המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון לבנוני: איראן פינתה בסיסיה משדה"ת הבינ"ל של דמשק מחשש לתקיפות ישראליות
3/4/2019


יומון לבנוני: איראן פינתה בסיסים ומחסני נשק משדה התעופה הבינ"ל של דמשק מחשש לתקיפות ישראליות ותפעל משדה תעופה הסמוך לגבול לבנון

 

היומון הלבנוני אל-מודון הידוע בהתנגדותו לחזבאללה, פרסם ב- 23.3.2019, כתבה בה נטען כי במהלך חודש פברואר 2019 פינתה איראן את בסיסיה ומחסני הנשק שלה מסביבת שדה התעופה הבינ"ל של דמשק[1] והסביר כי צעד זה, שנעשה על בסיס הבנות עם רוסיה, נועד למנוע את המשך התקיפות הישראליות באזור. עוד נכתב בכתבה כי בהתאם להבנות אלה, איראן תוכל להמשיך להעביר לסוריה לוחמים וציוד צבאי קל ולוגיסטי דרך שדה התעופה של דמשק, אך לא טילים מדויקים וארוכי טווח, שעל פי ההערכה צפויים להגיע מעתה ואילך לסוריה דרך עיראק, או דרך לבנון.

 

אל-מודון הוסיף מפי מקור שתואר כמקורב להנהלת שדה התעופה של דמשק, כי מרבית הטילים האיראניים הועברו למפקדות של הדיביזיה הסורית הרביעית של צבא המשטר הסורי במחוז ריף דמשק, וחלק מהציוד והתחמושת הועברו לבסיסי הדיביזיה הסורית הראשונה ולשדה התעופה הצבאי אל-מזה, דרומית מערבית לדמשק.

 

בנוסף, טען היומון, כי איראן מתכוונת להקים שדה תעופה צבאי חדש סמוך לאל-כסווה, במערב מחוז ריף דמשק, וכי היא חידשה את פעילותו של שדה התעופה אל-דימאס ממערב לדמשק, סמוך לגבול עם לבנון, בין השאר כדי לשגר ממנו מל"טים לישראל, למטרות לחימה וריגול וכדי שישמש בסיס מודיעין של חזבאללה.

 

שדה התעופה הבינ"ל של דמשק[2]

 

להלן תרגום עיקרי הדיווח מהיומון אל-מודון:[3]

 

בסיסים ונשק איראנים הועברו משדה"ת בדמשק לבסיסים אחרים מחשש לתקיפות ישראליות

"מקור מיוחד אישר ל[יומון] אל-מודון, שהמיליציות האיראניות סיימו לפנות במהלך חודש פברואר [2019] את מחסניהן ואת מרכזי המודיעין שלהן הממוקמים במרחק שלושה ק"מ משדה התעופה הבינ"ל של דמשק, וזאת בהתאם להבנות [שהושגו] עם הצד הרוסי, במטרה להגן על שדה התעופה מפני התקפות [ישראליות] נוספות. לפי המקור, בהסכם נאמר כי איראן תפסיק את מבצעי העברת הנשק והתחמושת האסורים, כמו טילים מדויקים וארוכי טווח, דרך שדה התעופה הבינ"ל של דמשק, אך יותר לה להמשיך להעביר לוחמים, ציוד צבאי קל ותמיכה לוגיסטית שנחוצה למיליציות השיעיות הנלחמות בסוריה. המקור, המקורב להנהלת שדה התעופה [בדמשק], טען שההסכם האיראני-רוסי הוביל לתיאום רוסי-ישראלי, לפיו [ישראל] תפסיק את הפצצת שדה התעופה וסביבתו במהלך תקופת פעולות הפינוי.

 

לפי המקור, העמדות שפונו כללו למעלה מתשעה מחסנים גדולים שמכילים נשק, תחמושת וטילים ארוכי טווח. בנוסף פונו מרכז מודיעיני באזור שדה התעופה מכיוון הר'וטה המזרחית, מרכז ריגול אחר התקשרויות אלחוטיות ומרכז נוסף של מפקדת המבצעים. [תכולת] המחסנים שפונו חולקה בין בסיסים צבאיים ממערב לדמשק, ממזרחה ומצפונה, וחלק הארי של הטילים הועבר למפקדות הדיביזיה הרביעית [של צבא המשטר הסורי] שממוקמות על רכס הרים רחב ידיים במערב מחוז ריף דמשק. כמו כן, חלק מהנשק, מהתחמושת ומהציוד הלוגיסטי הועבר לבסיסים של הדיביזיה הראשונה שנחשבת לדיביזיה הקרובה ביותר לאיראן מבין כוחות המשטר, בעוד שציוד ונשק בינוני וקל הועברו אל שדה התעופה הצבאי אל-מזה.

 

איראן תעביר מעתה ציוד צבאי לשדה"ת בעיראק או בלבנון ומשם יועבר יבשתית לסוריה

העמדות שפונו כללו את 'בית הזכוכית' שהוא הבסיס האיראני הגדול ביותר באזור שדה התעופה הבינ"ל של דמשק. ישראל שהפיצה תמונות שלו, טענה אומנם שהוא ריק מזה חודשים ושאין בו פעילות ראויה לציון, אולם האיראנים, לפי מקורות [של היומון אל-מודון], הותירו מפקדה אחת תת-קרקעית בתוך 'בית הזכוכית' כדי לקבל בה את פניהם של אישים איראנים שמגיעים לדמשק דרך שדה התעופה, [שבה הם ישהו] באופן זמני עד לאבטחת הדרך ליעדם.

 

חרף פינוי עשרות עמדות צבאיות השייכות לאיראן בסביבת שדה התעופה הבינ"ל, ישנן עדיין קבוצות לוחמים הכפופות למיליציות שיעיות מקומיות וזרות שממוקמות במפעלים ממשלתיים ובהאנגרים נטושים גדולים בסביבת שדה התעופה מכיוון הר'וטה המזרחית. מקומות אלה שסביבם נפרסו כמה בסיסי הגנה אווירית, משמשים כמקומות לינה וכמרכזי אימון [ללוחמים]...

 

המקור העריך כי הציוד האיראני יועבר מעתה אל שדות התעופה בעיראק ומהם לסוריה דרך היבשה, או דרך שדה התעופה של ביירות ומשם [לסוריה] דרך המעברים החוקיים והלא-חוקיים שבשליטת חזבאללה וקבוצות אחרות הכפופות לאיראן.

 

איראן רוצה להקים שדה תעופה צבאי במערב ריף דמשק ומפעילה אחד נוסף, ללחימה וריגול נגד ישראל

פעולות הפינוי של המחסנים האיראניים באזור שדה התעופה הבינ"ל של דמשק נעשו במקביל לדיון אודות כוונתה של איראן, בהסכמה רוסית, להקים שדה תעופה צבאי חדש במערב מחוז ריף דמשק, סמוך לעיירה אל-כסווה, שם  ממוקמות רוב המיליציות השיעיות, האיראניות והלבנוניות. המטרה היא להעביר את הפעילות של שדה התעופה הצבאי אל-מזה לשדה החדש, שיהיה בשליטה איראנית מלאה וישמש למטרות צבאיות, במקום שדה התעופה הבינ"ל של דמשק.

 

עוד מסרו מקורות לאל-מודון, כי המיליציות האיראניות הפעילו את שדה התעופה אל-דימאס [המשמש] לדאונים שהפסיק לפעול מאז ההפצצות הישראליות עליו ב-2014, בטרם הפך למחנה אימונים ולמטה מגורים של מיליציות המשטר המקומיות והזרות. הפעלת שדה התעופה אל-דימאס החלה בראשית 2019 בתיאום עם יחידות מחיל האוויר. לפי מקורות של אל-מודון, איראן ייעדה אותו לפיתוח מל"טים למטרות לחימה וריגול מעל לגולן ומעל עמדות הסמוכות לישראל. זאת, בנוסף לשימוש בו כבסיס מודיעין שיש בו מפקדות [לקיום] פגישות בהשתתפות מפקדים בחזבאללה, בשל קרבתו לגבול סוריה-לבנון..."