המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איתוללות מבכירי המשטר באיראן מטיחים זה בזה האשמות על שחיתות
25/9/2019


איתוללות מבכירי המשטר באיראן מטיחים זה בזה האשמות על שחיתות: איתאללה אמולי לאריג'אני חושף שחיתות במערכות השלטון על רקע מאבקי כוח בהנהגת המשטר

הקדמה

איתאללה מוחמד יזדי, מבכירי המשטר האסלאמי באיראן המכהן כחבר במועצת המפקחים ולשעבר יו"ר הרשות השופטת ומועצת המומחים, השתלח לאחרונה באיתאללה אמולי לאריג'אני, גם הוא בכיר בצמרת המשטר, האשימו בשחיתות כלכלית וקרא לו לממש את הבטחתו (המוכחשת) ולהגר לנג'ף שבעיראק.[1]

 

אמולי לאריג'אני מכהן כיו"ר המועצה לאבטחת האינטרס וחבר במועצת המפקחים, כיהן גם הוא עד לאחרונה כיו"ר הרשות השופטת (בין השנים 2009-2019) ושמו אף עלה בעבר כמועמד לרשת את המנהיג העליון עלי ח'אמנאי. לאריג'אני הוא אחיהם של כמה בכירים בצמרת האיראנית: עלי לאריג'אני המכהן כיו"ר המג'לס, מוחמד ג'ואד לאריג'אני המכהן כמזכיר הוועדה לזכויות האדם ברשות השופטת באיראן ויועץ למנהיג העליון ח'אמנאי, ופאזל לאריג'אני, חבר במועצה העליונה של המהפכה התרבותית.

 

האחים למשפחת לאריג'אני הואשמו בעבר בשחיתות כלכלית, למשל, ע"י הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדי-נז'אד ב-2013. בפעם הזו, עלה שמו של אמולי לאריג'אני כמעורב בשחיתות על רקע  המעצר של יד ימינו, בכיר ברשות השופטת, אכבר טברי, בעבירות אלה. אמולי לאריג'אני גם הותקף לאחרונה שלוש פעמים בשידורי הטלוויזיה הממלכתית של איראן, באופן חסר תקדים, שכן רשות השידור האיראנית מנוהלת ישירות ע"י לשכת המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, ותקיפה אישית של בכירי המשטר בשידורי הטלוויזיה אינה מקובלת.

 

בתגובה לדברי איתאללה יזדי, פרסם לאריג'אני ב-18.8.2019 מכתב פתוח בן חמישה עמודים ובו האשים אותו בניהול רצח אופי נגדו, הפצת שקרים ושחיתות מוסרית, בורות הלכתית וחוסר הבנה בתחומים עליהם הוא ממונה כחבר בכיר במועצות המשטר. הוא חשף שמות של בכירים בעבירות שחיתות כלכלית בהם גם בכירים במשמרות המהפכה (משה"מ), והודיע ששמורים עמו סודות כנגד בכירי משטר אחרים וילדיהם בגין שחיתות. הוא דרש שתופסק המערכה התקשורתית נגדו שמנוהלת, לדבריו, ע"י יד מכוונת מלמעלה. ביקורתו הקשה על בכירי המשטר – בין אם בגין אי מסוגלות שלטונית או שחיתות מוסרית וכלכלית – מהווה למעשה ביקורת על התנהלותו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, שממנה אישית את הבכירים האלה. 

 

יודגש כי באיראן אין להשמיע ביקורת על אישים וגופים הממונים ע"י המנהיג העליון, ח'אמנאי, להבדיל מביקורת מותרת על גופים נבחרים כגון הנשיא ושרי ממשלתו. חילופי ההאשמות הקשים האלה ויוצאי הדופן בין שני איתוללות, בדרג הניהול הבכיר ביותר באיראן, משקפים ככל הנראה מאבק על עתיד הנהגת המשטר האסלאמי באיראן בין תומכי יו"ר הרשות השופטת הנכנס, אבראהים ראיסי לבין איתאללה אמולי לאריג'אני שמעמדו וזוהרו הועמו.

 

יצוין כי בכירי המשטר אחרים ובראשם המנהיג העליון ח'אמנאי שמרו על שתיקה רועמת ונמנעו מלצדד באחד מן הצדדים, בכלל זה יתר אחיו של אמולי לאריג'אני. שלושה איתוללות בכירים במשטר שהתייחסו לתקרית קראו את השניים לסדר ודרשו מהם לא להתקוטט בפומבי. איתאללה אחמד ג'נתי, המשמש כיו"ר מועצת המומחים ויו"ר מועצת המפקחים, הבטיח יום לאחר פרסום מכתב לאריג'אני, ב-19.8.19, כי בקרוב נראה את האיתוללות יזדי ואמולי יחד: "שהאויבים לא יתאוו [לעוד חילוקי דעות בצמרת המשטר] ולא ישמחו [בהם] ולא יסתמכו על חילוקי דעות לכאורה. במקביל לחילוקי הדעות שלהם, בכירי [המשטר] תמימי דעים לגבי שאיפות המהפכה [האסלאמית] ולגבי שנאת האויבים."[2]

 

כשבועיים לאחר פרסום המכתב, פרסם דובר מועצת המפקחים, כדח'ודאי, צילום משותף של השניים מחויכים בישיבת מועצת המפקחים, כאילו יושבו ההדורים, וב-4.9.19 פרסם איתאללה אמולי לאריג'אני מכתב נוסף בו התנצל על פרסום המכתב הראשון והתנער מתוכנו. במכתב התנצלות הזהיר את אויבי איראן לבל יחשבו שביכולתם לעורר מחלוקות בקרב בכירי המשטר, הביע נאמנות וציות מוחלט למנהיג איראן ח'אמנאי והודיע כי לא מתח ביקורת על משה"מ, מועצת המפקחים והטלוויזיה הממלכתית כי "בלתי אפשרי להעיר על מעשי גופים אלה."[3]

 

להלן תרגום עיקרי מכתב איתאללה אמולי לאריג'אני לאיתאללה מוחמד יזדי שפורסם במלואו בסו"י תסנים, המקורבת למשה"מ ב-18.8.2019,[4] תרגום ציוץ דובר מועצת המפקחים לגבי האיתוללות הניצים ותרגום כמה ציטוטים ממכתב ההתנצלות של איתאללה אמולי לאריג'אני.


המכתב הפתוח של איתאללה אמולי לאריג'אני לאיתאללה מוחמד יזדי

"מזה ימים מתנהלת נגדי במדינה הצגה המבוססת על תסריטים מתוכננים מראש. בשל מגוון הבעיות של הציבור והמדינה לא רציתי להגיב למעשים אלה. אולם, אני חש שהמשחקים של הטלוויזיה הממלכתית ושל ארגונים אחרים הגיעו לנקודה כזו שאסור לשתוק עליהם [יותר] ואכן אני אדבר עליהם באריכות בזמן המתאים.

 

לצערי, לאחרונה דיברת על עניינים שבנוסף להיותם שקריים וחסרי שחר, שורשם הוא אותם משחקים [של הטלוויזיה]. כבר דיברת פעמים אחדות על נושאים כאלה בישיבות מועצת המפקחים ובמקומות נוספים אך אני שתקתי בשל אינטרסים מסוימים. כיום אני רואה ששתיקתי לא רק שלא גרמה לכך שתיזהר אלא אתה אף מוסיף שקרים ועלבונות על דבריך הקודמים.

 

ציטטו מפיך דברים שאמרת ביום ראשון שעבר במרכז בסיג' המרצים של הסמינר ב[עיר] קום. ברגע הראשון לא האמנתי שאתה אמרת אותם אך לאחר בדיקה... הבנתי שאתה אכן אמרת אותם... אך הדבר המוזר יותר הוא שאמרת ... עוד הרבה שטויות ש[צונזרו] לאחר שנערכו. מר יזדי, כיצד הדרדרת למצב שבפסקה אחת שצוטטה מפיך אמרת כל כך הרבה שקרים ועלבונות?!

 

איתאללה אמולי לאריג'אני[5]


 

אמרת [עלי] כך: "פלוני [לאריג'אני] אומר: 'אם לא תעשו את זה [תפסיקו לעצור את מקורביי] אהגר לנג'ף!' בסדר, לך... גם כאשר היית בקום [מרכז לימודי הדת השיעית באיראן] לא הועלת הרבה, כל שכן אם תלך לנג'ף [המרכז ההלכתי השיעי בעיראק]. יש מנהל משרד [אכבר טברי] שבמשך עשור ניהל מקום חשוב, נעצר, ואז אתה מתלונן למה עצרו אותו? אתה בנית ארמון ומכנה אותו סמינר ללימודי דת! מהיכן הבאת את הכסף עבורו? מירושת אביך?"

 

ראשית, מעולם לא אמרתי 'אם תעצרו פלוני [ממקורביי] אהגר לנג'ף'. זו שמועה שקרית שהופצה ולשכתי הכחישה אותה רשמית. מה דוחף אותך לחזור על השקר הזה? מעולם לא תמכתי באנשים מושחתים ועבריינים ולא  אעשה זאת. אם סמנכ"ל בהנהלה עבר עבירה או [מעורב] בשחיתות – טיפול בעבירה שלו הוא דבר יסודי וזה תפקיד הרשות השופטת וברור שאינני דוגל ביוצאים מהכלל.

 

שנית, אמרת באופן מעליב [עלי] 'גם כשהיית בקום לא הועלת רבות, כל שכן אם תלך לנג'ף.'  מר יזדי, אני רק תלמיד פשוט ומעולם לא טענתי שאני מועיל הרבה בקום או בכל מקום אחר. למרות ש[המנהיג העליון] ח'אמנאי ועוד פוסקי הלכה בכירים [מראג'ע] דיברו עלי [לשבח] פעמים רבות איני רואה עצמי ראוי... ההשפעה שלי היא שבמשך שנים לימדתי בסמינר הדתי [חוזה] ובאוניברסיטה וחיברתי חיבורים [הלכתיים]. היעילות של פעולות אלה קשורה למציאות ולא עולה בגלל שאני רוצה ולא יורדת בשל עלבונותיך והזלזול שלך. אך אתה, מה תרומתך לתחום המחקר המדעי [ההלכתי]?

 

האם עשית דבר זולת להעליב, להאשים ולבזות בצעקות ובקול רם בכירים וגדולים? כיצד התנהגת כלפי איתאללה שבירי זנג'אני [מפוסקי ההלכה הגדולים בקום שנפגש עם הנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי, המנודה ע"י ח'אמנאי]? פוסק ההלכה המפורסם בידע, יראת שמים, מוסר, מתינות ויושר. מדוע אתה מרשה לעצמך להעליב את כולם? האם בדקת פעם כיצד אנשי דת בולטים מתייחסים לחיבוריך ולמאמריך?! עד כמה לוקחים אותם ברצינות? די לעבור ברפרוף על פירושיך לספר המשפט [כתאב אל-קצ'אא] של המנוח סאהב ערוה כדי שתתברר מהי מידת השפעתך בסמינר, כמה למדת וכמה בכוחך להסיק מסקנות הלכתיות. לצערי, כנראה כלל לא שמת לב שהספר אותו פירשת מבוסס על סברות. עד כמה הרסת את הספר. הלוואי שהיית רק מתרגם אותו כדי שהקורא לפחות יידע את דברי מי הוא קורא.

 

מצוטט מפי אחד הנוכחים בישיבה [בה נאמרו דברים נגד לאריג'אני] שאתה גם דיברת על התנהגותך כלפיי בישיבת מועצת המפקחים, ואמרת שגם בזה צדקת והכריחו אותך להתנצל בפניי! לא התכוונתי לומר דבר בפומבי על מצבך במועצת המפקחים, אך הדיבורים שלך מאלצים אותי לדבר. מר יזדי, הנני נשבע באל שגם בסיפור זה אתה משקר. כל חברי מועצת המפקחים יודעים היטב שדבריך לא מדויקים, לא מוכחים ואף אינם קשורים [לעניין]. אם הם שותקים ולא אומרים דבר זה מפני שמכבדים אותך בשל היותך אדם זקן. באותה ישיבה מדוברת [במועצת המפקחים] התחלת כתמיד לצעוק ולהעליב מבלי שידעת על מה מדברים, כי חשבת שעדיין מתווכחים על הנושא הקודם עליו [כבר] הצבענו וחשבת שאני מתעקש על דבריי גם לאחר הצבעה חוזרת. כולם ישבו פעורי פה למשמע דבריך. איתאללה מודרסי וד"ר כדח'ודאי [דובר מועצת המפקחים] העירו לך שאותו נושא [עליו אתה צועק] כבר נגמר וכרגע הדיון הוא על נושא אחר. כנראה שגם לא הבנת את ההערה והמשכת לפגוע ולהעליב. [אפילו] פנית ל[איתאללה] ג'נתי [מזכיר מועצת המפקחים וגם יו"ר מועצת המומחים] ואמרת לו: 'היו"ר צריך לנהל את הישיבה וחייבים לשמור על נוהלי הישיבות.' מר יזדי! אני דיברתי אז לפי התור ובנושא חדש. באיזה עולמות הילכת אז?!

 

ואכן, בעיות כאלה מצדך במועצת המפקחים אינן מעטות. איננו מבקשים ממך להבין דברים עמוקים בהלכה האסלאמית כי זו ציפיית שווא. אך לדייק במילים בפרסית בהחלטות המג'לס ולדייק האם הן תואמות את השריעה היא ציפייה לגיטימית. למרבה הצער, לעתים גם ההבנה הזו נעדרת [אצלך]. [אין] מה לעשות, אני מביע את צערי ודאגתי בפני האל.

 

שלישית, אמרת: 'יש מנהל משרד שניהל במשך עשור מקום חשוב, נעצר, ואז אתה מתלונן למה עצרו אותו?' במשפט זה שיקרת פעמיים. ראשית, האדם שנעצר [טברי] לא היה מנהל לשכתי כלל... אלא סמנכ"ל המשרד ולא היה מבכירי מערכת המשפט. שנית, מעולם לא התלוננתי על מעצר [טברי]... רק דיברתי על יצירת האווירה התקשורתית [נגדי]. כל זה מראה  שיש פרויקט גדול יותר מאחורי הקלעים והוא רצח האופי שלי ואולי גם של אחרים.

 

זה העניין. ליבי הוא אוצר סודות של האשמות נגד קבוצה של סגנים, בני בכירים ושאר אישים ואני משלם היום כנראה על עיקשותי לטפל בהם [כיו"ר הרשות השופטת]. אך השאלה היא האם אותם אלה המתיימרים ללחום למען שקיפות ונגד שחיתות ויוצרים מזה חודשים אווירה [ציבורית נגדי] בשל מעצר איש אחד שלא היה מנהל לשכתי... יפעלו כך [גם] נגד שריפי, לשעבר סגן ראש עיריית טהראן [בזמן מוחמד באקר קאליבף], ונגד סיף, הסגן הכלכלי של [ארגון] המודיעין של משה"מ? והאם הם ייחסו את השחיתות שלהם ל[מנהליהם] קאליבאף ו[חוסין] טאא'ב [ראש מודיעין משה"מ] ואחרים? אבוי לאי-הצדק ולעושק הרב [נגדי].

 

כדי לבצע רצח אופי נגדי רוממו ברשת האינטרנט את אותו נאשם [טברי] לשחקים, לא בתקשורת האופוזיציה אלא בטלוויזיה הממלכתית ובסוכנויות הידיעות הרשמיות כגון מהר... כל זה היה שקר על שקר. ניהול מערכת המשפט היה ביד הבכירים רמי הדרג של מערכת המשפט. האם אין איש שישאל את סוכנויות הידיעות האלה ואת הטלוויזיה הממלכתית האם איש זה [טברי]  השפיע על החלטות של בכיר כלשהו במערכת המשפט?...

 

רביעית, אמרת: 'בנית ארמון ואתה מכנה אותו סמינר ללימודי דת! מהיכן הכסף לשם כך? מירושת אביך?'

האמנם יש לסגנון דיבור כזה תקדים בסמינרים הדתיים? כבר דיברתי באריכות בנושא זה... וגם אתה לבטח שמעת דבר מדבריי. אף הסברתי לך פעם בביתך באופן אישי [את העניין]. אך כנראה זו דרכך להתעקש על שקריך... אחזור בקצרה על מה שאמרתי כדי להבהיר את העניין לציבור:

 

הסמינר הזה הוא ווקף [הקדש דתי למטרות חברתיות או דתיות]. אבי מסר את הבניין לווקף... ואני רק נציג האחראי על הווקף כדי לסדר את העניינים הקשורים לסמינר... אשר לבעיות שהיו בבניין הישן, קבלן אחד הציע לשפצו ולמצוא תורמים שיקבלו על עצמם את עלויות השיפוץ. אני הסכמתי בתנאי שלא אהיה קשור לכל מהלך השיפוץ והכספים כלל. לכן מר יזדי, מהן ההוכחות שלך לפיהן אני בניתי את הסמינר הזה?...

 

אמרת גם שבניתי ארמון אך למה אתה משקר? לא ראית ולו פעם אחת את פנים הבניין. מדוע אתה מפיץ שקרים? אם כוונתך היא לחיצוניות הבניין, גם לבניינים שאתה משתמש בהם יש אותה צורה חיצונית. בניין מרכז המחקרים של מזכירות מועצת המומחים שבזמנו הוצאת מידי האחראים בתחבולות והפכת אותו למשרדך מתוקף היותך סגן היו"ר הוא באותו סגנון של סמינר 'ולי עצר'. אך אתה לא התלוננת מדוע בנו ארמון אלא עברת לשם בכל המרץ...

 

הנקודה האחרונה שאדבר עליה היא העובדה שגם לפני שבוע בהרצאתך דיברת עלי ועל איכות פעולותיי, כאילו אינך יכול לסיים את יומך מבלי להעליב ולהאשים ולהעיר. אמרת: 'תודה לאל כאשר הגיע מר ראיסי [מונה ליו"ר הרשות השופטת ע"י ח'אמנאי במרץ 2019]. הרשות השופטת יצאה מקיפאון והציבור שוב מקווה שזמן הטיפול בתיקים לא יארך 5 שנים.'

 

כולנו רוצים שיו"ר הרשות השופטת יוכל לפעול להעלאת [קרנה של] מערכת המשפט. הרשות השופטת אינה אחוזה פרטית. היא יסוד המשטר ועל כולם לעזור לו [לראיסי] כדי שיוכל לבשר על התקדמות עבור מערכת המשפט. זה דבר ברור. אך ההערה שלך לפיה הרשות השופטת היתה בקיפאון היא שקר. האם מנגנון שב-2018 טיפל בכ-17 מיליון תיקים היה בקיפאון? לפי נתוני המרכז לסטטיסטיקה ולטכנולוגיית מידע, במהלך השנים בהם נכחתי במערכת המשפט מספר התיקים שהטיפול בהם הסתיים היה יותר [מספר] התיקים שנכנסו לטיפול או כמעט שווה להם. לפי חשבון זה האם מערכת המשפט היתה בקיפאון? מר יזדי, אני משאיר אותך עם המצפון שלך – חזור בך משקריך...

 

במהלך עשור זה [בו אמולי לאריג'אני היה יו"ר רשות השופטת] נקלטו במערכת המשפט קרוב לששת אלפים שופטים וכתוצאה מכך הגיע מספר השופטים ליותר מאחד עשר אלף כאשר לפני כן מספרם הכללי עמד קרוב לשבעת אלפים [במקור]. האם זהו קיפאון!?

 

במהלך עשור זה היו הרבה התפתחויות במנגנוני המשפט. בהן הקמת המרכז לסטטיסטיקה ולטכנולוגיית מידע דבר שהוביל להתפתחויות ראויות לציון, התפתחויות יסודיות בארגון לרישום מקרקעין שהוביל אותן באומץ היו"ר לשעבר של הארגון, מר טויסרקאני. כמו כן [היו התפתחויות במשרדי] סגנות משאבי אנוש, סגנות אסטרטגיה ובבית המשפט העליון. התפתחויות יסודיות במערכת הפיקוח של הרשות השופטת ועוד הרבה התפתחויות שאין זה המקום להאריך בהן.

 

לפי הודאת מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר והדובר הנוכחי של הרשות השופטת [ר'ולאם חוסין אסמאעילי] הוכן במהלך עשור זה ציוד עבור בתי המשפט כמו במאה השנה שלפניו. האם גם זה קיפאון?

 

מר יזדי, מערכת המשפט לא תצא מהקיפאון בסיסמאות וגם לא באמצעות תעמולה שלילית... כבודו, איזה מחקר עצמאי נעשה שמוכיח שבתוך ארבעה-חמישה חודשים [ממינוי אבראהים ראיסי ליו"ר הרשות השופטת] גדל שיעור התיקים שטופלו ... אף הפעולות היסודיות [לקראת] החקירות וההתנהלות המשפטית הנערכת כעת [במשפטי] המושחתים כלכלית, דבר ששימח את הציבור וגרם לו להוקיר את מערכת המשפט, נעשו רובם בתקופתי.

 

לכן, חזור בך מהקביעה הפתלתלה והלא צודקת שלך [לגביי]. מר יזדי, הבעיה העיקרית שלך היא שאתה חושב שאתה אפוטרופוס של כל הסמינרים [הדתיים] וברצונך לקבוע מה ייעשה.

 

למרבה צער, אתה רואה עצמך במעמד בו אינך קובע רק [מיהו] פוסק הלכה [מרג'ע] אלא גם קובע עבור פוסקי הלכה גדולים – שייתכן שאף לא תחשב כתלמידם – מה הם צריכים לעשות. מעשים אלה מנוגדים לרוח הטובה ששררה בסמינרים. ודי לחכימא ברמיזה."


ציוץ דובר מועצת המפקחים: מהם חילוקי דעות כאשר מתווה הדרך הוא אחד [ח'אמנאי]

בניסיון להציג אחדות בשורות צמרת המשטר פרסם עבאס כדח'ודאי, דובר מועצת המפקחים, ציוץ ב-28.8.19 ובו תמונת האיתוללות יזדי ולאריג'אני מחויכים זה לצד זה, בבחינת יושרו ההדורים.

 

איתאללה אמולי לאריג'אני (מימין) לצד איתאללה יזדי[6]


 

להלן תרגום הציוץ:

"היום היה יום טוב לכולם במועצת המפקחים. 'כולם מתאחדים כדי שלא תהיה מחלוקת', כמו שאמר אותו ישיש שמת [איתאללה ח'ומיני מייסד המשטר] את כל הצעקות שלנו עלינו לצעוק על אמריקה. אכן, טבעי שיהיו חילוקי דעות בכל חברה בוגרת, [אך] לשם מה לדאוג בשל חילוקי דעות כאשר יש מתווה דרך אחד [המנהיג העליון ח'אמנאי]."[7]

 



התנצלות איתאללה אמולי לאריג'אני על פרסום המכתב

ב-4.9.19 פרסם איתאללה אמולי לאריג'אני מכתב התנצלות והתנערות מתוכן מכתבו לאיתאללה יזדי. בין היתר הבהיר כי מכתבו היה "מנוגד לאינטרסים" והזהיר את האויב שלא ידמיין שביכולתו לעורר מחלוקת בקרב ראשי המשטר. הוא החניף למנהיג איראן ח'אמנאי וכתב כי "כולנו בשירות ח'אמנאי. אני מאמין בח'אמנאי מעומק הלב ורואה עצמי מחויב לציית לפקודותיו." הוא הדגיש שמכתבו לא הכיל שום הערה נגד משה"מ, מועצת המפקחים והטלוויזיה הממלכתית כי "בלתי אפשרי להעיר על מעשי גופים אלה."[8] 



[1] יזדי הגיב לאיום ששלח לאריג'אני במכתב לח'אמנאי (לאריג'אני הכחיש מאוחר יותר את דבר המכתב) בו אמר כביכול לאריג'אני שאם לא ישחררו את מקורבו, אכבר טברי, שנעצר באשמת שחיתות, הוא יהגר לנג'ף בעיראק. יזדי גם עקץ את לאריג'אני מהיכן הכסף לבניית "ארמון" לצורך לימוד דתי.

[2]  פארס (איראן), 19.8.2019

[3]  פארס (איראן), 4.9.2019

[4]  תסנים (איראן), 18.8.2019

[5]  תסנים (איראן), 18.8.2019

[6] טוויטר, עבאס כדח'ודאי, 28.8.2019

[8]  פארס (איראן), 4.9.2019

תגיות