכה למתקפת הרגלים האמריקאית

שאלה: בסדר. מה מצבכם הצבאי אחרי 42 יום מתחילת המלחמה?

אבו חפץ המאוריטני: המערכה שלנו עם האמריקאים טרם התחילה. בינתיים הכל הוא הפצצה אווירית הבאה ממרחק. 80% מן המטרות בהן פוגעים המטוסים האמריקאים והפצצות החכמות הן מטרות אזרחיות. אתם בערוץ אל-ג'זירה שידרתם את תמונות הזוועה המבטאות את ערכי התרבות והמוסר האמריקאים; שידרתם את תמונות הילדים שנהרגו בחיק אמם; שידרתם את תמונות המסגדים ההרוסים ואת ספרי הקוראן השרופים בתוכם; שידרתם את תמונות הכפרים שנהרסו בשלמותם על יושביהם. אלו הן התוצאות של ההפצצות האמריקאיות עד כה. לעומת זאת אנו, ככוח צבאי, טרם השתמשנו בכוחות האמירות האסלאמית באפגניסטן, בכוחות אל-קאעדה, ובכוחות אחרים. טרם נורה אף כדור. עודנו ממתינים ליום שבו יבואו האמריקאים לקרב היבשה. ביום הזה, תתחיל המלחמה האמיתית עם האמריקאים. האמריקאים עדיין דוחים את היום הזה בינתיים, לאחר פעולות ההנחתה הכושלות שהם ניסו לבצע ושבהן הם איבדו, עד כה, שמונה מטוסים צבאיים שרק בחלקם הם הודו. אתם שידרתם את תמונות שרידי המטוסים האחרים שהם לא הודו בהם.

 

שאלה: בסדר. כעת טאליבאן נסוגה ומפסידה עמדות. היא הפסידה את הצפון, הפסידה את הבירה כאבול, הפסידה את הראט, הפסידה ערים נוספות. הנסיגה המהירה הזו... או אולי מוטב לומר, אם ניתן להשתמש בביטוי... תסלח לי, הנסיגה המהירה הזו – כיצד אתה מנתח אותה?

 

אבו חפץ המאוריטני: מי שעוקב אחר ההיסטוריה של אפגניסטן מבין שלחילופי שליטה על עיר מסוימת או על מחוז מסוים אין משמעות רבה מבחינה צבאית. לפני בואה של אמריקה ולפני המלחמה הצלבנית שהיא מנהלת נגד אפגניסטן, היו כמה חילופי שליטה על העיר מזאר אל-שריף וערים אחרות כמו באמיאן. אתמול נפלה מזאר אל-שריף והיום הסטודנטים [הכוונה לתנועת הטאליבאן] הודיעו שהם השתלטו עליה מחדש. הסטודנטים נסוגו מהרבה עמדות אבל הם יחזירו אותן. אין המדובר בהצלחה אמיתית נגד תנועת הטאליבאן, נגד האמירות האסלאמית באפגניסטן, או נגד אל-קאעדה. אמריקה קבעה לעצמה מטרות, ורק מה שיוגשם מן המטרות האלה צריך יהיה להיחשב לזכותה של אמריקה.

 

אמריקה קבעה כי המטרה הראשונה שלה היא: להשמיד את תשתית אל-קאעדה, ולהתנקש במנהיגיה או לעצור אותם. עד כה, לא הושג שום דבר מכל זה. אמריקה הצליחה להרוס כמה בתים עשויי פח וטיט בהרים. השווי של כל הבתים האלה יחד אינו מגיע לערכו של אחד מאלפי הטילים שהיא שיגרה כדי להשמידנו. העמדות האלה פונו זמן רב לפני כן. אמריקה ניסתה לנחות בביתו של אמיר המאמינים [המולא עמר]; ראיתם את שברי המטוסים האמריקאים שהופלו על ידי המוג'אהדין, למרות שכוח המשמר היה קטן ביותר, וזאת משום שהמקום פונה מזמן.

 

 אמריקה לא הצליחה להפיל את תנועת הטאליבאן ועד כה התנועה שומרת על דבקותה והיא לא הגמישה את עמדותיה הפוליטיות. אמריקה הטילה את יהבה על יצירת פילוג בתנועה ופקיסטאן תמכה בה בכך. אמריקה השתמשה בכל אמצעי הפיתוי וההפחדה, אך לא הצליחה לפתות אף אחד מראשי הסטודנטים [הכוונה לטאליבאן] ליצור פילוג. השורות עדיין מאוחדות. עד כה לא הושגה אף אחת ממטרות המתקפה האמריקאית והדבר גרם להם לשנות אסטרטגיה ולדחוף את האופוזיציה לכבוש כמה ערים. לאמיתו של דבר, בטווח הארוך הדבר מהווה קלף נגד התוכנית המדינית האמריקאית, משום שאמצעי התקשורת שידרו את מעשי הזוועה שביצעה האופוזיציה היום ואתמול במזאר אל-שריף וכיצד המשיכו מעשי הגזל וההפחדה. גם האו"ם ראה את זה.

 

המודל שראינו במזאר אל-שריף הוא המודל שיחזור על עצמו בכל עיר או כפר שיכבשו על ידי האופוזיציה. אז, ידעו האנשים מה ערכה של תנועת הטאליבאן ואיזה ביטחון ויציבות היא יצרה. כיצד הגנה על כבודם ורכושם של האנשים לאחר מלחמה מלוכלכת בה השתתפו כל הצדדים. ההיסטוריה חוזרת על עצמה כעת. הערים עליהן השתלטה האופוזיציה ביומיים האחרונים החלו לחזור לחיים שלפני תנועת הטאליבאן. אלו אותם תנאים שהכשירו את הקרקע עבור הטאליבאן. אלו הם התנאים שיכשירו את הקרקע עבור הטאליבאן לשוב ולהשתלט בעתיד, ברצות אללה.

 

היחסים בין אל-קאעדה לטאליבאן

שאלה: אני חש בדבריך תמיכה בתנועת הטאליבאן יותר מאשר תמיכה באל-קאעדה. מדוע אתם תומכים בטאליבאן עד כדי כך?

אבו חפץ המאוריטני: אני תומך בטאליבאן מכמה סיבות: ראשית, משום שהתמיכה בה היא תמיכה באמת. אנו המוסלמים, מטיפים לאמת; אנו צווינו לממש את האמת... אללה אמר: "אל תתנו לעוינותו של עם כלפיכם לגרום לכם לפעול בסתירה לצדק; היו תמיד צודקים, שהרי בכך תהיו קרובים ביותר לצדיקות" [קוראן 5:8]

 

לא אגזים אם אומר שאין היום על פני הארץ משטר השולט על פי האסלאם, באמצעות הספר [הקוראן], הסונה [הלכות הנביא], ודברי חכמי הדת של האומה, באופן טהור, חוץ מהאמירות האסלאמית הנשלטת על ידי הטאליבאן.

 

שאלה: אבל יש המאשימים את הטאליבאן בהפרת זכויות אדם ובהקצנה דתית אפילו ביישום דת האסלאם?

אבו חפץ המאוריטני: מי שיודע את האמת יודע שמדובר בלא יותר מהאשמות סרק, המופצות על ידי גורמים העוינים, קודם כל את האסלאם ואחר כך את הטאליבאן. אתן לך דוגמא: כאשר החליטה האמירות האסלאמית [הטאליבאן] להרוס את [פסלי] בודהה, נזדעק העולם ונעמד מולה. ברור מדוע נזעק העולם הכופר, משום שהוא מתנגד לכל פעולה אסלאמית, הוא מתנגד לכל מדינה אסלאמית, הוא מתנגד לכל מדיניות בכיוון זה. ואולם, היו רבים מאלו המשתייכים לפעולה האסלאמית שגם כן הזדעקו; אינני מדבר על אנשים פשוטים; משלחת של חכמי האסלאם התקבצה ובאה כדי לנהל מו"מ עם הטאליבאן. הם באו עם המטען הנפשי שהעמיסו עליהם אמצעי התקשורת המערביים. כאשר באו ופגשו את אנשי האמירות האסלאמית, הם הודו שהם היו קורבן להטעיה תקשורתית. זה מה שקרה לאליטה של חכמי הדת של האומה, אז מה נאמר ומה נדבר בנוגע לציבור הפשוט? המשלחת שבאה חזרה עם פנים שונות מאלה עמם באה. הם חזרו והחלו להטיף למען הטאליבאן. [למעשה, המשלחת חזרה לאחר שהמולא עמר סירב להיפגש עמה]

 

ההאשמות המופנות נגד תנועת הטאליבאן הן האשמות שקריות. הם [חברי המשלחת] ראו במו עיניהם את המכללה לרפואה שבה לומדות בנות; הם ראו מרפאות המנוהלות על ידי צוות נשי שלם; הם ראו במו עיניהם מחלקות מקצועיות לנשים בבתי החולים הציבוריים; במו עיניהם הם ראו גם בתי ספר המעניקים את כל החינוך שניתן להעניק לבנות. הם העידו שהסוד מאחורי אי-חינוך הבנות איננו מדיניות האמירות, אלא מחסור שאינו מאפשר ללמד את הגברים שלא לדבר על הנשים. אני חייתי עם תנועת הטליבאן וראיתי כיצד הם חיים. ראיתי כיצד הם שולטים באמצעות ההלכה האסלאמית. חי אללה, אין משטר על פני האדמה כמוהם או אפילו קרוב אליהם.

 

שאלה: אשאל בכנות: מי שולט באפגניסטן, אל-קאעדה, האפגאנים הערבים, או האפגאנים האפגאנים?

אבו חפץ המאוריטני: מי ששולט באפגניסטן, שולט באל-קאעדה, שולט בכל המוג'אהדין המצויים על אדמת אפגניסטן, הוא אמיר המאמינים, המולא עמר. כל הארגונים, ובכלל זה אל-קאעדה, וכל האנשים הצהירו אמונים לאיש הזה ונשבעו לו. כולם מחויבים להקשיב ולציית לו מבלי לחטוא נגד אללה. הוא השולט ובו ניתן האמון. אדם זה הציג עמדות אדירות שצריכות להיכתב בדיו של זהב. אדם זה, לאחר שארה"ב איימה עליו, ואמרה לו 'או שתסגיר את בן לאדן או שנחסל אותך', השיב: 'קל לי יותר לוותר על אחד מעמודי היסוד של האסלאם מאשר להסגיר את בן לאדן'. כאשר הוא נשאל האם אינו פוחד מהאיומים של אמריקה, שכל מדינות העולם וכל הבריתות הצבאיות בעולם פוחדות ממנה, השיב: 'אמריקה הבטיחה להביס אותנו, ואילו אללה הבטיח לנו את הניצחון. נראה איזו משתי ההבטחות תתממש'. הוא אמר בבהירות כאשר נאם לאומה האסלאמית והאיץ בה [לפתוח] בג'יהאד: 'אל תאמרו שאני מאיץ בכם כדי לשמור על שלטוני; אילו הייתי חפץ בשלטון, הייתי משתחווה לאמריקאים כפי שמשתחווים להם שליטי העולם. לו הייתי עושה זאת, הם היו מספקים לי כסף, אנשים, ונשק. ואולם, מות גיבורים עדיף על פני חיי השפלה'.

 

שאלה: אבל ידוע שאפגניסטן היא מדינה שהנאמנויות והבריתות בה משתנות במהירות, עד שהיא זכתה לכינוי "בורסה", שבה משתנים המחירים מדי רגע. האם אתה צופה שהנאמנויות והבריתות באפגניסטן [ימשיכו] להשתנות?

אבו חפץ המאוריטני: הנאמנויות המבוססות על יסוד בלתי נכון, משתנות. נאמנויות המבוססות על אינטרסים פוליטיים והטבות של העולם הזה משתנות ומתחלפות. ראינו כיצד פקיסטאן הפנתה את גבה לתנועת הטאליבאן. לעומת זאת, נאמנות המבוססת על אידיאולוגיה הנגזרת מן הנאמנות לאללה ולנביאו – נאמנות כזו של המאמינים אינה משתנה ואינה מתחלפת. האמירות האסלאמית הכריזה והוכיחה באופן מעשי את נאמנותה למהגרים ולמוג'אהדין המצויים בה. זוהי נאמנות דתית אידיאולוגית ונאמנות מסוג זה לא משתנה ולא מתה.

 

הוכחות לניצחונה הקרוב של אל-קאעדה

שאלה: כיצד אתה רואה את עתידה של אפגניסטן לאור מה שאנו רואים כעת בשטח?

אבו חפץ המאוריטני: חי אללה, אחי... אנו המוסלמים נבדלים בכך שיש לנו השקפה אידיאולוגית בנוגע לכל מה שמתרחש על פני האדמה. הוכח בקובץ המקורות של 'מוסלם' ובמקומות אחרים שהנביא אמר: 'עוד נותרה קבוצה באומה הזו השומרת על האמת, היא לא תפגע על ידי מי שנטש אותה או יצא נגדה עד לבוא השעה [קרי, יום הדין]'. אנו באפגניסטן איננו מתיימרים לטעון שרק אנו משתייכים לקבוצה זו, אבל אנו חושבים בהחלט, ואנו מקווים שמחשבתנו זו אמיתית, שהאמירות האסלאמית והמוג'אהדין המהגרים הנמצאים על אדמה זו מהווים כעת את חוד החנית בשחיטת המתקפה הצלבנית הנוכחית... אנו מאמינים בחדית' הזה אמונה ודאית. הנביא אמר לנו [שהקבוצה] לא תפגע  על ידי מי שיצא נגדה... זוהי קבוצה שהניצחון לצדה וכפי שאמר הנביא, לא יתכן לעולם שהניצחון לא יהיה לצדה.

 

 ואולם, יתכן שהיא תעמוד במבחנים. אללה סיפר לנו בספרו היקר כיצד הטובים שבברואיו, הנביאים, עומדים במבחנים. אללה אמר: 'האם חשבתם שתכנסו לגן העדן מבלי  שתהיו נתונים [לקשיים] שהיו מנת חלקם של אלו שעברו לפניכם? הם סבלו יסורים ומצוקה והיו יגעים, כדי שהשליח שנשלח אליהם ואלו שהאמינו יחד עמו [באללה] יפצירו: מתי תבוא העזרה מאללה? אמנם כן, בזמנים כאלה העזרה מאללה קרובה' [קוראן: 2:214] כאשר חבריו של הנביא שמעו את הפסוק הזה, הם ציפו ליום שבו יועמדו במבחן, משום שזהו דבר שהובטח על ידי אללה לכל המאמינים ההולכים בדרך זו. כאשר ה'אחזאב' [ה"פלגים"] של קורייש התקבצו עם עדת הכופרים, וכאשר שבט בני קוריט'ה הפר את הברית באל-מדינה, היה קרב 'אל-אחזאב' שמרוב עוצמתו, חבריו של הנביא נאלצו לסבול כי לא יכלו ללכת לעשות את צרכיהם... אז הבינו חבריו של הנביא כי הם צועדים בדרך הנכונה, דרכם של הנביאים ושל המוג'אהדין שקדמו להם...

 

אנו סבורים שהקבוצה הזו עומדת במבחן. היא סובלת פגיעות ברכוש ובנפש ונפגעת מרעב ומפחד. ואולם, אללה לא ייטוש אותה. אם אללה לא ייתן את הניצחון בידי אותה קבוצה, וינקום עבורה באויב הצלבני הזה – מי ינצח [את הצלבנים] ?! אנו מימשנו את כל המרכיבים הארציים [לניצחון] וכעת נותר הניצחון שיבוא מאללה. אנו, חי אללה, משוכנעים בודאותו של הניצחון הזה. אללה הבטיח את הניצחון הזה למאמינים באומרו: 'ידכם תהיה על העליונה אם תאמינו' וגם: 'אם תתמכו באללה, אללה ייצב את רגליכם'.

 

 יכול אדם להתפלא על האופטימיות הזו ועל האמונה הודאית הזו בניצחון, נוכח העימות הזה של עם שמרביתו אלמנות, יתומים, ונכים... מול הכוח החזק ביותר על פני האדמה ממנו פוחדים הבריתות והארגונים הבינלאומיים. עלול אדם להתפלא על כך. אבל אנו, כפי שכבר אמרתי, משוכנעים בניצחון, משום שכך אמר לנו אללה. הכספים והתקציבים שאמריקה מוציאה על הגנה לא מפחידים אותנו, משום שאללה אמר: 'הכופרים משקיעים את עושרם כדי להסית את האנשים מדרכו של אללה. הם ימשיכו להשקיע בדרך זו עד שבסוף, השקעה זו תהפוך למקור חרטה עבורם' [קוראן: 8:36]. החיילים והציוד הרב שלהם אינם מפחידים אותנו... ההבטחות האלה באות מאללה ויש להאמין בהן.

 

הממשלה הרחבה באפגניסטן

שאלה: אם אתה כל כך אופטימי בנוגע לעתיד אפגניסטן, למרות ההפצצות וההרס האלו, מדוע אינכם מייעצים לתנועת הטאליבאן להקים ממשלה רחבה, לדוגמא, שתכלול את כל שכבות העם האפגאני?

אבו חפץ המאוריטני: הממשלה הרחבה היא תוכנית אמריקאית ולא תוכנית אסלאמית. הממשלה הרחבה נוסתה בממשלות שונות בעבר. כולם הבינו שהדרך בה הלכה תנועת הטאליבאן ושאותה היא הנהיגה במדינה, ובאמצעותה איחדה אותה, היא הדרך היעילה היחידה עם העם הזה. אתה יודע למה הם מתכוונים כשהם אומרים ממשלה רחבה? הם רוצים שיהיה בה את הגנרל דוסתום. זהו גנרל קומוניסטי שידיו מגואלות בדם מאות אלפים מקרב העם האפגאני והמוג'אהדין; הם רוצים שיהיו בממשלה הזו אנשים הנתמכים על ידי הודו... הם רוצים מושבים לאלו הנתמכים בידי רוסיה, מושבים לאלו הנתמכים על ידי איראן, מושבים לאלו הנתמכים על ידי פקיסטאן.

 

 בסופו של דבר, האנשים האלה יהפכו לסוכנים הנלחמים למען אינטרסים של המדינות שלחצו כדי להכניסם לממשלה הזו. זה דבר שאינו מקובל. שלא לדבר על הבעיה השניה והיא שהממשלה הזו לא תחיל את ההלכה האסלאמית ולא תקים מדינה אסלאמית שתשביע את רצונו של העם הזה, שהקריב מליון וחצי שהידים כדי להקים מדינה אסלאמית. הסכמה לממשלה זו היא בגידה בדמם של השהידים, בגידה בג'יהאד של העם האדיר הזה, בגידה בתקוותיה של האומה שהטילה את מלוא כובד משקלה על התמיכה החומרית והאנושית בג'יהאד האפגאני. התמורה היפה לתמיכה הזו ולג'יהאד הזה היא הממשלה האסלאמית שהוקמה על ידי האמירות האפגאנית האסלאמית.

 

ארה"ב: תחילת הסוף

שאלה: ...מהי השקפתך בנוגע לעתיד ארגון אל-קאעדה לאור התנאים ועל רקע המלחמה הגלויה עליה הכריזה ארה"ב, החזקה שבמדינות העולם, נגדכם?

אבו חפץ המאוריטני: כפי שאמרתי, אנו מהווים חלק מן האמירות הזו ואנו נשבענו אמונים לאמירות הזו. אנו פועלים כדי לתמוך באמירות והעתיד עליו מדברת האמירות האסלאמית הוא עתיד הכולל את אל-קאעדה ומוסלמים רבים אחרים ששמם לא ידוע, ולא נגרם להם כל נזק בכך ששמם לא נודע. אללה יודע מיהם.

 

לדעתנו, אמריקה נכנסה לשלב של תחילת הסוף. אמריקה מדברת על כך שהיא רוצה לעקור את שורשי הטרור באפגניסטן, אך האמת היא שאלו המצויים באפגניסטן הצליחו לעקור את אמריקה ממצודותיה ומבסיסיה וגררו אותה מושפלת ונכלמת לאפגניסטן, שם מגיעים אליה ידיהם, כידוניהם, ונשקם. אמריקה הפסידה עוד בטרם נכנסה למערכה.

 

אתה יכול להציג לי שאלה נוספת המשלימה את השאלה הקודמת, והיא אם אל-קאעדה וטאליבאן לא ביצעו את הפעולות של ה-11 בספטמבר, מה גרם לארה"ב לפתוח במלחמה העזה הזו נגד אפגניסטן, בשעה שהיא יודעת שהם חפים מפשע? אומר לך: לאמריקה יש כמה מטרות במלחמה הזו. לאמריקה יש עקרונות פוליטיים בלתי משתנים המבוססים על שלושה יסודות: 1) ביטחון ישראל; 2) הבטחת זרימת הנפט והותרת המעברים הימיים הבינלאומיים פתוחים; 3) מניעת הקמת מדינה אסלאמית שתשלוט באמצעות האסלאם האמיתי.

 

כאשר הוקמה ממשלת האמירות האסלאמית שאין לה נאמנות למזרח או למערב, והיא הכריזה בברור שהיא מדינה אסלאמית הנסמכת אך ורק על ההלכה של אללה ואדישה לחוקים הבינלאומיים ולנורמות הסותרות את ההלכה האסלאמית. קיומה של ממשלה זו המחילה את השריעה וקיומם של אנשים בממשלה זו המוכנים לצרף את עצמם לרשימת הקורבנות כדי להגן על הממשלה הזו... מהווה איום על מדיניות ארה"ב. איום זה חמור יותר מכל הנשק להשמדה המונית. לכן לא היתה לארה"ב ברירה אלא להכריז מלחמה על אפגניסטן כדי לחסל את הממשלה הזו. האמתלה היתה ה-11 בספטמבר, אך המלחמה תוכננה עוד קודם לכן. שר החוץ הפקיסטני לשעבר אמר  שהוא השתתף לפני כמה חודשים בועידה של המדינות המקיפות את אפגניסטן [עם] אמריקה ורוסיה והאמריקאים דיווחו להם שהם מתכוננים למלחמה באפגניסטן.

 

הסיבות למתקפה האמריקאית

שאלה: אם כן, אל-קאעדה היתה רק תירוץ?

אבו חפץ המאוריטני: אל-קאעדה שימשה כתירוץ לתקוף את אפגניסטן, אבל אמיר המאמינים באפגניסטן ותנועת הטאליבאן הצהירו כמה פעמים שהמטרה היא המדינה האסלאמית באפגניסטן ולא רק אל-קאעדה. זה חשוב. אל-קאעדה הוא ארגון שיכול לקום היום ולבוא אל סופו מחר. טאליבאן תבוא היום ותלך מחר. אבל המדינה האסלאמית מהווה מודל שאחרים מחקים אותו וזה מה שהתחיל לקרות הלכה למעשה. עמים אסלאמיים רבים המקיפים את אפגניסטן החלו לשאת את עיניהם אל המודל האפגאני. אפילו בתוך פקיסטאן. יתכן שזה אחד הגורמים שהביאו את פקיסטאן לשנות את מדיניותה כלפי הטאליבאן, משום שהתברר שאישי דת רבים בתוך פקיסטאן מאמצים את המודל של הטאליבאן בהקמת מדינה אסלאמית שאינה נאמנה לא למזרח ולא למערב.

 

 הדבר השני שפיתה את ארה"ב לפלוש לאפגניסטן הוא מיקומה האסטרטגי. אפגניסטן מוקפת בכמה מדינות המהוות כוחות עיקריים בעלי חשיבות עולמית ביחס לארה"ב. מדינות אלה הן פקיסטן, שהיא מדינה חשובה ביותר מבחינתה של ארה"ב, שהרי היא המדינה האסלאמית הגרעינית היחידה ויכולתה הגרעינית מהווה איום, ולו בטווח הארוך, על האמריקאים והיהודים; מדינה נוספת היא המדינה המכונה הדמוקרטיה הגדולה בעולם, הודו, שגם היא מדינה גרעינית. מדינה נוספת, המהווה יריב עיקש של ארה"ב, היא סין. בצפון יש כמה מדינות שהיו שייכות לברה"מ לשעבר. ברפובליקות של אסיה התיכונה - האמריקאים והישראלים מצאו משאבים אדירים בים הכספי וסביבו.

 

האם אתה יודע שהים הכספי מהווה את רזרוות הנפט השניה בגודלה בעולם אחרי המפרץ? האמריקאים רוצים להשתלט על מקורות הנפט החדשים, משום שהנפט של המפרץ מצוי בסכנת התדלדלות אם לא היום אז מחר או ביום מן הימים. מדינה נוספת שהיוותה יריב עיקש של ארה"ב במשך שנים רבות היא איראן. אם אמריקה תצליח לכבוש את אפגניסטן, היא תאגד את כל המדינות האלה בחבל אחד שהקשר שלו יהיה באפגניסטן, וקצהו האחר בוושינגטון.

 

אל-קאעדה, הבעיה הפלסטינית, והג'יהאד נגד המשטרים הערביים

שאלה:... מדוע אינכם נלחמים את הג'יהאד בפלסטין או במדינה ערבית אחרת, כמו מאוריטניה, לשם דוגמא?...

אבו חפץ המאוריטני: אתה מחטט בפצע פתוח בלבי. אין ספק שבעיית פלסטין היא הבעיה הראשונה במעלה עבור כל מוסלמי. זוהי האדמה המבורכת, אדמת מסע הלילה [של הנביא מחמד], אדמת העלייה לשמים, היא הראשונה שבכיווני התפילה והמקום השלישי [בקדושתו לאסלאם]. היא אדמת הנביאים. הפשעים היהודיים הברבריים מהם סבל העם הפלסטיני בתמיכה אמריקאית ובריטית צלבנית לא סבל כמותם אף עם. הג'יהאד בפלסטין אינו מצריך אישוש; זהו ג'יהאד המהווה חובה אישית על כל מוסלמי. אבל כיצד נילחם את הג'יהאד בפלסטין?

 

אם תעמוד על כל אחד מגבולות המדינות הערביות [הגובלות בישראל] ותירה ירייה בודדת על היהודים בתוך פלסטין, יריות כפולות ומכופלות יירו עליך לא בידי היהודים אלא בידי המדינות הערביות השומרות על הגבולות האלה. אנו סבורים שהג'יהאד הוא חובה וכי הג'יהאד בפלסטין הוא חובה אישית [החלה על כל מוסלמי]. אנו רואים בפלסטין את הסוגיה האסלאמית החשובה ביותר בעולם האסלאמי כולו. אבל עד כה, לא ניתנה לנו ההזדמנות להיכנס אליה. אבל אנו הולמים ביהודים, אנו הולמים באמריקאים, ואנו פועלים להקמת מדינה אסלאמית רחבת ידיים שתתחיל באפגניסטן. אנו משרתים את כל הסוגיות האסלאמיות, את כל סוגיותיה של האומה, ובראש ובראשונה את סוגיית פלסטין.

 

שאלה: ומה בנוגע למאוריטניה [ארץ מוצאו של המרואיין]?

אבו חפץ המאוריטני: מאוריטניה היא חלק מן העולם האסלאמי והעובדה שאני בא ממנה אינה מקדמת אותה, בעיני, בסדר העדיפויות האסלאמי... כאשר יבשילו התנאים לג'יהאד במאוריטניה או בכל ארץ אחרת, אנו, ברצות אללה, נהיה מוכנים לג'יהאד הזה. ואולם, אנו סבורים שהסוגיה שבה קיימת אפשרות לכל המוסלמים להשתתף בתמיכה באמצעות כסף, אנשים, או כל סוגי הסיוע, היא סוגיית אפגניסטן. אפגניסטן מהווה את המטרה הראשונה עבור הצלבנים, עבור הברית הצלבנית-יהודית; הם רוצים להוסיף אותה לשלל שכבר אגרו בעבר. הם סבורים שאת פלסטין הם כבר הבטיחו [לעצמם], אבל המאבק על אפגניסטן עודנו מתנהל. אנו סבורים כי השמירה על הקיים קודמת להשגת החסר.

 

הרג אמריקאים: "מעשה חסד"

שאלה: ארה"ב הציבה סכום כתמורה למי שיעצור אותך, יצביע עליך, או יהרוג אותך. מדוע ומה שווי הסכום?

אבו חפץ המאוריטני: ראשית, את השאלה הזו צריך להפנות לארה"ב, שהרי היא זו שקבעה את הסכום. ואולם, אני יודע את הסיבה. אני מציית לאללה. אחד ממעשי החסד של הדור הזה הוא להרוג את האמריקאים, להסית להרג זה, להילחם את הג'יהאד נגדם בכל הכוח. אני ואחי בארגון אל-קאעדה ובארגונים אחרים נדרנו נדר לבצע את המשימה. אנו מצייתים לאללה ואחת המצוות המחייבות ביותר בדורנו הוא הג'יהאד והלחימה נגד האמריקאים. יש לגייס את כל המשאבים לשם כך. יתכן שזוהי הסיבה. האמת היא, שכאשר אמריקה מציבה את שמותינו בראש רשימת המבוקשים ומקצה פרסים של מיליוני דולרים – בתחילה היא הקצתה חמישה מליון דולר עבור כל אחד ואחר כך העלתה את הסכום והוא ממשיך לגדול בהתמדה  ככל שהפאניקה שלה גוברת - אנו סבורים שהיא עושה לנו טובה בהתנהגותה זו. זהו אות כבוד שמאיץ בכל מוסלמי לנסות ולהשיג אותו, להיות מסווג כאויב מספר אחת של ארה"ב, שהיא הכוח הברברי ביותר והרודני ביותר על פני האדמה, עריצה, תוקפנית, עושקת, וגוזלת את זכויותיהם של האחרים.

 

שאלה: מר מחפוט', אתם מואשמים בכך שאתם טרוריסטים. כיצד אתה מגן על מי שהרג אנשים חפים מפשע. האם אתם באמת טרוריסטים?

אבו חפץ המאוריטני: אם טרור הוא הריגת אנשים שהם באמת חפים מפשע, כאלו שאללה אסר להורגם, כמו נשים, ילדים וזקנים, ואנשים שאינם מעורבים בלחימה, הרי שאנו איננו טרוריסטים. כפי שאנו עובדים את אללה באמצעות ג'יהאד נגד מי שראוי להילחם בהם ולהרוג אותם, כך אנו עובדים את אללה באמצעות הימנעות מהריגת מי שאללה אסר על הריגתם.

 

לעומת זאת, אם הטרור משמעותו הקפדה על אי ביצוע מעשים אסורים, הגנה על המקומות הקדושים, וג'יהאד נגד מי שאללה ציווה לקיים ג'יהאד נגדו באומרו 'הילחמו בראשי הכופרים, אולי הם יפסיקו, שהרי אין הם מייחסים חשיבות למילת השבועה [קוראן, 10:12] אם תקופת [ארבעת] החודשים בהם אסורה [פעילות מלחמתית] מסתיימת, והפוליתאיסטים לא סיכמו על תנאי הפיוס עמכם, חדשו את הלחימה בהם והרגו בהם בכל מקום בו תמצאום, שבו אותם, כתרו אותם, וארבו להם בכל מארב' [קוראן, 10:5]. הטרור הזה הוא מצווה אלוהית. אללה אמר: 'הכינו עבורם את כל הכוח והפרשים שביכולתכם להכין, כדי להטיל אימה בליבותיהם של אויבי אללה ואויביכם ואחרים מאחוריהם אותם אינכם מכירים'. [קוראן, 8:60]... הטלת אימה, פאניקה, ופחד בליבותיהם של אויבי אללה היא מצווה אלוהית ולמוסלמי יש בסוגיה זו שתי ברירות: או שהוא מאמין בפסוקים האלה, שהם ברורים, או שהוא מכחיש את הפסוקים האלה וכופר בהם. אין למוסלמי אופציה אחרת.

 

בנוגע למה שקרה ב-11 בספטמבר ומה שנאמר ונכתב בנוגע להרג חפים מפשע וכולי, יש לי הבהרה. ראשית, כפי שאמרתי, אנו איננו אחראים למעשה זה ולכן איננו אחראים לנימוקים ההלכתיים עבורו. זה מצד אחד. ואולם, חכמי דת רבים פרסמו פסקי הלכה ברורים [בעניין זה] ונימקו אותם באמצעות הקוראן והסונה, כמו גם בדברי חכמי ההלכה של האומה, והוכיחו כי אם פעולה זו בוצעה על ידי מוסלמים מוג'אהדין, הרי שזהו מעשה ג'יהאד נקי מכל רבב.

 

מי שמתחו ביקורת על מעשה זה ציינו כמה דברים: המטרות היו אזרחיות ולא צבאיות והיו בהן חפים מפשע. יש לי הבהרה בנקודה זו. ראשית, לתאר את הפנטגון, שהאמריקאים עצמם אומרים שהוא מאורת רוע וקן רשעים, והמהווה את המטרה הצבאית הגדולה ביותר, כמטרה אזרחית חפה מפשע, הרי שזהו עיוות של האמת... האם מי שאללה ונביאו התירו להילחם נגדם נחשבים לחפים מפשע?

 

שנית, מרכז הסחר העולמי הוא מרכז הלבנת הכספים בעולם. הוא מהווה מרכז מסתור עבור ה-CIA, שהודה כי רבים ממשרדיו נהרסו באתר זה. כיצד ניתן לתאר מטרות צבאיות, כלכליות, ופוליטיות ברורות כאלה כמטרות חפות מפשע? בנוסף, ברצוני לומר לכל אלה שהזילו דמעות תנין והטיפו מעל בימות המסגדים בכעבה ובאל-אזהר, ובכמה מדינות אסלאמיות, לכל אלה שהזילו דמעות תנין על החפים מפשע באמריקה – איפה הדמעות שלכם? איפה הגינויים לטרור ולהרג האזרחים, התינוקות והזקנים באפגניסטן? מדוע איננו שומעים את קולכם?... אתם בערוץ אל-ג'זירה שירדתם את מעשי הטבח המזוויעים שביצעו המטוסים האמריקאים נגד הילדים ונגד מטרות שאין חולק שהן אזרחיות ושלא היו סביבן מטרות צבאיות. אמריקה מעלימה עין היום  מן הגזל והאונס המבוצעים במזאר אל-שריף בידי האופוזיציה, שהביאו את המטוסים האמריקאים כדי שיפציצו מלפניה ואת הטנקים הרוסיים מאחוריה. הסלקטיביות הזו ו[הסטנדרטים] הכפולים בתקשורת ובפוליטיקה יגרמו לרבים מן המוג'אהדין... לבצע פעולות קשות בהרבה מאלו של ה-11 בספטמבר. יתכן שזה יהיה באפגניסטן ויתכן שבמקום אחר.

 

נשק לא קונבנציונלי

שאלה: יוחסה למנהיג אל-קאעדה, אסאמה בן לאדן, האמירה כי ברשותכם נשק כימי, ביולוגי, או גרעיני. האם זה נכון?

אבו חפץ המאוריטני: ראשית, אנו מצויים במלחמה פתוחה עם הכוח החזק על פני האדמה. לאויב הזה יש תקדימים נפשעים רבים בשימוש בנשק השמדה המונית נגד עמים רבים. יש לו תקדימים נפשעים מאוד מאוד. כאשר נכנסנו למלחמה הזו עם ארה"ב, לקחנו בחשבון את הדבר הזה. כאשר ארה"ב נכנסת למלחמה עם ארגון אל-קאעדה או עם המוג'אהדין, בכל מקום, עליה לצפות שהמוג'אהדין לא יחסכו במאמץ או במשאב בשימוש בכל נשק המצוי תחת ידם. ואולם, אם יש נשק שכזה ברשות אל-קאעדה, הרי שזהו נשק הרתעה ולא לפתיחה בפעולה. שהאמריקאים יחששו מהדבר הרע ביותר כאשר הם משתמשים בנשק לא קונבנציונלי כלשהו. אנו אורבים להם, ברצות אללה...



[1] אין לבלבל אותו עם "אבו חפץ המצרי" שנהרג ככל הנראה בהפצצות האמריקאיות.

[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.9.2001. כותרות המשנה הן של המתרגם