המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב מצרי מזהיר: המערב מקל ראש בסכנה שמהווה הטליבאן לאנושות ולתרבות
7/10/2021


כותב מצרי מזהיר: המערב מקל ראש בסכנה שמהווה הטליבאן לאנושות ולתרבות


בעקבות נסיגתה של ארה"ב מאפגניסטן בשלהי אוגוסט 2021 וחזרתה של תנועת הטליבאן לשלטון במדינה, פרסם אחמד עבד אל-תואב, בעל טור ביומון המצרי אל-אהראם, מאמר שבו הזהיר כי כלי התקשורת במערב מקלים ראש בסכנה הגדולה שמהווה לעולם האידיאולוגיה הדתית של תנועת הטליבאן, אידיאולוגיה אשר מתייחסת לנשים כאל מקור פיתוי וחטא, מתנגדת לספרות, לאמנות, לחידושי המדע ולתרבות המודרנית וערכיה. הוא קרא למדינות המתכוונות לרקום קשרים עם הטליבאן, להימנע מלשווק תדמית מזויפת שלה או להתעלם מסכנתה לאנושות ולתרבות, רק לשם הצדקת קיום קשרים אלה.

 

קריקטורה ביומון סעודי "קאבול כעת" - טליבאן מסירה את המסיכה וחושפת את פני השטן שלה[1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר הנ"ל:

 

"...בכמה ממדינות המערב ובכלי התקשורת שלהן נפוץ ניתוח מדיני שגוי המוביל להסתבכות. שכן חלק ממותחי הביקורת על תנועת טליבאן מצמצמים את ביקורתם לכך [שהתנועה] מתנגדת לזכויות האדם, כשאת יתר זמנם הם מכלים בהוכחת צדקת עמדתם כלפיה...

 

גישה זו, המסתפקת ב[אזכור] כמה סוגיות חשובות שבולטות בעיניהם של אלה העוסקים במעקב אחר ההפרות הנפוצות של זכויות האדם, אינה מתייחסת לאסונות הגדולים [שחוללה טליבאן] אשר ההפרות האלה מחווירות למולם, למרות חשיבותן. כמו כן, [מגמה זו] מרוממת את תנועת טליבאן לכדי הצגתה כמי שאפשר לכאורה לשכנעה להכיר בטעותה, או לגרום לה לשנות את רעיונותיה ואת דרכי התנהגותה באמצעות הפעלת לחצים עליה.

 

גישה זו מסיחה את הדעת מכך שהאסון הגדול ביותר הוא שהפרותיה של טליבאן מתבססות על פרשנויות דתיות המעוגנות באידיאולוגיה שלה, שגורמות לה להתגאות בהן [קרי, בהפרות] ולראות בהן חלק ממעלותיה העצומות, לא רק על פני [שאר] אפגניסטן אלא גם על פני האנושות כולה. הטליבאן מטביעה אות קלון על האישה כמקור הפיתוי והחטא, אשר יש להדירה מן המרחב הציבורי, להתנגד לחינוכה ולכפות עליה לשהות בביתה או [לכסות עצמה] ולנוע בתוך אוהל כאשר יציאתה הכרחית. בנוסף, היא מפגינה איבה עזה  לספרות ולאמנות ורואה בהן סממנים מהותיים של כפירה; יתרה מכך, היא מפגינה איבה גם כלפי המדע המודרני, בסוברה כי הוא מתעלם מכך שהאופי הניסי של הקוראן פוטר את האנושות מכל מחקר וכו'. זה מה שהופך את טליבאן [לתנועה הפועלת] נגד התרבות המודרנית וערכיה. אשר לעמדתה [של הטליבאן] כלפי תרבויות קדומות- די להזכיר שלפני שני עשורים היא הפגיזה בארטילריה פסלים במקדש קדום[2] מבלי להניד עפעף נוכח הביקורת הבינלאומית!

 

ייתכן שכמה מדינות ייאלצו לקיים קשרים עם טליבאן, משום שהיא זו שמחליטה כעת אם להיענות לאינטרסים של האחרים שם [קרי באפגניסטן], או להכשילם. אולם קשר זה לא מקנה למדינות הללו הצדקה לשווק תדמית מזויפת של טליבאן, או להימנע מלהזהיר מפני הסכנה שהיא מהווה לאנושות ולתרבות או להפריע למי שכן מזהירים".[3]

 



[1] אל-מדינה (סעודיה), 18.8.2021

[2] הכוונה לשני פסלי בודהא בעמק במיאן שבאפגניסטן שהשמידה הטליבאן ב-2001 בסדרה של פיצוצים באמצעות דינמיט.

[3] אל-אהראם (מצרים), 21.9.2021.