המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מזכ"ל הוועדה המלכותית הירדנית לענייני י-ם: חג החנוכה – איום ישיר על מסגד אל-אקצא
29/12/2019


מזכ"ל הוועדה המלכותית הירדנית לענייני ירושלים:

חג החנוכה – איום ישיר על מסגד אל-אקצא


ב-28.12.19 פרסם מזכ"ל הוועדה המלכותית הירדנית לענייני ירושלים[1], עבדאללה כנעאן, מאמר ביומון הירדני אל-ר'ד תחת הכותרת: "חג האורים (חנוכה) - טקס קולוניאליסטי ציוני ולא חגיגה דתית יהודית", ובו טען כי חג החנוכה  - בהיותו מבוסס על מסורות אודות "בית המקדש השקרי" - הוא המסוכן ביותר למקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים. לדבריו, ישראל וארגוני הימין שלה, מנצלים את חג החנוכה לביצוע תוכניות לייהוד ירושלים ופולשים למסגד אל-אקצא "באמתלה של עריכת טקסי פולחן על פי התלמוד."

 

יצוין, כי מאמרו של כנעאן פורסם בצל מתיחות ביחסי ירדן-ישראל ובכלל זה גם מתיחות סביב התנהלותו של הווקף הירדני במתחם הר הבית והתנגדותה של ירדן לעליית יהודים למתחם.[2] לפני כחודש אף אמר המלך עבדאללה כי יחסי המדינות "נמצאים כעת בשפל המדרגה."[3]  

 

עבדאללה כנעאן[4]


 

להלן קטעים ממאמרו של עבדאללה כנעאן:

 

"מדיניות הכיבוש הקולוניאליסטית של ישראל נשענת על יישום תוכניותיה הציוניות בפלסטין ובירושלים בעילות  וצידוקים דתיים מזויפים, שנועדו להטעות את דעת הקהל העולמית ולזכות באהדתה. הטקסים הדתיים יוצרים אווירה מתאימה עבור ממשלת ישראל וארגונים הימין התומכים בה, לביצוע תוכניות ייהוד שיטתיות בירושלים, שמכוונות נגד מסגד אל-אקצא המבורך על כל שטחו (144 דונם).

 

בימים אלו מציינים היהודים את חג האורים או 'חנוכה'... ומזכירים את חנוכת ובניית בית המקדש השני השקרי בירושלים בשנת 164 לפני הספירה. המסורת היהודית המטעה גורסת כי כמה יהודים רצו להדליק את שמן הזית במנורת שבעת הקנים, אך נותרה [בידם] כמות שמן שמספיקה ליום אחד בלבד, אולם – באורח נס, לטענתם - כמות זעומה זו הספיקה למשך שמונת הימים הנחוצים עד למועד הפקת השמן.

 

הטקס העיקרי בחג [זה] הוא הדלקת הנרות במנורת שמונת הקנים (המכונה חנוכייה) לאחר שקיעת החמה. בליל החג הראשון מודלק נר אחד לצד דקלום תפילות מסוימות. העניין חוזר על עצמו ביתר הלילות עד סוף החג, כאשר כל שמונת הנרות מודלקים. בנוסף לכך מוצבות חנוכיות חשמליות גדולות בכיכרות ובמבני ציבור

.

החג הזה נחשב לאחד החגים היהודים המסוכנים ביותר עבור המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות, משום שהוא היחיד שקשור על פי שקריהם ומסורותיהם לבית המקדש השקרי שלהם ולכן הוא מהווה איום ישיר נגד מסגד אל-אקצא. בקרב החוקרים ידוע כי חג החנוכה איננו [אחד] מהחגים היהודים המוזכרים בתורה, אך הוא מהחגים הפופולריים ביותר. בחג הזה ארגונים כדוגמת ארגון 'נשים למען המקדש', 'סטודנטים למען הר הבית', 'תוכנית הליבה התורנית'[5], ו'מטה ארגוני המקדש' קוראים למתנחלים הציונים לפרוץ בהמוניהם באופן אינטנסיבי ורצוף למסגד אל-אקצא, באמתלה של עריכת טקסי פולחן תלמודיים במסגד, כדי לחגוג את חג האורים. הם גם קוראים להכניס חנוכיה ללב המסגד בנוסף להצבת חנוכיה בכותל אל-בוראק [קרי, הכותל המערבי].

 

מבחינה פוליטית, ממשלת ישראל מנצלת את החג הזה כדי להמשיך בתוכנית הייהוד השיטתית שלה בפלסטין ובירושלים, אשר מבוססת על התקפות ופשעים יומיומיים. זאת בנוסף לשאיפתה להשיג [בעת הזו] עמדות [פרו ישראליות] מצד כמה מדינות שנוטות לטובתה. כך לרגל חגיגת החג הזה, נערכה בשנה שעברה פגישה בין שר החוץ האמריקני [מייק] פומפאו לבין [בנימין] נתניהו בבריסל, שם הדליקו השניים נר שני של חנוכה. נתניהו הודה אז לפומפאו על עמדותיו והצהרותיו הפרו ישראליות שפומפאו אף חיזקן השנה, באמירתו כי ההתנחלויות הישראליות אינן מהוות הפרה של החוק הבינלאומי. זאת בעוד ידוע כי כל ההחלטות הבינלאומיות מתנגדות לכך ובכלל זה החלטת מועצת הביטחון 2334 שהתקבלה בשנת 2016 ואשר דורשת הפסקה מיידית של [הבנייה] בהתנחלויות הישראליות. [כמו כן,] ניכר כי חגיגות היהודים בחג הזה בשטחים הערבים הכבושים מכוונות כנגד [מסגד אל-אקצא], כיוון התפילה הראשון של המוסלמים, ומתגרות ברגשות המוסלמים.

 

הוועדה המלכותית לענייני ירושלים, אשר עוקבת אחר החדשות והאירועים מירושלים, מצביעה על הסכנה ועל ההשלכות של טקסי החגים הללו, אשר מנוצלים כדי להמשיך ולתקוף את אנשינו ואת המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים. [הוועדה] רואה כי המשמעות האמיתית של החגים בספרי הקודש, היא השלום והפצת האהבה בין העמים, בניגוד להפצת השנאה והאיבה שנעשית על ידי ישראל וארגוני הימין.

 

הוועדה המלכותית לענייני ירושלים מדגישה את העמדה ההיסטורית והאיתנה של ירדן, שנובעת מהחסות ההאשמית על המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות ואשר אותה מייצג המלך עבדאללה השני בן חוסיין... עמדה זו דורשת מהליגה הערבית, מארגון שיתוף הפעולה האסלאמי ומהארגונים הבינלאומיים של האו"ם ללחוץ על ישראל לדבוק בהחלטות האו"ם, שכן הן הערובה היחידה לכך שהדורות הבאים יחיו בשלום."[6]

 



[1] הוועדה המלכותית הירדנית לענייני ירושלים הוקמה ב-1971 בצו של המלך חוסיין, כדי לשמר את זהותה הערבית והאסלאמית של העיר ולתמוך בתושביה הערביים. חברים בה פוליטיקאים ירדנים, בהם שרי החוץ וההקדשים, לצד אנשי דת מירדן ומחוצה לה. אתר הוועדה מפרסם דוחות והצהרות בנושא ירושלים. https://rcja.org.jo

[2] בנוסף, ישנה מתיחות בין המדינות על רקע קריאות חוזרות ונשנות בפרלמנט ובתקשורת הירדניים לביטול הסכם השלום וההסכם לייבוא גז מישראל, הצהרות ישראליות בנוגע לסיפוח הבקעה לישראל, התנגדות ירדן לעסקת המאה מחשש שהממלכה תהווה מולדת חלופית לעם הפלסטיני, (ראו דוח ממרי: חשש בירדן מפרסום פרטי עסקת המאה ומפגיעה במעמדה הייחודי בירושלים, 8.4.2019), סירוב ירדני להאריך את חוזה ההחכרה של נהריים וצופר מתוקף הסכם השלום בין המדינות, (ראו דוח ממרי: המשטר והעיתונות בירדן: השבת נהריים וצופר – ניצחון מדיני גדול על ישראל, 11.11.2019), ותרגיל צבאי ירדני, שדימה מערכה מול ישראל (ראו דוח ממרי: צבא ירדן קיים תמרון המדמה מערכה צבאית עם ישראל, 26.11.19).

[3]  אל-ר'ד (ירדן), 22.11.2019

[5]  ככל הנראה, כוונתו למרכז ליב"ה -ליבה יהודית בציבוריות הישראלית.

[6]  אל-ר'ד (ירדן), 28.12.2019