המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראי אל-יום: ארה"ב מכירה בתבוסתה באפגניסטן; אמירות הטליבאן צפויה לקום בה מחדש
11/9/2019


היומון ראי אל-יום: ארה"ב מכירה בתבוסתה באפגניסטן; האמירות האסלאמית של טליבאן צפויה לקום בה מחדש


ב-8 בספטמבר 2019, השעה נשיא ארה"ב את השיחות בין ארה"ב לבין תנועת הטליבאן באפגניסטן. זאת בעקבות פיגוע התאבדות בהתקפת טרור של הטליבאן (5.9.2019) בה נהרגו חייל אמריקאי, חייל רומני ולפחות 10 אזרחים אפגנים. בהודעתו חשף הנשיא טראמפ כי משלחת טליבאן היתה בדרכה לארה"ב לפגישה עמו בקמפ דיויד לצורך השלמת ההסכם.[1] לפי שעה לא ברור אם ארה"ב תחדש את השיחות. שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו, אמר כי ארה"ב עדיין מעוניינת בשיחות השלום עם הטליבאן, אולם תחילה צריכה התנועה להוכיח כי היא יכולה לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת הסכם פוטנציאלי.[2]

 

היומון המקוון ראי אל-יום הפועל מלונדון הקדיש את מאמר המערכת מיום 1.9.19 לנושא השיחות בין ארה"ב והטליבאן. המאמר הציג את ארה"ב כצד החלש בשיחות המכיר בתבוסתו ורוצה בנסיגה בכל מחיר, בעוד תנועת הטאליבאן התגלתה כיריב נוקשה הדוחה את הדרישות האמריקאיות ממנו. לפיכך, העריך היומון, כי באפגניסטן צפויה לקום מחדש הנסיכות האסלאמית של טליבאן.


נציגי טליבאן במו"מ בדוחה[3]


 

להלן תרגום המאמר.

 

"סבב המו"מ ה-18 בין תנועת טליבאן וארה"ב שנערך בדוחה [בירת קטר] הסתיים ללא פרסום הודעת סיום משותפת שמאשרת הגעה להסכם. השליח האמריקאי לאפגניסטן, זלמאי ח'ליל זאד, הסתפק באמירות על הגעה לטיוטת הסכם ועל השגת התקדמות מעודדת.

 

ההדלפות סביב 'ההתקדמות המעודדת' הזו וסעיפיה עדיין מצומצמות והנקודה הבולטת ביותר, היא זו העוסקת

בנסיגה אמריקאית הדרגתית לאורך 18 חודשים אשר תוביל לחזרתם של 14 אלף חיילים אל ארה"ב כיישום של מדיניות הנשיא דונלד טראמפ. תנועת טליבאן לא הציגה עד כה את הוויתורים שארה"ב דורשת, שמסתכמים בהפסקת אש מלאה, כניסה למו"מ עם ממשלת אשרף ר'ני בכאבול ומתן ערבויות מחייבות שלא לאפשר את הפיכת את אפגניסטן לפלטפורמה של ארגונים קיצוניים כמו אל-קאעדה ודאעש שתוקפים בארה"ב. 

 

משמעות היעדר טקסט מפורש בעניין קיום מו"מ בין תנועת טליבאן לבין ממשלת אשרף ר'ני בכאבול, היא שארה"ב נטשה את האחרונה ואולי אף הסכימה לתנאי החשוב ביותר של טליבאן, על חזרת האמירות האסלאמית של אפגניסטן שהקימה התנועה והופלה במהלך הפלישה האמריקאית באוקטובר 2001, כלומר לאחר תקיפות ה-11 בספטמבר.

 

היעדרותו של ג'ון בולטון, היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, מהנושא האפגני והדרתו מהפגישה שהתקיימה באתר הנופש של טראמפ במדינת ניו ג'רזי בהשתתפות כל שרי החוץ וההגנה, סגן הנשיא [האמריקאי], ומנהלת סוכנות המודיעין האמריקאית (ה-CIA) בראשות טראמפ, שיקפה את מידת החולשה של הממשל האמריקאי בנושא האפגני ואת מוכנותו של ממשל זה לסגת בכל מחיר משום שבולטון התנגד בתוקף לנסיגת הכוחות האמריקאים.

 

לא נראה שתנועת הטליבאן תיכנע לדרישות האמריקאיות במלואן, ובראשן ניהול מו"מ עם ממשלת ר'ני, והיא גם לא תסתכן ביציאה נגד הקבוצות החמושות שמשתמשות באפגניסטן כפלטפורמה לביצוע תקיפות נגד ארה"ב והאינטרסים שלה... ובכניסה למלחמה עם התנועה הבדלנית של בלוצ'יסטן. אולי מסיבה זו לא יצאה הודעה על הסכם ב- 1.9 בתום סבב השיחות באל-דוחה.

 

תנועת הטליבאן הוכיחה יכולת מו"מ גבוהה מאוד והייתה יריב שווה ערך לארה"ב ולנציגיה. היא כפתה את עצמה בכוח לאחר 18 שנה של התנגדות אכזרית שעלתה לממשל האמריקאי קרוב לשני טריליון דולר וכ-3,000 הרוגים.

האמירות האסלאמית של טליבאן חוזרת בכוח, עם או בלי הסכם עם ממשל טראמפ, וזאת מהסיבה הפשוטה שארה"ב הודתה בתבוסה ורצתה לצמצם את הפסדיה." [4]