המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך יומון סעודי: אין די בחיסול סולימאני; לאיראן רשתות טרור בעיראק, סוריה, לבנון ותימן
17/1/2020


עורך יומון סעודי: אין די בחיסול סולימאני; לאיראן רשתות טרור בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן

 

התגובות הרבות בעיתונות הסעודית לחיסולו של מפקד כוח קודס הגנרל קאסם סולימאני על ידי ארה"ב ב-3.1.2020, היו רוויות בביטויי שמחה על הפגיעה הקשה בהנהגה האיראנית ועל האקטיביות שגילתה ארה"ב, לאחר תקופה ארוכה בה נמנע הממשל האמריקאי מהפעלת כוח צבאי נגד איראן, גם לאחר המתקפה על מתקני הנפט של חברת אראמקו הסעודית ב-14.9.2020. מבין תגובות אלה בלט מאמרו התקיף של העורך הראשי של היומון הסעודי אל-ג'זירה, ח'אלד אל-מאלכ, שפורסם ב-10.1.2020, בו טען כי אין די בחיסולו של קאסם סולימאני כיוון  ש"רשת הטרור האיראנית רחבה ואינה מבוססת על טרוריסט אחד". אל-מאלכ הסביר כי לאיראן יש סוכנים רבים בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן, ובהיעדר פעולה נגדם היא תמשיך במדיניותה ההרסנית. אל-מאלכ תקף במאמרו גם את ארה"ב וטען כי היא משלמת כיום את מחיר על כך שמסרה את עיראק לידי איראן, התעלמה מהתבססותה של איראן שם בה ואף מהשתלטותה  על קבלת החלטות בעיראק.


ח'אלד אל-מאלכ

 

להלן תרגום קטעים ממאמרו:

 

"אם ניתן לזקוף זכויות לטובת הכוחות האמריקאים בעיראק מאז נפילת משטר סדאם חוסיין והיעלמותה של מפלגת הבעת' ועד עכשיו, הרי שאחת מהן היא חיסול ארגון הטרור דאעש. מנגד, לחובתם נזקפת בין היתר [העובדה] שהם היוו ועודם מהווים גורם המחפה על ההשפעה האיראנית, מקל על שליטתה בקבלת ההחלטות בעיראק ומעלים עין מכך שאיראן מאמצת מודלים של קבוצות טרור בעיראק, כמו החשד השעבי, [ארגון] עצאא'ב אהל אל-חק ואחרים ואף מעודדת קשר בין רוב המפלגות השיעיות בעיראק לבינה, באופן שמגשים את האינטרסים של משטר האייתוללות, ולא את האינטרסים של העם העיראקי.

 

כשם ששחרור עיראק מידי משטר סדאם חוסיין נעשה בידי הכוחות האמריקאים – והדבר עומד לזכותם – כך ארה"ב עצמה היא זו שמסרה את עיראק לידי איראן, והדבר נזקף לחובתה. שכן, [ארה"ב] ניסחה חוקה [עבור עיראק] שמעניקה בלעדיות על קבלת ההחלטות והכוונת המדיניות העיראקית, למפלגות השיעיות המזוהות בהשקפותיהן, ובדרכי הפעולה שלהן, עם התכתיבים של מקורות הסמכות באיראן ומשטר שלטון חכם ההלכה שם...

 

כעת, ארה"ב ובעלות בריתה בקרב מדינות המערב משלמות את מחיר הטעויות הפטאליות שהן ביצעו נגד עיראק והעיראקים, ואשר גרמו לעם העיראקי להספיד את מדינתו... עקב המצב שאליו הובילה ארה"ב בסופו של דבר - יחד עם סוכני איראן העיראקיים, בתיאום ובשיתוף פעולה עם איראן. [מצב זה] לא הביא לעיראק את טעם החירות, הביטחון והשלום מאז חיסול משטר סדאם חוסיין ועד היום.

 

הריגת הפושע קאסם סולימאני בידי ארה"ב היא מעשה גבורה מובהק, הנזקף [לזכותו] של הנשיא האמריקאי טראמפ. ואולם, לא די בה כדי לתקן את הטעויות שביצעה ארה"ב בעיראק. יש יותר מקאסם סולימאני [אחד] בעיראק, באיראן, בסוריה, בלבנון ובתימן וכל עוד לא יטפלו בהם באופן שישמור על ביטחונן ויציבותן של מדינות אלה, של יתר מדינות האזור ושל העולם כולו, אזי התנהגותה של איראן לא תשתנה. האיום של איראן על מדינות העולם לא ייעצר בהריגת קאסם סולימאני, שכן רשת הטרור האיראנית רחבה ואינה מבוססת על טרוריסט אחד וכלי השרת שלה לא נמצאים במדינה אחת [בלבד].

 

הריגתו של קאסם סולימאני מהווה הישג מובהק, ומעשה גבורה הנזקף [לזכותם של] הנשיא טראמפ והממשל האמריקאי, אולם לא די בה. זאת, משום שהאזור נמצא על סף סבבי טרור רבים ומגוונים יותר מצד איראן, כפי שהאיראנים [עצמם] מאיימים בפירוש ומציבים זאת באג'נדה שלהם במסגרת נקמה על הריגתו של מנהיג הרשע, הפושע קאסם סולימאני. ומה לגבי חזבאללה בלבנון, ארגון החות'ים בתימן, ויתר כלי השרת של איראן בכמה מדינות מפרציות, ערביות ואסלאמיות?..."[1]