המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב מצרי: הפרוטקציה, החנופה והצביעות גורמים לבריחת מוחות מן העולם הערבי
1/11/2018

 

כותב מצרי: הפרוטקציה, החנופה והצביעות גורמים לבריחת מוחות מן העולם הערבי

 

מורסי עטאללה, ששימש בעבר יו"ר מועצת המנהלים של היומון המצרי הממסדי אל-אהראם, פרסם ב-21.6.18 מאמר בו דן בבריחת המוחות מן העולם הערבי לחו"ל. לדבריו, עושרן של מדינות ערב איננו טמון במשאבי הטבע שלהן, אלא בהון האנושי, ואולם הרשלנות של מדינות אלה בטיפוח המצטיינים מאלצת אותם להגר בחיפוש אחר הזדמנות להוכיח את יכולותיהם. סיבה נוספת, לדבריו, המעודדת את בריחת המוחות היא העובדה שמדינות ערב אינן משקיעות מספיק במחקר מדעי. עטאללה קרא למדינות ערב לפתח תשתית מדעית ומחקרית שתשאיר את המוחות המבריקים אצלן וכן לחזק את הקשר עם מי שכבר עזבו באמצעות מיזמים משותפים, מכיוון שמוחות אלה מהווים את "העוצמה הרכה" של הערבים.

 

מורסי עטאללה[1]


 

להלן תרגום חלקים ממאמרו:[2]       

 

"אנו טועים מאוד בחשבנו שהכוח של האומה הערבית טמון אך ורק בשיעור הגבוה ביותר של רזרבות הנפט והגז שבבעלותה, או במיקומה הגיאוגרפי הייחודי, בתווך בין כל יבשות העולם. זאת, מכיוון שבאומה הערבית, לפי הדוחות העדכניים ביותר שמפרסם האו"ם, יש מלאי עצום של מצטיינים בכל התחומים [החיים] במדינות העולם השונות: [מצטיינים] במדעים, בטכנולוגיה, בכלכלה, בהגות ובספורט. כל אחד מהמצטיינים יוצאי הדופן האלה מהווה בפני עצמו  'לובי' עצמאי במאבק מול הכוחות העוינים את הערבים.  

 

האמת היא שההצטיינות הזו של האדם הערבי בחו"ל מהווה כתב הרשעה לרשלנות המבישה של המסגרות המערכתיות ברוב מדינות ערב. רשלנות אשר דחפה את המצטיינים האלה להגר כדי לתור אחר הזדמנות מתאימה להוכיח את יכולתם לשרת את האנושות בכלל, ואת מדינות ערב בפרט. 

 

המוחות היצירתיים האלה שעברו לחו"ל מוכיחים שהנחשלות של רוב מדינות ערב נעוצה ביסודה במערכות מנהליות לקויות שמאפשרות לעתים רבות לגמדים להתקדם לחזית הזירה הציבורית על חשבון הענקים. זאת מכיוון שהפרוטקציה, החנופה, הצביעות וההתרפסות, הם בבחינת נשק קטלני המסוגל להרוג כישרונות ולמנוע מהם להתגלות. 

 

המוחות המהגרים האלה הם קורבן של בורות חברתית בנוגע לחשיבות ולשליחות של המחקר המדעי. הראיה הגדולה לכך היא שהתקציב שמשקיעות כל מדינות ערב יחד לבניית מפעלים מודרניים ולציודם בכלים ובידע הדרושים למחקר מדעי הוא קטן מזה שמשקיעות ישראל, או דרום קוריאה או יפן [בתחום זה].

 

אם לא הצלחנו לבסס אחדות פוליטית [בין מדינות ערב], או לייצר אינטגרציה כלכלית, או אפילו לפתוח את הגבולות לחופש מסחר ומעבר חופשי, כדי לממש את הזהות הערבית האחת, הרי שביכולתנו לחתור לעבר האחדות המיוחלת דרך השער של המוחות המהגרים, בין אם בכך שנתמוך בהם בחו"ל, או בכך שנפעל למען החזרתם באמצעות מיזמי מחקר [ערביים] משותפים שאולי יחזירו לאומה הזאת משהו מכבודה האבוד. זאת, כדי שלא נחמיץ הזדמנות פז להשקיע בעוצמה הרכה שלנו הפרוסה ברחבי העולם!...."



[1] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 10.4.2009

[2] אל-אהראם (מצרים), 21.6.2018

תגיות