המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב סעודי: אללה הורה לאהוב את היהודים; מקור האנטישמיות בעולם הערבי - חינוך גזעני
14/4/2019


עיתונאי סעודי: אללה הורה לאהוב את היהודים ולכבדם; האנטישמיות בעולם הערבי - תוצר של חינוך גזעני


העיתונאי ואיש העסקים הסעודי חוסיין שובכשי, בעל טור ביומון הסעודי המוביל אל-שרק אל-אוסט היוצא לאור בלונדון, פרסם מאמר בו יצא נגד תופעת השנאה השורשית ליהודים בתרבות האסלאמית, שבמסגרתה הפכה המילה "יהודי" למילת גנאי חריפה. שובכשי תהה כיצד זה המוסלמים אינם מבחינים בין הציונים הישראלים לבין יהודים בכלל, למרות שאללה הורה למוסלמים לאהוב את "בעלי הספר" - קרי, היהודים והנוצרים - ולכבדם, ולמרות שהנביא מוחמד עצמו התחתן עם יהודייה, עשה הסכם עם יהודים וקיים עמם קשרים. שובכשי  קרא למוסלמים להשיג תחילה שלום עם עצמם ועם סביבתם ולהכיר בכך שיש להם בעיה שורשית חמורה של שנאה וגזענות כלפי היהודים, כדי שיוכלו ליישם את הציווי הדתי ולכבדם.

 

חוסיין שובכשי[1]

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[2]

 

"הקיצוניים בקרב ארגוני האסלאם הפוליטי התרגלו לכך שכאשר הם רוצים לבצע רצח אופי של מנהיג בעולם הערבי עליהם לומר שוב ושוב ש'אמו יהודייה' או ש'יש לו שורשים יהודיים'. לעיתים רבות מגיבים תומכי מנהיג זה או אחר על כך, באומרם על  מייסד תנועת האחים המוסלמים ש"אמו יהודייה".[3] הדבר גרם לי לתהות אודות ממדי השנאה ליהודים בתרבותנו ואודות חוסר יכולתנו להבחין בין היהודים כבעלי הספר - שאללה הורה לנו לאהוב אותם ולכבדם והתיר לנו לסחור עמם ולאכול את מאכליהם ולהתחתן עמם - לבין הפרויקט הפוליטי הציוני הישראלי שחולל [אצלנו] מצב של סכיזופרניה [ביחסנו ליהודים] שממנה לא התעוררנו עד כה.

 

עוצמת השנאה ליהודים שמפיצים כלי התקשורת, האמנות, הספרות והקריקטורות הפוליטיות [בעולם הערבי] הגיעה לממדים שלא ניתן להתעלם מהם. איש, כמובן, אינו טוען שהזירה היהודית והישראלית עצמה חפה מתרבות שנאה בתוכה.  בבתי הספר התורניים הקיצוניים יש [גם כן]  אותה השקפה של 'תכפיר' [המאשימה את האחר בכפירה] ומבחינה בין העם [היהודי] לבין יתר 'הגויים' שהם חסרי ערך ומותר לגנוב מהם ולהורגם. מבתי הספר הללו יצאו מאיר כהנא וברוך גולדשטיין הקיצוניים הטרוריסטים הידועים. אולם, 'האנטישמיות' בעולם הערבי היא תוצר של חינוך גזעני נתעב המושרש במנטליות הערבית שרגילה לתייג את האנשים לפי שיוכם השבטי, המשפחתי והגזעי ועל-פי הזרם הדתי אליו הם משתייכים. חינוך זה הוא שגרם להגירתם של אלפי יהודים מקרב אזרחי מדינות ערב לאחר הקמת מדינת ישראל...

 

הנביא מוחמד התחתן עם יהודייה, עשה הסכם דו קיום בשלום עם היהודים בעיר מֶדִינָה, שִעבּד [כנגד חוב כספי] את המגן שלו אצל שכנו היהודי[4] ועמד בהלוויה של יהודי, והקוראן אמר על בעלי הספר שלא כולם דומים זה לזה [ושיש ביניהם אנשים הגונים].[5] [אולם אצלנו] מתעלמים מכל האזכורים החיוביים ביותר הללו [לגבי יהודים] ומציגים תיאוריות, פרשנויות ומניעים מומצאים כדי להצדיק שנאת יהודים שעל בסיסם גובשו דעות גדושות בחוסר אמון בהם ובחרדה מפניהם, הנובעות לאמיתו של דבר משנאה...

 

לא ייתכן ש[אתה המוסלמי] תטען שדתך מצווה אותך לכבד את בעלי הספר ולא תיישם זאת באופן מעשי ומוחשי. אך האתגר [האמיתי העומד בפניך] הוא [ההתמודדות עם השאלות]: האם ייתכן שתקיים מצב של שלום עם האחר מבלי שתממש תחילה את השלום הזה עם עצמך ועם סביבתך? והאם יש לנו בעיה של שנאה וגזענות כלפי היהודים?  דרושה תשובה כנה ואמינה לשאלות אלו, וייתכן שהן יהיו ראשונות בסדרת שאלות מביכות ששנים רבות התרחקנו מהתמודדות עמן וממתן תשובה עליהן."



[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.3.2019

[3] הכותב רומז לכך שתנועת האחים המוסלמים טענה לא אחת כי נשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי, הוא בן לאם יהודייה. על כך ועל טענת הנגד כי מייסד האח"ס, חסן אל-בנא, היה יהודי ראו דוח ממרי: האח"ס ומתנגדיהם במצרים מאשימים זה את זה: "אתה יהודי".

[4] על פי חדית' מאת עאישה אשתו השלישית של מוחמד לפיו "הנביא מוחמד מת כשהמגן שלו משועבד אצל יהודי תמורת 30 צאע (מידת נפח לגרעינים) שעורים".

[5] קוראן סורה 3: 113 .

תגיות