המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב ביומון חמאס ויועצו בעבר של הניה: מדוע משטר אסד איננו מגיב לתקיפות הישראליות?
15/5/2019


כותב ביומון חמאס ויועצו בעבר של אסמאעיל הניה בביקורת על משטר אסד, שאיננו מגיב לתקיפות הישראליות

 

ב-13.4.2019 דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר הסורי כי מטוסים ישראליים תקפו "מוצב צבאי" בעיר מסיאף במחוז חמאה[1] ולדברי אתרים המזוהים עם האופוזיציה הסורית, התקיפה הייתה נגד מרכז לפיתוח טילים איראניים לטווח בינוני, ונגד מפקדות של משמרות המהפכה האיראנים ושל מיליציות הנאמנות לאיראן.[2]

 

על רקע תקיפה זו ותקיפות ישראליות קודמות בשטח סוריה, פרסם יוסף רזקה, בעל טור ביומון פלסטין המזוהה עם חמאס ויועצו לשעבר של מנהיגה אסמאעיל הניה, מאמר תחת הכותרת "פחדנים אינם כותבים את ההיסטוריה" בו מתח ביקורת על משטר אסד ואיראן אשר אינם מגיבים לתקיפות ישראליות אלה. רזקה האשים את המשטר הסורי, איראן וחזבאללה בהפקרת אדמת סוריה ושטחה האווירי לטובת ישראל, הפועלת בהם באופן חופשי.

 

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה בה רזקה מותח ביקורת על משטר אסד ועל אזלת ידו אל מול ישראל.[3]

 

יוסף רזקה[4]

 

להלן תרגום קטעים מהמאמר של רזקה: [5]

 

"לפני ימים ספורים הפגיז חיל הים הציוני את [העיר] הסורית מסיאף... הטילים פגעו בבסיסים המשמשים לאחסון ולשיפור יכולות טילי הזלזאל האיראניים במסיאף... לדברי מומחים, זו הפעם הראשונה שבה ישראל תקפה בסיס סורי מהים. ההסבר האפשרי לכך [שישראל נקטה] דרך זו טמון אולי בחשש שמא ייתקלו המטוסים הישראלים במטוסים הרוסים. ייתכן גם שישראל רוצה להשפיל את הצד הסורי והאיראני גם יחד, בעקבות הבנה שבשתיקה עם הצד הרוסי.

 

ההפגזה הסתיימה בשקט, ללא התנגדות, והתוצאות היו כפי שישראל הגדירה אותן מראש. הסורים והאיראנים חשקו את שיניהם ולא הגיבו, כאילו מה שקרה הוא צפוי או שאין אפשרות להגיב עליו. אפילו דברי איום בנקמה בזמן ובמקום המתאימים לא הושמעו באמצעי התקשורת [הסוריים והאיראניים].

 

מדוע סוריה - זו שהתאכזרה אל העם הסורי במהלך השנים שחלפו - נאלמה דום? [זה משום ש]ישראל מפחידה ומפחיד להתעסק איתה. איראן לא רוצה מלחמה עם ישראל על אדמת סוריה. איראן וסוריה אינן יכולות להבטיח מה תהיה עמדת רוסיה במידה שיגיבו על התקיפה הישראלית המכוונת, ולא מצאו פתרון מלבד לשתוק, לבלוע את הרוק ולהמעיט בערכה של התקיפה. לפיכך, ישראל ניצחה ואמרה לשני הצדדים [הסורי והאיראני]: אם תשובו [לסורכם], נשוב גם אנו [לתקוף], ואין שום דבר בסוריה שהוא חסין או חורג מטווח מטוסינו או טילי חיל הים שלנו.

 

הגולן הסורי הפך לגולן הישראלי [או שמא נאמר] ישראלי-אמריקאי [הכוונה להכרת טראמפ בריבונות ישראל על הגולן ב-25.3.19], ואין שום תגובה סורית לשינוי הגדול הזה. מסיאף הסורית... [הותקפה] ללא תגובה סורית. מה אפוא עוד יכול לקרות מחר?!

 

אפילו התגובה של המדינה הלבנונית ושל חזבאללה הייתה חזקה מזו של המדינה הסורית. חזבאללה איים על ישראל ואילו סוריה לא איימה עליה בפתיחת שערי ההתנגדות בגולן הסורי, למשל, ולא בהפגזה סורית [בשטח ישראל] בתגובה להפגזה הציונית. למרבה הצער, סוריה היום היא אדמת הפקר עבור האויב, למרות הנוכחות של רוסיה, איראן וחזבאללה [בה]... מה קרה לסוריה המכוּנה מדינת ההתנגדות הראשונה?! מה היה קורה לה לו המשטר שלה בדמשק היה מעז להגיב להפצצה על מסיאף?! מה היה קורה לאיראן לו העזה להגיב?! פחדנים לא כותבים את ההיסטוריה..."

 

 

 



[3] במאמר שכתב בשנת 2013, לאחר שהמשטר הסורי איים לפתוח "חזית התנגדות" נגד ישראל ברמת הגולן, העיר רזקה כי במקום לתקוף את ישראל, תוקף המשטר הסורי דווקא את בני עמו. ראו דבריו בדוח ממרי: אסד ובעלי בריתו מאיימים בפתיחת חזית נגד ישראל בגולן, 22.5.13

[5] פלסטין (עזה), 16.4.2019