המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי סעודי מזהיר את עיראק לבל תהפוך לגרורה איראנית כמו לבנון
14/3/2019


על רקע ביקור נשיא איראן, חסן רוחאני, בעיראק: העיתונאי הסעודי עבד אל-רחמן אל-ראשד מזהיר את עיראק לבל תהפוך לגרורה איראנית כמו לבנון


על רקע ביקורו הנוכחי של נשיא איראן חסן רוחאני בבגדאד, פרסם העיתונאי הסעודי עבד אל-רחמן אל-ראשד - לשעבר עורך היומון הסעודי המוביל אל-שרק אל-אוסט, היוצא לאור בלונדון, וכיום יו"ר מועצת העריכה של רשת הטלוויזיה הסעודית אל-ערביה והערוץ אל-חדת' - מאמר שבו טען כי איראן שואפת להפוך את עיראק לזירת ההתמודדות שלה עם הסנקציות האמריקאיות ומפעילה עליה לחצים כבדים לשם כך. לדבריו, איראן מצפה מעיראק גם להפוך למקור המימון של המיליציות האיראניות ולוותר על האינטרסים שלה למען איראן. אל-ראשד טען כי אין סיבה שעיראק תשלם את מחיר מדיניותה הקיצונית של איראן אשר הכניסה את עצמה במודע למצב של מצור, בשל מיזם הגרעין שלה והפצת הכאוס במדינות אחרות. הוא הזהיר את עיראק לבל תיפול לפח בו נפלה לבנון שהפכה לגרורה של איראן שכן אז היא עלולה לאבד את כל מה שהשיגה מאז שהתייצבה.

 

משמרות המהפכה האיראנים מגישים לעיראק ענף של זית, אך מתחת לשולחן מאיימים עליה בנשק[1]

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[2]

 

"ביקורו של נשיא איראן חסן רוחאני בבגדאד - לראשונה מאז התמנה לתפקידו לפני שש שנים - בא במסגרת לחצים כבדים שמופעלים על העיראקים מצד המשטר האיראני, אשר מבקש מחסה בעיראק כדי להתמודד עם הסנקציות האמריקאיות. אלא שעיראק אינה קרש הצלה, שכן היא מדינה גדולה בעלת רצף גיאוגרפי-היסטורי-דתי עם מדינות האזור, לרבות סעודיה ואיראן. במסגרת הסכסוך הפוליטי האזורי והבינלאומי המחריף, עיראק באופן ספציפי נמצאת באמצע [בין איראן לסעודיה].

 

נוכח הלחצים והאיומים הללו [שמפעילה איראן על עיראק], האם עלינו לחשוש מפני האפשרות שעיראק תהפוך להיות גרורה של איראן?

 

איראן הצליחה להיכנס לזירה העיראקית לאחר נפילת משטרו של סדאם חוסיין והיא אף נטלה חלק בהרחקת הנוכחות האמריקאית בכך שתמכה בארגונים הסונים והשיעים החמושים. איראן רוצה להפוך את עיראק לרפובליקת בננות נוספת שלה, כמו לבנון, ולמַקור לגיוס לוחמים שיילחמו במקומה ברחבי העולם, כפי שעושים כיום בסוריה [האנשים שנלחמים] תחת פיקודו של הגנרל קאסם סולימאני. היא רוצה שעיראק תממן במקומה את חזבאללה הלבנוני ואת ממשלת אסד הסורית במיליארדי דולרים. היא רוצה את עיראק כמו לבנון, מדינה חלשה  ללא שלטון חזק, שישלטו בה מיליציות הכפופות לה, דוגמת 'עצאאיב [אהל] אל-חק' ודומותיה בעיראק.

 

אלא שעיראק היא מדינה גדולה, בעלת אינטרסים ושאיפות, שאינם תואמים את האינטרסים והרעיונות של המשטר הדתי הקיצוני בטהראן. זאת, משום שאיראן היא מדינה במצור ואילו עיראק פתוחה לעולם ונמצאת כעת במצב הטוב ביותר מאז 1990... ובשלב פיתוח שיהפוך אותה למדינה העשירה ביותר באזור והמתאימה יותר למלא תפקיד של אדון חופשי ועצמאי ולא תפקיד של משרת של מדינה כלשהי.

 

ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי בקי מאתנו [הסעודים] בענייני עיראק והוא מבין היטב את האופציות העומדות בפניו. הוא יודע שכאשר האורח שלו רוחאני אומר מטהראן ביום שני [11.3.19]: 'תמכנו בעם העיראקי בימים הקשים' הוא מצפה מעבד אל-מהדי שיוותר על אינטרסים של ארצו. איראן לא הייתה נמצאת במצור, לו הסכימה לוותר על פרויקט הגרעין שלה ולהפסיק לייצא כאוס ומהפכות והתערבויות צבאיות חיצוניות. מדוע אפוא שהעיראקים ישלמו את מחיר מדיניותה הקיצונית של איראן?

 

איראן נמצאת כעת תחת מצור יותר מאי פעם בעבר. מכליות הנפט שלה נטושות בלב האוקיינוס, אסור לה להשתמש בדולר תמורת מכירת השטיחים, הפיסטוקים והירקות שלה. אפילו סין ורוסיה - שתי המדינות שעליהן סמכה כשהתכוננה למערכה שלה נגד האמריקאים – נטשו אותה והפסיקו את קשרי המסחר עִמה. איראן אינה חייבת לנהל את המלחמות הללו, אלא שהמשטר שלה הוא זה שבחר למלא את תפקיד הרשע באזור ומגיע לו להתמודד עם המצב הזה ועם מצור שעמו התמודד בשעתו משטר סדאם חוסיין.

 

על העיראקים להבין שמדובר במלחמה בינלאומית ושהם עלולים לאבד את כל מה שהשיגו מאז התייצב המצב [בארצם] ומאז חזר השלטון [המרכזי] לבגדאד. רוחאני, [מוחמד] זריף, [קאסם] סולימאני וכל הבכירים האיראנים שביקרו בבגדאד רוצים להפוך את עיראק למדינה גרורה [של איראן]. לבנון היא לקח העומד מול העיניים, שכן מאז שנות השמונים היא נלחמת וסובלת במקום איראן, וגורלה של עיראק לא יהיה טוב יותר מזה של לבנון הקרועה לגזרים, אם הדבר יקרה [לאמור: אם עיראק תהפוך לגרורה של איראן]".

 

 



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.3.19

[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.3.19