המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב סעודי: ארה"ב מפגינה חולשה מול איראן, עלינו לסמוך רק על עצמנו
22/9/2019


כותב סעודי: ארה"ב מפגינה חולשה מול איראן וסוחטת אותנו;

 עלינו לסמוך רק על עצמנו

 

בעקבות ההתקפה האיראנית על מתקני אראמקו בסעודיה ב-14.9.19, בכירים וגורמים רשמיים רבים במשטר הסעודי קראו לקהילה הבינלאומית להגיב באופן אקטיבי נגד מדיניותה של איראן באזור, ולמלא תפקיד בהגנה על אספקת האנרגיה לעולם.[1]

 

גם במאמרים בעיתונות הסעודית בלטו הקריאות לקהילה הבינלאומית למלא תפקיד פעיל בהתמודדות עם התוקפנות האיראנית במזה"ת. אלו כללו גם ביטויי כעס על ההססנות והרפיון במדיניות האמריקאית והבינלאומית כלפי איראן. בין מאמרים אלה בלט מאמרו של חמוד אבו טאלב, בעל טוב ביומון הסעודי עוכאט', שהתפרסם ב-18.9.19 תחת הכותרת "אין לנו בעל ברית זולת עצמנו". במאמרו, טען אבו טאלב כי המעצמות בעולם אינן מעוניינות לנקוט שום צעד מעשי רציני נגד איראן, וכי למעשה הכאוס שהיא מקדמת במזה"ת משרת אינטרסים ארוכי טווח של מעצמות אלו. אבו טאלב קרא לסעודיה לכלכל את צעדיה, מתוך הנחה שהיא לבדה במערכה מול איראן, והזהיר כי הממלכה ניצבת בפני סכנה קיומית חסרת תקדים.


חמוד אבו טאלב

 

להלן תרגום קטעים ממאמרו:

 

"כמעט ודאי שלא יינקט שום צעד מעשי רציני מצד הקהילה הבינלאומית, המעצמות, האו"ם ומועצת הביטחון שלו, בעקבות ההתקפה המשמעותית, המסוכנת וחסרת התקדים על מתקני הנפט הסעודים ביום שבת שעבר. בחינת העמדות [של הגופים הללו] עד כה מצביעה על כך. ההצהרות האמריקאיות הסותרות של הנשיא טראמפ וראשי ממשלו, והסתירות הפנימיות בהצהרותיו של טראמפ עצמו, מלמדות אותנו כי העמדה האמריקאית כלפי איראן, שמלכתחילה איננה ברורה, היא רכרוכית. עמדתה של אירופה נוטה תמיד לטובת איראן, כמו [במקרה של] צרפת וגרמניה. בריטניה, אשר הולכת בעקבות ארה"ב, טרודה במשבריה הפנימיים ולבסוף מאמצת את [עמדת] ארה"ב. [כמו כן], למרות דברי הנימוס הדיפלומטיים של פוטין על תמיכה בסעודיה, ידוע שרוסיה מתואמת מאוד עם איראן לגבי סוגיות האזור, ובפרט בסוריה. סין [מצידה] מתעלמת כמעט לחלוטין מהמתרחש, למרות שהיא אחת [המדינות] המסתמכות על הנפט הסעודי במידה הרבה ביותר. אם כן, מי נשאר? התשובה האמיתית שניתן להגיע אליה היא שאף אחד לא יתערב באופן נחרץ כדי לעצור את ההקצנה של איראן ואת האיום שהיא מהווה לביטחון האזור ולמקורות האנרגיה החשובים ביותר לעולם.

 

הולכת שולל באמצעות סתירות פנימיות, משברים וחוסר יציבות היא חלק מהמדיניות של המעצמות, שנועדה לנהל את האינטרסים שלהן. [המעצמות הללו] חלוקות ביניהן על דברים שוליים, אולם הן מסכימות על האסטרטגיה הכללית. יהיה זה שטחי ותמים לחשוב שביטחון האזור מענין את המדינות הללו. הן החליטו בבירור ובגלוי לחולל בו כאוס באמצעות האביב הערבי, כדי להפכו לדבר שברירי וכדי לסדר בו מחדש את מאזני הכוח. זה מועיל להם שאיראן תמשיך בהסלמה שלה ותגרור את האזור אל סף תהום. אם לאיראן יש את הסוכנים שלה במדינות ערב, הרי שהיא [בעצמה] אחד ההסוכנים החשובים ביותר של המעצמות, אשר מתכננות מה שהן רוצות עבור האזור.

 

אם ברצוננו להתמודד עם המצב באופן אובייקטיבי וברור, עלינו לדעת שאנו ניצבים כעת לבדנו ועלינו לנהל את עניינו על בסיס עובדה זו. בעלי הברית [שהיו לנו] אתמול אינם עוד כפי שהיו. הסחטנות שלהם אותנו... בטענה שהם עומדים לצדנו במשברים, כבר נחשפה. אינני מתכוון רק ל[יחסם כלפי] הממלכה [הסעודית] בלבד, אלא לגוש המפרצי שמייצג את [המדינות] שניצלו מהתוכנית [להפצת] הכאוס [קרי, האביב הערבי], שהן עדיין יציבות מבחינה ביטחונית וכלכלית. [הם] מתגרים [בגוש המפרצי] ומאיימים עליו באמצעות האיום על המדינה הגדולה והחשובה שבו [קרי, סעודיה].

הו ברי הדעת, חשבו היטב, שכן אנו ניצבים בפני סכנה קיומית חסרת תקדים."[2]



[1]  הדברים בלטו בהצהרתו של שר האנרגיה הסעודי, עבד אל-עזיז בן סלמאן, סמוך לאחר המתקפה, עוכאט' (סעודיה), 14.9.19; בהצהרות  דובר משרד ההגנה הסעודי, תורכי אל-מאלכי, במסיבת עיתונאים שקיים בעקבות המתקפה, ב-18.9, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.9.19; ובציוץ מאת שר המדינה לענייני חוץ, עאדל אל-ג'ובייר, ב-19.9, AdelAljubeir, 19.9.19.

[2]  עוכאט' (סעודיה), 18.9.19