המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור עיראקי: הטרור בעיראק יובס
30/1/2007

 

בעל טור עיראקי: הטרור בעיראק יובס והאזור ישוחרר מתחלואיו

                                    

במאמר באתר הליברלי www.elaph.com , מצביע בעל הטור העיראקי, ד"ר עבד אל-ח'אלק חוסיין, על סימנים להצלחת האסטרטגיה החדשה של הממשל האמריקאי בעיראק[i]. לטענתו, המתרחש בעיראק יסתיים בהכרח בהבסת הטרור ובשחרור האזור מתחלואיו אחת ולתמיד.

 להלן עיקרי המאמר[1]:    

 

"אין דבר השנוא על הערבים יותר מאשר המילה 'הצלחה', אם היא קשורה לתהליך הפוליטי המתרחש בעיראק. כך למשל, ניתן לקרוא תגובות בלתי מרוסנות ופסימיות מצדם [של אותם ערבים] בתגובה לכל מאמר של כותב ליברלי הרוצה בטובתה של עיראק: הוא ננזף, דעתו מבוטלת, הוא מואשם בבורות וכן הלאה. לעומת זאת, כל מי שכותב מאמר המצביע על כישלון המדיניות האמריקאית בעיראק זוכה לשבחים ולתהילה, ומתואר כבעל שפע של ידע ניטרלי וכושר ניתוח מעולה. [אותם ערבים] רוצים שעיראק תהפוך לתילי חורבות בהם נשמעות צווחותיהם של הינשופים, כפי שהבטיח להם אדונם הקבור תחת האדמה, סדאם חוסיין. ואולם, לרוע מזלם, הם בורים שאינם יודעים היגיון היסטורי מהו. [הם אינם יודעים] שהיסטוריה זו תמחץ אותם בגלגליה הכבדים ללא רחם, ושמה שקורה בעיראק לא נועד [לכישלון] אלא להצלחה.

 

אצל הערבים התעקשות על שגיאה נחשבת מעלה

נכון שהאמריקאים – כמו יתר בני האדם - [לעיתים] שוגים, אך הם אינם נלאים ואינם מתביישים לעיין מעת לעת בתכניות ובאסטרטגיות שלהם, על מנת לחפש היכן שגו. אם הם מוצאים את השגיאה, הם מודים בה ומעצבים [אסטרטגיה] חלופית, עד שעולה בידם למצוא את החלופה הנכונה והיעילה [ביותר]. [לעומת זאת] אצל הערבים, התעקשות על שגיאה נחשבת מעלה (ולא הודאה בה, כפי שאומר המשל). אם ג'ורג' בוש מודה כי נעשו שגיאות בתהליך מורכב כמו שחרור עיראק ממשטר דיקטטורי, נתעב וברברי וכינון משטר דמוקרטי ומתורבת במקומו, הערבים רואים בהודאה זו ראיה לכישלון ולתבוסה, וסבורים כי אין ספק שאנשי הבעת' 'חוזרים'.

 

הפער בין הערבים למערב עצום. הערבים חושבים באמצעות לבותיהם ומותירים את כל ענייניהם הגורליים בידיו של שליט עריץ המוליך אותם כעדר כבשים אל התהום. תפקידם אינו אלא לתמוך 'במנהיג שאין בלתו' ולהלל אותו. אשר [לאנשי] המערב, הם חושבים באמצעות שכלם ללא התלהמות, השליט נבחר על ידי עמו לאחר התנצחות עזה בבחירות הוגנות, ולמרות הסמכויות הנרחבות המצויות בידיו הוא אינו מעז לפעול אלא לאחר מחקר אינטנסיבי ונרחב מצד המומחים המקיפים אותו, אשר רובם אקדמאים. התוכנית אינה יוצאת לפועל אלא לאחר בחינה מדוקדקת, ואפילו לאחר יישומה ממשיכים לעיין בה, לבקרה ולתקנה באופן רציף. דבר הנתפס כבושה גדולה בעיני הערבים (שכן גבר אינו חוזר בו ואינו משנה את מילתו).

 

התהליך המתרחש בעיראק מוכרח להצליח

לאחר ארבעה עשורים של משטר דיקטטורי נתעב והפצת בורות בזדון בקרב הציבור, תהליך החלפת השלטון בעיראק אינו עניין פעוט, בפרט בארץ המוקפת בשכנים עוינים וחורשי רעות הפועלים להחריבה. על כן, פרויקט מודרניסטי ענק מסוג זה, אשר נועד להעביר את עיראק ואת האזור [כולו] מן המשטרים של המאות החשוכות אל תרבות המאה ה-21, אינו דבר של מה בכך. אין מנוס מכך [שתהליך זה] ילווה בטעויות, קורבנות וזעזועים קשים, אך בה בעת ישנו מרחב לעיון מחודש ולתיקון. תהליך זה מוכרח להצליח מפני שאינו בר כישלון, שכן כישלון פירושו קטסטרופה לא לגבי עיראק והאזור [בלבד], אלא לגבי העולם כולו. על כן, התהליך הפוליטי בעיראק אינו [יכול להתקדם] אלא לכיוון אחד - הצלחה, הבסת הטרור ושחרור האזור מתחלואיו אחת ולתמיד.

  

מה הם הסימנים להצלחת האסטרטגיה החדשה של בוש ולתבוסת אויביה של עיראק? התשובה כדלקמן:

  1. כישלון הזרם של [מקתצ'א] צדר להחרים את ממשלתו של אל-מאלכי: זרם זה, שלו שישה שרים בממשלה ושלושים ושניים נציגים בפרלמנט, ניסה לסחוט את ממשלת אל-מאלכי. לפני חודשיים הם [ניסו] לכפות על מר נורי אל-מאלכי להתנות את פגישתו עם הנשיא בוש ברבת-עמון בהכרזה אמריקאית על לוח זמנים [מתוכנן] לנסיגה מעיראק. הוא סרב לדרישתם, ולכן הם הורו לשריהם ונציגיהם [בפרלמנט] לפרוש בתקווה להביך את הממשלה ולהכשיל את התכנית החדשה. התשובה [שקיבלו] הייתה הפוכה מזו לה ציפו מנהיגי הזרם [של מקתצ'א צדר]: אל-מאלכי לא נכנע להם, והנשיא בוש לא רק שלא הסתפק באי הצבת לוח זמנים לנסיגה, אלא אף החליט לשלוח כוחות נוספים (כ-21 אלף חיילים אמריקאים) לעיראק, על מנת לסייע לממשלה למגר את הטרור ולפרק את המיליציות. במקום להתעקש על החרם, הזרם של [מקתצ'א] צדר מיהר לשוב לממשלה לאחר שהתברר לו בוודאות כי... המצב יהיה טוב בהרבה בלעדיהם. הם בלעו את איומיהם, השתתקו ושבו מלאי חרטה. אין ספק כי פקודות החרם וביטולו באו מאדונם השולט באיראן ומשלם את משכורותיהם.
  2. הזהרנו וכתבנו פעם אחר פעם כי איראן וסוריה הן שעומדות מאחורי התמיכה בטרור בעיראק, וכי ללא הפסקת תמיכה זו ימשכו ייסוריו של העם  העיראקי ובעיותיו של האזור. לבסוף, הממשל האמריקאי הבין את הסכנה, הציב אותה בראש האסטרטגיה החדשה שלו בעיראק ותרגם אותה למעשים באמצעות שליחת כוחות ימיים ושולות מוקשים נוספים למפרץ, בכדי להתעמת עם איראן. התגובה המיידית של איראן הייתה פנייה לסעודיה על מנת שזו תתווך בינה לבין ארה"ב, במטרה להסיר את צל המלחמה המרחף מעליה ולהימנע מספיגת מכה מוחצת, וכן הבעת נכונות לסייע בהשגת יציבות בעיראק. כמו כן, גברו קולות הביקורת בתוך איראן עצמה נגד הנשיא שוחר הנקמה, מחמוד אחמדי נז'אד, אשר הזהירו אותו כי הוא מוביל את המדינה לקטסטרופה ודרשו לרסנו.
  3. החלפת מפקדי הצבא האמריקאים: הגנרל דיוויד פטראוס מונה למפקד הכוחות האמריקאים בעיראק במקום הגנרל ג'ורג' קייסי. הגנרל פטראוס, איש כוחות הצנחנים, היה מפקד הדיביזיה המוטסת 101, אשר כבשה את בגדאד בעת הפלישה האמריקאית לעיראק, וכן פיקד על יחידות שפעלו למען הרגעת המצב במוסול. הוא פעל בעיראק במשך 29 חודשים, והיה אחד המתנגדים החריפים של מושל עיראק, פול ברימר, כמו גם של השגריר [האמריקאי בעיראק, ריאן] קרוקר. פטראוס התרעם מאוד על הדרך בה התייחסו אנשי הצבא האמריקאים אל החמושים העיראקים. כמו כן, הוא התנגד להכנסת חברי המליציות אל כוחות הביטחון העיראקיים, ולאחר שעזב את עיראק אף נטל חלק בחיבור ספר העוסק [בשאלה] 'כיצד להתמודד עם התקוממות ועם מלחמות המנוהלות על ידי כוחות בלתי סדירים'. פטראוס נחשב [תומך] נלהב של רעיון הקמת צבא עיראקי שאינו עדתי, בו אין מקום לחיילים שקיימו בעבר קשרים עם כוחות לא סדירים (אל-שרק אל-אוסט, 20.1.2007). סבב תפקידים זה בא לאחר החלפתו של שר ההגנה הקודם, [דונלד] ראמספלד, ברוברט גייטס, אדם בעל גמישות וידע רבים יותר. בנוסף לכך, מונה השגריר ריאן קרוקר לשגריר ארה"ב בבגדאד במקומו של זלמאי ח'לילזאד, כאשר גם קרוקר ידוע בהבנה עמוקה של בעיות האזור ובערבית הרהוטה שבפיו.
  4. ההתמודדות הרצינית עם הטרוריסטים בתוך בגדאד, בפרט במהלך הקרבות שהתנהלו ברחוב חיפה, אשר הובילו להריגת עשרות [טרוריסטים] ולמעצרם של מאות, בעיקר בקרב הטרוריסטים המגיעים מחוץ לגבולות [עיראק].      
  5. הצהרתם של כמה מן השיח'ים במחוז אל-אנבאר על שיתוף פעולה עם הכוחות האמריקאיים הממשלתיים לצורך מיגור הטרור.
  6. במהלך הימים האחרונים נעצרו כ-600 מלוחמי צבא המהדי, והפעולה עודנה נמשכת. הדבר מצביע על כך שהעימות עם המליציות הללו, אשר מצייתות לפקודותיה של איראן, הפך רציני.
  7. מעצר חמישה מחבלים איראניים בארביל לפני חודש, אשר איראן טענה - כפי שהיא נוהגת תמיד במצבים כגון אלה - שהם דיפלומטים, והתברר כי הם [אנשי] משמרות המהפכה שבאו לבצע פעולות חבלה ולסייע לטרור.  

  על שליטי איראן וסוריה להבין את המציאות

בנוסף לכל המובא לעיל, אין ספק כי ישנם סימנים נוספים המאשרים את הצלחת האסטרטגיה החדשה של בוש. ברצוני להדגיש פעם נוספת כי התהליך הפוליטי בעיראק בלתי הפיך ואינו בר כישלון, בין אם יעמוד בראש הממשל האמריקאי ג'ורג' דאבל-יו בוש (הרפובליקני) ובין אם יהיה זה [מועמד] מהמפלגה הדמוקרטית. מדיניות החוץ של ארצות הברית ויתר מדינות המערב לא תשתנה בעקבות חילופי המפלגות בשלטון, מפני שהצלחה של עיראק הנה הצלחתו של העולם וניצחון קול ההיגיון והתבונה,  וכישלון הנו קטסטרופה לא רק לגבי עיראק אלא לגבי העולם כולו. על כן, אין כל מקום לכישלון בתהליך זה. על שליטי איראן וסוריה ועל כל השוגים באשליות בקרב הערבים ובקרב אחרים, להבין כי זו המציאות ולפעול על פיה בכדי לצמצם את אבדותיהם, וזאת באמצעות הפסקת מרחץ הדמים העיראקי וציות לקול ההיגיון והמצפון. אחרת, הם ימיטו על עצמם ועל עמיהם אסון כבד".