המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איש תקשורת סעודי בכיר: העולם המוסלמי זקוק למנהיגים נאורים שיובילו אותו לרפורמה ורנסנס
21/11/2021


איש תקשורת סעודי בכיר, מנכ"ל ערוצי אל-ערביה ואל-חדת': אנו זקוקים למנהיגים נאורים שיובילו לרפורמה ורנסנס בעולם המוסלמי


איש התקשורת הסעודי, ממדוח אל-מוהיני המשמש כמנכ"ל הערוצים הסעודיים אל-ערביה ואל-חדת', פרסם ב-26.10.2021 מאמר ביומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט היוצא לאור בלונדון, הקורא לחולל רפורמה משמעותית בעולם המוסלמי, אשר תשריש חשיבה רציונלית ומדעית, שתקדם את ערכי הסובלנות והתרבותיות ותמגר את החשיבה הקיצונית. אל-מוהיני שיבח במאמרו את הנזיר הגרמני מרטין לותר, שקריאת התגר שלו על הכנסייה הקתולית במאה ה-16, חילצה את אירופה מן הקנאות הדתית וחוללה את המהפכה הפרוטסטנטית ובהמשך את הרנסנס המחשבתי. לדברי אל-מוהיני, על מנת לחולל רפורמה באסלאם אין צורך לחפש אחר "לותר מוסלמי", כיוון שהיו בעבר וישנם גם היום מאות הוגי דעות ופילוסופים אשר הציגו פרשנויות רציונליות לאסלאם. ואולם מה שנחוץ לשם כך הם מנהיגים נאורים בעלי השראה, אשר יעניקו חסות לפילוסופים פורצי דרך כאלה, כפי שעשו לפני מאות שנים הדיקטטורים הנאורים, פרידריך השני בפרוסיה ויקטרינה השניה ברוסיה.


יצוין כי לאחרונה התפרסמו בעיתונים סעודים מאמרים דומים בדבר הצורך בביצוע רפורמות בדת וכן מאמרים בשבח לימודי הפילוסופיה שהוכנסו לתוכניות הלימודים בסעודיה. נראה כי שיח זה מוכוון מלמעלה וקשור להצהרות מרחיקות הלכת של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, בראיון טלוויזיוני באפריל 2021, בהן דיבר על הצורך להפעיל שיקול דעת עצמאי כדי לפרש את ההלכה (אג'תהאד) בהתאם לרוח הזמן והמקום ובצורך להילחם בקיצוניות. בפברואר 2021 הודיע בן סלמאן על כוונתו לבצע רפורמות גם בתחום החקיקה במדינה שייקחו בחשבון את מגמות החקיקה הבינלאומיות החדישות. יתכן כי דבריו אלה של בן סלמאן הם במסגרת ניסיונותיו לקדם את קשריו עם המערב וכן לנפץ את תדמיתה של סעודיה כמדינה נוקשה וקיצונית.[1]


ממדוח אל-מהיני[2]


להלן תרגום קטעים מן המאמר של ממדוח אל-מהיני:

"אנו תוהים תמיד כיצד אירופה ואמריקה הגיעו לרמה כזו של שכלתנות וסובלנות דתית. עשרות דתות, עדות ואמונות חיות בהן בדו קיום ובשלום. באוניברסיטאות המיוחסות של פריז, לונדון וניו יורק [מתנהלים] דיונים פתוחים אודות הדתות וההיסטוריה שלהן. ספריותיהן שוקקות החיים מלאות במדפים עמוסי ספרים וכתבי עת בנושאי פילוסופיה, פסיכולוגיה ואנתרופולוגיה, העוסקים בשלבי התפתחות האנושות והשכל האנושי מזה אלפי שנים.


אחת הסיבות לשגשוגו של המערב ולהתקדמותו קשורה לנזיר גרמני אחד ששמו מרטין לותר, שנולד לפני למעלה מ-500 שנים. בימים אלה [הכרחי] להזכיר מחדש את רעיונותיו אשר שינו לתמיד את פני אירופה ואת פני העולם. חשוב לזכור את הסיפור של האיש הזה... בשל הלקחים שניתן להפיק מכך ביחס לעולמנו הסובל מתרבות הקנאות והשנאה שהתישה והחריבה אותו.


מרטין לותר ביצע שלושה צעדים משמעותיים:

בצעדו הראשון, הוא הפריך את הרעיון שהישועה [של האדם] תושג באמצעות ייסורים עצמיים על חטאיו... הוא עצמו היה אובססיבי [לניסיונות] לטהר את נפשו המזוהמת מהחטאים שלא יימחו בקלות ולכן היה מתוודה [לעיתים] עד שש שעות ברציפות, וזאת מחשש לגורל האפל שמצפה לו באחרית הימים. ואולם, לאחר שהתעמק בקריאת הברית החדשה, הוא גילה שהרעיון המתיש הזה [של ההלקאה העצמית] אינו נכון. הוא החליף את הרעיון הזה ברעיון פשוט אך חשוב מאוד: הישועה היא חסד שאללה מעניק למאמיניו. אללה מברך את האנשים וחס עליהם מבלי שהם ילקו ויטהרו את עצמם מהחטאים הדמיוניים... רעיון זה שינה את התפיסה הקודרת כלפי החיים וחיבר ישירות בין האדם לבין האל ללא מתווכים ומתרגמים... אנשים החלו לחשוב על החיים וכיצד להיות מאושרים בהם במקום לחשוב על המוות ועל הגיהנום. מ[עקרון זה] פחות או יותר התפתחו [גם] ערכי מוסר העבודה הפרוטסטנטיים התקיפים. שכן, אנשים ש[כל הזמן] חושבים על ייסורים ועל מוות לא יכולים לעסוק בעשייה וביצירתיות, שהרי מה התועלת בכך אם הגורל הוא טרגי [בכל מקרה?]

הצעד השני החשוב שביצע לותר הוא תרגום הברית החדשה מלטינית, אותה קראו [עד אז] רק אנשי הדת המומחים, לגרמנית. היה זה צעד מהפכני בזמנו שאפשר לאנשים לקרוא בעצמם לראשונה את הספר הקדוש ללא תיווך או פרשנות. מאותו רגע התערערה סמכותם של הכמרים והחלה לדעוך בהדרגה עד שנעלמה לגמרי.


צעדו השלישי [החשוב של לותר] היה קריאת התיגר שלו על שליטת הכנסייה [הרומית-קתולית בראשות] האפיפיור בצורה פומבית וברורה. זאת, כאשר ב-31 לאוקטובר 1517, הוא תלה על דלתות הכנסייה בוויטנברג [את מסמך] 95 התזות במחאה נגד שחיתותה, שהיה עד לה כאשר ביקר ברומא באותו תאריך כמה שנים קודם לכן וראה כי היא מלאה בקישוטים ובהדר בעוד האנשים סביבה עניים, חולים וחסרי כל...


רעיונותיו של לותר התפשטו במהירות וזכו לתומכים והפכו בהמשך לאסכולה הפרוטסטנטית אותה אנו מכירים כיום, אשר יצאה מחסותה של רומא... צעדים אלה היוו את הבסיס לרפורמה הדתית: הקשר עם האל הוא אישי ללא מתווכים וביכולתם של בני האדם לקרוא את הטקסטים הדתיים ולפרשם בעצמם ללא [צורך] בשכבה של כמרים קיצונים ומושחתים. האל לבדו הוא מי שמעניק מרחמיו ומחסדו [לבני האדם] ללא ייסורים וללא תמורה כספית...

הרפורמה הדתית היתה תחילתו של רנסנס אירופאי והיחלצות מהקנאות הדתית. אחריה באו רעיונות מחשבתיים חשובים כמו הנאורות והמודרניזם...


באשר לעולמנו [האסלאמי], עולות השאלות, היכן הוא [מרטין] לותר המוסלמי? ומתי יגיע לותר המוסלמי? אך למעשה מדובר בשאלות שגויות. [שכן,] ההיסטוריה האסלאמית והמציאות האסלאמית מלאות באנשי דת, בהוגי דעות ובפילוסופים מוסלמים ולא מוסלמים, אשר הציגו פרשנויות רציונליות ורוחניות לדת האסלאם השומרות על מהותה הטהורה, מקשרות אותה לעולם של היום ומסירות ממנה את כל מסכות הקנאות שהקנאים הלבישו עליה. ישנם עשרות ואולי אף מאות 'לותרים' מוסלמים.


בתקופתו של הח'ליף אל-מאמון[3] שגשגו התרגומים ושלט השיח הרציונלי. חלה התעוררות של התיאולוגיה המוסלמית המסורתית ושל הפילוסופיה. התקיימו מעגלי שיח רשמיים בין בני פלוגתא מבחינה אידאולוגית ודתית ללא פחד או חשש. בזכות חופש מחשבתי זה והפתיחות התרבותית כלפי העולם, שגשגו התרגומים, המדע והתרבות והופיעו פילוסופים דגולים שמוערכים עד היום, ביניהם, [אבו חיאן] אל-תוחידי, [אחמד בן מוחמד בן יעקב] מסכויה, [אבו א-עלאא'] אל-מערי[4] ואחרים. ואולם, אנו יודעים כי רוח זו של נאורות דעכה ותור הזהב התפוגג [ואחריו] נכנסנו לקיפאון מחשבתי. זאת, בשעה שאירופה יצאה מימי הביניים והחלו בה המהפכות המדעית, התעשייתית, המחשבתית והטכנולוגית שגרמו לה לשלוט בעולם עד היום.


אם כן, השאלה היכן לותר המוסלמי היא שגויה [מיסודה], והשאלה הנכונה [שצריכה להישאל] היא היכן פרידריך השני, מלך פרוסיה, שכונה הדיקטטור הנאור, אימץ את גדולי הפילוסופים באירופה, כמו קאנט ווולטר, ופתח בפניהם מרחבים של חירות מחשבתית ומחקר מדעי עד אשר רעיונותיהם הופצו וגברו על [הרעיונות] הקנאים לאחר סכסוכים מרים. [עוד יש לשאול] היכן היא יקטרינה השנייה [קיסרית רוסיה ששלטה בין השנים 1762-1796], אשר פעלה באותו אופן ונטלה חלק באימוץ החשיבה והתרבות הפילוסופית הרציונלית ובהפצתה. ללא הגנה והתמיכה לה זכו מצד [שליטים] אלה סביר להניח שלא היינו שומעים אודות הוגי הדעות הללו, וגם לא אודות לותר עוד קודם לכן.

הרנסנס המחשבתי והמדעי אינו יכול לשגשג בּרִיק. הסיבה המרכזית מיני רבות [לשגשוג זה] היא מנהיגים ופוליטיקאים נאורים שמאמינים בעתיד ונותנים חסות [לרנסנס] כדי שישגשג, יתעצם ויופץ בקרב הגדולים והקטנים, וכך ישריש את החשיבה הרציונלית והמדעית, את ערכי הסובלנות והתרבותיות, וינפץ את החשיבה הקיצונית אחת ולתמיד."[5]



[2] אל-ביאן (איחוד האמירויות), 1.10.2019

[3] אבו ג'עפר עבדאללה אל-מאמון אבן הארון היה הח'ליף העבאסי השביעי ושלט באימפריה המוסלמית מ813 למשך 20 שנים. אל-מאמון תמך רבות בשיפור המדע, המחקר והפילוסופיה.

[4] מדובר באגודת "האחים הטהורים" -קבוצה של פילוסופים מוסלמים שפעלו בסתר בבצרה במאה העשירית לסה"נ והשפיעו רבות על העולם ועל המחשבה המוסלמית. בין השאר הם שילבו עקרונות ניאו-אפלטוניים בחוק האסלאמי.

[5] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.10.2021