המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חילופי האשמות באיראן לגבי האחריות למחדלי האבטחה באתרי הגרעין שלה
14/7/2021

 

חילופי האשמות באיראן: מי האחראי למחדלי הביטחון באתרי הגרעין של איראן? האתר משרק המקורב למשמרות המהפכה נגד יו"ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן עלי אכבר צאלחי


הקדמה

היריבות והעוינות בין הזרם האידיאולוגי לפרגמטי האופיינים לפוליטיקה האיראנית באו לידי ביטוי לאחרונה גם בשאלת האחריות למחדלי האבטחה במתקני הגרעין של איראן לנוכח מקרי החבלה שאירעו בהם בחודשים האחרונים. היות שמתקני הגרעין נתונים לאבטחת מנגנוני המודיעין והביטחון השונים של משמרות המהפכה (משה"מ), הביקורת עליהם באיראן מעטה ומרומזת.

 

אולם לאחרונה, הטיל האתר משרק ניוז, המקורב למשה"מ, את האחריות לאי מניעת החבלה במערכת החשמל במתקן הגרעיני בנתנז בחודש אפריל 2021, חבלה שהשביתה צנטריפוגות מתקדמות, על סגן הנשיא וראש הארגון לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, וטען כי תחת הנהגתו נפרצה אבטחת המערך הגרעיני של איראן.

 

מאמר המערכת של האתר משרק ניוז, האשים ב-16.4.21 את צאלחי ואת הנשיא היוצא רוחאני וממשלתו בניהול מדיניות חוץ וגרעין כושלת שהתאפיינה במאמץ רטורי להוכיח ש"הכל בסדר" גם כאשר מתבצעות חבלות חוזרות ונשנות במערך הגרעין האיראני. משרק טען כי צאלחי כראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן אפשר חדירה של סוכני האויב אל מתקני הגרעין של איראן, וחשף את מתקני הגרעין של איראן לפגיעת סוכנים זרים. עוד טען משרק כי צאלחי לא שעה להתרעות המומחים האיראניים שיכלו למנוע זאת ופיטר אותם, ובמקביל מיסד את הקשרים עם הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית, כך שמדעני הגרעין האיראנים הפכו לפגיעים והפגין את נאמנותו למרצה האמריקאי שלו ב-MIT, שר האנרגיה בממשל אובמה, ארנסט מוניץ (ראו דוח ממרי מאוגוסט 2015 בו מתפאר צאלחי כי הוא זה שבקש שמוניץ ינהל את המגעים הטכניים מולו מטעם ארה"ב: ראש ארגון לאנרגיה האטומית של איראן צאלחי: המתווך, שליט עומאן, העביר לנשיא דאז אחמדי נז'אד, מסר מארה"ב על הכרתה בזכות ההעשרה של איראן)

 

גם בנו של אבי תכנית הגרעין האיראנית מוחסין פח'ריזאדה, הצביע על ממשלת רוחאני כעל האחראית למחדל הביטחון שאפשר את ההתנקשות בחיי אביו, זאת במסיבת עיתונאים בה הביע תמיכה באבראהים ראיסי לנשיאות איראן ימים אחדים לפני הבחירות. חאמד פח'ריזאדה אמר: "אני עצמי הצבעתי לראיסי בבחירות הקודמות לנשיאות, ואולי, אילו העם היה בוחר בראיסי בקדנציה הקודמת, פח'ריזאדה גם הוא היה יכול להצביע השנה. לפי הצהרותיו של עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, ומחמוד עלווי, שר המודיעין, וגורמים רלוונטיים אחרים, היתה רשלנות מצד הארגונים והמוסדות הרלוונטים ביחס לחיסולו, ורשלנות זו הביאה לכך שהמאמצים הנואשים של המשטר הציוני המזויף והיהירות העולמית [ארה"ב] כנגד המדען שהיה ברשימת הטרור [שלהן] יותר מ-20 שנה, הניבו פרי [והובילו לרציחתו]."[1]


צאלחי והארגון לאנרגיה אטומית טענו בתגובה ב-6.5.21 כי האשמות בכירי ממשלה במחדל הן חסרות תקדים ולמעשה משרק הציב עצמו לצד אויבי איראן המנסים לפגוע בה ובהתקדמותה הגרעינית. צאלחי הזכיר את אחריות סוכנויות המודיעין והביטחון הנתונות בלעדית לשליטת החוגים האידיאולוגיים.

 

בוטה ומפורש יותר היה הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדי-נז'אד. הוא מחה על המעקבים והאזנות הסתר שמפעילים מנגנוני הבטחון והמודיעין של המשטר, שבסמכות משה"מ, נגד אזרחים ופעילים פוליטיים במקום להפנות את המשאבים ואת המאמצים לאבטחת מתקני הגרעין של איראן.

 

להלן עיקרי מאמר משרק ניוז המאשים את ממשלת רוחאני ואת ראש הארגון לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, באחריות למחדלי האבטחה במתקני הגרעין באיראן, תגובת צאלחי להאשמות ולביקורת של הנשיא לשעבר אחמדי-נז'אד בדבר כשלונם של ארגוני המודיעין האיראניים לסכל את החבלות:

 

משרק ניוז: "צריך להטיל ספק רציני בכל "מערכת ההפעלה" של הנהלת ארגון האנרגיה האטומית... [צאלחי] הרים את קולו, וצעק כשוורידי צווארו בולטים, ונשבע בתהילתו [של ההסכם]. הוא הגיע, ככל הנראה, לשפה משותפת ולאמפתיה במשא ומתן עם "המרצה שלו" לשעבר, ארנסט מוניץ!"

"בעקבות הפיצוץ הגדול השני במתקן הגרעין בנתנז בתוך פחות משנה, קו התקשורת שנקבע ע"י [ראש הארגון לאנרגיה אטומית] עלי אכבר צאלחי בתיאום מלא עם [שר החוץ ג'ואד] זריף אומר במשתמע כי 'לא נורא שזה התפוצץ, נייצר טוב ממנו [כלומר, טוב יותר מאותם מתקנים] ובכלל, המוטיבציה שלנו [רק] תגדל'!

 

כמובן, ש"תרפיה בדיבור" ומאמצים רטוריים ל"נורמליזציה [של המצב]" היו המדיניות הכללית בממשלת רוחאני בשמונה השנים האחרונות, והדבר ניכר במיוחד בתחום "מדיניות החוץ" ו"הגרעין" שלנו. "הדוברים" ו"הנואמים" של ממשלת רוחאני, ביקשו תמיד באסטרטגיה של "ההגנה הטובה ביותר היא התקפה", להצדיק את "הכישלונות" ואת "התקלות" והם עשו זאת על ידי תקיפת המבקרים [מקרב חוגי האידיאולוגים] וכינוים בתארים כמו "אנאלפביתים", "נחשלים," "רואי שחורות", "הרסניים", "[אנשים מ]תקופת האבן" וכו' ...


כבעבר, גם כעת, צאלחי לא מוכן להתייחס למהות העניין, כלומר לפריצה כה חמורה ועוד תוך פחות משנה [מאז החבלה הקודמת] במקביל לחוק הגרעין של המג'לס [המגביל את שיתוף הפעולה של הארגון עם פקחי סבא"א] שנתן [כלים] בידי המשטר מול האמריקנים הבריונים והתאוותנים – אפילו כשהוא מיושם באופן רעוע ולא כל כך רציני מצד ממשלת רוחאני.

 

בערב ה-12.4.21 הופיע עלי רזא זאכאני, נציג קום [במג'לס] וראש מרכז המחקר הפרלמנטרי, בתוכנית 'ג'האן ארא' והעיר הערות חשובות מאוד על שיחות הגרעין, הסכם הגרעין ומצב תעשיית הגרעין תחת ממשלת חסן רוחאני. אחת הנקודות המזעזעות ביותר שזאכאני העלה הייתה שיקוף המצב בתחומים האסטרטגיים במדינה, במיוחד בתחום "הביטחון" ו"תעשיית הגרעין." זאכאני אמר כי הארגון לאנרגיה אטומית שלח חלק ממתקן ההעשרה בנטנז "מחוץ" [לאיראן] לתיקונים, ועם חזרתו כ -137 ק"ג חומר נפץ הוטמנו במתחם המתוקן, מבלי שגורמי הביטחון של הארגון שמו לב לכך! אותה פצצה של 137 ק"ג התפוצצה ביולי אשתקד והרסה את סככות הרכבת קו הצנטריפוגות מהדור הבא."

 

ראו קליפ ממרי מה-12.4.2021 בו מבקר ציר המג'לס זאכאני את מערך האבטחה הלקוי של איראן:


 

היומון המשיך: "במילים אחרות, לטענת זאכאני, שתי טעויות גסות ונוראות נעשו על ידי ארגון האנרגיה האטומית בראשות צאלחי: האחת, במשך כמעט שני עשורים [השקיע] הסדר השולט [ארה"ב והמערב] את כל מאמציו להרוס לחלוטין את תעשיית הגרעין שלנו. ברק אובמה הצהיר במפורש שאם יוכל לא ישאיר ולו בורג אחד מתעשיית הגרעין האיראנית, והבכירים בארגון האנרגיה האטומית [של איראן] שלחו חלק מהותי ממתקני ההעשרה שלנו אל מחוץ למדינה. בפי פשוטי העם "נתנו לחתול לשמור על החלב"! שנית, עם שובו של המתקן למדינה, הוטמנו בו 300 פאונד המקבילים ל- 137 קילוגרם חומר נפץ, שגורמי הביטחון ו[האגף] הטכני של ארגון האנרגיה האטומית לא הבחינו בהם!

 

אם נכונה טענת זאכאני [בדבר המחדל הבטחוני] מידה זו של חוסר יכולת ובורות הופכת את "הכשלון" ל"אשמה". 

 

כמובן, עבור מי שמדבר במהלך המו"מ הגרעיני בגאווה [הכוונה לצאלחי] על חניכותו [בעת לימודיו ב-MIT] אצל [שר האנרגיה בממשל אובמה] ארנסט מוניץ, מנהל המו"מ הטכני האמריקאי בשיחות [הגרעין עד 2015], ומגלה סיפוק ושביעות רצון מהמפגש עם הצד האמריקני, מחזה שהיה ניתן לראות בכל אחת מהתמונות שפורסמו [בכלי תקשורת] – שהאופטימיות כלפי [כוונות] האויב הפכה להרגל.

 

במג'לס ה-9, בתגובה לנציגי [המג'לס] שהביעו את דאגתם מעצירת תעשיית הגרעין במסגרת הסכם הגרעין הוא [צאלחי] הרים את קולו, וצעק כשוורידי צווארו בולטים, ונשבע בתהילתו [של ההסכם]. הוא הגיע, ככל הנראה, לשפה משותפת ולאמפתיה במשא ומתן עם "המרצה שלו" לשעבר, ארנסט מוניץ

!

בראיון לאתר אנתח'אב (21.12.2020), [צאלחי] פלט מפיו דברים שהדאיגו באותו רגע את הטכנאים. הוא אמר: 'אנו משתמשים כל כך הרבה בשיתוף הפעולה הטכני של הסוכנות [הבינ"ל לאנרגיה אטומית- סבא"א]. כמה סדנאות מתקיימות בכל שנה. המהנדסים והמומחים שלנו מגיעים לסוכנות כמה פעמים בשנה, [הם נוסעים] למדינות שונות. סבא"א הכינה את הקרקע [לכך] על מנת [שהמומחים האיראנים] יתאמנו וכך ישרת'. במילים פשוטות, מדעני הגרעין והמומחים שלנו, על פי צאלחי, לא רק שהם מוכרים לקן המרגלים של סבא"א, אלא הם אף נשלחים לשם לצורך הכשרה.

 

סגן הנשיא ויו"ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר צאלחי[2]



עוד הוא הצהיר כי אינו מקבל [את הטענות לפיהן] פקחי סבא"א הם מרגלים. [הוא אמר]: 'הדרישה לראיון של פקחי סבא"א עם השהיד פח'ריזאדה היא שקרית; פרסמו אם יש לכם מסמכים [לכך]; אינני מקבל את העובדה שאומרים כי פקחי הסוכנות הם מרגלים ; גירוש פקחי הסוכנות? לא ניתן לנהל את המדינה בשיטות אלה ; איננו יכולים לשלול מעצמנו קשר עם העולם ; אנו משתמשים בשיתוף הפעולה הטכני של הסוכנות כה הרבה; כך אי אפשר לנהל חיים בינ"ל – לצאת מכל מקום, וכל מה שאנו רוצים צריך להתבצע ולדחות את כל מה שהם [אמריקה והמערב] רוצים'.

 

אך ביום שני (12 באפריל) [2021], התפרסם ראיון ... של חוסין אבניכי, ראש המרכז לפיתוח ולטכנולוגית מידע של הארגון לאנרגיה אטומית של הממשלה העשירית, ואחד מחבריו של שהיד אחמדי רושן [מדען גרעין שנהרג ב-2011] לאתר החדשות ir 598... (שכלל [התייחסות להדחת עובדי הארגון ע"י] צאלחי בשבועות הראשונים למינויו כמנהל ארגון האנרגיה האטומית בשנת 2013), מה שהסביר מאוד את העלייה הדרמטית בפגיעת האויב במתקני הגרעין:

'לאורך השנים בין 2009 עד 2013, בטרם פוטרו חבריו של השהיד אחמדי רושן מהארגון לאנרגיה אטומית החבלות ותקיפות סייבר נגד תעשיית הגרעין האיראנית לא היו יעילות כלל והדברים התקדמו בצורה מעולה. בתקופה זו זוהו היטב חולשותיה של תעשיית הגרעין האיראנית [ע"י האיראנים] [וכך] נמנעה מכירת [וקניית] חלקים וציוד [שניתן לשימוש] מניפולטיבי, מתקפות סייבר, וכו'.

אבניכי הזכיר: 'בשנת 2013, עם חילופי השלטון [באיראן] וחזרת צאלחי לארגון לאנרגיה אטומית, גורשו חבריו ועמיתיו של השהיד אחמדי רושן. הזכרנו ל[צאלחי] אז כי מוטב לאהובים אלה להישאר בתעשיית הגרעין האיראנית על מנת להשתמש בנסיונם, אולם לרוע המזל זה לא קרה'.

 

הוא סיכם: 'טבעי שכשאתה מגרש את כוחות המפתח [מקרב אנשיך] נגד המערב בתחום החבלה אתה, למעשה, מתכונן להרס'. כשאחד המדענים הבולטים שלנו בתקופת הזוהר של תעשיית הגרעין בשנות האלפיים (לשעבר ראש נתנז ופורדו) כעס על צאלחי בשבועות הראשונים לחזרתו לארגון [האנרגיה] האטומית ונפרד לחלוטין מהתעשייה הגרעינית והיום הוא מייצר ציוד מים וביוב במפעל שלו, כאשר צוות העילית שטיהר את המתקן בנתנז מהנגיף המורכב ביותר – הסטקסנט, גורש [מהארגון] לאנרגיה אטומית בעקבות טיפולו האישי של צאלחי, וכאשר המפקדה להגנת הסייבר של הארגון לאנרגיה אטומית כמעט הושבתה וכו' [טבעי] שהמתקנים הרגישים מאוד של תעשיית הגרעין שלנו יהיו פגיעים.

כמובן שמציאת "300 פאונד" חומר נפץ הוא תפקידו של כל צוות אבטחה שלמד את יסודות נטרול [חומרי נפץ], וכשצוות האבטחה של מתקני נתנז לא גילה את כמות הנפץ הזו, צריך להטיל ספק רציני בכל "מערכת ההפעלה" של הנהלת ארגון האנרגיה האטומית".[3]


תגובת הארגון לאנרגיה אטומית לביקורת של משרק ניוז על הארגון ועל צאלחי: "משרק ניוז העמיד עצמו לצד האסטרטגיה הפוליטית והתקשורת של האויבים כשהבליט אירוע זה"

תגובת הארגון לאנרגיה אטומית של איראן וצאלחי להאשמות החריפות של משרק פורסמה ב-6.5.2021. צאלחי טען כי אין תקדים להאשמות גורמי ממשלה באיראן באחריות להתנקשויות ולטרור הגרעיני נגדה. בהאשמות אלה ובהבלטת ארועי הטרור הגרעיני נגד איראן, טען צאלחי, הציב עצמו משרק לצד אויבי איראן החפצים ברעתה. צאלחי רמז לאחריות סוכנויות הבטחון והמודיעין הרבות של המשטר לסכל חדירות גורמים עוינים לשורות הארגון ותעשית הגרעין וקבל על העדר הפרגון מצד התקשורת המקורבת לחוגים האידיאולוגים להישגי הגרעין שרשם ארגונו:

 

"האויב [שטוען שעיכב את תכנית הגרעין האיראני] על בסיס דמיונו הרגיל לא נתן מכה בעלת השפעה מיוחדת להתקדמות הגדולה של תעשיית הגרעין של איראן, בעוד משרק ניוז העמיד עצמו לצד האסטרטגיה הפוליטית והתקשורת של האויבים כשהבליט אירוע זה.


האתר בנתנז [4]

 


מאז תחילת המהפכה האסלאמית, השתמש האויב בשיטות טרור שונות כדי להתמודד עם התקדמות המדינה וליצור חוסר יציבות במורל של העם והבכירים, ושיטה זו היא שיטה ידועה... אך באף אחת מהתקופות הללו לא הפנו הפלגים הפוליטיים אצבע מאשימה לגבי ההתנקשויות, מכות האויב ומזימותיהם, כלפי [גורמים] מבית...

 

ארגון האנרגיה האטומית באיראן הוא ארגון מדעי, טכני ומחקרי הנוקט צעדים לתחזוקה ולפיתוחה של תעשייה זו בהתאם למסמכים הנעלים של המערכת [השלטונית] הקדושה של איראן והמדיניות והתוכניות שאושרו. משימת התחזוקה וההגנה עליה היא באחריות מוסדות הביטחון במדינה, כולל משרד המודיעין, כוחות המשטרה ומוסדות בטחון אחרים במדינה.

 

כמו כן יש אנשים [וגופים] משפטיים, חברות פרטיות וקבלנים שעומדים לשתף פעולה עם הארגון במסגרת עבודה או פרויקט, [לכן] לפני תחילת הפעילות הם נבדקים לזמן מה על ידי סוכנויות הביון הרלוונטיות ולאחר קבלת אישור מהערוצים הרלוונטיים הם משתפים פעולה עם הארגון [לאנרגיה אטומית].

אולם הממד האחר של הנושא הוא קיומם של אויבים זרים מושבעים, כולל המשטר הציוני, כמה מדינות באזור וכמה סוכנים פנימיים שמכרו את עצמם, דבר שלצערנו הביא עד כה לכמה אירועי טרור גרעיני, ונושאים אלה לא הוזכרו במאמר שפורסם במשרק. אולם, [משרק] החריף את [ביקורתו] עד כדי כך כאילו מעשי חבלה מתרחשים רק בארגון הזה, בעוד האויבים המושבעים של המהפכה האסלאמית לא חוסכים מאמץ לפגוע בהישגי המשטר [גם בתחומים אחרים].


חובה על הסוכנויות האבטחה לעדכן את דרכי האבטחה, הידע והניסיון שלהם, והם נוקטים וינקטו צעדים נדרשים ומתאימים. אולם התקשורת ... רוצה להוריד מערכם העליון של האחראים בממשלה על ידי פרסום והגדלת הנזק המוגבל של האויבים לתעשית [הגרעין] המייצרת כבוד וגאווה, [תעשיה] שהיא חלק מהכוח האסטרטגי של איראן ובעלת מאות הישגים גדולים בצורה רציפה, ובעזרת כמה אנשים רעים ומוכי [אינטרסים] פוליטיים, זהו דבר חסר תקדים בהיסטוריה שלאחר המהפכה.

כיצד תקשורת זו לעולם אינה רואה את המאמצים של המנהלים, המדענים והמומחים של ארגון זה בלוקליזציה של תעשיית הגרעין, בהצלחות האסטרטגיות והכלכליות, וכן לקיחת זכויות הגרעין של האומה האיראנית מן המערב וממדינות הגרעין הגדולות?


לדוגמא, פיתוח אולם הכינוס של נתנז, שנמשך יותר מארבע שנים ולמרות המידע ש[נתן] הארגון [על כך], לא בא לידי ביטוי בכלי תקשורת אלה, אך תקרית התפוצצותו של אותו אולם באה לידי ביטוי מופגן באופן שמעודד את אויבי איראן האסלאמית..."[[5


הנשיא לשעבר אחמדי-נז'אד: "רבותיי במנגנוני הביטחון, אתם צריכים ללכת להתקין את המצלמות בנתנז כדי שלא יבואו להפציץ את המקום ההוא ויגרמו לנזק של יותר מ -10 מיליארד דולר"

ביקורת חריפה ומפורשת נגד מנגנוני המודיעין והביטחון השמיע לאחרונה הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדי-נז'אד. בסרטון בטוויטר שלו ב-29.5.21 מחה אחמדי נז'אד, על המעקבים והאזנות הסתר שמנגנוני המודיעין והביטחון של המשטר מפעילים נגד האזרחים, נגד הפעילים הפוליטיים ונגדו. הוא קרא להם להשקיע את המאמצים בסיכול החבלות במערך הגרעיני של איראן ולמנוע נזקים בגובה מליארדי דולרים לאיראן:

 




[1] פארס (איראן), 15.6.2021

[2]  משרק (איראן), 16.4.2021

[3] משרק ניוז (איראן), 16.4.2021

[4]  טהראן טיימס (איראן), 14.4.2021

[5] מהר ניוז (איראן), 6.5.2021

תגיות