המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור סעודי מזהיר מפני הצבת אישה בראש מדינה ערבית
10/3/2020


בעל טור סעודי מזהיר מפני הצבת אישה בראש מדינה ערבית

 

לאחרונה פרסם היומון הסעודי אל-וטן, מאמר מאת הכותב מנצור אל-דבעאן, תחת הכותרת "האישה הערבייה אינה כשירה לעמוד בראש מדינה", בו הזהיר מפני אפשרות שבאחת ממדינות עולם הערבי תכהן אישה כנשיאה. אל-דבעאן טען כי השינויים הפיזיולוגיים שאישה עוברת, ובכללם המחזור החודשי, מחסור בהורמון האסטרוגן או בעיות בהריון עלולים לפגוע בשיקול דעתה ולגרום לה לקבל החלטות לא רציונליות, שיובילו לפגיעה ביחסי החוץ של המדינה ואולי אף להפציץ מדינה שכנה. אל-דבעאן הזהיר כי אם הנשים במדינות ערב יקבלו את זכויותיהן ויעברו לעמדה שלטונית, הגברים עלולים למצוא עצמם מתחננים לקבל את זכויותיהם.

 

כקדימון למאמרו פרסם אל-דבעאן בחשבון הטוויטר סקר עם שאלה הדומה לכותרת מאמרו. הוא כתב: "מאמרי [שיתפרסם] מחר: האם האישה הערבייה כשירה לעמוד בראש מדינה?! 57.3% מהעונים על הסקר ענו "לא", 29.4% ענן "כן" והשאר ענו שאינם יודעים.[1]

 

הסקר בחשבון הטויטר של אל-דבעאן:


 

להלן תרגום עיקרי מאמרו:

 

"אינני רוצה לשקוע במעמקי ההיסטוריה, שכן קריאת ההווה ומבט לעתיד חשובים יותר. בחמש השנים הבאות ייתכן שתהיה לנו נשיאה ערבית! האפשרות הזו מתחזקת אם בראש ארה"ב תעמוד אישה מהמפלגה הדמוקרטית, והיא גם קרובה [להתממש].

 

 האישה הערבייה - בהווייתה התרבותית – כועסת מהר, [סובלת] מחוסר ביטחון עצמי, זהירה מאוד, נלחמת בעמיתותיה, תומכת בגבר ואוהבת להיות בתפקיד העוזרת - ובאופן ספציפי, [עוזרת] לגבר. על כך הן מתלחששות בינן לבין עצמן, בעוד שבאופן מוצהר הן דורשות מימוש [זכויות], ונלחמות ב'חברה הפטריאכלית'.

 

זאת ועוד, השינויים הפיזיולוגיים אשר יעברו על אותה נשיאה מדי חודש, יפגמו ביציבות השלטון וישבשו את יחסי [החוץ שלנו]. בעיות היריון [מהן היא עלולה לסבול], עלולות לגרום לה [קרי: לנשיאה] להפציץ מדינה שכנה, ואילו מחסור בהורמון אסטרוגן, [ומצבים בהם] היא תעמוד באמצע החדר בעודה שוכחת מדוע היא נמצאת [בו], עלולים לגרום לשינויים בתיקי הממשלה...

 

האישה הערביה עברה מאות שנות דיכוי, ולכן היא קנאית למעמדה לעומת מעמדו של הגבר. כך, תוכניות מימוש [הזכויות] תהפוכנה את מדינות ערב לדומות לשבטי המוסו הסיניים, המינאנגקבאו האינדונזיים והבריברי מקוסטה ריקה – שנשלטים בידי נשים, ושהגברים [שבהם] חיו חיים בזויים, בעודם דורשים את זכויותיהם.

 

אתה [יכול] להביע סולידריות עם האישה כיום, אבל תתכונן לחפש אחר מי שיביע סולידריות איתך מחר."[2]

 



[2]  אל-וטן (סעודיה), 27.2.2020