המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב עיראקי: תושבי עזה משלמים את מחירה של מלחמה אבודה שמנהל חמאס נגד ישראל
8/6/2021

כותב עיראקי: אוכלוסיית עזה משלמת את מחירה של מלחמה אבודה, שמנהלים חמאס והג'יהאד האסלאמי נגד ישראל, בשירותה של איראן

 

על רקע העימות הצבאי בין ישראל לחמאס ויתר הפלגים הפלסטינים בעזה, פרסם הכותב העיראקי סאמי אל-בדרי ב-18.5.21 מאמר בעיתון העיראקי אל-זמאן בו תקף בחריפות את ארגון חמאס. אל-בדרי טען כי הארגון נטל לעצמו את הזכות לצאת למלחמה אבודה נגד ישראל ללא שום הצדקה או לגיטמציה וכי תוצאות המלחמה ימיטו על תושבי רצועת עזה רק מוות, הרס ואובדן פרנסה. אל-בדרי האשים את החמאס והג'יהאד האסלאמי כי הם משרתים את האינטרסים של איראן המנוגדים לאלו של העם הפלסטיני, וכי מה שמעסיק אותם הוא "מימוש רווחים פוליטיים וכספיים, אישיים וסיעתיים". לדבריו, העימות הצבאי האחרון היה מלחמה פוליטית המונעת משיקולים איראנים "שמבוצעת בידיים ובדם פלסטינים, ולא מלחמה על זכותו של העם הפלסטיני על אדמתו".


סאמי אל-בדרי[1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"אין ספק שזכותו של כל פלסטיני או עיראקי לבטא את מחאתו נגד כיבוש ארצו, ושלאיש אין זכות לנזוף בפלסטיני או בעיראקי הפועל למען שחרור ארצו מהברבריות ומהדיכוי של הכוח הכובש אותה, או לצאת נגדו. עם זאת, לאף אדם או קבוצה קטנה משתי המדינות הללו, גם אין זכות לקבל החלטה עצמאית לצאת למלחמה שתוצאותיה לא הובאו בחשבון ונזקיה עולים על רווחיה עשרת מונים, למען מטרות או יעדים סמויים, על חשבון כלל הציבור בשתי הארצות הללו.

 

בלי קשר למידת כשירותה של הרשות הלאומית הפלסטינית הרשמית [הרש"פ] ברמאללה... או לחילוקי הדעות או להתנגדות שיש לאי אלו גורמים כלפיה - הרשות הזו היא הנציג הרשמי היחיד של העם הפלסטיני, הזוכה להכרה רשמית מצד מדינות העולם והאו"ם והיא זו הרשאית לקבל בשמו החלטה. מנין אפוא יש לארגון חמאס - שהוא  פלג קטן ותו לא - זכות לקבל החלטה לצאת למלחמה בשם עם שלם במקום השלטון הרשמי שלו?

 

איש אינו חולק על כך שהעם הפלסטיני הוא קורבן של עוול ועושק מצד כוחות הכיבוש הישראלי ושל עריצות והפקרות יומיומית מצד המתנחלים הציונים, אולם, הדבר אינו מעניק לפלג הקטן חמאס זכות לפתוח במלחמה עם מדינת הכיבוש בשם העם הפלסטיני ובמקום הרשות הרשמית הלגיטימית שלו, בייחוד [לא] כאשר תוצאות המלחמה ימיטו על הפלסטינים רק מוות והרס של עריהם ועוד צעדי דיכוי והתנכלות מצד כוחות הכיבוש.

 

כמשקיף חיצוני ברמת הפרשן, זכותי לתהות: מהו מעמדו הרשמי של ארגון חמאס? וכיצד ומדוע ובאיזה סמכות או מעמד משפטי-חוקתי הוא מנתק את רצועת עזה מהאדמות הפלסטיניות ומהרש"פ כדי לשלוט בה לבדו ולקבל בלעדיות על ההחלטה [הפלסטינית] לפתוח מלחמה בשם תושביה ובמקום הרשות הרשמית של מדינתם, שבירתה רמאללה?

 

ידוע לנו מהעובדות בשטח כי עוד טרם מלחמת 2014 [קרי, צוק איתן] ההחלטה של חמאס והזרוע הצבאית שלו גדודי אל-קסאם, כבר לא הייתה החלטה פלסטינית טהורה, אלא היא החלה [להיות מושפעת] מיחסי החוץ [של חמאס עם גורמים שונים]  ערביים ולא ערביים, כאשר כל גורם מנסה לנצלה בהתאם לסדר היום הפוליטי והאידיאולוגי שלו. [סדרי יום אלה] מנוגדים לחלוטים לאינטרסים ולזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני ככלל, כמו גם לאינטרסים של החלק שנקטע ממנו ברצועת עזה, אשר חמאס השתלט עליה והפכה למדינה בפני עצמה, מחוץ לשליטתה, לרצונה ולהחלטתה של הרשות הפלסטינית הרשמית. מה הרוויחו הפלסטינים ברצועת עזה מהמלחמה [שניהל] חמאס בשנת 2014 [צוק איתן] כדי ש[ירצו לשוב ו]להרוויח אותו ממלחמתו באמצע מאי 2021? - מאות אזרחים בלתי חמושים הרוגים, הריסת בתיהם על ראשם, אובדן פרנסתם והדבר החשוב ביותר: צעדים שרירותיים נוספים מצד כוחות הכיבוש כגון סגר, הכבדה, בידוד ומעצר לאחר שחמאס יפסיק את מלחמתו בתבוסה נוספת.

 

הבעיה הגדולה, שעוררה עשרות תהיות לגבי כוונותיו של חמאס, קשרי החוץ שלו ויעדיו הסמויים, היא שמלחמתו בשנת 2021 באה בעיתוי תמוה, בו זמנית עם ההתקוממות הפלסטינית בשכונת שיח' ג'ראח שגיבוריה הבלתי אלימים רשמו התקדמות משמעותית נגד התנהגותם היהירה של המתנחלים הציונים וממשלתו הטרוריסטית של בנימין נתניהו, בייחוד בפני דעת הקהל הבינלאומית והארגונים [הבינלאומיים] הרשמיים. מדוע אפוא בחר חמאס דווקא בעיתוי הזה כדי לשגר את הטילים האיראניים שלו ולטובת מי?

 

... [יש לשאול]: כמה אנשי צבא ישראלים הרגו הטילים של אסמאעיל הניה וח'אלד משעל לעומת [מספר] הפלסטינים שכתשו הטילים הציוניים ברצועת עזה? כמה מבנים רשמיים ומוסדות צבאיים נהרסו [בישראל] לעומת [מספר] הבתים, הבניינים ומקורות הפרנסה של תושבי עזה שהרסו הטילים הישראלים? ומה שחשוב יותר מכל הוא: כמה מתושבי הרצועה יעצרו וכמה יוקשחו צעדי הדיכוי, הסגר וההכבדה עליהם הן בתוך הרצועה והן במעברים ממנה ואליה?

 

אשר למפת המלחמה בשטח רצועת עזה: היכן אסמאעיל הניה וח'אלד משעל? מדוע איש מהם לא נהרג? מדוע לאיש מהם לא נהרג בן כתוצאה מהטילים הישראלים וגם לא איש מקרובי משפחתם הרחוקים? מדוע שום טיל לא פגע בביתו של הניה ולא בביתו של משעל...  כדי שמצלמות הכתבים יַראו את השניים על מסכי ערוצי הטלוויזיה הלווייניים, כשהם קבורים באדמה ומנסים לחלץ את עצמם מתחת להריסות?

 

זוהי מלחמה איראנית-ישראלית שמבוצעת בידיים ובדם פלסטינים ולא מלחמה על זכותו של העם הפלסטיני על אדמתו. [זוהי] מלחמה פוליטית המונעת משיקולים ויעדים השומרים על האיזון [סביב] שולחן המו"מ על ההסכם הגרעיני האיראני, שסבביו מתנהלים כעת בווינה ואין לה שום קשר לזכות פלסטינית על אדמתו, או למיזם הקמת מדינת העם הפלסטיני על אדמתו הגזולה. זוהי מלחמתן של המליציות האיראניות הנלחמות בשם התוכנית האיראנית, כדי שאיראן תוכל לומר שיש ברשותה אמצעי לחץ פעילים ומשפיעים משלה על בעלת הברית הראשונה במעלה של ארה"ב [ישראל] לפני הדיון בפרטי התיק הגרעיני האיראני, כפי שההנהגה האיראנית משתוקקת.

 

כמשקיף, התברר לי מאז הצעדים הראשונים של הינתקות הנהגות חמאס והג'יהאד האסלאמי מהחלטת הרשות הפלסטינית הרשמית ואף של העצמאות שלהן ברצועת עזה, שהן לא יעצרו ואף לא יתעניינו כלל בהשפעות של התפלגותן זו על אחדותה ועל משקלה של ההחלטה הפלסטינית, המייצגת את העם הפלסטיני בפני שלטון הכיבוש ובפני הקהילה הבינלאומית... כל מה שמעניין את אנשי ההנהגה הזו [של חמאס ושל הג'יהאד האסלאמי] הוא לממש רווחים פוליטיים וכספיים, אישיים וסיעתיים.

 

הדבר אינו מסיר כמובן אחריות ממחמוד עבאס ומיתר בכירי פת"ח, אשר אינם מסתפקים בהיאחזות עקשנית בשלטון, אלא אף ביצעו לאחרונה הונאה והשתמשו בתירוץ קלוש כדי לדחות את הבחירות [למועצה המחוקקת], במטרה להישאר בשלטון ולהמשיך את שליטתם הבלעדית על ההחלטה הפלסטינית ועל גורל העם. חמאס, המתחרה עם פת"ח על השליטה על ההחלטה הפלסטינית, מנצל את הנשק [שלו] כדי לשנות את המשוואה ולחטוף לעצמו את זכות המו"מ, כשהוא מתעלם מכך שההחלטה לגבי [השימוש] בנשק שמגיע אליו [מאיראן] היא החלטה פוליטית ולכן עליו לשלם את עלותו למי שמעניק [לו] אותו, בצורת עמדות והחלטות [לצאת] למלחמות אבודות, אשר ייתכן שהמלחמה המתנהלת בימים אלו לא תהיה האחרונה שבהן."[2]



[1]  אל-זמאן (עיראק), 18.5.21

[2]  אל-זמאן (עיראק), 18.5.2021