המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי סורי קורא לגוגל להסיר אפליקציה המשרתת את המשטר הסורי, המבצע פשעי מלחמה
3/12/2019


עיתונאי ופעיל זכויות אדם סורי קורא לגוגל להסיר אפליקציה המשרתת את המשטר הסורי המבצע פשעי מלחמה

 

העיתונאי ופעיל זכויות האדם הסורי, מנצור אל-עומָרי פרסם בשבועון האופוזיציה ענב בלדי, מאמר בו הטיל על חברת גוגל אחריות לסיוע למוסדות המשטר הסורי, המבצעים פשעי מלחמה, שבעטיים מטילה ארה"ב על סוריה סנקציות. לדבריו, גוגל מתירה לאפליקציה סורית בשם "החלון החכם", המפרסמת מודעות בשם מוסדות המשטר, ובהם מודיעין חיל האוויר הסורי, לפעול בחנות האפליקציות שלה[1], דבר הסותר את מדיניותה המוצהרת של גוגל, האוסרת על אפליקציות לתמוך באלימות, וכן את העקרונות המנחים של האו"ם בנוגע לעסקים וזכויות האדם. לפיכך, ובהנחה שגוגל לא בודקת את האפליקציות טרם העלאתן לחנות האפליקציות שלה אלא סומכת על המשתמשים הפרטיים שידווחו לה על תכנים בעייתיים, קרא אל-עומרי למשתמשים לדווח לגוגל על האפליקציה הזו ולדרוש את הפסקת פעילותה.

 

יצוין כי על מודיעין חיל האוויר הסורי מוטלות סנקציות אמריקאיות ואירופאיות מאז 2011 בשל מעורבותו בדיכוי הפגנות בנשק חם.[2]

 

מנצור אל-עומָרי[3]


 

להלן תרגום מאמרו של אל-עומרי כפי שפורסם באתר העיתון:[4]

 

"ב-Google Play יש אפליקציה [סורית] בשם 'החלון החכם' התומכת במודיעין חיל האוויר [הסורי]. האפליקציה מפרסמת הודעות מטעם מוסדות משטר אל-אסד ובכללם מודיעין חיל האוויר, ובכך נוטלת חלק בתמיכה במוסד הזה, אשר מענה והורג את [האזרחים] הסורים. 

 

אפליקציית 'החלון החכם' ב-Google Play[5]


האפליקציה פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה [למשל] את ההודעה הבאה: 'המפקדה הכללית של הצבא ושל הכוחות המזוינים [הסורים] מודיעה על קבלת מחזור חדש של צעירות הרוצות להתנדב למנהלת מודיעין חיל האוויר.' בהפצת [הודעה] זו מסייעת האפליקציה למודיעין חיל האוויר [הסורי] המבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, לרבות עינוי והריגה של עצורים והעלמת [אזרחים] באופן שיטתי.

 

חברת גוגל אינה בודקת את האפליקציות לפני שהיא מאפשרת את העלאתן ל- play store'', ולכן לא ברור עד כמה היא מוודאת שהאפליקציות פועלות בהתאם למדיניותה המוצהרת.

 

צילום ההודעה מטעם המודיעין חיל האוויר הסורי באפליקציית "החלון החכם"[6]



על פי 'העקרונות המנחים של האו"ם בנוגע לעסקים וזכויות האדם' [ UN Guiding Principles on business & human rights] - הבלתי מחייבים - החברות [העסקיות] מצוות: לדאוג לזכויות האדם, כולל הערכת ההשלכות המעשיות המזיקות שיכולות להיות לפעילותן על זכויות אלה; לפעול בהתאם למסקנות שאליהן יגיעו; לעקוב אחר נוהלי הטיפול בהשלכות הללו ולדווח על אופן הטיפול...

גוגל נושאת אפוא באחריות לסיוע למוסדות המבצעים פשעים נגד האנושות...

 

אפליקציה זו מסייעת גם לכמה מוסדות סורים המבצעים פשעים וגניבות, [בהם: מוסדות] בבעלותו של הגנב [בן דודו של בשאר אל-אסד] ראמי מח'לוף[7] ורשתות [העסקים] שלו, הכוללים את בית הספר הבינלאומי שויפאת [בדמשק]; המזכירות הסורית לפיתוח השייכת לפושעת אסמאא אל-אסד [אשת הנשיא בשאר אל-אסד]; משרד הפנים שמבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות; יריד דמשק הבינלאומי; חברת התקשורת הסורית [SyrianTelecom]; [ספקית הסלולר] סיריטל [Syriatel]; מערכת המשפט של המטכ"ל הצבאי [הסורי] וענף קצינים במחלקת משאבי אנוש.

 

כמו כן, האפליקציה משתפת פעולה באופן ישיר עם כמה מהמוסדות הממשלתיים הללו ואף פרסמה אגרת תודה לאחד מעובדי מוסד המים הממשלתי על שיתוף הפעולה הישיר שלו עם האפליקציה.

 

כרטיס התודה מאת אפלקיצית "החלון החכם" למהנדס ממשלתי סורי[8]

 

גוגל מסתמכת במידה רבה על המשתמשים הפרטיים שידווחו על כל תוכן המפר את עקרונותיה. מדיניות החברה אוסרת על אפליקציות לתמוך באלימות או בכל פעילות מסוכנת אחרת. לפיכך, יש לדווח לגוגל על האפליקציה הזו ולדרוש ממנה להפסיק את פעילותה, בשל תפקידה בעזרה למוסדות הסוריים, המבצעים פשעי מלחמה ואשר מוטלות עליהם סנקציות אמריקאיות."





[1] יצוין כי אפליקצית "החלון החכם" מפרסמת בין היתר מודעות מטעם מוסדות ממשלתיים סוריים לגבי משרות פנויות, נהלים ביורוקרטיים, מידע לגבי תנאים וטפסים הנדרשים לצורך קבלת שירותים ממשלתיים שונים, מידע על קורסי הכשרה שונים לאו דווקא ממשלתיים, מידע על מועדי גביית חשבונות, מידע על תערוכות וירידים המתקיימים בסוריה וכיוצא בזה; קישור האפליקציה: https://play.google.com/store/apps/details?id=smartwindow.alef.tech&hl=en_US

[4]    www.enabbaladi.net,  17.11.2019

[6] www.enabbaladi.net , 17.11.2019

[7] ראמי מח'לוף הוא איש עסקים סורי אמיד ובן-דודו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, הנמנה עם מעגל המקורבים לנשיא ונחשב לאחד האנשים החזקים בסוריה.

[8] www.enabbaladi.net , 17.11.2019