המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב ירדני: כדורגלנים מוסלמים מצטיינים באירופה, עושים שירות טוב לאסלאם
27/4/2018


כותב ירדני: כדורגלנים מוסלמים מצטיינים באירופה, עושים שירות טוב לאסלאם

 

עלאא' אל-דין אבו זינה, בעל טור ביומון הירדני אל-ר'ד פרסם מאמר בו תיאר כיצד גרמה ההערצה לשחקן הכדורגל המצרי המוסלמי, מוחמד צלאח  - שמשחק מאז יוני 2017 בקבוצת ליברפול האנגלית- לאוהדים אנגלים גזענים לשיר לו שירי הלל ולנקוט נימה חיובית כלפי האסלאם, עד כדי הבעת נכונות מצדם  להתאסלם, אם ימשיך להבקיע שערים. לדברי אבו זינה, גם אם אוהדיו של צלאח לא יתאסלמו, הרי  שצלאח - כמו גם כדורגלנים מוסלמים מצטיינים אחרים שמשחקים במערב ומפגינים את שיוכם הדתי בקבוצותיהם -  עושים שירות טוב לדתם לתרבותם ולאומה האסלאמית. זאת, בניגוד למוסלמים הקיצוניים שמתיימרים לבצע ג'יהאד נגד המערב ולהכניעו בפיצוצים ובעריפת ראשים, אך נוחלים כישלונות.

 

ב- 7.3.2018 בעקבות ניצחון ליברפול במשחקה נגד ווטפורד באותו יום, תודות לשני השערים[1]  שהבקיע מוחמד צלאח, הכריז אחד מאוהדי הקבוצה בציוץ בטוויטר על התאסלמותו, וכך כתב: "מה שעושה מוחמד צלאח בעונה זו הוא דמיוני לחלוטין. אני הפכתי להיות מוסלמי באופן רשמי ואני מעיד בזאת כי אין אלוה זולת אללה ושמוחמד הוא שליח אללה".[2] 

שחקן הכדורגל המצרי מוחמד צלאח[3]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[4]

 

"התקשורת המערבית והרשתות החברתיות התמקדו לאחרונה בקריאות העידוד של ציבור אוהדי מועדון הכדורגל האנגלי ליברפול לשחקן הכדורגל המצרי מוחמד צלאח. אין חדש בקריאות עידוד לשחקן מצטיין שמבקיע שערים, יהיו אשר יהיו מוצאו האתני או דתו,  אולם מה שמושך את תשומת הלב במקרה של צלאח הוא הטון החיובי שאותו ביטא הציבור האנגלי כלפי האסלאם תודות לשחקן הערבי.

 

קריאות העידוד אומרות: "מו(מוחמד) צלאח / אם הוא היה מספיק טוב בשבילך/  אז הוא מספיק טוב בשבילי/ אם הוא נהג לשבת במסגד, שם אני רוצה להיות/ אם הוא יבקיע כמה שערים נוספים/ אהיה גם אני מוסלמי.

העיתון הבריטי דיילי אקספרס הגדיר את ההמנון הזה 'נפלא' ו'גאוני', מבלי להתייחס לנושא הדתי המופיע בו אלא התמקד רק בהישגים של צלאח ובדרך שעשה ושהובילה אותו להיות ראוי לתהילה זו. עם זאת, עיתון וושינגטון פוסט האמריקאי כתב בנוגע להמנון: 'אוהדי הכדורגל של ליברפול שרים שירי הלל - פשוטו כמשמעו - לשחקן מוסלמי' ומהכותרת נראה שהעניין מעורר פליאה, בהיותו דבר חדש.

 

מוחמד צלאח אינו השחקן המוסלמי היחיד בליגת הכדורגל האנגלי ובליגות האירופאיות הגדולות. יש באירופה  הרבה שחקני כדורגל מוסלמים טובים ביותר שזוכים להערצת ההמונים האירופים ורבים מהם נותנים ביטוי לשיוכם האסלאמי בקריאת סורת אל-פאתִחה טרם עלייתם למגרש. אולם, מוחמד צלאח שונה מהם באופן שהוא חוגג את הבקעת הגולים: הוא כורע ברך על המגרש ומשתחווה אפיים ארצה בתודה לאללה, כביטוי ברור לזהותו המוסלמית. אין ספק שהציבור מבין את משמעות הדבר ולכן כשהוא מבקיע גולים האוהדים אומרים שהם ילכו אחריו עד המסגד.

 

מה שחדש ומעורר פליאה בהמנון ששרים האוהדים האנגלים לצלאח, הוא מה שהסביר הוושינגטון פוסט  בצטטו את דוחות האתר farenet.org של ארגון 'כדורגל נגד גזענות באירופה' - ארגון שלא למטרות רווח היושב בלונדון וחוקר את נושא הגזענות בכדורגל. מהדוח של שלוש עונות הכדורגל האחרונות באירופה, הגיע האתר למסקנה, כי האוהדים האנגלים היו אחראים למספר הגדול ביותר של אירועים בעלי אופי גזעני, לאומני ואנטי אסלאמי בכל המגרשים באירופה במהלך תקופה זו. מנכ"ל הרשת פּיארה פּאוור  אמר: זו הפעם הראשונה שאני רואה הערכה כל כך רבה, חיובית וברורה הכוללת התייחסות לדתו של השחקן. יש שירים נוספים שבהם מבטאים אוהדי ליברפול את אהבתם למוחמד צלאח  שבהם הם מגדירים אותו 'פרעה' או 'המלך המצרי'. אחד מהם אומר: 'הוא רץ בפאתי [המגרש]/ המלך המצרי' ואחר אומר: 'הבאנו את הבחור מרומא והוא מבקיע גול בכל משחק/ הוא מצרי ונפלא, ומוחמד שמו'. פיארה אמר: 'צלאח משחק טוב והוא מלהיב את האוהדים וגורם להם לגלות נכונות רבה יותר לקבל את הרקע האתני והדתי שלו, כפי שלא עשו קודם לכן'. הוא הוסיף: 'שחקנים טובים שוברים מחסומים ואנחנו יודעים כי הערכה כלפי אדם כלשהו כמו שחקן אכן מובילה להתבוננות בזהות שלו ואף לקבלתה מצד אוהדים רבים'.

 

מטבע הדברים אוהדי ליברפול לא התאסלמו בגלל צלאח, אבל ההסתכלות החיובית שאותה ביטאו כלפי האסלאם בהשראת השחקן היא דבר חשוב. יש בינינו מי שמוציאים את מוחמד צלאח – שהוא מוסלמי אדוק בבירור - מדת האסלאם, משום שלדעתם מדובר במשחק אווילי שמסיח את הדעת ממה שחשוב [באמת]. אולם, האלטרנטיבה שמציעים הפנאטים להצגת דרך האסלאם והמוסלמים מובילה אך ורק להרס [והיא]: תמונות של רצח, עריפת ראשים, כריתת ידיים, פיצוצים והריגת אזרחים חפים מפשע. הם מציגים את האסלאם כדת תוקפנית, מדירה, המאיימת לחסל את כל בני הדתות האחרות ומתייחסת אל הציוויליזציה בעויינות. איזו תועלת תצמח מהצגה כזו של הערבים והמוסלמים ושל תרבותם זולת הזמנת שנאה, בוז והטלת מצור?

 

שחקני הכדורגל המוסלמים הרבים אשר מצהירים על השתייכותם הדתית באופן פשוט - קריאת סורת אל-פאתִחה -  בתוך מגרשי [הכדורגל] עושים שירות טוב יותר לדתם, לתרבותם ולאומותיהם מאשר 'הג'יהאדי' במשמעות הקיצונית הרווחת כיום. בסופו של דבר נראה שהפיצוצים ועריפות הראשים לא הופכים את הערבים ואת המוסלמים למעצמות או מסייעים להם ב[פתרון] בעיותיהם. בעוד שצלאח גרם לאנגלים הגזעניים 'לשיר שירי הלל' למוסלמי ולשבח את דתו, הרי שג'יהאד המתאבדים אשר רוצח אי אלו אזרחים חפים מפשע בלונדון או בפריז וטוען כי הוא הכניע את המערב וכבש את רומא, בוודאי לא עשה זאת."   

 



[1] יצוין כי בפועל הבקיע מוחמד צלאח במשחק זה 4 שערים, ולא 2 כדברי הכותב, וכי המשחק הסתיים בתוצאה 0:5.

[4] אל-ר'ד (ירדן), 25.2.2018