המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סקר בפייסבוק של בסיס האוויר הרוסי בסוריה חמימים בדבר הוצאת הכוחות הזרים מסוריה
25/5/2018


סקר בחשבון הפייסבוק של בסיס האוויר הרוסי בסוריה חמימים בדבר הוצאת הכוחות הזרים מסוריה

 

חשבון הפייסבוק הרשמי בערבית של הבסיס חמימים הרוסי בחוף הסורי, פרסם סקר לעוקביו אודות נוכחות הכוחות הזרים בסוריה, ובו השאלה: "האם אתה תומך בהחלטה להוציא את כל הכוחות הזרים מסוריה, ובכלל זה את הכוחות הידידותיים [קרי הכוחות הרוסים, הכוחות האירנאים והכוחות הפרו איראנים], כדי להפסיק את הלחימה שמתנהלת בסוריה? או שאתה מעדיף שהם ישארו ולו במחיר המשך המלחמה. אנו מבקשים להצביע מה שאתם רואים לנכון תוך הבהרת הסיבה." 

 

המשיבים בחרו בין שתי התשובות "הוצאת הכוחות" ו"הישארותם", כשרבים מהם פרטו את הסיבות להצבעתם באמצעות הוספת תגובה לפוסט.[1]

 

סקר זה, שפורסם בפייסבוק של בסיס חמימים, מפתיע מאחר והוא דן בהוצאת הכוחות האיראנים והפרו איראנים מתוך סוריה, סוגיה שנדחתה עד כה מכל וכל מצד הדוברים הרוסים.

 

שאלת הסקר בפייסבוק של בסיס חמימים


 

הסקר עורר תגובות רבות ומגוונות שנעו בין התנגדות להוצאת הכוחות לבין תמיכה בהישארותם. להלן כמה דוגמאות מן התגובות:

 

רבים מהגולשים תמכו בהישארות "הכוחות הידידותיים" בסוריה: גולש בשם ניהאד אסמאעיל אבו עובדה כתב: "הימצאות כוחות ידידותיים על אדמת סוריה היא לגיטימית ובעקבות בקשה של הממשלה הסורית. אין לאיש זכות לדרוש את יציאתם מפני שזה עניין ריבוני. אסור שתהיה השוואה בין הכוחות הידידותיים לכוחות העוינים. מי שמבקש להוציא את כל הכוחות מאדמות סוריה, ובכלל זה הכוחות הידידותיים, אז שישים נעל של חייל סורי בפיו וישתוק..."

 

מילאד אל-חביב מלאטקיה, כתב: "אין שום ערבות שהחמושים יפסיקו להילחם, אם הכוחות הידידותיים ייצאו ולא בהכרח נוכל להאמין להבטחה מצד המדינות השכנות שהן לא יאפשרו לעוד חמושים לחצות את הגבול שלנו, ואז נחזור לאותו המצב שהיה לפני כניסת הכוחות הרוסים לסוריה."

 

גולשים רבים תמכו בהישארות איראן והמיליציות שלה בסוריה. גולש תחת השםad sal  כתב: "ללא האחים האיראנים והלבנונים, המדינה הסורית כלל לא היתה קיימת. רוסיה התערבה צבאית מאוחר, [רק] 4 שנים לאחר פרוץ המלחמה. האינטרסים של האיראנים והלבנונים תואמים לגמרי את אלו של הסורים... הישארותם במדינה עדיין הכרחית שכן העניינים טרם הוכרעו... אל לרוסיה לזרז את הפתרונות."

 

גולש בשם מוחמד אל-חמאדי מחומס תמך בנוכחות הכוחות הפרו איראנים בסוריה, תוך ביקורת חריפה על נוכחות רוסיה במדינה: "אני בעד הישארות איראן וחזבאללה מפני שהם נכנסו בהסכמת הממשלה הסורית. גם הכניסה שלכם [קרי, של הכוחות הרוסים] היתה בהסכמת הממשלה, אבל אתם [קרי, רוסיה] מדינה צבועה כמו אמריקה. אתם רוצים להוציא את שאר הכוחות כדי שתישארו [בסוריה] לבדכם. מדוע אתם לא מוציאים את הכוחות שלכם תחילה?

משמרות המהפכה [של איראן] וחזבאללה לא עשו פחות מכם. מרגע הגעתכם לסוריה השתלטתם על בארות הנפט בתירוץ של הסכמים כלכליים. אתם מדינה שקרנית כמו אמריקה והעם הסורי הוא טיפש..." 

 

תגובתו של מוחמד אל-חמאדי:


 

הגולש קוצי אל-חמוד כתב: "אני בעד הישראות הכוחות הרוסים בלבד ושכל השאר יצאו..."

כמו כן היו גולשים שהביעו תמיכה בהוצאת כל הכוחות הזרים מסוריה, ובכלל זה הכוחות הרוסים: גולש בשם עלי אל-קטיף כתב: "לרוסים אין זכות לתת הוראות בסוריה. כל כוח לא חוקי צריך לצאת בין גם מדובר בכוחות של בעלי ברית שבאו לבקשת הממשלה כמו הרוסים."

 

התגובה של עלי קטיף


 

גולש בשם יזן אל-קאסם כתב: הישארות כוחות אלו היא אות קלון והרס. אנו רוצים את סוריה שהיתה קודם. סוריה שייכת לבניה ולתושביה...." 

 

גולש בשם אבו מוחמד טלאל כתב: "איראן אומרת כי היא נכנסה לסוריה לבקשת המדינה הסורית ואני אומר לכם כי איראן משקרת. היא נכנסה לסוריה כדי להשתלט על המזרח התיכון. יש לה אינטרסים דתיים לעשות שיעיזציה, להרוג את הסונה ולגזול את סוריה."

 

הגולש מוחמד דומאני אף טען כי שלטון בשאר אל-אסד בסוריה אינו לגיטימי. לדבריו, "לכל מי שאומר שהכוחות [הגיעו] לבקשת הממשלה החוקית, הרי [שאני אומר] שכלל לא היתה לגיטימיות [לנשיא סוריה לשעבר] חאפט' אל-אסד שעלה לשלטון באמצעות מהפכה ומעשי טבח בחמאה וחלב, כדי לתת הכשר לילד המפונק של איראן בשאר [אל-אסד] שהרס את סוריה כדי לשמור על הכסא שהוריש לו אביו..."

 

הגולש סולימאן אל-צאפי כתב: "היציבות תלויה ביציאת הכוחות הזרים. שכן, לכל מדינה יש את המטרות שלה בהימצאותה בסוריה. כאשר הכוחות יצאו אז יישארו [רק] הסורים שדאגתם היחידה היא הפסקת המלחמה והתחלה של בטחון ויציבות."

 

התגובה של סולימאן אל-צאפי: