המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכירים איראנים: נגיב במכה צבאית קשה אם איראן תותקף בשל הפגיעה במתקני אראמקו
24/9/2019


התקפת איראן על מתקני הנפט בסעודיה (2) – חבר ועדת חו"ב פלאחת-פישה: האשמת איראן פירושה משבר, לכן מדינות רבות שתקו; איתאללה עלם אל-הודא: "היום אל-חשד אל-שעבי [המיליציה השיעית] של עיראק, חיזבאללה של לבנון, אנצאראללה [המיליציה החות'ית] של תימן, החזית הלאומית של סוריה, הג'יהאד האסלאמי של פלסטין וחמאס של פלסטין הם [כולם] איראן"

 

הקדמה

בכירים איראנים דחו את טענות הבכירים האמריקאים כי איראן עומדת מאחורי התקיפה המסיבית על תשתית הנפט של חברת אראמקו הסעודית בסעודיה ב-14.9.19. לפי מקורות אמריקאים, טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) מתאבדים ששוגרו משטח איראן הם שביצעו את המתקפה בסעודיה ולא המיליציה החות'ית הפועלת בהנחית איראן, שבכיריה לקחו אחריות על הפעולה.

 

המסר העיקרי של תקיפת תשתית זיקוק הנפט של אראמקו – הגם שבוצעה נגד סעודיה –  כוון לעבר ארה"ב. זהו מסר נוסף בתקשורת הישירה והעקיפה שמנהלות איראן וארה"ב מזה שנים ובמיוחד מאז הסכם הגרעין ב-2015.  ככל שמדיניות הסנקציות האמריקאית על איראן מתקשחת ומתהדקת תגובת איראן מסלימה מבחינה צבאית. ראו דוח ממרי התקפת איראן על מתקני הנפט בסעודיה היא יישום איומיה המפורשים מן החודשים האחרונים לפגוע בסעודיה, בארה"ב ובכלכלה העולמית

למרות שבכירי המשטר האיראני מקפידים להכחיש רשמית את אחריותם למתקפות שהם מבצעים באזור – הן ישירות והן באמצעות ציר ההתנגדות (המיליציה החות'ית בתימן, מיליציות החשד אל-שעבי בעיראק, ארגון חזבאללה בלבנון, ארגוני ההתנגדות הפלסטיניים בעזה) – התבטאויותיהם מעידות על מעורבותו המוחלטת של המשטר האיראני בצעדי התקיפה המכוונים נגד ארה"ב והאינטרסים שלה באזור. כך לדוגמא התבטא מקורבו של מנהיג איראן ונציגו, דרשן תפילת יום השישי בעיר משהד, איתאללה עלם אל-הודא, שהסביר כי איראן אינה מוגבלת כיום לגבולותיה הטריטוריאליים. לדבריו, זרועות ההתנגדות של איראן בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ופלסטין כולם נחשבים כיום לאיראן, והם ימשיכו להגיב בשם איראן על כל מתקפה עליה. חבר הוועדה לביטחון לאומי של המג'לס, חשמתאללה פלאחת-פישה, לגלג על חוסר יכולתה של ארה"ב להתמודד, דיפלומטית וצבאית, מול פעולות איראן באזור.

 

מסמך זה יציג את עיקרי התבטאויותיהם של עלם אל-הודא ופלאחת פישה וכן את איומיהם של בכירי הכוחות המזויינים של המשטר האיראני, מפקד משמרות המהפכה (משה"מ), חוסין סלאמי ויועץ ח'אמנאי, יחיא רחים צפוי, שאיימו בתגובה צבאית קשה על ארה"ב ובעלות בריתה אם אלה יתקפו את איראן בתגובה לפיגועים על תשתית הנפט של חברת אראמקו הסעודית:


מקורבו של ח'אמנאי, איתאללה עלם אל-הודא: "היום איראן היא ההתנגדות באזור, כלומר [אם] אתם רוצים לפלוש לכאן [לאיראן], ישראל תהפוך לאבק [בתוך] חצי יום"

דרשן תפילות יום השישי במשהד, נציג ח'אמנאי במחוז ח'ראסאן רזוי, איתאללה אחמד עלם אל-הודא, הבהיר בדרשתו ב-20.9.2019 בהתייחסו לתקיפת מתקני אראמקו בסעודיה כי איראן היום אינה מוגבלת לשטחה הטריטוריאלי וזרועותיה באזור: החשד השעבי בעיראק, החות'ים (אנצאראללה) בתימן, חזבאללה בלבנון, החזית הלאומית בסוריה, ארגוני ההתנגדות בפלסטין, הג'האד האסלאמי הפלסטיני והחמאס – הם כולם איראן: 

 

"נדיר בעולם ובהיסטוריה שאנשים רגילים יעמדו ויתנגדו כך [נגד ארה"ב ובעלות בריתה] במשך 40-39 שנה. מדוע התמדנו בהתנגדות הזו? ערב פעילות [מלחמת איראן-עיראק 1980-1988], האויב היה מצויד במגוון כלים, ... מטר אש יורד על רגלי [הלוחמים האיראנים] הצועדים על  שדות מוקשים. הילדים [הכוונה לצעירים המהפכנים] מתקדמים, הם אינם פוחדים, לא מן המוקשים מתחת רגליהם ולא ממטר האש מעל ראשם.

 

מאין הגיעה המהות הזו של ההתנגדות, ההקרבה וההגנה [על איראן]? האם נמצא בן אנוש כזה במדינה כלשהי או בחברה כלשהי [מלבד איראן]? המקור שלהם היה אמאם חוסין[1] וילדיו [יתר האמאמים בשיעה]. הם היו מורי ההתנגדות ולימדו אותנו. לולא היו לנו מורים כאלו, אם חוסין, העאשורא וילדיו של חוסין לא היו, התנגדות כזו במשך 39 שנים לא הייתה מצליחה להביא אותנו עד הלום...

 

סוגיית איראן כיום איננה עוד [איראן כ]מדינה המוגבלת לגבולות גאוגרפיים [ידועים]. לפני 39 שנים [העיראקים] הפציצו את שדה התעופה [האיראני] "מהראבאד" [בטהראן] ב-22.9.1980. הם [העיראקים] תקפו אותנו מהגבול הדרומי ומדרום-מערב, ותוך ימים ספורים 1500 קמ"ר משטחנו היו תחת מתקפת כלי האויב ... לא היה לנו קנה תותח ולא נתנו לנו [שום ציוד צבאי], כל העולם שילב ידיים על מנת לסייע לסדאם [חוסין העיראקי] הכופר על מנת שישלוט עלינו.

 

זה היה מצבנו אז, אך היום איראן אינה [רק ] איראן ואינה מוגבלת [לשטח] הגיאוגרפי הזה. היום אל-חשד אל-שעבי [המיליציה השיעית] של עיראק, חיזבאללה של לבנון, אנצאראללה [המיליציה החות'ית] של תימן, החזית הלאומית של סוריה, הג'יהאד האסלאמי של פלסטין וחמאס של פלסטין הם [כולם] איראן. כל אלה הפכו לאיראן ואנו לא לבד עוד. סיד [חסן נאסרללה, מזכ"ל חזבאללה] של ההתנגדות הודיע שלהתנגדות באזור יש אמאם אחד והוא המנהיג העליון של איראן [ח'אמנאי].     

 

בשבת שעברה, אנצאראללה [המיליציה החות'ית] של תימן שיגרו עשרה כטב"מים לאזור בקיק וח'וריס. באזור בקיק היה בית זיקוק לנפט  של אראמקו שהוא בית זיקוק הנפט החשוב ביותר בעולם. נפט זה היה מיוצא בעבר. בית הזיקוק זיקק שבעה מיליון חביות [נפט] ביום. הכטב"מים של אנצאראללה תימן הרסו עד היסוד את בית זיקוק הנפט באזור זה. חמישה מיליון חביות נפט סעודי ביום ירדו [לטמיון] ולא ניתן לייצא אותם. 

 

זה הגיע למצב כזה שסעודיה רוכשת נפט מעיראק כדי לתת מענה לנושיה. האמריקאים לא היו מוכנים בשום תנאי לפתוח בפני העולם את מאגרי [הנפט] האסטרטגים שלהם, מאגרי נפט שמהווים אמצעי לכך שאמריקה תישאר אדון העולם כשיגיע אותו יום שלעולם לא יהיה יותר נפט... [אך אמריקה] נאלצה לפתוח את המאגרים הללו על מנת לאזן את מחירי הנפט, שבמקביל עלו בעשרים אחוזים.

 

איתאללה אחמד עלם אל-הודא[2]


 

בית הזיקוק של אראמקו שמספק חמישה אחוזים מהנפט בעולם, נהרס והושמד, כמו גם בארות [שדות הנפט] "ח'וריס" הושמדו במכת [תקיפה] של אנצאראללה של תימן. האמריקאים הטיפשים ושכירי החרב שלהם – סעודיה – טוענים שזו הייתה פעולתה של איראן. [הם אומרים] 'אנו שומרים על שמי תימן'. [הם אומרים] 'הם [החו'תים התימנים] הביאו כטב"מ מצפון והשמידו [את בתי הזיקוק בח'וריס ובקיק].' כאשר הם [האמריקאים והסעודים] אומרים את הדברים הללו כולם מבינים שהם [האמריקאים והסעודים] רוצים לרמות את העולם...

[אין דבר] תאשימו את איראן ... איראן היא ההתנגדות באזור, כלומר [אם] אתם רוצים לפלוש לכאן [לאיראן], ישראל תהפוך לאבק [בתוך] חצי יום.

 

האם אתם מבינים בכלל היכן נמצאת איראן? האם דרום לבנון אינה איראן? האם חזבאללה אינו איראן? האם הכטב"מים שהתימנים שיגרו והשחירו את סעודיה, האין זאת איראן? אתם [סעודיה ואמריקה] טוענים ש[הכטב"מ] הגיע מצפון ולא הגיע מדרום; מה ההבדל בין צפון ודרום? גם הדרום וגם הצפון שלכם הם איראן. כיום ניצב מוסלמי ער בכל נקודה באזור הזה [ובכל מקום] בו קיימת תנועה לוחמת זו איראן והאמאם שלה הוא איראן והמנהיג שלה הוא איראן."[3]             

ראו גם דברי איתאללה עלם אל-הודא בקליפ ממרי:


חבר ועדת חו"ב של המג'לס, פלאחת פישה: "בנושא אראמקו האמריקאים גילו עמדות רפות כלפי איראן ... משום שהם רואים שהטחת האשמות כאלה באיראן משמעותה יצירת משבר [עכשיו] או בעתיד. לכן הרבה מדינות שתקו"

חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, חשמתאללה פלאחת-פישה, קבע ב-20.9.2019, כי ארה"ב חלשה מול איראן. הוא העריך כי ידי ממשל טראמפ כבולות ואין לו יכולת לפעול בדרך צבאית נגד איראן או דיפלומטית בחזית מועצת הביטחון של האו"ם. פלאחת-פישה הדגיש כי ברור לארה"ב, למדינות אירופה ולמדינות אחרות כי עצם העלאת הטענה למעורבות איראן במתקפה על אראמקו לדיון במועבי"ט תגרום למשבר שהן לא מעוניינות בו ולכן כולן מחרישות. ארה"ב, העריך, גם לא תפתח במתקפה צבאית שאת תוצאותיה היא לא יכולה לצפות:

 

"האמת היא שניתן להסביר את כל העניינים במסגרת הבלבול שיש במדיניות החוץ של אמריקה. [כך ניתן להסביר את] העובדה שאנו עדים לכישלון מדיניות סעודיה כבעלת הברית של אמריקה באזור. בנסיבות האלה אנו מדגישים שלא ניתן להאמין למסרי טראמפ בנושא המו"מ [שהוא מבקש לנהל מול איראן]. האסטרטגיה של אמריקה היא הפעלת לחץ מקסימאלי על איראן והיא מתנהלת בהתאם לאסטרטגיה זו.

 

אם האמריקאים לא היו עדים להפלת המל"ט שלהם ע"י איראן הם היו עלולים לבצע טעויות [קרי מתקפה] כלפי איראן. הדבר שגורם לאמריקה לחשוש מלבצע פעולה צבאית נגד איראן נעוץ במאזן [הכוחות] שייווצר במלחמה אפשרית. לא שאין ברצונם לעשות דבר, שכן לפני הפלת המל"ט הם אחזו במדיניות של פעולה נגד כמה מטרות באיראן ואפילו היו כמה הצעות [לתקוף את איראן], אלא שלאחר הפלת המל"ט המדיניות הזו נגנזה וירדה מסדר היום. לכן אנו עדים לבלבול אצל אמריקה ובעלות בריתה.

 

בנסיבות אלה איראן העבירה מכתב מחאה לשגרירות שוויץ מייצגת האינטרסים של אמריקה [באיראן] כדי שתישמר מהשלכותיה של כל פעולה [אמריקאית] אלימה בעתיד.

 

חרף כל מאמצי אמריקה, תיק איראן בעניין [המתקפה על] אראמקו לא יגיע למועצת הביטחון של האו"ם. בנושא אראמקו האמריקאים גילו עמדות רפות כלפי איראן, ושאר המדינות השתדלו לא להיכנס לעניין הזה, משום שהן רואות שהטחת האשמות כאלה באיראן משמעותה יצירת משבר [עכשיו] או בעתיד. לכן הרבה מדינות שתקו [בעניין זה].

 

חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, חשמתאללה פלאחת-פישה[4]


 

הסתבכות סעודיה בבוץ של תימן היא גיליון הציונים, הניסיון ואמת המידה לפעולות ממשל טראמפ בשת"פ עם בעלות בריתו באזור. מבחינה זאת לטראמפ אין ציונים טובים ואף היו לו עמדות סותרות [בתקרית] ארמקו ובשיחה האחרונה הוא ביקש יותר כסף מסעודיה.

 

לסיכום, אחרי כל מה שהתרחש בעקבות התקפת החות'ים על תשתיות הנפט של אראמקו יש לומר שאסטרטגיית הביטחון הלאומי של אמריקה במאה ה-21 לא מאפשרת להם להיכנס למלחמה שלא ניתן לצפות את תוצאותיה. עובדה זו גורמת לאמריקה להתנהג בזהירות מול איראן."[5]


איומי בכירי המערכת הצבאית של איראן על ארה"ב ובעלות בריתה אם יגיבו צבאית למתקפה בסעודיה

יחיא רחים צפוי יועצו של מנהיג איראן ח'אמנאי איים ב-20.9.19 כי אם נותקף "נגיב מן הים התיכון ועד לאוקיינוס ההודי."  ראו קליפ ממרי:



גם מפקד משה"מ, חוסין סלאמי, שיגר ב-21.9.19 איומים בתקיפה צבאית קשה שלא תוגבל לגבולות איראן אם תותקף איראן בתגובה לתקרית בסעודיה. ראו קליפ ממרי:




[1]  חוסין בן עלי, נכדו של הנביא מוחמד והאמאם השלישי בשיעה, נהרג בקרב כרבלא בשנת 680 מול צבא יזיד בן מעאויה, השליט הסוני. דמות האמאם חוסין ונפילתו בקרב כרבלא הפכה לסמל התקומה השיעית במהפכה האסלאמית שהנהיג המשטר האסלאמי באיראן.

[2] איסנא, איראן

[3]  איסנא (איראן), 20.9.2019

[4] איסנא, איראן

[5]  איסנא (איראן), 20.9.2019