המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שופר המשטר האיראני כיהאן: ארדואן לא יוכל לכפות על איראן ורוסיה את רעיון תורכיה הגדולה
19/3/2020

 

שופר המשטר האיראני כיהאן: ארדואן לא יצליח לספח את אידליב הסורית לשטח תורכיה ולא יכפה על איראן ורוסיה את רעיון תורכיה הגדולה

 

הקדמה:

שופר המשטר האיראני, כיהאן, המזוהה עם החוגים האידיאולוגים באיראן, תקף ב-4.3.20 את שאיפות ההתפשטות של נשיא תורכיה, רג'פ טיפ ארדואן, בצפון סוריה, זאת על רקע תקיפת צבא תורכיה מטרות סוריות, עמדה איראנית ועמדה של חזבאללה, באידליב, בתחילת מרץ 2020.

 

כיהאן איים כי עמדות תורכיה באזור הן מטרה לפגיעה והזהיר כי איראן לא תוכל להתעלם עוד אם תמשכנה התקיפות התורכיות על כוחותיה. היומון חשף את חילוקי הדעות בין איראן לבין תורכיה באשר לריבונות על חלקי סוריה ולטענתו, עמדת ארדואן לפיה חלקים בצפון סוריה שייכים לתורכיה מתוקף היותם חלק מהאימפריה העת'מאנית אינה עומדת במבחן המציאות – מאה שנים אחרי שפורקה ולנוכח הסדרים פוליטיים שנקבעו לאחר מלחמת העולם השנייה.

 

כיהאן טען כי רוסיה תומכת בעמדה האיראנית, לפיה לסוריה יש זכות לריבונות על כל שטחיה וכי ארדואן לא יכול לכפות את דעתו על רוסיה – השותפה השלישית לתהליך אסתאנה על גורל סוריה. אמנם נאט"ו והאמריקאים הביעו תמיכה בתורכיה של ארדואן, אך לטענת כיהאן תמיכה זו אינה מתבטאת באופן צבאי בשטח אלא רק בהצהרות פוליטיות ותקשורתיות.

 

להלן עיקרי מאמר המערכת של כיהאן:


כיהאן: "תקיפת תורכיה על כוחות צבא סוריה ואיראן  ... שמה את המטרות התורכיות בטווח פגיעה"

"... תקיפת תורכיה על כוחות צבא סוריה, על עמדה [צבאית] של איראן ועל עמדה [צבאית] השייכת לחיזבאללה הלבנוני שהובילה להריגתם של כמה לוחמי אסלאם, שמה את המטרות התורכיות, יותר מכל דבר, בטווח פגיעה, וזאת מאחר ש[נשיא תורכיה רג'פ טיפ] ארדואן אינו יכול לסמוך על התמיכה המעשית של אירופה, נאט"ו ושל אמריקה ומטריית התמיכה שלו בטרוריסטים התכפיריים באידליב אינה יכולה להשפיע. 

 

ארדואן ניסה כמובן להכריח את נאט"ו לפעול צבאית נגד סוריה בכך שאיים לפתוח את גבולותיה הצפוניים של תורכיה אולם מפקדת נאט"ו יודעת היטב שהיא אינה מסוגלת להנחית כוח יבשתי על אדמת סוריה ולא ניתן להשיג דבר בהפצצות מן האוויר. [פעולה זו] יכולה אף להוביל לתגובה ישירה מצד רוסיה ואיראן. [ואכן, נאט"ו] לא עשתה דבר [מלבד] לתמוך תקשורתית ביוזמת תורכיה המבוססת על הפסקת אש באידליב. גם האמריקאים תמכו פוליטית בצבא תורכיה בשל התנאים השבריריים של כאלף חיילים שיש להם במזרח סוריה.

 

מצד שני, תורכיה חלשה משפטית ומוסרית בזירה זו. ארדואן רמז כי שהיית הכוחות התורכים בשטח סוריה היא זכותה של אנקרה. הוא התכוון לדיונים שהתקיימו בלוזאן, שווייץ, בתום מלחמת העולם הראשונה בין המנצחים במלחמה, על שטח תורכיה, אך כמובן שהסכמה [על כך] לא הושגה. לטענת ארדואן, אידליב וחלקים אחרים בצפון סוריה שייכים לתורכיה וזאת למרות שעברו כמעט מאה שנה ממלחמת העולם הראשונה ומחלוקת הירושה העת'מאנית וגם לאחר שחלו הסדרים חדשים לאחר מלחמת העולם השנייה. כמו כן ארדואן הוא בעל רציונל חלש מבחינה מוסרית. תורכיה נמצאת כעת לצד טרוריסטים שאין לאיש ספק באופיים הבלתי חוקי ואפילו מועצת הביטחון הדגישה שהם טרוריסטים והוא [ארדואן] עצמו אישר במהלך הפסגות באסתאנה ובסוצ'י, שלא מתקבל על הדעת לנהל מו"מ עם הטרוריסטים המרכזיים באידליב. 

 

אין חוק שמטיל ספק בלגיטימיות פעולות הצבא הסורי באידליב ובמערב חלב, שהם באופן מוחלט חלקים משטח סוריה. במהלך השיחות האחרונות באסתאנה כלומר לפני כשנה, לארדואן הייתה הזדמנות לסייע לממשלת סוריה בשחרור אידליב בלי עימות ובהעברתה לממשלת סוריה. ו[אילו] כעת, למרות שקיבל את האחריות [בשיחות סוצ'י ואסתאנה] וחתם על כך ברמה הגבוהה ביותר, הוא [ארדואן] פנה לעימות מול צבא סוריה ולמעשה הוא מגן על הטרוריסטים של ג'בהת אל-נוצרה ותחריר אל-שאם והוא מצפה שסוריה, רוסיה ואיראן יקבלו את התכניות המטופשות שלו על ידי ההתארגנות הצבאית שנוצרה [בשטח].

 

כיהאן: תורכיה אינה יכולה להכריח את איראן, רוסיה וסוריה לקבל את עמדתה

זאת ועוד, רוסיה תמכה בתוקף בזכות צבא סוריה לפעול במערב חלב ובמחוז אידליב. למרות שלתמיכה זו לא היה היבט צבאי [רוסי]. גם איראן תומכת בזכות צבא סוריה להתעמת עם שרידי הטרוריסטים של ג'בהת אל-נוצרה בצפון סוריה, למרות הנזק שנגרם על ידי צבא תורכיה. איראן אינה מעוניינת בעימות עם תורכיה ולא רוצה לשנות את קשריה הידידותיים עם אנקרה ולכן היא אף לא הגיבה על התקיפה האחרונה של תורכיה. אולם, איראן בהחלט לא תוכל להתעלם מהאיומים על כוחותיה. משום כך, פרסם הפיקוד הצבאי של איראן בסוריה הצהרה המזהירה את הפיקוד של צבא תורכיה על אדמת סוריה.

 

בכך שהפנתה גב לשיחות באסתאנה ובסוצ'י, תורכיה אינה יכולה להכריח את איראן, רוסיה וסוריה לקבל את התהליך החדש מאחר שהוא מבטיח את המשך נוכחות הטרוריסטים על אדמת סוריה ואת נטישת המאבק בטרור ובסופו של דבר התהליך ירע לביטחון באזור ושוב סוריה, עיראק ולבנון יהיו מאוימות על ידי הקבוצות הטרוריסטיות.

 

למעשה, זה יסכן את הישגי שמונה שנים בקירוב של ג'יהאד קשה וזה למרות שכעת צבא סוריה אינו זקוק לתמיכה כלשהי בשחרור השטחים שנותרו והוא יכול להחזיר את שלמותה הטריטוריאלית של סוריה בעצמו. מה גם ש[צבא סוריה] השיג את [הניצחון] החשוב הזה בשבועות האחרונים בפעולות מתמשכות במערב חלב ובמחוז אידליב[1]".





[1] כיהאן (איראן), 4.3.2020