המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ביקור היסטורי של ראש ליגת העולם האסלאמי במחנה אושוויץ - תמיכה בסעודיה, גינויים בקטר
3/2/2020


ביקור היסטורי של ראש ליגת העולם האסלאמי במחנה ההשמדה אושוויץ זוכה לתמיכה בסעודיה ולגינוי בקטר


הקדמה

הביקור שערך ב-23.1.20 מזכ"ל ליגת העולם האסלאמי, ד"ר מוחמד אל-עיסא, במחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין, בראש משלחת ובה 25 חכמי דת מוסלמים בכירים, כמה ימים לפני יום השואה הבינלאומי, היווה תקדים היסטורי בהיותו ביקור ראשון של משלחת מוסלמית בכירה במחנה השמדה המנציח את שואת יהודי אירופה. לפיכך, ובעקבות הצהרותיו של אל-עיסא במהלך הביקור בגנות השואה, עורר הביקור תגובות רבות ושונות בעולם הערבי והאסלאמי.

 

ברשתות החברתיות הביעו אינטלקטואלים ואנשי תקשורת סעודים תמיכה בביקור, תוך שהדגישו כי השואה היא אות קלון על האנושות והפשע המתועב ביותר בהיסטוריה שיש להכיר בו, לגנותו ואף ללמדו בבתי הספר. עוד הדגישו כי הביקור עצמו מהווה ביטוי לסובלנות וצעד חיובי שיקדם את השלום באזור. גם בעיתונות הסעודית התפרסמו מאמרים שהצדיקו את הביקור והביעו תמיכה באל-עיסא. הללו הבהירו כי הביקור מהווה גינוי לפשע שבוצע נגד היהודים, אך אין משמעותו הבעת תמיכה בישראל, שכן יש להבחין בין היהודים לציונים.

 

מעבר לביקור המשלחת באושוויץ, זכה יום השואה הבינלאומי השנה להתייחסויות מיוחדת בסעודיה ובמפרץ. כך, שרי החוץ של בחריין ואיחוד האמירויות הביעו סולידריות עם קורבנות השואה וגינו את הגזענות. בציוצים שפרסמו בטוויטר הם כתבו: "נזכור יחדיו את האנשים שהושמדו כדי שפשעים אלה נגד האנושות לא יישנו."[1] כמו כן, בתקשורת הסעודית התפרסמו כתבות על יום השואה הבינלאומי שהביעו הכרה בחשיבות ציון יום זה.[2]

 

מנגד, גורמים פרו קטרים ניצלו את הביקור על מנת למתוח ביקורת על ליגת העולם האסלאמי ועל סעודיה בכלל.

גינויים לביקור נשמעו באמצעי התקשורת של קטר וכן מצד האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, הזוכה לתמיכה קטרית, אשר גינה את הביקור והגדירו כביטוי לנורמליזציה פסולה עם ישראל. עמדה זו של איחוד חכמי הדת המוסלמים עולה בקנה אחד עם הצהרות האנטישמיות שהשמיעו לאורך השנים בכירי האיחוד. מייסד הארגון, השיח' יוסף אל-קרדאוי, מקדם מזה שנים אידיאולוגיה קיצונית של שיח אנטישמי ואנטי נוצרי. אל-קרדאוי אף אמר באחת מדרשותיו כי היטלר היה עונש שהטיל אללה את היהודים וקרא לשואה שניה שתתבצע על ידי המוסלמים[3]. כמו כן, בשנה האחרונה פרסם ראש הארגון כיום, ד"ר אחמד אל-רייסוני, מאמר בו קרא לפקפק בשואה וטען כי לא ניתן לאשר ולוודא פרטים רבים אודותיה, וכי מדובר "בעובדות היסטוריות מוטות מבחינה פוליטית ומוטלות בספק."[4]

 

השיח' מוחמד אל-עיסא וחברים במשלחת בביקור במחנה אושוויץ[5]

 


דוח זה יציג את הפרטים  אודות ביקור המשלחת באושוויץ וכן תגובות נבחרות לו:


מוחמד אל-עיסא ובכירים במשלחת לאושוויץ: אנו כאן כדי ללמוד לקח מן הזוועות שבוצעו במקום

המשלחת המוסלמית ביקרה באושוויץ יחד עם משלחת של הוועד היהודי האמריקאי, ה-AJC, וכללה נציגות של ליגת העולם האסלאמי, וכן של אנשי דת נוספים מהעולם המוסלמי. הביקור כלל הגעה לאתרי ההנצחה במחנה, ובמהלכו התקיימה גם תפילה בציבור של חברי המשלחת, בסמוך לאנדרטה לזכר קורבנות השואה במחנה. בנוסף לביקור במחנה אושוויץ, ביקרה המשלחת המוסלמית באתר הטבח בסרברניצה, בו נרצחו כ-8,000 מוסלמים ביולי 1995.[6]

 

המשלחת המוסלמית שביקרה במחנה כללה, בין היתר, את המופתי של פולין, אחמד תומס מוסקוביץ', את מזכ"ל ליגת חכמי הדת המוחמדית במרוקו, גוף ציבורי שהוקם מכוח צו מלכותי מרוקאי, ד"ר אחמד עבאדי, ואת מזכ"ל 'המועצה האסלאמית הערבית', הלבנוני השיעי סיד מוחמד עלי אל-חוסייני, החי בלבנון וידוע בהתנגדותו לחזבאללה. למשלחת התלוו נציגים מהוועד היהודי האמריקאי ובנוסף לאושוויץ הם ביקרו יחד גם במוזיאון פולין להיסטוריה של העם היהודי, במסגד טטרסקה, ובבית הכנסת היהודי ההיסטורי נוז'יק, וקיימו סעודת שבת בין דתית משותפת.[7] 

 

הביקור במחנה אושוויץ היווה ציון דרך נוסף בפעילותו של ד"ר אל-עיסא, אשר בשנים האחרונות מפיץ בשם האסלאם מסרים של פלורליזם ושל צורך בדיאלוג בין דתי, במיוחד באירופה ובארה"ב. ב-22.1.2018, לקראת יום השואה הבינלאומי דאז, שלח אל-עיסא מכתב למנהלת המוזיאון להנצחת השואה בוושינגטון, ארה"ב, גב' שרה בלומפילד, שבו גינה בחריפות חסרת תקדים את פשעי השואה, ותיארה כ"מאורע אשר זעזע את האנושות עד היסוד".[8] כמה חודשים לאחר מכן, ב-2.5.18 הוא אף הגיע לביקור במוזיאון.[9]

 

קודם לביקור פרסמה ליגת העולם האסלאמי בחשבון הפייסבוק שלה כי הביקור נועד "להדגיש את הגינוי לפשעים  הנתעבים ההם ללא יוצא דופן, שכן המוסלמים מגנים כל מעשה נפשע, לא משנה מה המקור שלו ומי הנפגע ממנו, שכן אלה הם ערכי האסלאם". עוד נכתב כי הביקור נועד גם להדגיש שהאסלאם "הוא דת של חמלה וצדק, והוא נגד כל מעשי הרוע, ועמדה זו אינה תקפה רק לגבי העולם האסלאמי, אלא היא כוללת את כולם, שכן הצדק של האסלאם וחמלתו הם כלליים."[10]

 

במהלך הביקור אמר מוחמד אל-עיסא: "כאן, בפולין, אנו מדגישים כי אנו רואים בזוועות הברבריות ההן, יהיה מי שיהיה מבצען ויהיה מי שיהיה קורבנן, פשע חמור, שכן האסלאם הוא דת של צדק, עם עקרונות מוצקים שאין בהם סטנדרטים כפולים."[11] עוד אמר אל-עיסא בביקור: "הגעתי לכאן ונפגשתי עם נכדיהם של ניצולי מעשי הטבח באושוויץ. באתרים האלה אירעו פשעים מכוערים נגד האנושות כולה... היום איננו מכבדים רק את זכרם של המתים, אלא חולקים כבוד גם לחיים. הסיפורים המחרידים ששמענו מהניצולים הם הוכחה לאנושיות המשותפת שלנו. יש מוסלמים שהתאמצו כדי להציל יהודים מהשואה, ובכך שמו עצמם בסכנה גדולה. אלה הם מי שמייצגים את ערכי האסלאם האמיתיים. הביקור הזה שלנו נועד להפיץ אחווה, שלום וידידות בעולם כולו."[12]


מוחמד אל-עיסא וחברי המשלחת מתפללים בסמוך לאנדרטה לזכר הקורבנות[13]



תמונות מביקור המשלחת באושוויץ[14]

 

 


השיח' השיעי הלבנוני, מוחמד עלי אל-חוסייני, מזכ"ל "המועצה האסלאמית הערבית" הידוע בהתנגדותו לחזבאללה, אשר הצטרף למוחמד אל-עיסא בביקורו במחנה ההשמדה אושוויץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר הביקור: "אנו קוראים לפתוח דף חדש עם כל המין האנושי, בגישה פתוחה ומתונה, כדי להדגיש את האחווה האנושית ואת שותפות הגורל... ההימצאות [שלי] במחנה אושוויץ באה במסגרת התייצבות הומנית כדי להרהר בהיסטוריה האנושית, בה התרחשו מעשי הטבח הנוראיים ביותר וכל [סוגי] ההשמדה בשל השתייכות דתית. הביקור מספק לאדם הזדמנות לזכור מה הוא עשה לאחיו האדם... אנו כאן כדי ללמוד לקח וכדי להדגיש ששריפת בני אדם, במיוחד של יהודים, שאירעה באדמה זו, היא דבר מגונה מצד כל הדתות המונותאיסטיות, מצד האו"ם ומצד המין האנושי. אסור לרצוח אדם בשל השתייכותו הדתית..."[15]

 

קודם לביקור צייץ אל-חוסייני בחשבונו: "יצאנו לפולין במסגרת משלחת ליגת העולם האסלאמי, שם ניפגש עם נציגי דתות האסלאם, הנצרות והיהדות, ועם גורמים בכירים במדינה [קרי, פולין] ובאיחוד האירופי. הביקור יכלול סיור במחנה אושוויץ, כביטוי אסלאמי ברור לגינוי של [המשלחת את] פשע השואה כפשע נגד האנושות, ולהתנגדותנו לכל צורות הרדיפה הדתית."[16]

 

ד"ר אחמד עבאדי, מזכ"ל ליגת חכמי הדת המוחמדית במרוקו, שהשתתף גם הוא בביקור, אמר בראיון לרשת אל-ערביה כי איש במשפחת האדם אינו מחוסן מפני "וירוס השנאה", וכי "יש ללמוד לקח זה, כדי שלא נשוב על טרגדיה זו בשום מקום על פני כדור הארץ".


בעקבות הביקור, התפרסמו גילויי תמיכה של מנהיגי קהילות מוסלמיות באירופה, בהם מזכ"ל המועצה העולמית של החברות המוסלמיות, מוחמד בשארא, ראש אגודת התרבות והצדקה בצפון מקדוניה, נצרת רמדאן, ומזכ"ל המועצה האסלאמית בגרמניה, עבד אל-צמד יזידי.[17]

 

תמיכה סעודית בביקור ברשתות החברתיות: השואה – אותן קלון לאנושות; עלינו ללמד את לקחיה בבתיה"ס

ברשתות החברתיות בסעודיה בלטו ציוצים של אינטלקטואלים ואנשי תקשורת סעודיים מוכרים שהביעו תמיכה בביקור המשלחת באושוויץ והדגישו את החשיבות של גינוי השואה.

 

האינטלקטואל הסעודי תורכי אל-חמד, כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לביקור: "זוהי סובלנות. ללא קשר לתחושות כלפי הישראלים והיהודים בכלל וליחסים עמם, השואה ומה שקרה ליהודים ול[עמים] אחרים ע"י הנאצים הם אות קלון על מצחה של האנושות. הקנאות לא תעוור אותנו ולא תרחיק אותנו מן האנושיות שלנו בשום מקרה. אם אנו רוצים שהעולם יזדהה עם בעיותינו, עלינו להזדהות עם בעיותיו."[18]

 

ציוצו של תורכי אל-חמד


 

האינטלקטואל הסעודי עבד אל-חמיד אל-חכים, ששימש בעבר מנהל מרכז המזרח התיכון למחקרים אסטרטגיים ומשפטיים בג'דה שביקר בעבר בישראל והביע את תמיכתו בה,[19] צייץ בחשבון הטוויטר שלו לקראת ביקור המשלחת באושוויץ: "[זוהי] מגמה נפלאה, שתואמת את [היעד של] השגת השלום. הגיעה העת שהערבים יבינו, שהחשיבה שהובילה אותם לאי הכרה ואי גינוי של הפשע המתועב ביותר בהיסטוריה של שריפת היהודים, היא אותה [חשיבה], שהפכה את ארצותיהם לזירות של מלחמות אזרחים. אני מציע ללמד את הפשע המתועב הזה בתוכניות הלימוד שלנו כדי שניצור [אנשים] בוגרים שמאמינים ותומכים בשלום." אל-חכים שיתף גם סרטון עדות של ניצולת שואה ממחנה אושוויץ, מחשבון הטוויטר "ישראל בערבית", ומעליו כתב דברים דומים.[20]

 

איש התקשורת הסעודי, עבד אל-חמיד אל-ר'בין, הידוע גם הוא בתמיכתו בישראל, פרסם בחשבון הטוויטר שלו ראיון שנתן לערוץ הישראלי בערבית "מכאן" לרגל יום השואה הבינלאומי. מעל לסרטון כתב אל-ר'בין: "ההשקפה של העולם האסלאמי והמפרצי כלפי הטבח שביצעו הנאצים ביהודים השתנתה, [וכעת הם רואים בה] פשע שאין דומה לו לאורך ההיסטוריה. השתתפותה של ליגת העולם האסלאמי בוועידת ברלין [ביוני 2020], סוללת את הדרך לשינוי התפישה, לא רק כלפי היהודים אלא [גם] כלפי ישראל, כמדינה שיש לחיות עמה בדו קיום על בסיס שלום והוקעת השנאה."[21] יצוין כי בדצמבר 2019 סיפר אל-ר'בין כי רשויות סעודיה שללו את אזרחותו, וכי אינו יודע מדוע.[22]

 

גם לואיי אל-שריף, איש מדיה סעודי שחי בבחריין, הידוע גם הוא באהדתו לישראל ואשר השתתף בעצמו במשלחת לאושוויץ בראשות אל-עיסא, צייץ ביום הביקור באושוויץ בשפה העברית: "בלעדי - ביקור היסטורי של ליגת עולם האסלאמי בפולין עם השיח' מוחמד אל-עיסא. האסלאם האמיתי מגנה את השואה וכל פשע אחר נגד העם היהודי. יהי שלום בעזרת השם." בציוץ נוסף באותו היום הוא צירף סרטון שבו נראים אל-עיסא ויתר חברי המשלחת מתפללים בתוך מחנה אושוויץ, ואשר נתקל בביקורת מצד גולשים שונים בטוויטר, וכתב: "הבהרה חשובה לגבי הקטע הזה מעד ראייה [שנוכח שם]. במהלך ביקור ליגת העולם האסלאמי במחנה אושוויץ הגיע זמן תפילת הצהריים ואחר הצהריים, ולכן האחראים על מחנה [אושוויץ], במחווה אנושית ותרבותית, הכינו בזריזות מקום לכבוד השיח' והנוכחים כדי להתפלל, ולאחר מכן הושלמה תכנית הביקור." [23]

 

ציוצו של לואי אל-שריף


 

מאמרים בעיתונות הסעודית בשבח הביקור: "ניפוץ של כבלי הקיצוניות" אך "לא הכרה בכיבוש"

בדומה לכך, מספר מאמרים בעיתונות הסעודית עסקו בביקור. הללו הצדיקו את הביקור "ההכרחי" במחנה אושוויץ ושיבחו את מוחמד על עיסא על כך ש"ניפץ את כבלי הקיצוניות", אולם במקביל הדגישו כי אין בביקור שום תמיכה בישראל או בציונות.

 

עבדאללה אל-טאיר, בעל טור ביומון הסעודי אל-ג'זירה, כתב: "בביקורו במחנה אושוויץ, השיח' מוחמד אל-עיסא יישם בפועל את דין הצדק האלוהי – כנזכר בדברי [אללה] 'הוי המאמינים, קיימו את חובתכם לאלוהים והעידו עדות אמת, ואל תגרום לכם טינתכם לאנשים לנהוג באי צדק'[24]. בכך הוא הדגיש שהאסלאם לא מכיר במעשי הטבח האלה, ושהאדם שנהרג מעושק ומתוקפנות זכאי בצדק לכך שאחיו לאנושות יזכרו את סבלו... וינקטו את כל אמצעי הזהירות כדי להבטיח שהאסונות ההומניטריים הללו לא יישנו...


[מוחמד אל-עיסא] ניפץ את כבלי הקיצוניות באמצעות הוכחות וראיות, ופתח את הדלתות אשר היו נעולות זמן רב בגין רצונות פוליטיים כאלה ואחרים, או פרשנויות פנטיות לדת. כל חוקר אובייקטיבי של הטקסטים השרעיים, המשוחרר מגורמי ההשפעה החברתיים, הפוליטיים והדמגוגיים שהצטברו [במהלך השנים], יגיע למסקנתו זו של אל-עיסא, אם יאזור אומץ. השיח' עבד אל-עזיז בן באז המנוח הגיע לאותה הכרה לפני כשלושה עשורים, כאשר פסק כי מותר לקיים קשרים מדיניים עם ישראל לצורך תועלת כלכלית הדדית, אם הדבר הוא לטובת המדינות האסלאמיות.[25] שכן, קיום קשרים [כאלה] אין משמעותו בשום אופן הכרה בכיבוש, וגם לא הסכמה למה שישראל עושה לפלסטינים..."[26]

 

צאלח אל-קלאב, לשעבר שר ההסברה הירדני, הכותב באופן קבוע בעיתונות הסעודית, פרסם מאמר באתר הסעודי אילאף,  בו דחה את הביקורת שנשמעה כנגד הביקור וטען כי מטרת הביקור היתה לגנות את מעשי הטבח כנגד יהודים, אך בשום אופן אין משמעותה תמיכה בציונים. הוא כתב: "אין שום צורך במהומה שחלק מהאנשים עוררו בעקבות ביקורו של מזכ"ל ליגת העולם האסלאמי, השיח' ד"ר מוחמד אל-עיסא שעמד בראש משלחת של 25 אנשי דת מוסלמים לאושוויץ שבפולין. [זהו] המקום בו ביצעו הנאצים במלחמת העולם השנייה, בהוראות אדולף היטלר, מעשי טבח המוניים נגד היהודים כ'יהודים' שאין להם קשר ל'תנועה הציונית' שייסד תיאודור הרצל האוסטרי בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה העשרים כתנועה לאומית קולוניאליסטית...

 

הנאצים ביצעו את פשעיהם באושוויץ ובסרברניצה [כך במקור] ממניעים גזעניים כנגד היהודים כיהודים ולא כנגד הציונים והתנועה הציונית. זה מה שבוודאי הניע את ד"ר מוחמד אל-עיסא, מזכ"ל ליגת העולם האסלאמי, לעמוד בראש המשלחת וללכת לאושוויץ שבפולין ואל סרברניצה בבוסניה והרצגובינה. [מטרתו היתה] להדגיש לעולם כולו כי המוסלמים מגנים את מעשי הטבח האלו כנגד היהודים בשל דתם וכי הם מפרידים בין יהדות לבין ציונות, כשהם מתייחסים לציונות כתנועה לאומית גזענית וקולוניאליסטית...

 

כוונת הביקור הטוב וההכרחי הזה היא להדגיש לעולם כולו ולמאמינים ביהדות, בין אם הם חיים בפלסטין ובין אם הם חיים ברחבי העולם, שהמוסלמים מתייחסים לדת היהודית כאל דת שמיימית כמו הנצרות והאסלאם, כי הם עורכים הבחנה בין היהדות והציונות, כי הם מתנגדים למעשי הטבח שביצעו הנאצים בפולין ובבוסניה והרצגובינה [כך במקור] ודורשים מהעולם לגנות את מעשי הטבח המבוצעים נגד הפלסטינים ממניעים גזעניים וציונים..."[27]

 

איחוד חכמי הדת המוסלמים המקורב לקטר: מתנגדים לביקור ומגנים אותו

הביקור של המשלחת המוסלמית באושוויץ והתפילה במקום עוררה ביקורת וגינוי מצד יריבותיה של סעודיה, ובפרט מצד גורמים קטריים וגורמים הנהנים מתמיכתה של קטר, בראשם האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים.

האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, בראשות ד"ר אחמד אל-רייסוני ואשר נתמך בידי קטר ותורכיה, פרסם הודעת גינוי רשמית לביקור ולקיום התפילה בציבור בסמוך לאנדרטה במחנה, וטען כי זהו צעד של "נורמליזציה עם הכובש הציוני". עמדה זו אינה מפתיעה, שכן, האיחוד העולמי של חכמי הדת מקדם מאז שהוקם ב-2004 על ידי השיח' יוסף אל-קרדאוי שעמד בראשו עד לא מזמן, שיח אנטישמי ואנטי נוצרי, זאת לצד שיח המעודד לג'יהאד ופיגועים. כמו כן, בחודש מאי האחרון פרסם ד"ר אחמד אל-רייסוני, מאמר בו טען כי חובה להטיל ספק בשואה.[28]

 

בהודעה שפרסם איחוד חכמי הדת על ביקור  מוחמד אל-עיסא באושוויץ נכתב: "המוסלמים עקבו בפליאה וגינוי אחר הביקור התמוה של משלחת שיח'ים, שארגנה ליגת העולם האסלאמי, בראשות מזכ"ל [הליגה] ושר המשפטים לשעבר של סעודיה, מוחמד בן עבד אל-כרים אל-עיסא, במחנה הנאצי אושוויץ בפולין כדי להשתתף באירועים הישראלים לציון יום השנה ה-75 לשחרור העצורים בו. הביקור כלל תפילה בציבור מול [אחת] האנדרטאות של השואה ומפגשים חגיגיים עם אישים בתנועה הציונית העולמית.

 

לנוכח ביקור זה ותוכנו הרי שהאיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים:

1.     מגנה כל עוול שנעשה [בעבר] או שיעשה [בעתיד] כנגד כל אדם או עם, תהא דתו אשר תהא.

2.     הביקור הזה הוא למעשה אחד מפרקי הנורמליזציה עם הכובש הציוני וזרועותיו השונות. קריאה לדו-קיום ושלום צודקים לא מחייבת את הביקור המוטה הזה ואת טקסיו הסמליים. על בסיס זה האיחוד מתנגד לביקור הנורמליזציה הזה ומגנה אותו תוך שהוא תומך בכל שלום ודו קיום שמבטיחים לכל בעל זכות את זכותו.

3.     האיחוד מזהיר מההשלכות של ניצול חכמי הדת [במסגרת] התוכניות הציוניות והמאמצים של כמה משטרים ערביים לקדמן ולהשתמש בחכמי הדת [לצורך כך].

4.     [האיחוד] מגנה את קיום התפילה בציבור אל מול המצלמות ברחבת האנדרטאות, המהווה סמל של הציונות ואת ניצול האסון של היהודים בתעמולה למען הישות הציונית והצדקת פשעיה נגד פלסטין, העם הפלסטיני ומסגד אל-אקצא. תפילה זו היא בבחינת הולכת שולל וסילוף בפני המוסלמים בנוגע לדתם ."[29]

 

איש תקשורת קטרי: ליגת העולם האסלאמי בכתה בהכנעה מול אנדרטת השואה

גינויים לביקור השמיעו גם אנשי תקשורת קטריים. איש התקשורת ג'אבר אל-חרמי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ליגת העולם האסלאמי בכתה בהכנעה מול אנדרטת השואה והמזכ"ל שלה הוביל מתפללים בנוכחות [אנדרטת] השואה, אולם לא ראינו את הבכי הזה על פצעי המוסלמים האויגורים [בסין], הרוהינגה [במיאנמר], בהודו או בקשמיר; לא ראינו פעילות רצינית למען ירושלים, מסגד אל-אקצא או פצעי העמים בסוריה, בלוב ובתימן."[30]

 

ציוצו של אל-חרמי


 

מאמר ביומון קטרי: הקוראן מלמדנו שאין לנהות אחרי היהודים, אם כך מדוע לנהור לאושוויץ ולקונן עליהם?

גם מוחמד צאלח אל-מוספר, מרצה למדע המדינה באוניברסיטת קטר הכותב ביומון הקטרי אל-שרק, יצא בטורו נגד ביקור המשלחת והתבטאויות חבריה, וטען כי אין למדינות הערביות כל קשר לשואה. לדבריו, במקום להתפלל לעילוי נשמת קורבנות השואה היהודים, ראוי היה יותר להתפלל למען נשמות השהידים של עזה, עיראק וסוריה. הוא כתב:  "אני מבין את העמדות האירופאיות בנוגע לטרגדיה האנושית הזו של השואה וההשמדה ההמונית, אך אינני יכול להבין את העמדה של כמה מדינות ערביות כלפי טרגדיה זו, מאחר שאין להן כל קשר אליה. הן לא נטלו בה חלק ומבחינה היסטורית הן לא נדרשות להתייחס אליה בפומבי. שבעים שנה חלפו ונושא השואה לא היה [חלק] מתרבותנו ומתוכניות הלימוד שלנו. שבעים שנה חלפו ואנו שבים ואומרים בתוכניות הלימוד שלנו, שהיהודים [קרי,] ישראל גזלה את פלסטין [כחלק] ממזימה אירופית-אמריקאית והיא הושתלה בלב העולם הערבי והאסלאמי כדי להוות מכשול בפני אחדותו והרצף הגיאוגרפי שלו.

 

אינני רוצה להזכיר לכם את דברי הקוראן בסורת השולחן הערוך [סורה 5], פסוק 82, שהרי אתם מכירים אותם. ['מצוא תמצא כי היהודים והמצרפים שותפים לאל, איבתם למאמינים גדולה מכל...']. כמו כן, הקוראן מלמדנו בסורת הפרה בפסוק 120: 'לא תנוח דעתם של היהודים וגם לא של הנוצרים, עד אם תלך בדתם. אמור, רק דרך הישר הניתנת מעם האל היא דרך הישר. אם תנהה אחר נטיות ליבם לאחר שהוענקה לך הדעת, לא יקום לך מגן ומושיע מפני האל.'[31] אם כן, מדוע  לנהור לעבר קברי היהודים קורבנות הנאציזם האירופי, כדי לקיים תפילה לעילוי נשמתם ולקונן עליהם?

האמאם של ליגת העולם האסלאמי [קרי, מוחמד אל-עיסא] עמד כשמאחוריו קבוצה של מוסלמים והם התפללו לעילוי נשמות הקורבנות היהודים של הנאציזם. האם לא עדיף להתפלל לעילוי נשמות השהידים של עזה, עיראק וסוריה שנהרגו מאש האירופים והישראלים ו[לעילוי נשמות] השהידים של מצרים שנהרגו בהגנה על פלסטין[?]...

הו, מנהיגינו ברי המזל, ישראל לא תהיה מרוצה מכם, לא משנה מה תעשו, וארה"ב לא תהיה מרוצה מכם עד אשר תשתחוו לה אפיים ארצה. זהו מעגל קסמים. לכן, שובו אל עמיכם; הם הערובה שלכם, אם תשיגו עבורם צדק ושוויון."[32]

 

 

 



[1]  twitter.com/ABZayed, 25.1.2020; twitter.com/khalidalkhalifa, 25.1.2020

[2]  ראו למשל elaph.com 23.1.2020

[5]  אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 23.1.2020

[6]  themwl.org, 23.1.2020. יצויין כי הביקור באשוויץ הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין ליגת העולם האסלאמי לבין הוועד היהודי אמריקאי, ה-AJC, והיווה חלק ממזכר הבנות עליו חתמו הצדדים ב-30.4.2019, ואשר במסגרתו הוסכם על צעדים נוספים הצפויים בהמשך: ביקור משלחת של הוועד היהודי האמריקאי בסעודיה הצפוי בתחילת 2020, והשתתפות של מוחמד אל-עיסא בכנס שיקיים הוועד בברלין ביוני 2020.

[9]  twitter.com/holocaustmuseum, 2.5.2018

[10]  facebook.com/mwlorg, 21.1.2020

[11]  themwl.org, 23.1.2020

[12]  themwl.org, 24.1.2020

[13]  אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 23.1.2020

[14]  themwl.org, 23.1.2020

[15]  twitter.com/sayidelhusseini, 24.1.2020

[16]  twitter.com/sayidelhusseini, 21.1.2020

[17]  אל-יום אל-סאבע (מצרים), 26.1.2020

[18]  twitter.com/TurkiHAlhamad1, 25.1.2020

[19]  על תמיכתו של אל-חכים בישראל ראו דוח ממרי: אקדמאי סעודי שביקר בישראל: רוצים שגרירות ישראלית בריאד

[20]  twitter.com/hakeem970, 21.1.2020

[21]  twitter.com/Abdullhameeds, 22.1.2020

[22]  twitter.com/Abdullhameeds, 16.12.2019

[23] twitter.com/lalshareef, 23.1.2020

[24]  קוראן פרק 5, פסוק 8 (תרגום: א. רובין).

[25]  נראה כי אל-טאיר מתייחס לקבוצת פסיקות שנתן המופתי הסעודי לשעבר השיח' עבד אל-עזיז בן באז בנושא פיוס עם היהודים, שהתפרסם בקובץ פסיקות פרי עטו ב-21.1.1995. בפסיקות כתב אבן באז כי כל מדינה רשאית להתפייס עם היהודים ככל שהדבר משרת את האינטרסים שלה, וכי היחסים בין היהודים לאש"פ אינם מחייבים את יתר מדינות ערב.

[26]  אל-ג'זירה (סעודיה), 27.1.2020

[27]  elaph.com, 27.1.2020

[30]  twitter.com/jaberalharmi, 24.1.2020

[31]  תרגום: א. רובין

[32]  אל-שרק (קטר), 28.1.2020