המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך יומון סעודי: הממשלה החדשה בלבנון מבססת את ההגמוניה של חזבאללה על המדינה
15/9/2021

עורך יומון סעודי: הממשלה החדשה בלבנון מבססת, כקודמותיה, את ההגמוניה של חזבאללה על המדינה; סעודיה לא תסייע לה

 

בעקבות ההכרזה בלבנון על הרכבת ממשלה חדשה בראשות נג'יב מיקאתי - לאחר שבמשך למעלה משנה מאז הפיצוץ בנמל ביירות לא היתה במדינה ממשלה מתפקדת - טען עורך היומון הסעודי אל-ג'זירה, ח'אלד בן חמד אל-מאלכ, במאמר שפרסם ב-12.9.21, כי אין לתלות תקווה בממשלה זו ולצפות שהיא תחלץ את לבנון ממשבריה הרבים ובעיקר מהמשבר הכלכלי, שהביאה לסף קריסה. לדבריו, ממשלת מיקאתי, שקמה בעקבות מתן אור ירוק מאיראן, תדמה לקודמותיה, שכן היא מנציחה את ההגמוניה של חזבאללה ואיראן על לבנון. אל-מאלכ אף קבע כי ללבנון לא תהיה תקומה כל עוד שולטים בה חזבאללה ובעלי בריתו: הנשיא מישל עון והזרם הלאומי החופשי בראשות ג'ובראן באסיל, חתנו של עון. בתגובה לקריאתו של ראש ממשלת לבנון החדש, נג'יב מיקאתי, למדינות ערב לסייע ללבנון, הבהיר אל-מאלכ, כי סעודיה ומדינות המפרץ אינן "פרה חולבת" והן לא יסייעו ללבנון כל עוד חזבאללה ממשיך לשלוט בה ולפגוע בהן, ובפרט בסעודיה. הוא קרא לממשלת מיקאתי לפעול להחזרת לבנון לחיק האומה הערבית, להפסקת ההתערבות האיראנית בענייניה ולשים קץ להשתלטות חזבאללה על הממשלה.

 

ח'אלד בן חמד אל-מאלכ[1]


 

להלן תרגום עיקרי מן המאמר:


"לאחר המתנה רבה הוכרז על הרכבת ממשלה בלבנון המונה 24 שרים... ממשלה זו הוקמה לאחר שאיראן נתנה אור ירוק, והיא מנציחה את השליטה של חזבאללה על מוקדי קבלת ההחלטות בלבנון, כפי שאמר מנהיג מפלגת הפלנגות, סאמי אל-ג'ומיל.  

 

יש לשאול: האם תם המשבר בלבנון בהסכם על הקמת הממשלה והמדינה נחלצה מהמנהרה החשוכה ומהשיתוק אשר לוו ברעב, באבטלה, בשחיתות, בגזל כספים ובהתחרות בין המפלגות על הכשלת התוכנית... למנוע מלבנון להידרדר לגיהינום. התשובה היא שעתיד לבנון נתון בידי השטן, והשטן הוא חזבאללה ולצידו נשיא לבנון [מישל עון] והזרם הלאומי החופשי [בראשות שה"ח לשעבר ג'ובראן באסיל].

 

ללבנון לא תהיה תקומה, כל עוד [מישל] עון, [מזכ"ל חזבאללה חסן] נאסרללה [וג'ובראן] באסיל אוחזים ברסן השלטון, אפילו אם הממשלה [החדשה] הוקמה בעקבות ויתורים מצד ראש הממשלה [נג'יב מיקאתי] ומצד הנשיא [מישל עון]. בנוסף לכך, ישנה טענה שהנשיא עון שמר לעצמו שליש חוסם [הכוונה היא שיותר משליש משרי הממשלה נאמנים לו, והם יוכלו להטיל וטו על החלטות ממשלה בסוגיות חשובות] ולו בעקיפין...

 

ראש ממשלת לבנון, מיקאתי, מדבר על השתייכותה של לבנון ל[עולם] הערבי, ועל כך שלבנון זקוקה בשלב הבא לסיוע של האחים הערבים, כאילו שמדינות ערב הן בסך הכל פרה חולבת, שכל תפקידן בלבנון מסתכם במתן כספים ללא שום רפורמות [מצד לבנון]. זאת, בשעה שחזבאללה ממשיך להוביל אותה לקנוניות נגד אחיותיה [מדינות ערב].


כאשר ראש ממשלת לבנון מדבר על אחיו הערבים שצריכים לסייע ללבנון, הוא בוודאי מתכוון לסעודיה, לכווית, לאמירויות ולקטר - [מדינות] שלבנון הסתמכה עליהן רבות [בעבר], כדי להתמודד עם בעיותיה הכלכליות והפיננסיות. אלא שזה לא יקרה כעת, כל עוד הממשלה החדשה לא תוכיח שחזבאללה שם קץ לקנוניות שלו נגד המדינות הללו, ובעיקר נגד סעודיה.

 

כל עוד איראן היא זו שמובילה את חזבאללה, ורואה בביירות אחת מבירותיה, וכל עוד חסן נאסרללה לא נמנע בנאומיו מלפגוע בממלכה [הסעודית] ולהתערב בענייניהן של מדינות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי, בכך שהוא מסית חלק מאזרחי המדינות הללו [לחולל] אנרכיה ולפגוע בביטחון – הרי שאינני חושב שקריאתו של מיקאתי תענה בחיוב, אפילו אם הכריז כי לבנון זקוקה למדינות ערב ושהיא משתייכת אליהן.

 

ארה"ב והגוש האירופי, בדגש על צרפת, הביעו עניין בנושא הלבנוני, והבטיחו לתמוך בלבנון ולהקל את הנטל [הכלכלי] על האזרחים, אם תורכב ממשלה שתתחיל לבצע רפורמות. נראה מה יעשו [כעת] מדינות אלה כדי לסייע ללבנון, שכן [בדרך כלל] הן מסייעות לה בהרבה מילים ובמעט כסף, ומותירות את הסיוע האמיתי בידי מדינות המפרץ...

 

באשר לאיראן, הרי שלא יחול שום שינוי בעמדתה לקשור קשר כנגד לבנון ולטרפד את כל היוזמות לחלצה  ממצבה. טהראן תמשיך לתמוך בצורה משמעותית בחזבאללה, כדי שימלא את תפקידו ליישם את המדיניות האיראנית של יצירת אנרכיה וחוסר יציבות בלבנון ובשאר מדינות האזור הערבי. זהו האתגר שמולו ניצב [כעת] מיקאתי, כפי שניצבו מולו קודמיו.

 

אפרופו חזבאללה, זכרו כי לאחר שנכשל לרתום את תומכיו [השיעים] במדינות המפרץ, נשקו [נגדן] הפך להיות הברחה של סמים אליהן, במטרה להזיק לעמי המדינות הללו. כאשר הממלכה [הסעודית] אסרה הגעה של ייצוא לבנוני אליה והוצרו צעדיו של הארגון המקולל הזה[2], הוא החל להבריח את הסמים דרך גורם אחר, אולם גם באמצעות המעשה המתועב הזה, חזבאללה כשל בהשגת מטרותיו.

 

מה שממשלת נג'יב מיקאתי צריכה לעשות, אם הדבר יעלה בידה, זה למנוע מחזבאללה להכשיל את המטרות שהן: החזרת לבנון לחיק האומה הערבית, הפסקת ההתערבות האיראנית בענייניה של לבנון ושימת קץ להשתלטות חזבאללה על הממשלה...

 

על מיקאתי וחברי ממשלתו... מוטלת האחריות לחשוף מי עמד מאחורי הפיצוץ בנמל [ביירות באוגוסט 2020] מבלי  לנקוט בדחיינות, מבלי לחמוק מאחריות ומבלי לטפול את ההאשמה על גורם לא ידוע...

 

לבסוף, מעניין מה יעשה מיקאתי עם משבר החשמל, משבר הדלק, משבר התרופות, משבר האבטלה, עם פרשיית הפיצוץ בנמל ועם הברחת הכספים מהבנקים והשחיתות [במדינה]. מעניין [כיצד יפעל כדי] לשפר את היחסים עם מדינות ערב, ולהשתחרר מההגמוניה של איראן ואת השפעתה על לבנון, וכיצד יתנהל מול חזבאללה, לאור התעצמות כוחו הצבאי, על חשבון הצבא וכוחות הביטחון [הלבנוניים]. מעניין איך יתמודד עם שאר האתגרים, שאין להם התחלה ואין להם סוף".[3]