המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
העימות האיראני אמריקאי (חלק ב'): איראן – 'נמר של נייר'
8/1/2020

 

העימות האיראני אמריקאי (חלק ב'): איראן – 'נמר של נייר'

 

מאת: א. סביון וי. כרמון

 

הקדמה

בעימות מול ארה"ב, איראן נכנעה.

היא ביצעה אור לבוקר ה-8.1.20 מתקפת דמה של ירי טילים על שני בסיסים אמריקאים בעיראק  אותה הצליחה לבצע ללא נפגעים, כדי להציל את דימוייה.

 

עתה היא מנסה להשיג בדרכים דיפלומטיות הישג מדיני, אותו לא הצליחה להשיג ע"י שימוש בסחיטה אלימה ובאיומי טרור – הסגת כוחות ארה"ב מעיראק ומהאזור.

 

התקיפה בתקשורת האיראנית

יצוין כי המשטר האיראני בראשות המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, מנהל מסע תעמולה תקשורתי לפיו היו שמונים הרוגים אמריקאים ו-200 פצועים בפעולה רחבת היקף, תוך הדגשה שארה"ב מסתירה עובדה זו.[1]

איתאללה אחמד ג'נתי, יו"ר שתי מועצות המשטר, המפקחים והמומחים, אף טען כי הבסיס האמריקאי בעין אל-אסד הושמד לחלוטין.[2]

 

התקשורת האנטי-אמריקאית של תורכיה וקטר גם היא מנפחת את ההישג כביכול של ירי הטילים על בסיסים אמריקאים בעיראק על מנת לסייע לאיראן ולהציגה כבעלת עוצמה הראויה לפיצוי מדיני.

 

שה"ח האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, מיהר להודיע לאחר המתקפה הזו איראן איננה מעוניינת במלחמה בלי להתנות זאת בנסיגה אמריקאית מעיראק.



 

המשטר האיראני של ח'אמנאי – 'נמר של נייר'

עוד בטרם ההתקפה ומתוך חשש לפגיעה בחיי אמריקאים, הודיע שר החוץ האיראני זריף כי המשטר האיראני הודיע לעיראק על כוונתו לשגר טילים לבסיסים האמריקאים, מתוך מטרה שידווחו לארה"ב זאת כדי שייערכו למניעת נפגעים בנפש.[3]

 

זאת ועוד, בדיווח בלעדי ל'איראן וויר' מה-8.1.20, חשף דיפלומט איראני בעילום שם, כי מתקפת הטילים בוצעה לאחר ימים של התייעצויות במועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן ו"נעשתה במכוון נגד בסיסים ותשתיות ולא נגד אנשי הצבא." לפי הדיפלומט, כמה מפקדי משמרות המהפכה והצבא התעקשו שיש לרסן את הנקמה האיראנית נגד ארה"ב "כי נפגעים בשורות האמריקאים יביאו למלחמה מקיפה שתגרום להרס מסיבי באיראן, ואף לנפילת המשטר."[4]

 

דוברי המשטר איימו להגיב בצורה חריפה יותר נגד ארה"ב וישראל אם ארה"ב תגיב למתקפה הצפויה שלהם.

 

ההתנהלות האיראנית הנוכחית חושפת את חולשתה והיותה 'נמר של נייר.'

להלן פירוט האיומים של בכירי המשטר האיראני אל מול היקף הפעולה ותוצאותיה:

 

רשימת עיקר האיומים האיראניים:

מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, צייץ בטוויטר ב-3.1.20 כי "נקמה קשה" מצפה לאמריקאים.

 

מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסין סלאמי, אמר בטקס קבורת סולימאני בעיר כרמאן ב-7.1.2020: "אני אומר את המשפט האחרון בראשית דברי, אנו ננקום נקמה שתגרום להם להתחרט. נקמה קשה, חזקה, נחושה וקובעת... שום מקום לא יהיה בטוח לאמריקאים... אנו אומרים לאמריקאים: העלאתם באש את כל ההשקעות שלכם עם ההתנקשות הפחדנית הזו..."[5]  ראו קליפ ממרי:


סגן מפקד משמרות המהפכה, מוחמד רזא נקדי, איים בתכנית טלוויזיה ב-3.1.20 כי "יש לנו יכולות ונשק, אנחנו יכולים לעשות להם דברים בים וביבשה... יכולים לשגר טילים ולהרוג מפקדים ... ארה"ב אינה בטוחה בשום מקום בעולם, לא רק באיראן ובעיראק, אלא בכל מדינות האסלאם. אין לאמריקה יותר ביטחון. להרבה צעירים יש עכשיו מוטיבציה לתקוף אותה... הלחץ שאמריקה מפעילה על האומה האסלאמית יוביל את העמים במדינות האסלאם למשוך אותם [את האמריקאים] מקיני הריגול שלהם [שגרירויות] ומבסיסיהם הצבאיים... הם ימשכו אותם ויתלו אותם בעיניים עצומות על גבי עצים בעריהם..." ראו קליפ ממרי:

 

נקדי גם קרא לאמריקאים למהר לצאת מעיראק או להזמין ארונות קבורה. ראו קליפ ממרי:

 


אדמירל עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון הלאומי באיראן, אמר ב-7.1.2020: "... אנו מודיעים כדי שהאמריקאים ידעו, עד כה הוצעו 13 תכניות שונות של נקמה במועצה. אם יהיה קונצנזוס, ולו רק על התכנית החלשה ביותר [בעוצמתה מתוך ה- 13], ביצועה יכול להפוך לסיוט היסטורי עבור האמריקאים...

 

האמריקאים יודעים שהם מאוד פגיעים בעימות מול איראן ...רוב כוחותיהם מרוכזים בבסיסים... הם מכירים את היכולות ארוכת הטווח של איראן ויודעים שתגובת איראן תהיה בסבירות גבוהה באמצעות טילים לטווח בינוני וארוך, שמהווים יותר מכל איום על יחידות הסיור שלהם המפוזרות בשטח...

 

העם האמריקאי ירגיש על בשרו את המחיר הכבד של פעולות הטרור של ממשלו באזורנו. לכן, תגובתנו מופנית כלפי הכוחות האמריקאים באזור ואנו מדגישים שכוחות אלו חייבים להימחק. אם הם רוצים להתמגן בבסיסים בנוסף לכוחות אנו נשמיד גם את הבסיסים.

 

רצונכם לדעת מה יהיה גורלם של האמריקאים שזחלו לתוך המרחבים המוגנים? התשובה ברורה, אלה שזחלו למרחבים המוגנים וסגרו את הדלתות בתקווה לברוח מהנקמה לא יודעים שאיראן תפתח עליהם את שערי הגיהינום... לכן, אם הכוחות האמריקאים לא יצאו מאזורנו ברגליהם ובאופן אנכי, אנו נפעל כך שפגריהם יצאו בצורה אופקית..."[6]

 

ר'ולאם עלי אבו חמזה, מפקד ת'אראללה של משמרות המהפכה בעיר כרמאן, איים ב-3.1.20 בטקס אבלות על סולימאני בן עירו, לפגוע במטרות ימיות אמריקאיות, בנושאת מטוסים באמצעות טיל יבשה-ים וציין כי איראן איתרה 35 יעדים אמריקאיים לפגיעה: "הרפובליקה האסלאמית תגמול בכל מקום בעולם על [הריגת סולימאני]. בידי הרפובליקה האסלאמית [אפשרויות] פתוחות [לתגובה] ואנו נעניש אותם בכל מקום שבו האמריקאים יהיו תחת הרדאר של הרפובליקה האסלאמית... יש 9 אלף ק"מ מ[אזור] חאף עד צ'אבהאר. כל משחתת וסיירת אמריקאיות שעוברות במיצרי הורמוז, ים עומאן והמפרץ הפרסי נמצאות תחת הרדאר שלנו.

 

הדרך הקרובה ביותר [עבורנו לפגוע בהן] היא מיצרי הורמוז כאשר אנו אומרים סיירת [הכוונה כנראה לנושאת מטוסים, היכולה להיפגע מטיל] יבשה-ים [איראני] [אזי ייפגעו] קרוב למאות מסוקים ומטוסים ואלפי חיילים [הנמצאים על נושאת המטוסים[.

מיצרי הורמוז הם הנתיב הראשי והחיוני של המערב. עוברים בו יותר מ-60 עד 70 אחוזים מהנפט של המערב. זיהינו 35 נקודות מהעמדות החיוניות של אמריקה במזה"ת והן נמצאות תחת הרדאר שלנו. חייה של אמריקה, הלב, הרוח וחיי אמריקה, ת"א וישראל נמצאים תחת הרדאר שלנו. יש לנו טילי שהאב 3 לטווח של 2000 ק"מ. אנו, בכל נקודה ונקודה במדינות המזה"ת, כל הנאמנים להתנגדות של המהפכה האסלאמית של ולאית פקיה [שלטון חכם הלכה] ולערכיו של קאסם סולימאני, אומרים שננקום בהחלט את דמו של חאג' קאסם [סולימאני] ושל יתר השהידים."[7]

 

הדיפלומט האיראני לשעבר, אמיר מוסוי, איים בריאון באל-ג'זירה ב-4.1.20 כי המועצה העליונה לביטחון לאומי שיגרה הנחיות שאושרו ע"י ח'אמנאי לכל זרועות הצבא והם מחכים כעת לשעת השין. הוא אמר כי לאיראן יש רשימה שחורה של אנשי צבא ומודיעין ופוליטיקאים וכי "היד האיראנית תשיג אותם."

ראו קליפ ממרי:



שופרו של ח'אמנאי, היומון כיהאן, כתב בדף השער ב-5.1.2020 כי "תגובתה של הרפובליקה האסלאמית לפעולה האמריקאית הנפשעת תהיה נחושה, מהירה ומצערת." מאמר המערכת של כיהאן, איים ב-5.1.2020, כי "...מהיום והלאה, גם האמריקאים וגם הציונים חייבים לחיות בפחד על התגמול [הצפוי] על הפשע הזה. עליהם להיות מוכנים בכל זמן ובכל מקום לקבל את התגובה הקשה. על הנשיא האמריקאי וראש הממשלה של המשטר הציוני לשמוע את זעקת האומה האיראנית והאומות באזור [שאומרת] "נחכה לכם בסיבוב" ועליהם לדעת שכל הבסיסים והכוחות שלהם – בסיסים וכוחות טרוריסטיים – אינם בטוחים, לא [רק] באזור אלא ברחבי העולם [כולו]. עליהם לדעת שלא ננקום את דמו של השהיד הגאה הזה בפעם אחת אלא טיפה אחר טיפה כמה פעמים והיא [אמריקה] תקבל כזו סטירה שכל העולם ישמע את קולה, סטירה שתשפיע על כל המשוואות הבינ"ל והאזוריות."

 

חוג'ת אל-אסלאם מג'תבא זולנור, יו"ר הועדה לביטחון לאומי ומדיניות החוץ של המג'לס אמר לסו"י איסנא ב-5.1.20 כי "... נכון להיום החלק העיקרי של כוחותיהם באזור נמצא בטווח האש שלנו. מתוך 36 בסיסי אמריקה באזור, החל מבחריין שם נמצא הבסיס הקרוב ביותר [לאיראן] ועד האי דייגו גרסיה באוקיאנוס ההודי הנחשב לבסיס המרוחק ביותר [מאיראן], כולם נמצאים בטווח הטילים שלנו. הם גם אינם יכולים להוציא את רוב כוחותיהם מהאזור..."

 

שר ההגנה, אמיר חאתמי, איים כי התגובה יכולה לבוא בכל מקום בעולם. ראו קליפ ממרי:


היקף המתקפה, עפ"י משרד ההגנה האמריקאי היה שיגור כ-12 טילים בליסטיים (לפי הטלוויזיה האיראנית 15)  על שני בסיסים בעין אל-אסד ובאירביל, בעיראק, ותוצאותיה היו אפס נפגעים.[8]

 



[1]  סו"י מהר, פארס,  המקורבת למשמרות המהפכה, 8.1.2020

[2]  פארס (איראן), 8.1.2020

[3]  מהר (איראן), 8.1.2020

[4]  iranwire.com, 8.1.2020

[5]  מהר (איראן), 7.1.2020

[6]  מהר (איראן), 7.1.2020

[7]  מהר (איראן), 4.1.2020