המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי סעודי בכיר: חזבאללה מפעיל סוחרי סמים ומלבין הון. העולם יודע על כך ושותק
20/7/2021


עיתונאי סעודי בכיר: חזבאללה מפעיל סוחרי סמים ומלבין הון. העולם יודע על כך ושותק

 

סגן העורך הראשי של היומון הסעודי הממסדי עוכאט', פהים אל-חאמד, פרסם ב-13.6.21 מאמר המציג את הצעדים שנוקט חזבאללה, כדי לממן את פעילותו שנפגעה בשל הקריסה הכלכלית של איראן - המממנת שלו - עקב הסנקציות שהוטלו עליה. לדבריו, בעקבות קריסה זו, חזבאללה שכלל את דרך פעולתו ומפעיל רשת של סוחרי סמים, אנשי עסקים ובנקאים נאמנים לו, המערימים על מנגנוני פיקוח בינלאומיים ומעבירים רווחי הסמים מדרום אמריקה דרך מדינות אירופה אל לבנון וסוריה, שגם בהן מייצרים אנשיו סמים וסוחרים בהם. לדברי אל-חאמד, כל העולם יודע כי חזבאללה הוא ארגון רצחני וטרוריסטי הסוחר בסמים, מלבין הון ומחזיק את לבנון כבת ערובה בידיו ולכן יש לשאול מה פשר השתיקה המוחלטת מצד המעצמות על הפשעים הטרוריסטיים שלו?

 

יצוין, כי  באפריל 2021  הודיעו רשויות המכס בנמל ג'דה בסעודיה כי סיכלו ניסיון להברחת כמות גדולה של סמים, שהוחבאו בתוך רימונים שהגיעו במשלוח מלבנון. גורמים פוליטיים בלבנון וכן העיתונות המקומית והסעודית הפנו את האצבע המאשימה לארגון חזבאללה.[1] מאז סיכלו הרשויות בסעודיה ובלבנון שורת ניסיונות הברחת סמים נוספים במשלוחי תפוזים, בציוד רפואי ועוד.[2]

 

"הסמים של חזבאללה" - נחש בדמות "תוצרת לבנונית" תמימה[3]


 

להלן תרגום קטעים ממאמרו:

 

"לאחר ייבוש מקורות המימון שלו וקריסת הכלכלה האיראנית - המממנת העיקרית של המיליציות ושל סוכני הטרור באזור - החל חזבאללה לתור אחר מקורות מימון נוספים ובלתי שגרתיים כדי להתמודד עם המשבר הכספי השוחק בו הוא שרוי ולכן פנה ל[פעילותו ב]סחר בסמים, הלבנת הון ואגירת חומרי נפץ באמריקה הלטינית וביבשת השחורה [קרי, אפריקה].

 

אולם, השאלה המתבקשת נוכח הפארסה הזו של המיליציה הטרוריסטית היא: אם כולם יודעים שמדובר בארגון המתבסס על דרך האלימות, ההרג, שפיכות הדמים והטרור ואם כל העולם משוכנע כי הוא שולט במדינת לבנון שהפכה לבת ערובה בידי המדינונת של הארגון, אז מה פשר השתיקה המוחלטת מצד המעצמות על הפשעים הטרוריסטיים שלו? ומה פשר המאמץ הנמרץ לפטם את משטר האָייָתוֹלוֹת [איראן] ולהסיר מעליו את הסנקציות בעוד שהוא המממן העיקרי של חזבאללה?  

 

פעילות המליציות הנאמנות למשטר קוֹם [האיראני] מגוונת וכוללת: סחר בסמים והלבנת הון, בנוסף לטיפוח הטרור ו[ביצוע] פרויקטים עדתיים... עם הנסיגה בסיוע האיראני החלו המיליציות לפעול למען הבטחת מקורות ההכנסה שלהן באמצעות הברחת סמים וסחר בהם בעולם. סוחרי חזבאללה פנו לעבר סחר בלתי חוקי באבני חן, הלבנת הון וסחר בסמים... על פי משקיפים, הארגון מערים על חברות העברת הכספים Swift ו- IBAN, כדי להעביר כספים ממדינות אמריקה הדרומית, שם פועלים אנשי העסקים  שלו, אל כמה ממדינות אירופה שאינן מחמירות בפיקוח על מקורות המימון, עד שבסופו דבר הם מגיעים לבנקים הלבנונים שנמצאים בבעלותם של אנשי עסקים הנאמנים לארגון. בפעילותו זו נשען חזבאללה  בכמה מדינות על סוחרים [שיעים] הדוגלים באידיאולוגיה של שלטון חכם ההלכה. קרטל הסמים בקולומביה ומשולש ניגריה-ניז'ר-צ'אד הפכו להיות האזורים שבהם מתמקדת רוב פעילות זו, בהיותם מעבר הכרחי מבחינת הארגון להעברת הכספים שהוא מרוויח אל הבנקים של אירופה ומשם ללבנון, שכן מפעלי הקפטגון  [סם ממריץ סינתטי הידוע בשם פנטילין] נמצאים בלבנון ובסוריה והסחר בסמים מתנהל בהן.

 

העיתון [הבריטי] האינדיפנדנט בגרסתו הפרסית, פרסם [ב-10.3.2021] כתבה על אישים בולטים המשתייכים לחזבאללה ולמיליציות איראניות אחרות העוסקים בייצור ובסחר של סמים בתוך שטח סוריה. הרשת לייצור והברחה של סמים ולהלבנת כספיהם כדי לרכוש נשק עבור חזבאללה הטרוריסטי החלה את פעילותה בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כאשר עימאד מור'ניה – [שהיה אז] ראש 'ארגון בטחון החוץ'[4] של חזבאללה האחראי להלבנת כספי הסמים - חתר, בתיאום עם משמרות המהפכה האיראניים, להקמת ציר זה כמקור מימון עיקרי, לצד הכספים שקיבל חזבאללה ממשטר האָיָתוֹלוֹת. למשטר האיראני, הנתון תחת חרב הסנקציות, לא נותר אלא להיעזר בחזבאללה - באמצעות גידול סמים, הברחתם אל המדינות השכנות, הלבנת כספיהם ושליחתם למשמרות המהפכה - כדי לחזק את תרבות הטרור הקשור לסמים ולהלבנת הון."[5]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[2]  https://www.elnashra.com, 15.6.2021; אל-ג'ומהוריה (לבנון), 18.6.2021, 29.6.2021; אל-נהאר (לבנון), 26.6.2021; https://www.alarabiya.net, 30.6.2021

[3] אל-מדינה (סעודיה), 6.7.21

[4] ארגון בטחון החוץ של חזבאללה, אחראי על תכנון תיאום וביצוע התקפות הטרור מחוץ ללבנון והוא מחזיק חוליות מאורגנות בכל רחבי העולם בעיקר נגד יעדים ישראלים ואמריקאים. בראש הארגון עומד טלאל חמייה, שבאוקטובר 2017 הציעה ארה"ב פרס של 7 מיליון דולר על מידע שיוביל ללכידתו.

[5] עוכאט' (סעודיה), 13.6.2021