המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מפקד אל-קאעדה בצפון עיראק: מצבנו קשה מאוד
25/2/2008

 

                         מפקד אל-קאעדה בצפון עיראק: מצבנו קשה מאוד

 

ב-12 לפברואר 2008 פרסם העיתון הקטרי "אל-ערב" ראיון עם אבו תוראב אל-ג'זאירי, מפקד אל-קאעדה בצפון עיראק. הראיון נערך במקום מסתור של אל-קאעדה בצפון עיראק, לפי המגבלות שהכתיב האירגון: איסור איזכור שם האזור בו נערך הראיון, אי הכנסת כל מכשיר קשר או הקלטה למקום הראיון, ועוד. בראיון הודה אל-ג'זאירי שמצבו של אל-קאעדה בעיראק קשה וגם הודה בטעויות, כמו הרג אזרחים ללא אבחנה, אשר גרמו לירידה חדה בפופולאריות של הארגון. כמו כן, אבו תוראב תיאר את הפיגועים האחרונים באלג'יר כ"טמטום". להלן תרגום עיקרי הראיון:

 

נאלצנו לסגת ממספר ערים

בתשובה לשאלה אודות מצבו של אל-קאעדה בעיראק, לאור ההצהרות האמריקאיות בדבר שיתוק האירגון, אמר אבו תוראב: "... היא [מדינת עיראק האסלאמית] קיימת, מכה, מפציצה ומתכוונת לפגוע במטרות צבאיות שונות השייכות לצלבנים ולבוגדים באסלאם - השיעיים והכורדים שהצטרפו לכובש... נכון, איבדנו מספר ערים ונאלצנו לסגת מערים אחרות אחרי שמספר גדול של מנהיגי שבטים [סונים] בגדו באסלאם ובני השבטים התאחדו נגדנו, אבל עודנו נלחמים, והשיתוק שהצלבנים דיברו עליו הוא באזורים מסוימים בלבד, שכן ידוע שהמלחמה מתקדמת ונסוגה ואפילו באזורים האלה לא הייתי קורא למצבנו "שיתוק", אלא "הנסיבות [המשתנות של] המלחמה". 

בהמשך הראיון הוסיף אבו תוראב: "... אינני רוצה לשרטט תמונה שונה [מהמציאות], מצבנו קשה מאוד, אבל אנחנו נלחמים, ונמשיך להלחם..."

 

הסיבות לירידה בפופולריות של אל-קאעדה

בתשובה לשאלה על הסיבות האפשריות לירידה בפופולאריות של הארגון, הוא הצביע על הרג אזרחים ללא הבחנה כאחת הטעויות ש"פגעו בשמו הטוב של הארגון": "...באנבאר לדוגמא, היה גיוס של עיראקים סונים שהתנדבו לפעילות ג'יהאדית מתוך מניעים של שנאה ונקמה באמריקאים והבוגדים באיסלאם, ולא בגלל הג'יהאד. חלקם [הצטרפו] ממניעים כספיים והרבו להרוג והגזימו [בכך] והרבו [לבצע] פיגועים חסרי תועלת שבהם נהרגו מסכנים רבים. כמו כן, אינני שוכח את מנגנוני המודיעין האמריקאים והעיראקיים ואת מנגנון התקשורת המשרתת [את האמריקאים] שהאשימה אותנו בביצוע פיגועים שלא אנחנו היינו האחראים עליהם, כמו הפיגוע במסגד באל-חבאניה, מערבית לאל-פלוג'ה ו[הפיגועים בהם נעשה שימוש [ב]גז הכלור הקטלני מדרום לאל-פלוג'ה ואל-רמאדי. צריך היה לטפל ב[עניין] הריגת מנהיגי השבטים ששיתפו פעולה עם הבוגדים באסלאם והצלבנים בתבונה יותר מכפי שזה נעשה."

 

האחים באלג'יריה התעלמו מהחוקים 

באשר לאירועים האחרונים באלג'יר, אבו תוראב הדגיש: "...הפיגועים שאירעו שם עוררו פולמוס רב כאן בעיראק. לדעתי, אם אני הייתי מנהיג הארגון שם, זה לא היה קורה, שכן רוב הצעירים שהתגייסו לאל-קאעדה הם עדיין מתבגרים שמניעיהם הם טינה, נקמה ושנאת המשטר השולט והעשירים שמצצו את דמו של העם [ומניעים אלה] שולטים בהם יותר מהשריעה. זה בדיוק היה המצב בעיר אל-רמאדי במערב עיראק שסיפרתי לך עליו, שם בודדים שפכו דם רב. אלג'יריה איננה מדינה כבושה כמו עיראק, הצבא והמשטרה הם אנשים מהעם, והעם הינו מוסלמי.

 

 ישנו עיקרון הלכתי לפיו "אין חובה להרוג כל מי שכפירתו הוכחה", קל וחומר שאין להרוג את מי שמעיד ש"אין אל בלעדי אללה ומוחמד שליח אללה". ישנה כפירה מוכחת, כשכופר מתמיד בכפירתו, ואז הקאדי יחליט על הריגת הכופר, ויש כפירה שבה הכופר חוזר בו מטעותו ומקבלים את חזרתו בתשובה וישנם חוקים [דתיים] אחרים. האחים באלג'יריה התעלמו מכל החוקים האלה, מה שהביא לפגיעה בשמנו הטוב ואף לפגיעה בזרם הסלפי כולו, והמרוויח היחיד [מכך] הוא השלטון הבוגד באסלאם ועוזריו. חי אללה, אילו אמרו לי שהם התכוונו לפגוע בנשיא [אלג'יריה] ופמלייתו, הייתי אומר: תבוא עליהם ברכה! אבל פיצוצים ברחובות, דם עד הברכיים, לבוא ולהרוג חיילים שמשכורתם לא מספיקה לאכול במסעדות סוג ג' – לא סוג ב' או סוג א'! – ולהחשיב את זה כג'יהאד – חי אללה, זוהי האווילות בהתגלמותה! אני קורא להם לבוא לארץ הגבורה עיראק ולהילחם בג'יהאד כאן בארץ שני הנהרות. אבל אם הם ימשיכו להסתתר ולתכנן פיגועים המכים בעניים, מסכנים, בורים בענייני דת ובמי שחוטאים מתוך בורות – הרי שזה אסור והם [מי שעושים כך) חוטאים.

 

לו הם תכננו להרוג את שר הפנים או סגנו, או אחד מראשי [משטר] הדיכוי האלג'יראי, הייתי אומר חי אללה, הם תכננו [תוכנית ראויה] והיינו מתפללים למען הצלחתם, אך אינני רואה או שומע אף אחד מאלה. אני יודע שמילותיי אלו יתקלו בהתנגדות עזה של חלק [מהאנשים] כאן בעיראק ומחוצה לה באלג'יר, אבל חזרתי על מילים אלה לפני זמן מה.  אני איתן בדעתי ושותפים לדעתי חלק מהמפקדים האחרים..."

 

להוציא את האנשים שפגעו בשם הארגון

בתשובה לשאלה אודות דרכים אפשריות לתיקון הטעויות, ענה אל-תוראב: "...התיקון אפשרי באמצעות הוצאת הגורמים שפגעו [בשם הטוב של] הארגון והשמירה על עיקרון "האיכות ולא הכמות". היום אנחנו [מונים] יותר מתשעת אלפים לוחמים, [אבל] אי-אפשר לסמוך על יותר משלושת אלפים [מהם]. על האחרים אי-אפשר לסמוך, שכן הם ממשיכים לפגוע ב[שמו הטוב של] אל-קאעדה, כמו שאתה קורא להם, או מדינת עיראק האסלאמית...". בהמשך הראיון הוסיף אבו תוראב: "... הסתננו לאל-קאעדה אנשים שפגעו בשמו הטוב... התחלנו לסלק אותם ולגרש אותם משורותינו. השנה הזאת תהיה שנה של תיקון וג'יהאד..."

 

החודשים הבאים הם חודשים מכריעים

על השינוי בטקטיקות הלחימה של אל-קאעדה והמשך הפיגועים, אמר אבו תוראב: "כן, כשלון [שיטת ההשתלטות על ערים והפיכתן לבסיסי אל-קאעדה] הוכח, והיום אנו נלחמים מלחמת גרילה או "מלחמת רחובות" כפי שחלק [מהאנשים] קורא לה. יעילות והצלחת [השיטה] הוכחה בתחומים שונים. יש לנו הוראות לרכז את הפיגועים במטרות בעלות חשיבות צבאית ומוראלית לאויבים לקראת מסע הבחירות האמריקאי."

 

בהמשך הראיון טען אבו תוראב: "...השינוי יהיה בסוג הפיגועים ותכנונם. כמו כן, נתרכז ב[פיגועים] היותר כואבים ומביכים לאויב. זה יפתח דף חדש בלחימה, שתבחינו בו ביום השנה החמישי לפלישה לעיראק...". לסונים בעיראק, אמר אבו תוראב: "...החודשים הבאים הם חודשים מכריעים, ואנחנו התכוננו לקראתם, חיי אללה, השפלנו את הצלבנים בעפר וגרמנו לדמם לזרום ברחובות... והעתיד לבוא גרוע ומר עוד יותר, ולמי שאומר שנחלשנו ושאנחנו משותקים או שהפכנו ל"איש חולה" – אני אומר: אתה תשמע את תשובתנו בשבועות הקרובים..."