המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיראק פורקת את עולה של איראן (חלק א)
21/5/2020


עיראק פורקת את עולה של איראן (חלק א)

 

יגאל כרמון וס. עלי, ממרי

 

לעיראקים נמאס. הפגנות מחאה של המונים בבגדאד נגד שחיתות הממשלה ושליטת איראן בפוליטיקה של עיראק נמשכו מאז אוקטובר 2019, בעוד המיליציות שהקימה שם איראן מטילות את אימתן על שוחרי העצמאות. אך בימים האחרונים נפל דבר: ב-6 במאי אישר הפרלמנט העיראקי כינון ממשלה חדשה בראשות מוסטפה אל-קאט'ימי, המקורב לארה"ב. הצעדים שנקטה הממשלה החדשה בימים הראשונים לכהונתה שלחו איתות חד: עיראק נוטלת את גורלה לידיה.

 

     עבור משטר המהפכה השיעית באיראן זו מכה קשה. בעשור האחרון הייתה עיראק אבן-הראשה במדיניות התפשטות שלה ושער למסלולה אל הים התיכון דרך סוריה ולבנון. אבל, בינואר השנה, כוחות אמריקניים הרגו בבגדאד את קאסם סולימאני הבלתי נלאה, שבחש גם בפוליטיקה בעיראק כדי להכפיף את ממשלתה לטהרן. כך אבד לאיראן המבצע החשוב ביותר של מדיניותה התוקפנית.

 

     המבנה הפוליטי שבנתה איראן בעיראק במשך שנים עומד עתה בסכנה. שר הביטחון בממשלה החדשה הוא אוהד ארה"ב שאף זכה לעיטור אמריקני על אומץ לבו וגם שרים אחרים ידועים בקרבתם אליה; קצינים בכירים שהשתלמו בארה"ב והודחו על ידי הממשלה הקודמת, שפעלה בחסות איראן, הושבו לתפקידיהם; הממשלה הודיעה שתביא לפרלמנט חוק בחירות חדש התואם את דרישות אנשי המחאה; היא הודיעה שתתיר נשיאת נשק רק לגופים ממלכתיים, ובהמשך לכך ערך ראש הממשלה ב 15 במאי ביקור במפקדת המיליציות שהוקמו בחסות איראן, שבמהלכו  הכריז שהן חלק מצבא עיראק, ושמנהיגותן הדתית מצויה בעיראק (ובמשתמע, לא באיראן). אל-קאט'ימי אינו פועל לבדו: גוש פוליטי חדש מנווט עמו את עיראק, ושותפים לו הנשיא, יו״ר הפרלמנט וגם האייתולה עלי סיסתאני, המנהיג הדתי השיעי בעיראק.

 

     בעיראק מתחוללת דרמה, ואיראן, שתמול-שלשום עוד הפעילה את השפעתה האלימה בעיראק בניסיונות להביא לסילוק האמריקנים משם, נאלצה בחולשתה לברך את הממשלה החדשה בעיראק ולבקש שיתוף פעולה עמה. מאירועי השבועיים האחרונים עולה איפה שראש הממשלה החדש מסמן לארצו דרך חדשה.

 

יגאל כרמון הוא נשיא ומייסד מכון ממרי; ס. עלי היא עמיתת מחקר במכון.

 

לגרסה מורחבת של המאמר (באנגלית) הקישו כאן   

 

 

 

 

תגיות