המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אל-אח'באר הלבנוני: לבנון - שטח עוין לנציגי בריטניה, שצירפה את הזרוע המדינית של חזבאללה לרשימת הטרור
27/2/2019


היומון הלבנוני אל-אח'באר בעקבות החלטת בריטניה להכליל את הזרוע המדינית של חזבאללה ברשימת הטרור: לבנון - שטח עוין לנציגי בריטניה; הם אינם רצויים בה

 

ב-25.2.2019 ביטלה בריטניה את ההבחנה בין הזרוע המדינית לבין הזרוע הצבאית של חזבאללה והכריזה שהארגון כולו הוא ארגון טרור.[1] זאת, לאחר שבשנת 2001 הכירה בריטניה ביחידת מבצעי החוץ של חזבאללה כארגון טרור ובשנת 2008 הכירה בזרועו הצבאית כארגון טרור, אך לא בארגון בכללותו.  

חת ההשלכות האפשריות של ההחלטה היא שממשלת לבנון, בה חזבאללה חבר, עלולה להיות נתונה לסנקציות בריטיות.

 

ואולם, סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון, העומד בראש מחנה ה-14 במרץ המתנגד לארגון, ביקש להפחית מחשיבות ההחלטה והדגיש כי יש לשמור על היחסים עם הממלכה, באמרו: "אנו סבורים ש[החלטה] זו נוגע לבריטניה ולא ללבנון. מה שמעניין אותנו הוא שהיחסים ביננו לא ייפגעו... עלינו לבנות את היחסים הטובים ביותר עם כולם. זה הבסיס לעתיד לבנון והאינטרס שלה."[2]

 

לעומת זאת, בעלי הברית של חזבאללה בתוך לבנון המשתייכים למחנה ה-8 במרץ דחו את ההחלטה הבריטית. שר החוץ, ג'בראן באסיל, הדגיש כי לבנון תמשיך לתמוך בחזבאללה. לדבריו, "גם אם העולם כולו יאמר שההתנגדות היא טרור, זה לא יגרום ללבנונים לראות בה טרור. כל עוד הארץ כבושה, מוסדות המדינה וכל העם הלבנוני ימשיכו לחבק את ההתנגדות". הוא ציין עוד כי להחלטה לא תהיה כל השפעה שלילית על ארצו מאחר ש"אנו רגילים ל[מצב] הזה ממדינות אחרות."[3] גם אילי אל-פריזלי, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, ממחנה ה-8 במרץ, דחה את ההחלטה ואמר: "האם אנו הלבנונים נסכים שהזרוע המדינית של ההתנגדות ששיחררה את לבנון מהכיבוש הישראלי ועדיין מרתיעה את האויב הזה מלתקוף את לבנון – תוגדר כטרור?"[4]


ארגון חזבאללה עצמו טרם הגיב  רשמית להחלטה. מקורות בארגון אמרו ליומון הלבנוני אל-אח'באר המקורב לארגון, כי זהו מהלך "תעמולתי" של בריטניה שנועד לרצות את ארה"ב, סעודיה וישראל וצפו כי לא תהיה לכך כל השפעה על יחסי הארגון עם בריטניה מאחר שכבר שנים רבות יש נתק בין הצדדים. לדבריהם, יתכן שלהחלטה תהיה השפעה על תומכי הארגון בבריטניה שכעת לא יוכלו להביע בפומבי את תמיכתם בו. שר הבריאות הלבנוני, ג'מיל ג'בק, החבר בממשלה מטעם הארגון אך אינו חבר בו, אמר כי "ממשלת לבנון היא ממשלת אחדות לאומית שמטפלת בענייני הפנים. חזבאללה מייצג שכבה גדולה בעם." לדבריו, ההחלטה לא תשפיע על משרד הבריאות: "עבודתי במשרד הבריאות היא מתן שירות. אין לי תפקיד פוליטי בחזבאללה. אני רופא."[5] ג'בק הינו מקורב לחסן נאסרללה, מזכ"ל הארגון, ושימש בעבר כרופאו האישי. חזבאללה מינה אותו לשר הבריאות ולא את אחד מאנשי הארגון כדי להימנע מסנקציות אמריקאיות על משרד הבריאות, לאחר שארה"ב הזהירה מפני מינוי שכזה. 

 

תגובה חריפה מאוד התפרסמה ביומון הלבנוני אל-אח'באר המקורב לחזבאללה וכללה מסרים מאיימים. בעמוד השער של הגיליון שיצא ב-26.2.19, למחרת קבלת ההחלטה הבריטית, נכתב כי "לבנון היא שטח עוין" עבור נציגי בריטניה. בנוסף היומון הקדיש שני עמודים לנושא, אשר כללו תמונה של שגרירות בריטניה בבירות לצד מאמר חריף של עורך היומון, אבראהים אל-אמין,  המופנה אל נציגי ממשלת לונדון בלבנון תחת הכותרת "אתם בשטח עוין". במאמרו אל-אמין הבהיר לנציגי בריטניה כי הם אינם רצויים בשטח לבנון וקרא לממשלת לבנון להבין כי בריטניה "הכריזה מלחמה" על חלק גדול מהלבנונים ולפיכך עליה להפסיק את שיתוף הפעולה עימה בתחומים שונים. לבסוף, אל-אמין אף איים על הבריטיים במרומז כשכתב כי כל הכוחות הקולוניאליסטים והכובשים שהיו בלבנון יצאו ממנה בארונות קבורה.

 

אל-אח'באר: "בריטניה הכריזה על הזרוע המדינית של חזבאללה ארגון טרור; לבנון שטח עוין!"


להלן תרגום קטעים ממאמרו של עורך אל-אח'באר, אבראהים אל-אמין:[6]

"מזלנו, הערבים, שעריצי העולם לא מתביישים ולא מסתתרים. מזלנו שבכל פעם שנופל סוכן [שלהם] פה או שם, הקולוניאליזם נאלץ להתייצב בפנינו במלא כיעורו ופשעיו. מזלנו אנו, אנשי ההתנגדות, שאנו עומדים ישירות מול הקבוצה המטונפת הזו ומתעמתים איתה ללא סוכנים והחץ יגיע ישירות ללבבותיהם השחורים. אנו נמצאים בלב המערכה שמנהלים עמי העולם נגד מה שעוד נותר מהדיקטטורה. אותה מערכה ששליטי בריטניה עדיין משחיזים את הסכינים [במסגרתה], למרות שעם הזמן הם הפכו להיות אך ורק כלים בידי המורה הגדול באמריקה.

 

יש סיבות רבות להחלטת ממשלת הוד מלכותה להתייחס להתנגדות בלבנון [קרי, חזבאללה] כאל תנועת טרור, אחת הסיבות היא פנימית – לעמוד בפני התעצמות הזרם של מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין... להחלטת הממשלה [הבריטית] אתמול [להכיר בזרוע המדינית של חזבאללה כארגון טרור], יש היבט פנימי, הקשור לרצון למנוע מקורבין ומאנשיו להביע את רצונם לגבש מדיניות חוץ חדשה התומכת בבעלי הזכויות באזורינו והרואה בסעודיה ובישראל את מקור הדיכוי...

 

האם אין צורך לשאול מה אנו עושים בתגובה? יהיה קשה לשכנע את האנשים שבריטניה, שמייצגת את הרוע עצמו, ניצבת היום שוב בראש אויבי הערבים. אם יש בינינו [הלבנונים] מישהו שרוצה להתעלם מהעניין הזה ולראות בו חלק מ'המציאות העולמית שאין טעם להתנגד לה', אז זה שוב מחזיר אותנו לשאלה האם יש צורך להמתין לקונצנזוס לאומי כדי להגן על התופעה המכובדת ביותר שידעה לבנון מאז ההכרזה על עצמאותה [קרי, ההתנגדות].

 

תמונת שגרירות בריטניה בבירות ביומון אל-אח'באר

 

נציגי ממשלת הוד מלכותה [קרי, ממשלת בריטניה] בלבנון צריכים להתנהל [מעתה והלאה] כאילו הם על שטח עוין שנוכחותם בה אינה רצויה ועליהם [להבין] שמצבו של מי שהם רואים בו ידיד [בלבנון] שיסייע להם, אינו טוב יותר ממצבם של שכירי החרב שלהם בסוריה, עיראק, תימן ופלסטין. יש להסב את תשומת ליבם של הנוגעים בדבר לכך שממשלת בריטניה מעניקה חסות לפעילות מגוונת אצלנו שמטרתה היחידה לפגוע בביטחון לבנון וסביבתה. על ממשלת לבנון לפעול בהתאם לעקרון חדש והוא שממשלת בריטניה, על דעת עצמה וללא כל צידוק משפטי או הומניטארי, הכריזה מלחמה על חלק גדול מהלבנונים ונכנסה לעימות עם חלק לא קטן מהעם הערבי. לכן, ממשלת לבנון אינה יכולה לעמוד בחיבוק ידיים ולהתעלם מהעובדה שהיום בבירות ישנם מוסדות שמעורבים בתוכניות של שיתוף פעולה ביטחוני וצבאי עם ממשלת לונדון. תוכניות אלה מבוצעות במקביל להגברת הפעילות הביטחונית של המודיעין הבריטי בלבנון ובמקביל לשימוש [של בריטניה] בלבנון כפלטפורמה לפעילות נגד סוריה ועיראק ונגד כוחות ההתנגדות בפלסטין.

 

יצוין, כדוגמה בלבד, שהבריטים הם אלה שהחליטו ומימנו את תוכנית הצבת מגדלי הפיקוח בגבולה המזרחי של לבנון, למרות שאין כל סכנה ביטחונית במזרח ובצפון [לבנון]. זאת, בניסיון להנציח את העוינות בין סוריה ללבנון ולפעול לבינאום השליטה על הגבול, בשל [העובדה] שסוריה מהווה את המרחב האסטרטגי של ההתנגדות. במסגרת מאמציהם לשנות את דוקטרינת הלחימה של הצבא [הלבנוני] בעתיד, הבריטים מנסים להשיג השפעה גדולה בתוכו. ב-4.10.18 הודיע שגריר בריטניה [בלבנון], כריס רמבלינג, שבריטניה אימנה 10,000 חיילים לבנונים, שהם לדבריו 'שליש מהכוח הלוחם בצבא'. הוא הרשה לעצמו להכריז על המספר הזה, אותו לא חושף [אפילו] הממסד הצבאי [הלבנוני]. אנשי המודיעין הבריטים פועלים להקים ענף 'לניהול כוח האדם', קרי, גיוס סוכנים וניהול פעילותם, במודיעין של הצבא [הלבנוני], שיהפוך בעתיד לענף החשוב ביותר במנהלת [המודיעין]. קצינים בריטים אמונים על גיבוש מבנה [הענף] ועל אימון קציניו וחייליו. זו רק טיפה בים הפעילות [הבריטית] הנוספת הכוללת גם הקמת ארגונים שפועלים תחת השם 'החברה האזרחית', הצצים בלבנון כפטריות [אחר הגשם]. 

הו הטיפשים, זיכרו היטב שקולוניאליסט מעולם לא נשאר בלבנון זמן רב, ושצבא פולש לא יצא  [מלבנון] מבלי שקדמו לכך ארונות קבורה!" 




[1]  www.reuters.com, 25.2.2019 

[2]  http://janoubia.com, 26.2.2019

[3]  http://janoubia.com, 26.2.2019

[4]  www.elnashra.com, 26.2.2019

[5]  www.elnashra.com, 26.2.2019

[6]  אל-אח'באר (לבנון), 26.2.2019