המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חוקר כורדי: חיסול סופי של דאעש מחייב טיהור המוחות ותכניות הלימוד מהרעיונות הקיצוניים
6/6/2019


חוקר כורדי: חיסול סופי של דאעש ואת המיתוס שנוצר סביבו, מחייב טיהור של המוחות ותכניות הלימוד שלנו מן הרעיונות הקיצוניים

 

כיפאח מחמוד כרים, סופר וחוקר פוליטי כורדי ששימש כיועץ תקשורת בלשכתו של נשיא כורדיסטאן העיראקית לשעבר, מסעוד ברזאני, פרסם מאמר באתר הסעודי הליברלי elaph שבו שיבח, את הלוחמים הכורדים, שבסיוע הקואליציה בראשות ארה"ב הצליחו לאחרונה למוטט את המעוז האחרון של דאעש בסוריה. עם זאת, טען כרים כי לא די בהבסת דאעש בשטח שכן המיתוס סביבו "עדיין מקנן במוחותיהם של מאות אלפי נשים ילדים ותלמידים" במדינות הערביות והמוסלמיות שחונכו ועודם מתחנכים על ברכי אידיאולוגיות קיצוניות המאשימות את  האחר בכפירה ומתירות את דמו, בשם הדת. לדבריו, על מנת לחסל סופית את דאעש יש "לטהר את המוחות מזרעי הרעיונות הללו ולעקור אותם לפני שיצמחו ויתפשטו", וזאת, באמצעות בדיקת תכניות לימודי הדת בכל מוסדות החינוך ובאמצעות הפרדת הדת מהפוליטיקה.

 

כיפאח מחמוד כרים[1]

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[2]

 

"הלוחמים הכורדים בסוריה, ואחרים מקרב מי שהצטרפו לכוחות הסורים הדמוקרטיים בעלי הרוב הכורדי, הצליחו סוף סוף לרסק את המסגרת של ארגון דאעש ומוטטו את הח'ליפות המדומה שלו, שעל הקמתה הכריז ב-2014 הרפתקן אידיאולוגי אובססיבי ל[מעשי] טבח בשיטת השריעה, המכונה אבו בכר אל-בגדאדי. לאחר ש[אנשי דאעש] ניסו להחזיר את מחוגי השעון לאחור - תוך שהם ממציאים ישות  מפלצתית שחיה על הדם ועל הכנסות אסורות ואשר נתנה הרשאה לאונס, שוד וגזל של שלל כדי לקיים את מדינתה החשוכה בחסות העושק -  נגזרו עליהם השפלה וקלון לעולם ועד.

 

הלוחמים הקשוחים, בני כורדיסטן ואנשיה האמיצים בכוחות הפשמרגה, עשו זאת שוב, כאשר ניפצו את מיתוס הפחד [בסגנון] הולאגו[3] שהטיל דאעש באמצעות מחיקת ערים וכפרים בַּשיטות הברבריות-הפראיות שלו [כמי שמתמחה] באומנויות הרצח וההתעללות בגופות...

 

מדינת הפרשנות הסוטה [של האסלאם] אמנם נפלה, אך המיתוס שנוצר סביבה עדיין מקנן במוחותיהם של מאות אלפי נשים, ילדים ותלמידים שחונכו על ברכי אידיאולוגיות רקובות ושיננו אותן ועל הבנה קיצונית של הדת או של האסכולה הדתית, עד כדי היתר לרצוח את האחר, להתמחות בהשמדתו ולהשתלט על נכסיו ועל בניו ובנותיו, תוך שימוש באחד הצידוקים האידיאולוגיים הנתעבים ביותר לפשעים, במסווה דתי.

 

החשש הגדול ביותר הוא שהתגובה [על חיסול דאעש] מצד רבים הדומים לו בהתנהגותם, ואף מקרב הקורבנות [שלו] תהיה נפשעת אף יותר. [הרי] כולנו היינו עדים לפעולת הנקם נגד אנשי דאעש שנפלו בשבי של כמה פלגים, אם בעיראק או בסוריה. לכן אנו עומדים בפני מעגל קסמים, או מעגלים של פעולות ותגובות בחברות שונות ובסביבות שבהם שולטים ערכי מוסר בדואים ושבטיים, המהולים באמונות פרימיטיביות של אנשים כמעט אנאלפביתיים, אשר מינו את עצמם כסוכני האל או הנביאים...

 

האתגר החשוב ביותר שעומד בפני ממשלות המדינות הערביות והמוסלמיות הוא למצוא דרך לטהר את המוחות מזרעי הרעיונות הללו ולעקרם לפני שיצמחו ויתפשטו, בייחוד מאחר שרוב תכניות לימודי הדת שנלמדות [בהן], החל מבתי הספר היסודיים ועד האוניברסיטאות האסלאמיות המתמחות [בלימודי דת], עדיין מקנות לתלמידיהן עקרונות מחמירים וקיצוניים של האשמת האחר והשונה בכפירה ושל התרת רציחתו אם לא יצטרף אליהם, או התייחסות אליו כאל כתת אדם בעל אזרחות מופחתת...

 

לא ניתן לחסל את המיתוס כל עוד לא נפריד בין דת לפוליטיקה ובין [המנטליות של] השבט, זקניו ונוהגיו לבין המדינה, עמה וחוקיה."

 

 

 

 

 



[1] http://sdusyria.org , 11.11.2018

[2] https://elaph.com , 23.3.2019

[3] הכוונה לשליט המונגולי הוּלָאגוּ חאן (1218-1265) המזוהה עם כיבוש בגדאד והחרבתה ב-1258, תוך הריגת מאות אלפי מוסלמים ובכללם הח'ליף אל-מסתעצם הראשון, שאותו רצח במו ידיו ובכך הביא את הקץ לחליפות העבאסית.

תגיות