המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב מצרי מציג חמישה כללים לזיהוי אדם קיצוני ולאופן ההתנהגות כלפיו
28/10/2018


כותב מצרי מציג חמישה כללים לזיהוי אדם קיצוני ולאופן ההתנהגות כלפיו

 

טארק אבו אל-סעד, עיתונאי עצמאי המסקר נושאי תרבות ואמנות, פרסם ב-11.9.18 מאמר בעיתון המצרי אל-מקאל, תחת הכותרת "כיצד תגלה שהאדם שאתה משוחח עמו הוא קיצוני ב-5 צעדים?". אל-סעד ממליץ לקורא לבחון את אופיו של בן שיחו לפי יחסו לנוצרים, לחיים האסלאמיים, לצורך בהשבת הח'ליפות האסלאמית, לבעל דעה שונה משלו ולפי יחסו ליריבו בעת צרה, זאת כדי להסיק אם מולו ניצב אדם מתון, או אדם קיצוני שיש להיזהר מפניו.  

 

להלן תרגום קטעים ממאמר זה:[1]    

 

"אנו הולכים בדרכים ופוגשים אנשים שאת חלקם אנו מכירים ואת רובם לא. אנו נוסעים בתחבורה הציבורית ומנהלים שיחות [עם אנשים זרים] על אמנות, כדורגל ופוליטיקה. לעתים השיחות מתלהטות והופכות למעין ריב, וייתכן כי הדבר נעוץ בכך שמי שאתה משוחח עמו נושא גנים של קיצוניות. [לכן,] להלן חמישה צעדים [שבאמצעותם] תגלה אם בן שיחך הוא קיצוני אם לאו.

 

הצעד הראשון: דבר על הנוצרים. אם בן שיחך שמח [לשוחח] על הנוצרים, ועל הצתת כנסיותיהם, ולא מסכים לברך אותם בחגים, ומתנגד לבנות להם כנסיות מלכתחילה, או שהוא מתנגד לנישואי מוסלמי עם נוצרית מכיוון שהיא כופרת, הרי הוא נושא את גן הקיצוניות, שוחח עמו ברוגע ולא באריכות.    

 

הצעד השני: שוחח על החברה של ימינו. אם בן שיחך מאמין שהחברה היום לא חיה חיים אסלאמיים נכונים, ושהמצוקה שאנו מצויים בה כעת נובעת מהחטאים של המוסלמים, ושעלינו לשוב לאסלאם של חברי הנביא, אז הוא קיצוני שעליך להמם אותו במשפט: 'אך חברי הנביא [גם] נלחמו זה בזה'.

 

הצעד השלישי: דבר אתו על הח'ליפות האסלאמית. אם בן השיח שלך מאמין בצורך להשיב את החיים האסלאמיים האבודים על מנת להשיב את הח'ליפות, ושהוא לא רואה סכנה בקיומם של הארגונים האסלאמיים, אז הוא חבר בארגון סודי, ונחשב לקיצוני בפועל. ושומה עליך לסיים את השיחה עמו ב[טענה] שמי שהפילו את הח'ליפות הם העות'מאנים עצמם והם קיבלו אותה מהערבים כאשר הייתה פסגת הציוויליזציה ולכן עליהם למסור לנו אותה כפי שקיבלו אותה.

 

הצעד הרביעי: כשאתה נוטה לדעה שונה משלו. אם נראה שבן שיחך מסרב לדון עמך בשל התייחסו אליך כאל חסר הבנה נכונה,  [או] משום שהוא רואה בשיחה עמך בזבוז זמן ולכן סיים אותה באופן ששם אותך ואת רעיונותיך ללעג - הרי שהוא קיצוני מאוד ועליך לסיים את שיחתך עמו, כפי שנאמר [בקוראן בסורה 49 פסוק 11:] 'ולא יבוזו אנשים לזולתם'.   

 

הצעד החמישי והאחרון: ספר לבן שיחך על צרה שקרתה ליריביו. אם הוא שמח לאידם בין אם מדובר במוות או במחלה שפגעה בהם או בבני משפחתם, הרי שהוא קיצוני ביותר, ועליך להיזהר ממנו כי הוא עלול לפגוע בך."

 

קריקטורה בעמוד המאמר: "שיחה בין אדם עם מוח קטן ופה גדול המייצג

את "הקיצוניות" לבין אדם עם מוח גדול ופה קטן יותר המייצג את "המתינות"




[1] אל-מקאל (מצרים), 11.9.2018