המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב מאיחוד האמירויות: גירוש היהודים מארצות ערב היה טעות הרת אסון
23/9/2020


כותב מאיחוד האמירויות: גירוש היהודים מארצות ערב היה טעות הרת אסון

 

סאלם חמיד, כותב מאיחוד האמירויות, מייסד ויו"ר  מרכז אל-מֵזְמה ללימודים ולמחקר  שבדובאי , פרסם ב-13.9.20 מאמר בעיתון איחוד האמירויות, אל-אתחאד, תחת הכותרת: "מחיר גירוש היהודים הערבים" בו טען כי גירוש יהודי מדינות ערב לישראל היה מקח טעות, משום שבעוזבם הפסידו הערבים "אליטה אנושית של בעלי הון, נכסים, השפעה, ידע ותרבות" - שיכולה הייתה להיות להם לעזר גם  מול ישראל - ונשללה מהם תרומתה בתחומים רבים ובייחוד בתחום הפיננסי. הוא הצר על כך שמדינות ערב לא  הפיקו בשעתו לקח מההיסטוריה של גירוש יהודי ספרד בשנת 1492  וגירוש יהודי מדינות אירופה בידי היטלר, שחסרונם ואבדן תרומתם הורגשו לאחר מכן במדינות אלו. לדבריו, שנאת היהודים מוטמעת בערבים מקדמת דנא ומקורה בספרי המורשת שלהם, הנלמדים בתוכניות הלימוד של כל מדינות ערב, ולכן דרוש, לטענתו, שינוי יסודי בתוכניות הלימוד הללו במטרה לחזק את הסובלנות ולהתרחק מפנטיות.    

 

סאלם חמיד[1]

 

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"במהלך השנים שלאחר ההכרזה על הקמת מדינת ישראל ב-1948, גירשו רוב מדינות ערב מתוכן את אזרחיהן היהודים, שמספרם הגיע לכ-900 אלף, לישראל. בכך נראו [מדינות ערב] כמי שמתנהגות באופן מוזר ומעניקות מתנה למדינה העברית הצומחת. הדבר מביא אותי לתהות: מדוע גורשו הללו ואיזה פשע ביצעו?

 

בחלוף הזמן הניב [גירוש זה] תוצאה הרת אסון, כאשר [התברר ש]הערבים הפסידו אליטה אנושית של בעלי הון, נכסים, השפעה, ידע ותרבות, ועד מהרה ניהלו הערבים מלחמות  מיותרות נגד ישראל עד שנחלו את התבוסה [ביוני 1967] שהסבה להם הפסדים כבדים. למרות זאת, המשיכה המנטליות של ההנהגה הערבית לרקום תיאוריות קונספירציה בפני עמיהם המובסים ולחפש שעיר לעזאזל, כדי להצדיק את תבוסותיה הרצופות מול ישראל.

אם תבקר בישראל ביום מן הימים, תראה צבעים שונים של אזרחים, ממש בדומה למצב בארה"ב. הם הגיעו אליה כמהגרים מכל קצוות תבל, מגזעים שונים, וכמעט חצי מהם ממדינות ערב. כל בר דעת מודע לכך שבמשך אלפיים שנה חיו היהודים במדינות ערב ואז גורשו באופן שרירותי והנה הם היום מהווים מחצית מאזרחי ישראל.

 

די במבט במספרי היהודים שנותרו בארצותיהם הערביות כדי להבהיר את ההבדל בין העבר לבין ההווה. בעבר היו

מאות אלפי אזרחים יהודים בעיראק, במצרים, בתימן, בסוריה ובמגרב והיום נותרו מהם עשרות בלבד. מנגד, מספר מבקשי המקלט הגדול ביותר בעולם הם הפלסטינים. 700 אלף מהם עזבו את ארצם לאחר מלחמת 1948, לא רק בגלל המלחמה,  אלא משום שכמה מנהיגים ערבים ביקשום לעזוב את האזורים היהודיים, כדי לשוב אליהם לאחר השמדת המדינה היהודית שזה עתה נולדה. יצוין כי ראש ממשלת סוריה בשעתו, ח'אלד אל-עזם, הודה בעצמו בספר זיכרונותיו, בתפקיד הערבי בשכנוע הפלסטינים לעזוב, בלא שהערבים הבינו את  חומרת הטעות הזו, שיצרה את משבר הפליטים הפלסטינים, שהניע את האו"ם להקים את אונר"א ב- 1949...

 

הבעיה שלנו בעולם הערבי היא בָּראש, והיא טמונה בשנאתנו ליהודים. לא למדנו מלקחי ההיסטוריה, כאשר כמה אומות הקדימו אותנו בגרשן את אזרחיהן היהודים. כאשר גרשה ספרד את היהודים ב-1492 נשללה ממנה וממושבותיה קבוצת אנשים הידועים בכישרונם בתחומי הפיננסים, המימון והמִלווים. אשר לגרמניה, היא הייתה אמורה להקדים את ארה"ב בייצור פצצת אטום, אלמלא גרש אדולף היטלר את  ממציאיה היהודים כמו אלברט איינשטיין ואדוארד טלר. לו היו הערבים מעיפים מבט חטוף לתרומתם של היהודים, בייחוד בסקטור הפיננסי במהלך התקופה האומיית והתקופה העבאסית, כי אז היו לומדים לקח ולא מבצעים את הטעות של גירוש היהודים הערבים, שאולי היו הופכים לעזר עבור המשטרים הערבים נגד ישראל.

 

שנאת היהודים לא החלה מאז הקמת מדינת ישראל. זוהי אידיאולוגיה שעדיין מופצת בספרי המורשת המבטאים  פסקי הלכה אישיים בתקופות העבר, שהתאימו לאותם זמנים שבהם הייתה הרבה פחות פתיחות מאשר כיום. לפיכך, השנאה תמשיך להתקיים כל עוד ספרי [לימוד] המורשת יהיו עמוסים בהסתה שלנו לשנוא את היהודים מאז בית הספר היסודי. דרוש שינוי יסודי של  תוכניות הלימוד בכל מדינות ערב: יש למחוק מהן את כל האלמנטים המסיתים לשנאה, לחזק את שפת הסובלנות ולהתרחק מפנטיות של אסכולה או של אידיאולוגיה כלשהי, משום ששנאה היא מחלה מדבקת מאוד המשפיעה באופן שלילי על האנשים בחברה, הן האנשים הפשוטים והן המשכילים." [2]    

 

 


[1]  https://i.ytimg.com

[2]  אל-אתיחאד (איחוד האמירויות), 13.9.2020

תגיות